Fjellturer, Spania-Bryllup Mai 2017

God kveld fra Costa Blanca - nærmere bestemt Calp(e). Her har vi vært siden lørdagskveld/natt, og skal være til torsdagsmorgen. Da flytter vi videre til neste hotell, som ligger i Altea. Sålangt har vi hatt noen veldig fine dager. En del avtaler og møter sånn for meg og min kommende mann, men jeg har da fått tid til å nyte litt ferie uansett. Deilig temperatur og en fin vind har gjort det veldig greit ute. Det har vært 24-29 grader i skyggen de dagene vi har vært her, så man kan ikke klage!

Idag fikk jeg med meg mor & søster på tur til Calpe-klippen, eller Penon d ifach som den egentlig heter. Ifølge google er dette selve symbolet på Costa Blanca, og ihvertfall en klippe jeg har sett meg ut lenge. Og idag fikk jeg endelig gått den.

Turbeskrivelse: Selve turen opp brukte vi 1 time på, men det var ikke fordi den var så veldig lang eller tung i den forstand. Men fjellet og stien du går på er veldig glatt. Helt glattpolert, så vi måtte bruke god tid for ikke å risikere å skli. En luftig tur er det absolutt og gode sko med godt grep er absolutt å anbefale!! Men FOR en tur også! Det er kjempeflott oppe på toppen, utsikten og opplevelsen er absolutt verdt en glatt sti opp! Stien opp til der du må gå igjennom fjellet er fin, det er først etter dette stien og fjellet begynner å bli krevende. Her er det også opplyst om at stien er "very dangerous" så at folk fortsatt går opp med sandaler er for meg en gåte. Men de om de, de fleste med dårlig fottøy må snu.

Penon d ifach - calpeklippen ruver 322 meter over havet og har flere fine utsiktpunkter på vei opp, så det er mange flotte muligheter til å nyte den flotte utsikten.

Nå når vi gikk så var det hekkesesong for måkene så stiene opp var full av måkebabyer og ikke alltid like hyggelige foreldre ;) Men stort sett gikk det greit - med litt veiving og hoing - og løping ;)

I mangel av et eget bilde av selve klippen på avstand, låner jeg dette bilde fra fredrikstad blad:

En tur du bør gå!

Regner med å oppdatere en gang eller to til mens jeg er her - men bryllupet er på fredag så jeg lover ingenting før vi er godt gift og stressnivået mitt senker seg en del ;) Men innlegg kommer, så stikk gjerne innom igjen :)

Varm klem fra Calp(e) og Spania! ❤

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Villa B - Hage/uteområder

~ Mye bilder ~

Først, statusrapport: FOR en dag! På godt og vondt ;) Vi reiser jo til Spania imorgen, og det har jeg kjent i magen idag. Jeg har hatt en klump i magen i hele dag. Kjenner stresset over hvis.om.atte.dersom.atte skulle inntreffe, men jeg må bare prøve å fokusere her. Gift blir vi nok uansett ;) Og ferie får vi! hihi.. Vell, idag - jeg har nesten ikke slappet av et sekund. Det er frisør, voksing, jobb, vasking av klær, tørking, bretting, pakking, rydding, unger, mat, blomster, bygging, plenklipp, sengetid for barna - og nå; blogging. Nå tar jeg meg altså noen minutter på sofaen. Faren er jo selvfølgelig at jeg ikke kommer meg opp igjen, men vi reiser uansett ikke før utpå ettermiddagen imorgen så jeg tenker det går fint. Men altså, topp dagen idag da, med at Christer må jobbe overtid og jeg har vært aleine med unger og pakking og hage i hele ettermiddag. Ikke den beste dagen med overtid kjenner jeg, men sånn er det bare noen ganger. Vi kommer nok i mål uansett ;)

Nå, nok vas. Nå vil jeg skrive litt om det som var grunnen til dette innlegget, nemlig hagen min. Årets første plenklipp er tatt, og med det ble liksom hagen sommerklar med en gang. Og da måtte jeg en liten runde med kameraet mitt. En siste lille runde før Spania. Tenker vi kommer hjem igjen til en igjengrodd hage, men det blir jo moro å se hva som har skjedd på de dagene og da.

Hagedag måtte det bli! Sommerblomst-prosjektet mitt måtte plantes ut, de hadde jo ikke overlevd så lenge inne uten vann, og da er det enklere ute - snille naboer som vanner og passer hus & hage mens vi er borte. Så da har jeg altså fått plantet i vindus-blomsterkassene mine, blomsterkassene på lekehytta og i et par-tre potter rundtomkring. Blomstene mine (petunia) har altså blitt så fine, og jeg må nesten innrømme at jeg er litt stolt. Dette er jo min første gang som frø-såer ;) Det har uten tvil gitt mersmak!

Christer fikk også snekret den andre halvdelen av grønnsakskassa vår idag før han måtte reise på jobb igjen, så jeg har også fått plantet ut asparges-spirene mine. I tillegg til at jeg sådde gulerot og grønnkål. Nå består grønnsakshagen så langt av asparges, grønnkål, gulerot, spinat (disse ble sådd 1.mai og spirer alle sammen), rabarbra og en bringebærbusk. Et rett så innholdsrikt hjørne i hagen syns jeg.

Huske-stativet vi bygde for noen uker siden er også nesten ferdig. Mangler å få opp det armeringsnettet som dere ser står foran der, samt males. Skal plante en klematis under armeringsnettet og på den andre siden hvor det er kledd igjen med plank, blir det klatrevegg til ungene.

Tulipanløkene jeg satt ned ifjor høst har jo alle kommet så flott opp. Men jeg ser jo det at jeg heller skulle hatt hvite tulipaner. Noe jeg hadde bestemt meg for ifjor også, men endte altså kun med å kjøpe en haug av rosa tulipaner ;) Tror jeg skal prøve å bytte de bort jeg. Så, har du noen fine planter jeg kanskje kunne vært intr i, og du kunne tenke deg disse rosa tulipanene istedet - ta gjerne kontakt!

Det har utvilsomt vært en deilig hagedag. I hagen koser jeg meg alltid, og det føles veldig godt å være skikkelig i gang.

God helg!

Hageglade på Facebook!

Hverdags-glede

FOR en fin dag! Virkelig!

Jeg skulle nesten ønske den ikke tok slutt - jeg elsker å gå i bunaden min, og selv etter 10 timer i bunad idag var det fremdeles nesten litt trist å måtte ta den av. Tror jeg må lage meg en høstfest hvert år hvor antrekket er bunad, slik at jeg kan få en dag til hvor jeg kan gå i bunad ;)

Jeg har jo også norges flotteste bunad (min mening altså, østfoldbunaden), så da er det jo klart jeg vil gå i den så mye som mulig ;)

Men dagen idag da! Vi har gått i tog, spist is, drukket brus, spist lapskaus og masse kaker. Kan altså ikke klage! Ungene har leika i hele dag og jeg tørr påstå at de også har hatt en helt topp dag, de kom jo inn dørene her nettopp, vært ute i hele dag. 17.mai er altså en så bra dag, og det tror jeg det alltid kommer til å være. Hadde det ikke vært for ferie og bryllupstur om 3 dager så skulle jeg også gjerne fått folk hjem til oss på kaker også, men det får bli til neste år. Akkurat nå står huset litt på hodet, med klesvask -tørk og pakking ;)

Perfekt bunad-vær har det også vært. 18 grader og overskyet - bedre blir det ikke. Og nevnte jeg at det bare var 3 dager til vi reiser til Spania? Jeg er så klar for Spania, sol, varme, bading, familietid, løpeturer og selvfølgelig - kunne bli kona til verdens beste mann. Herlighet - som jeg gleder meg!!

Jeg er igrunn veldig heldig ❤

Håper du også har hatt en fin 17.mai og sitter sliten, mett og fornøyd i kose-klærne nå - det gjør ihvertfall jeg! Gratulerer så mye med dagen Norge!

Bli Sprek

Tenkte rett og slett og framsnakke rumpa denne fredagskvelden jeg!

De fleste ser på rumpetrening som noe du gjør kun for å få en estetisk finere bakdel når det i realiteten er flere gode grunner til at alle burde inkludere rumpetrening i sin styrketrening. Og her skal jeg gi deg de 2 (3) viktigste (etter min mening) av de.

1. Skader: Rumpa er en av våre største muskelgruppe (men som hos flere av oss ikke er større enn overarmene). Og en sterk rumpe vil kunne hindre plager i rygg, hofte og knær ved at den jobber bedre og dermed avlaster musklene rundt. At personer med skader/plager på nettopp disse stedene ofte har en svak setemuskulatur burde være grunn nok til å begynne å trene rumpa.

2.Prestasjon: I idretter som fotball, sprint, hockey m.flere, idretter der det krever stor styrke og eksplosivitet er det å ha en sterk setemuskulatur en stor fordel. Dette fordi rumpa (sammen med bakside lår) er våre viktigste muskelgrupper når det kommer til å utvikle eksplosiv kraft.

3. Estetikk: Ok da! Det at rumpa ser mye bedre ut ved å trene den burde også komme som et punkt her!

Og nå må jo Personlige Trenere få sin del av framsnakken og! Om du har trent lenge, kanskje flere år - uten å få noen fremgang på rumpa. Knebøy, utfall og markløft - de "beste" øvelsene for bein og rumpe, sies det. Vell, det hjelper lite å trene disse øvelsene om du ikke faktisk aktiverer rumpa. Den er lat - og jobber ikke om den ikke må!

Trener du derfor riktig? Riktig for å kunne få fremgang? Vell, er du i tvil (uteblitt resultat etter en lengre periode med trening er igrunn svar nok), da syns jeg du bør vurdere å ta kontakt med en personlig trener. En som kan se på deg og din teknikk. Fortelle deg og vise deg hvordan du må trene for å aktivere på best mulig måte. Lære deg gode isolasjonøvelser du kan trene for å få enda mer ut av treningen. Det er så lite som skal til, for å utgjøre en stor forskjell.

• Meg selv, som en personlig trener med stor interesse for rumpetrening kan hjelpe deg - om du vil! Isåfall, send en mail til lene_marie88@hotmail.com eller send en melding til meg på Facebook! :)

God Fredag & God Rumpetrening!!

Villa B - Verandaen

Nesten ett år tok det fra disse kassene flyttet ut fra rommet til Amalie for å bli jordbærkasser jeg kunne ha på verandaen, til de faktisk havnet på verandaen ;) I hele fjor ble de bare liggende på grusen ved inngangen, men nå! Endelig, er kassene blitt bygd inn i et stativ, og satt på verandaen. Så i år håper jeg på stor avling! De er tross alt plassert midt i smørøyet når det kommer til sol/vind! ;)

Jordbærene fikk vi som stiklinger ifjor, samt at de minste er noen vi selv tok stiklinger fra de vi fikk igjen. Håper de vil trives!

Sommerblomst-prosjektet mitt lever også enda. De er for tiden ute på lufting hver dag, på dagtid nå ;) De første 5-6 dagene sto de kun i skyggen, så fikk de litt kveldssol, og nå står de på verandaen når det er litt skiftende skydekke. Vil tro det burde være en fin overgang til livet ute ;) Det er jo viktig å ikke sette blomster som er sådd inne, rett ut i solsteken, da de vil bli svidd. Ei heller tåler de kalde netter med en gang, så en god tilvenningsperiode er å anbefale. Grusomt kjedelig at all den innsatsen helt tilbake fra februar bare skulle blitt bortkastet i alle fall, så jeg tenker å bruke ca 14 dager på dette. Ser an været litt, men planen er å flytte de permanent ut iløpet av helgen eller tidlig neste uke.

Asparges-spirene mine ser dere også her. De håper jeg også å få satt ut samtidig med petuniane, håper de er "sterke" nok til det. De har i alle fall fått den samme tilvenningen som de andre så jeg krysser fingrene.

Åh! Som jeg gleder meg til en blomstrende sommer - til under 100kr totalt! ;)

Vårblomstene mine i bakgrunnen her begynner å ha gjort sitt, som dere kan se ;) Disse blir byttet ut med de nye flotte sommerblomstene mine når de skal ut. Litt usikker på om jeg skal sette disse vårløkene i blomsterbeddet eller om jeg skal oppbevare de i kjelleren til neste år. Må gruble litt til på det bare ;)

Villa B - Verandaen

08.15 igår, satt jeg på kne på verandaen og beiset. Fire timer senere var jeg tom for beis og hadde "kun" 8 rekker plank igjen. Var skikkelig nedtur å ikke få den ferdig, så jeg bare måtte ned på den lokale byggevaren for å kjøpe et spann til.

-Når jeg da var tom for beis, og allikevel måtte ut å kjøre, tok jeg like gjerne et par toppturer, et lite avbrekk fra såre knær og vonde hender. Skikkelig, skikkelig godt! (legg meg gjerne til på instagram, jeg legger ofte ut snaps fra dagen på mystoryen der; frk.lenemarie)

Halv 6 igår kveld etter da totalt 6 timer på knea og med en stykk solbrent rygg var jeg ferdig! Fy fader det der var kjedelige greier!! Jeg var motløs på rad 4 liksom ;) Men så utrolig deilig å være ferdig med det, og enda bedre; så utrolig flott det ble!! Fargen er jo lik den vi har på trappa ved inngang og lekehytte, men dette er jo et mye større område, så jeg var rimelig spent på hvordan det ville bli.

Ikke for brun, ikke for grå. Helt perfekt. Fargen heter Fjellbris, og er av typen Jotun Trebitt Terrassebeis - klar base.

Litt gjenstår med selve verandaen før den er 100% ferdig. Vi skal planke helt ned til bakken på utsiden, samt lage en liten trapp ned til gresset. Men, bryllup først! Ting tar både tid, og det koster så det må naturlig nok prioriteres litt akkurat nå. Men dere? Nå er det jo bare 2 uker og 1 dag til vi setter kursen mot Spania!! Åh❤ Den kjærligheten altså. Jeg gleder meg!

Idag har vi hatt nok en flott sommerdag. Og det er på sånne dager jobben min som utetrenings-PT virkelig gir mening! fuglekvitter, sol og deilig temperatur. Lite er bedre. Heldig er jeg!

Etter jobb var det rett hjem på verandaen og solstolen, og der har jeg vell vært i nesten hele dag. Vi droppet lett vår faste fredags-trening og ville mye heller nyte sola. Trening har jeg uansett fått unnagjort nå i kveld, så da er jeg i rute tross solinga idag ;) Solbrent på magen og leggene har jeg også blitt! Må vist være flinkere til å smøre meg. FOR en dag!!

Imorgen blir det først litt avslapping og sol før det blir noen timer med jobb! Vi tenker også å grille imorgen kveld. DET gleder jeg meg til. Sommer altså!! ❤ Håper DU har det like fint som meg.

Villa B - Verandaen

Idag har jeg fått malt ferdig rekkverket på verandaen. 6 gode timer i sola - det blir ikke feil det! Har med andre ord fått tjuvstartet på årets brunfarge idag. Også er jeg et steg nærmere ferdig veranda da. Herlig!

Nå ikveld fikk jeg også litt hjelp til å få tømt verandaen, så nå er den klar for beis den og. Kjenner jeg gruer meg bittelitt til å krype rundt på kne på en så stor veranda altså. Men så gleder jeg meg veldig til å få den mørk! Tenk så fint det blir? Jeg skal riktignok innrømme at jeg liker den slik den er nå og, litt værbitt. Men jeg syns kontrasten på det mørke, mot det hvite er veldig veldig fint, så den må blir mørk. -Og lik trappa ved inngangsdøra, samt veranda og trapp på lekehytta. Dette blir bra!

Er også veldig fornøyd så langt. Ble veldig lekkert å få helt hvitt rekkverk. Jeg har brukt samme beis her som jeg har brukt på huset. Altså kun hvit base, uten noe farge tilsatt. Hvitere blir det vell ikke ;) Et strøk visir først etterfulgt av tre strøk med hvitt. Hvorav de to siste er tatt nå (i år).

Nå skal det bli veldig godt å få krysse dette prosjektet av "lista", så vi kan få på plass møblene igjen, og jeg kan "innrede" med blomster og pynt! Dette må jo bare bli en fin sommer. Bare tenk tilbake til mai ifjor!? Da hadde vi på denne tida akkurat gravd opp nesten hele tomta pga tilbygget vårt og det faktum at vi flyttet innkjørselen vår. Om dere trykker HER kommer dere tilbake til 2 innlegg jeg skrev 1. og 5.mai ifjor, og det er ganske vilt hvor mye som har forandret seg siden da. Må si jeg er sjeleglad for at vi er ferdig med den biten. Det var tøft! Nå skal jeg kose meg uten surmuling med det lille vi har igjen i år. Jeg kan nyte vår, sommer og høst på en fin veranda og i en fin hage i år. Ikke feil!

Fortsettelse følger ..

Hverdags-glede, Villa B - Verandaen

Med vår, sol og varme er jeg tilbake med malepenselen i hånda. Jeg rakk jo ikke å bli helt ferdig med all maling ifjor høst, så da var det bare å fortsette i år! Jeg gikk tom for maling før jeg ble ferdig med rekkverket idag, men det er igrunn helt greit. Da ble det ikke såå mange timer med maling idag ;)

Men det var moro å se hvor fint det ble å få et strøk til med hvitt på rekkverket. Et tredje strøk, så tror jeg dette blir veldig bra. Og da er det bare terassegulvet igjen da! Kjenner jeg gruer meg bittelitt til akkurat det. Verandaen vår er jo kjempestor!! Men det kommer til å bli kjempefint. Så jeg gleder meg! Tenker den uka som kommer er fin til å få unna en del av dette, om ikke alt! :) Er jo meldt kjempebra vær i mange dager fremover!

Ungene har vært ute å leika i omtrent hele dag! De har virkelig kost seg, denne vår-fri dagen! For en fin dag! Selv har jeg kjempet litt mot lysten til å gå på en fjelltur. Jeg kjenner knea mine setter pris på en rolig dag idag. Det ble jo 3 turer til igår, i tillegg til ei styrkeøkt - så kroppen trengte en dag fri idag! ;) Men det har vært hardt! Perfekt tur-vær jo!

Jeg har derfor malt og plantet litt. Jeg har plantet noen stauder, som for tiden står på baderomsgulvet. Jeg har også plantet spinat og rabarbra ut i den ene grønnsaks-kassen vår i hagen. I tillegg til at jeg har pottet om noen av de petunia-blomstene mine. De må jo gradvis få større potter, om de skal få mulighet til å bli store og flotte. Stadig noe å gjøre for hobby-gartner-Lene ;) Nei, vi har hatt en veldig fin dag. Deilig å kjenne solen varme!

Hobby-gartner-Christer har også hjulpet til litt idag. Jakten på ugress ;) hihi..

Ha en fin mandags-kveld dere. Jeg skal kose meg med nystekte proteinrundstykker toppet med philadelphia med sjokolade❤

Treningsdagbok

Blitt mange turer denne uka. Men det er ikke feil det, så lenge det ikke går på bekostning av mine 3 ukentlige styrkeøkter. De er førstepri! Så langt denne uka har det blitt 2 styrkeøkter - den tredje er planlagt til imorgen. Men det har også blitt 5 fjellturer; Vestre Nuke, Vardefjell, Tjuvskuta, Vindsås og Stangefjell. De to siste her ble gått idag. Vindsås gikk vi idag tidlig sammen med begge ungene og en familie til. Mens Stangefjell var kun meg nå ikveld. Har jeg nevnt for dere hvor mye jeg liker våren? ;)

Jeg furtet litt for meg selv når jeg gikk ut døra ettersom jeg ikke fikk med meg noen på tur ;) Men det gikk rimelig kjapt over. Jeg mener, når man går i skogen, på en kjempefin sti, tørr og fin (imotsetning til snø, vått og slaps som det var til Vindsås, tydeligvis lokal den snøen som kom igår :P ) og med fugler kvitrende om kapp rundt ørene. Sol og deilig temperatur. Da er det umulig å ikke smile. Det er terapi!.

Stangefjell har jeg gått en gang før, og det kan du lese om HER! Der står det litt mer om hvordan turen er, osv :) At jeg ikke går denne turen oftere er meg en gåte. En utrolig flott tur med kjempeflott utsikt fra toppen utover norsjø❤

Idag er det også nøyaktig 3 uker til avreise. 3 uker til vi reiser til Spania for 10 dager ferie. Men viktigst; for å gifte oss! Åh, som jeg gleder meg!! -Også helg da dere, langhelg med mine fine. Håper du også har en fin helg ❤

Fjellturer

Ny topp i fjelltur-kategorien min! Jeg har faktisk vært på 3 nye turer de 3 siste dagene, men det var så dårlig vær på den første og den siste, at der må jeg rett og slett ha meg en tur til opp på før jeg kan gi dere noen bilder. Det var to kjempeflotte turer, men når utsikten blir berørt av overskyet vær vil jeg heller vente ;)

Men når vi var på Vardefjell i Lunde var det knall fint vær! Dette var turen jeg gikk igår. Og for en utsikt! Jeg greier ikke å ikke like Telemark. Det er virkelig flott altså!

Vardefjell er en liten topp som ligger i Lunde, her i Telemark. Tar ca 10-15 minutter å kjøre hit hjemmefra. Fra startsted og opp er det ca 2,4km, totalt viste ihvertfall trackeren min at vi hadde gått 2,88km tur/retur. Og vi var opp og ned igjen på 1 time. Og da var det jo bildepause, snapchat-pause og gulltrimmen-innsjekk-pause på toppen ;) Er man på tur så må det jo for guds skyld dokumenteres må du vite!! hihi.. Ikke lange turen, men ganske bratt underveis, i flotte omgivelser, på en fin sti.

Selv om det ikke var noen lang tur, så var det en veldig fin tur. Det var også mulighet til å gå videre både til Hantofjell og Bukkefjell. Så tror faktisk jeg må ha meg en tur til hit iløpet av sommeren slik at jeg kan få gått alle toppene som lå i dette området.

Et veldig fint område å gå tur i! Har liksom bare holdt meg til toppene rundt Ulefoss, men ser jo det at jeg må fortsette å utforske. For det er jaggu mye fint bare en liten svipp unna også!

Lite er som våren når man endelig kan ut å traske på tur i skogen igjen ❤