Header

Godmorgon!

//

Klockan är 09:37 i skrivande stund. Idag börjar jag jobba vid 14 så jag låg kvar i sängen till 08:30, även fast jag vaknade vid 06:00. Jag låg bara och scrollade igenom mina sociala medier och sen stirrade jag typ i taket tills det var dags att gå upp. Gjorde gröt till frukost och sen kollade jag youtube medan jag åt min frukost.

//

Idag är min plan att förbereda lite inför imorgon då jag ska sticka iväg till Stockholm för att träffa mina fina vänner som har bosatt sig där. Jag ska göra två olika snittar att ta med så jag ska förbereda rörorna så de får stå och gotta sig över natten. Sen ska jag hitta vad jag ska ha på mig, duscha, raka benen och allt det där. Det är vilodag idag också så inget gym. Kroppen behöver sin vila. Det kommer bli tre vilodagar i rad då jag imorgon ska dricka alkohol och dricker aldrig alkohol samma dag som jag tränar och på söndag ska jag vara bakis och då tränar jag inte heller haha.

//

Något jag tänkt på är att jag är fruktansvärt dålig på att ta upp min kamera, nu när jag har köpt en ny och allt. Men det är så läskigt att ta med mig den överallt då den var ganska dyr och jag skulle bli så ledsen om den gick sönder...... Men jag har köpt den för att använda den så från och med nu ska jag ta med mig den överallt och fota lite mer.

//

Men nu ska jag ta och hoppa in i duschen. Satte på mig ansiktsmasken för typ 2h sen och hade helt glömt bort att jag hade den på mig så nu ska den av!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Leila tipsar, Pre/Post-Workout, Så här tänker jag

Någon jag kommer på mig själv med är att efter nästan varje träningspass står jag i affären eller på gymmet och ska köpa något gott. Jag köper ofta någon bar eller typ kvarg vilket blir väldigt oekonomiskt. Såklart köper man, som jag skrev i inlägget tidigare, något med ordet PROTEIN på. Något jag sett som har blivit väldigt populärt är ProPud. Det är alltså en form av pudding med chokladsmak som ska vara proppad med protein. Det låter helt underbart. En nyttig chokladpudding typ. Så vad innehåller ProPud egentligen?

Per 100 g
Energi(kJ/kcal) 301/71,9
Protein10 g
Fett1,5 g
Varav mättat fett1,1 g
Kolhydrater4,6 g
varav sockerarter4,6 g
Kostfiber0,82 g
Salt0,07 g
Laktos0 g

Min första reaktion är kaloriinnehållet. Med sina 71,9 kalorier kan de inte innehålla speciellt mycket, förmodligen består produkten av protein, socker och fett. Något som är viktigt att lära sig är att ju färre kalorier, desto mindre näring, det gäller inte alltid med oftast. Det är svårt att hitta något som är fyllt på näring men innehåller lite energi.
Denna puddig är alltså väldigt fattig på allt förutom protein, vilket är tur för det är det alla bryr sig om ;). Istället innehåller den mjök. Mjölk från en ko innehåller mättat fett, kolesterol, var, hormoner och lite vitamin A och Kalcium. Puddingen innehåller ca 2% kakao och resten är chokladarom. Denna pudding är alltså inte så mycket att skryta om. Enligt mig.

Så vad ska man äta istället?
Jag har inte hittat något färdigt i butik, men jag har ett så enkelt och snabbt recept. Allt man behöver är en typ av mixer, typ stavmixer, smoothie mixer, bullet, elvisp eller varför inte en gaffel. Det som behövs är:

1 Avokado
2 msk Kakao
3 Dadlar

Thats it. Lägg i en mixer och mixa ihop. Man får gå lite efter känsla beroende på hur man vill att det ska smaka. Är man inte nöjd med sötningen så ha i lite sirap eller vaniljsocker om ni vill det.

Innehållet blir istället:
Energi = 496 kcal
Protein = 7 gram
Fett = 25,1 gram varv Omega 3 = 1,1 gram & Omega 6 = 2,3 gram
Kolhydrater = 70,7 gram varv Fiber = 17,1 gram

Blir mycket att skriva så bifogar bilder nedan istället.

Så istället för att få i dig fattiga kalorier få i dig fulla kalorier med rikt näringsinnehåll. Men sen väljer du självklart själv vad du vill få i dig. Vill du äta din pudding då gör du det. Vill du äta din pudding ibland så gör det. Vill du aldrig mer äta pudding så gör inte det. Men det är så himla viktigt att inte stirra sig blind på innehållsförteckningen och sen ändå inte fatta någonting. Sträva efter mycket energi med mycket innehåll.

Så... Vad väljer du?

Likes

Comments

Så här tänker jag , Träning

Proteinhetsen är extrem just nu. Var man än vänder sig i mataffären ser man ordet "protein". Inte riktigt men nästan. Det här stör mig för att
1. Man behöver inte chips med extra protein.
2. Det skapar en hets över något som inte behöver hetsas över.

Håller ni med mig? Folk vrider och vänder på ALLT för att kolla protein-innehållet. På sociala medier läggs det upp recept som innehåller "50 gram protein". Men varför? Jag tror det är för att folk tror att - äter man mycket protein får man mycket muskler och vem vill inte ha muskler? Tyvärr är det inte så. Inte ens i närheten.

För det första, har ni någonsin hört att någon i er omgivning lider av proteinbrist? Nej. Det är för att det inte förekommer, inte om man får i sig tillräckligt med kalorier. Äter du för lite kan du ha proteinbrist med då i kombination med fettbrist, vitaminbrist och mineralbrist. Du uppnår protienbrist om du svälter och därför är det inte något som förekommer i Sverige. Enkelt.

Så om vi backar lite och kollar... vad är egentligen protein?
Protein är kroppens byggstenar, det är det som reparerar och bygger upp kroppen. Proteiner är uppbyggda av 20 aminosyror varv 9 av dem är essentiella. Det betyder att kroppen inte kan tillverka dessa själv utan vi måste få i oss dem via kosten. Äter man en allsidig och varierad kost får man i sig dessa utan problem. Kortfattat ska ca 20% av kosten bestå av protein.

Hur mycket protein behöver man?
Går man in på livsmedelsverket står det att man behöver ca 0,8 gram/kg kroppsvikt (vuxen) om dagen. Jag som väger 63 kg behöver alltså ca 50,4 gram protein om dagen.
Men eftersom jag styrketränar väldigt mycket behöver jag lite mer. För en Kvinna 18-30år, 64 kg, rekommenderar livsmedelsverket ca 63-125 gram protein/dag. Det är alltså mellan 1,0 - 2,0 gram protein/dag. Det är ytterst få människor som behöver 2,0 gram protein per kilo kroppsvikt, det är för elit-idrottare och riktiga muskelbyggare som är på tävlingsnivå.

Var hittar man protein?
Protein finns bokstavligen i nästan allt. Potatis, ris, havre, spenat, broccoli, gurka ja allt. 100 gram gurka innehåller 0.7 gram protein. I Sverige behöver vi verkligen inte oroa oss för lågt proteinintag. Sen finns det självklart livsmedel med högre proteininnehåll så som tofu, bönor, nötter, frön. Till exempel innehåller pumpafrön ca 33 gram protein per 100 gram.

//

Det jag vill få ut med det här inlägget är att ignorera protein-hetsen. Ät en varierad (vegansk ;) ) kost, om du tränar mycket lägg till lite extra protein men gör inte mer än det. Det behövs inte. Man behöver inte göra kokosbollar med 500 gram protein, det är bara slöseri med tid. Det finns inga studier som visar att mer än 2,0 gram protein per kilo kroppsvikt har en positiv påverkan. Det visar inte att de har någon negativ verkan heller, utan det visar att resultaten är typ detsamma. Därför känns det bara onödigt att proppa i sig. Träna lagom, ät mycket och bra mat och ha kul. Det är det absolut viktigaste för att må bra.

Jag är ingen kostrådgivare än utan denna information är hittad på nätet och i böcker. Så om det är någon som är intresserad av källor är det bara att höra av sig så ordnar jag det.

P.S Följ mig på Instagram. Där gör jag dagliga uppdateringar om min träning och kost!

Likes

Comments

Hungrig?

Strålande sol idag vilket betyder att jag snart ska ut på en promenad då jag är ledig idag. Det är torsdag så det betyder att ett nytt avsnitt av Relationspodden med Bingo & Katrin är ute. Så det passar perfekt till promenaden.

//

Jag har precis ätit lunch, de som syns på bilden ovan. Väldigt enkelt väldigt gott.

Det som behövs är:
- Blomkål
- Tomater
- Avokado
- Babyspenat
- Grönkål
- Ris
- Gurkmeja
- Ingefärspulver
- Soja
- Bbq-krydda
- Olivolja eller rapsolja
- Rispapper
- Liquid smoke
- Bjäst
- Havregrädde

  • Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
  • Skär sedan upp lite blomkål i lagom stora bitar. Marinera dessa i en blandning av soja, olja, bbq-krydda. Jag gick lite efter känsla och det får ni också göra.
  • Sätt in de i ugnen i ca 15-20 minuter men håll koll på att de inte blir bränt.
  • Under tiden blomkålen är i ugnen kokas riset.
  • Samtidigt som riset kokar och blomkålen tillagas så kan man skära upp de grönsaker man vill ha.
  • Klipp sedan ut rispapper i "bacon"-längder. Tänk på att klippa ut dubbelt så många som du vill ha då man sätter ihop dem två och två.
  • Gör sedan en ny marinad på olja, lite bbq-krydda, bjäst, soja och liquid smoke (typ 2 droppar).
  • Doppa sedan rispappret i vatten och klistra ihop 2 och 2, doppa sedan i marinaden och lägg på en tallrik och ställ åt sidan.
  • När riset har kokat klart ta av det från plattan, häll i en liten del havregrädde, lite gurkmeja och lite ingefärspulver. Blanda väl.
  • Ta ut blomkålen ur ugnen och ställ åt sidan.
  • Ta fram en stekpanna och höj värmen till strax under medel och låt den bli varm. Eftersom det är olja i marinaden behövs det inget i stekpannan. När stekpannan blivit varm lägg i "bacon"-bitarna och stek ca 3 minuter och sen vänd, stek 3 minuter och vänd igen och stek i någon minut. Akta så det inte blir brända, börja hellre på en lägre temperatur och höj gradvis.
  • Undertiden "baconet" steks lägg i ordning din skål och toppa sedan med ditt "bacon".

//

Likes

Comments

Frukost, Hungrig?

98 % av alla mina frukostar är havregrynsgröt. Tycker det är enkelt, mättande, gott och enkelt att variera. Idag blev det gröt med kanel, kardemumma och öppelmos.

55 gram havregryn + 100 gram äppelmos vilket ger ca:
Kalorier = 232 kalorier
Kolhydrater = 37,4 gram
Fett = 5,4 gram
Protein = 7,1 gram

Vill man öka protein-intaget kan man addera en skopa proteinpulver.

//

Solen skiner ute vilket gör mig väldigt pigg och glad. Jag tänkte ta mig en långpromenad till gymmet för att träna lite mage. Jag tränar bokstavligen aldrig mage för att jag inte tycker det är kul. Men ibland måste man och idag är en sån dag. Efter gymmet har jag inte så mycket planerat, vi får helt enkelt se vad jag hittar på då alla mina vänner typ är upptagna eller bortresta. Ska försöka ta vara på tiden, ta med mig kameran ut och kanske fota lite.


//

Likes

Comments

Hungrig? , Träning, Pre/Post-Workout

När man har tränat klart är man antingen som jag, illamående och kan inte ens tänka på mat, eller jättehungrig och vill bara proppa i sig mat. Om du är som jag så är riskakor med jordnötssmör ett stort tips.

Jag brukar oftast duscha på gymmet så att jag är klar sen när jag kommer hem. Så direkt efter träningen, innan jag hoppar in i duschen brukar jag trycka i mig en liten banan eller lite nötter. Bara för att få i mig någonting och sen när jag kommer hem gör jag iordning 3 majskakor med jordnötssmör + banan. Ibland kan jag lägga på nån bit choklad också, om jag känner mig extra sugen på något gott. Detta är ett superbra mellanmål, pre-workout eller post-workout.

Jag tar ca 1/2 dl jordnötssmör och fördelar på 3 majskakor (Chiafrö & Havssalt) och sen 1/2 banan. Det blir ca:

Kalorier: 370
Fett: 25 gram
Kolhydrater: 24,8 gram
Protein: 14 gram

Har ni några favoriter efter träningspasset?

Likes

Comments

Så här tänker jag

Jag är en riktig periodare. Det gäller de mesta sakerna jag gör i livet, vilket kortfattat betyder att jag kan ge 100% för något en kort stund sen slutar jag helt. Här passar bloggen in ganska bra. Jag kan i en hel vecka-ish göra 3-4 blogginlägg om dagen och sen dör det helt. Bara så att ni vet. Därför kan ni ramla in här och ibland kan det finnas massor med nya inlägg att läsa men ibland inga alls. Men jag nöjer mig med det. Det funkar för mig. Har jag inget att skriva om kommer jag inte skriva något. Inget mer med det.

//

Jag har dock tänk börja använda min blogg som min tränings/kost-dagbok. Så jag ska försöka skriva mycket jag kan om min träning och min kost. Just för att jag tycket det är något som är väldigt intressant att läsa om. Så idag tänkte jag börja med det. Jag ska försöka skriva ut mina pass, vad jag ätit under dagen samt vad min mat innehåller. Ibland kan det komma upp inlägg om en specifik måltid och ibland kan det komma upp inlägg om en hel dag eller liknande.

//

Angående träningen så har jag börjat med att lägga upp mitt tränings-schema varje söndag. Där jag har 5 planerade träningspass, 1 vilodag och 1 öppen dag. På den öppna dagen får jag känna efter lite vad jag vill göra. Jag är inne på min andra vecka med detta upplägg och hittills är jag otroligt nöjd. Det funkar verkligen för mig och det är det viktigaste.

Innan hade jag tappat inspirationen till att gymma. Förut älskade jag att gå till gymmet, lyfta tungt och svettas. Någonstans på vägen (förmodligen när jag gick upp i vikt) tappade jag detta. Jag slutade med att gymma och gick istället bara på pass någon gång i veckan och annars stod jag på crossen. Det funkar för vissa men för mig är det verkligen ingenting jag tycket om.

//

Kosten har förändrats ganska drastiskt de senaste två veckorna. Under de senaste 6 månaderna har jag haft väldigt mycket problem med min kost. Jag tror det beror på att jag har jobbat så himla mycket och inte valt att prioritera maten. På jobbet trycket jag ofta i min någon form av sallad på 5-10 minuter och sen återgår till jobbet. Även fast jag har rast i 30 minuter. Jag fick på något sätt för mig om jag åt mindre skulle de fett på kroppen som jag ville ha bort försvinna. Så istället för att äta ordentligt åt jag snabbt och återgick till jobbet. Det här pågick ett långt tag, flera månader. Långa arbetstimmar med lite mat. Jag har bara mig själv att skylla på. Men efter ett tag så insåg jag att det hjälpte inte. Utan tvärtom, jag fick upp mer i fett och mina muskler försvann. Jag tyckte det var så konstigt. Jag förbrände jättemycket kalorier då jag rör på mig på jobbet konstant och sen tränade jag ca 3 gånger i veckan också.
Så en dag bestämde jag mig för att jag skulle räkna hur många kalorier jag åt och hur många jag gjorde av med. Jag slog in i en app typ vad jag åt (åt typ liknande mat varje dag) och resultatet blev ca 1200 kcal om dagen. Ingen big deal liksom, det var där jag tänkte att jag låg och jag trodde det var bra. Så jag fattade inte vad som var felet. Jag bestämde mig då fär att räkna ut hur mycket kalorier jag gör av med. Där var resultatet lite mer chockande.

Om jag skulle ligga i sängen hela dagen och inte göra någonting förbränner min kropp ca 1600 kalorier. Adderar man hur mycket jag rör på mig dagligen + mitt tränande så gör jag av med ca 2750 kalorier. Förstår ni? Jag gjorde av med 3000 kalorier och fick bara i mig ca 1000? En tredjedel av det jag skulle få i mig. Jag har liksom kört på min reservtank så länge. Det var inte så konstigt att jag var trött, utmattad, svullen och allt det där. Min kropp fungerade inte som den skulle.

Så när jag insåg detta bestämde jag mig direkt för att öka mitt kaloriintag. Just nu strävar jag efter att få i mig ca 2200-2600 kalorier om dagen. Vilket är svårt eftersom jag ätit så himla lite innan. Jag har gått från att äta 3 mål om dagen till att äta ca 5-6 måltider om dagen. Alltså vilken skillnad det är. Efter bara 2 veckor märker jag hur mycket bättre jag mår och hur mycket bättre träningen går. Helt otroligt.

//

För att det här inlägget inte ska bli superlångt så avslutar jag där. Nu vet ni ungefär hur det ligger till och jag ska försöka uppdatera er så mycket som jag kan men nu måste jag verkligen laga mat. Ett inlägg om det kommer lite senare.
Kram <3

Likes

Comments

Leila tipsar

För något år sedan så var jag väldig förkyld och bestämde mig för att ringa 1177 och prata med en sjuksköterska. Jag berättade för henne att jag hade hostat och varit snorig ett tag och att det inte gav sig och då bad hon mig gå till badrummet, snyta mig och sen kolla vilken färg snoret var. Jag gjorde som hon sa och mitt snor var så grönt det kunde bli. Utifrån det så sa hon att min kropp just nu kämpade emot en infektion och att det inte var någon fara och att jag bara skulle vila. Det gick några dagar och sen försvann det. Tycket det är så fascinerande hur vi kan läsa av vår kropp på det viset.

Så igår när jag vaknade helt genomförkyld gjorde jag precis det. Jag gick och snöt mig och kollade på mitt snor. Det var gult. Stämde bra, jag höll på att bli förkyld och nu sitter jag här med grönt snor och är genomförkyld. Väldigt intressant faktiskt. Självklart gäller inte det hör till 100% utan det är bara riktlinjer.

Genomskinligt snor = När man är frisk ska snoret vara genomskinligt. Snor består av proteiner, upplösta salter och antikroppar.
Vitt snor = Kan vara ett tecken på att slemhinnorna är svullna eller inflammerade. Det saktar ner flödet av snor och snoret blir då tjockare och mer trögflytande.
Gult snor = En inflammation i de övre luftvägarna bekämpas. Den gula färgen kommer från immunförsvarsceller som rensas bort via snoret.
Grönt snor = Nu är det stora mängder immunförsvarsceller i snoret. Detta betyder att det är fullt krig mot inflammationen. Om det fortsätter i mer än 12 dagar kan man kolla upp det så det inte blir en bihåleinflammation.
Rött/Rosa snor = Om du petar i näsan eller har ett sår så blir snoret lätt rosa eller rött. Det kan även bli rosa/rött om du är torr eller irriterad i näsan.

Vem hade trott att man kunde få nytta av att snyta sig och sen kolla på snoret?
Brukar du kolla på snoret efter att du snyter dig?

Likes

Comments

Idag tog jag med kameran till jobbet och fotade lite. Varning för icke-veganska bilder, men har inget annat att lägga upp haha. När jag kom hem från jobbet så duschade jag och sen åkte jag och handlade kakor och godis för jag ska bara ligga i sängen heeela kvällen och inte göra något alls. Så det så.

Likes

Comments

Varför unnar man sig inte saker oftare? Har lovat mig själv att jag ska unna mig massage en gång i månaden och hittills har jag hållit det. Okej jag lovade mig själv detta i Januari och jag gick en gång då och en gång nu så det är bara att fortsätta på det här spåret så kommer mina muskler må prima. // Nu ska jag äta upp min skål med kvarg, banan, musli och kokos och sedan sova. Börjar tidigt imorgon så måste sova tidigt. Godnatt på er <3

3 saker som gjorde mig glad idag:
- Min chef stannade upp mig på jobbet och sa "Gud vad du är duktig Leila"
- Josefin sa att hon skulle börja äta mer vegetariskt
- Solen var uppe när jag åkte hem från jobbet idag vid 16:00

Likes

Comments

Lejla Hodzic, 20 år.
Här kan du läsa om mitt liv, djurens värde, planetens välmående, smink, photoshop, dagens väder, mina drömmar, hur min
hjärna fungerar, vad jag gör om dagarna och väldigt mycket mer.

Instagram@lejlahodziic