Hej underbara ni!

Jag vaknade precis upp och ligger och drar mig i sängen, Cilla sover fortfarande! Jag börjar undra om huvudvärken jag har är från drinkarna och shotsen igår eller om det är något annat! Men iallafall går kvällen var helt underbar trots att vi bägge två inte mådde 100.
Vi började iallafall kvällen på Zense som var en rooftop bar, vi kom dit vid 6 och beställde in varsin drink, jag tog en peach frozen daquiri och jag måste faktiskt säga att det är den godaste drink jag druckit! Kommer noga drömma om den ett bra tag framöver!
Sen satt vi där och myste ett bra tag, kollade på utsikten, drack våra drinkar och bara pratade.

Efter det tog vi tunnelbanan till ett steakhouse som vi läst på internet om som skulle vara väldigt bra, så vi slog och ner och började kolla vad vi ville äta! Det första vi noterade var såklart dem skyhöga priserna, men i och med att vi bägge har varit så så sugna på riktigt bra kött länge så bestämde vi för att lyxa till det!
Vi beställde in filet mignon, med potatisgratäng, rödvinsås och beanisesås, folk som känner mg vet hur galen jag är i bea och har alltså inte ätit det sen jag lämnade Sverige! Snacka om att jag blev helt överlycklig när jag såg att det fanns. Till maten tog jag ett glas röttvin som var väldigt gott, känns som det är svårt att hitta bra rött vin när man är på små öar.
Dem kom in direkt med bröd, vitlöksmör och en chiliolja utan att vi hade beställt de så det var supertrevligt, vi började småäta på det och pratade medans vi väntade på maten, i och med att det var ganska mycket folk så tänkte vi att vi kanske skulle få vänta ett tag på att få in maten, men det gick på nolltid! Hann knappt äta upp brödet som vi fått in!

Men maten nu då, var ska man ens börja?! Till en början såg det helt magiskt ut, man kunde till och med se att köttet var helt perfekt, jag tog medium rare och Cilla medium! Kan helt ärligt säga att det är utan tvekan det godaste kött jag ätit, det var så mört att det bara fall isär i munnen! Ja wow, var helt i himmelriket under någon timme när vi åt, allt var så gott! Så trots dem höga priserna var det verkligen värt det! Jag funderade på att beställa in en efterrätt då det lät så himla gott med choklad fondant med vaniljglass men tyvärr var jag alldeles för mätt! Så när man skulle betala bjöds det på varsin shot, det var karamellvodka, tro det eller ej men den var faktiskt god! Slutade med att vår bordsgranne som var fransman då kände dem som jobbade där så han fick vodkaflaskan och man kan säga att han inte var blyg med att bjuda! Vi som bara skulle hem och kolla på blacklist fick kanske en och annan shot för mycket men roligt var det iallafall! Vi åkte faktiskt hem och kollade på blacklist ändå.

Nu ska jag väcka Cilla och se till att vi packar våra väskor, idag flyger vi nämligen vidare till Koh Samui.

Men iallafall, besöker ni Bangkok och är sugna på riktigt bra kött rekommenderar jag verkligen den här restaurangen, med mysig inredning, väldigt bra service och outstandning mat. Visst var priserna höga men jag skulle fortfarande säga att det var värt de om man vill uppleva högsta kvalité på kött. Som sagt El Gaucho steakhouse, MISSA inte detta om ni är/planerar att åka till Bangkok!

Isabelle

Ja nu är vi här igen, dålig uppdatering, förlåt igen, men till internet på koh rong var så pass dåligt att ungefär de enda som fungerade var messenger på Facebook och instagram! Men självklart ska ni få höra om hur vi hade det på Koh Rong!
Cilla har ju redan berättat om dem första dagarna när jag endast kunde ligga inne för migränen men efter tre dagar släppte de helt och jag mådde betydligt bättre!

Så den fjärde dagen tog vi oss till en strand som heter 4K stranden, ungefär 20min att gå dit från våran strand, vi tog de mest lugnt hela dagen, växlade mellan att sola, bada och spela skipbo (vi är helt fast i skipbo, spelar nästan bara det) Verkligen en superfin strand där man hade kunnat spendera många dagar!

Den kvällen tog vi det bara lugnt eftersom jag hade mått sådär, dagen efter vaknade vi relativt tidigt och redan dagen innan hade vi planerat att vi skulle gå eller åka båt till long beach som då ligger på andra sidan ön!

Detta skulle alltså egentligen varit våran nästsista dagen och sista natt för dagen efter skulle vi åka vidare MIT Bangkok!
Så innan frukosten går vi för att boka en färja imorgonbitti vid 6 som dem så snällt på hotellet sa till oss att den gick!
Men icke sa nicke, men våran vanliga otur så går det ingen färja före 10 och alltså hade vi fått helt fel information av hotellet!
Så vi fick istället tänka till hur vi skulle göra då våran buss mot Bangkok skulle gå 8 på morgonen dagen efter då! Så vi inser att vi blir tvungna att boka färjan idag och skippa våran sista natt på koh rong, vilket kändes lite tråkigt då vi redan boka en till natt samt att vi hade planerat denna dag! Men men sånt är livet ibland så vi bokar dem sista färjan som går 4 på eftermiddagen och sen går vi för att äta frukost!

Och titta vilka sötisar vi hittade påvägen till frukosten?! Precis vad vi behövde efter en halvdålig start på morgonen, ena lilla valpen somnade i mitt knä direkt så kunde bara sitta och klappa den, dem andra två åt lite och busade med varandra och Cilla!

Efter frukost bestämde vi oss iallafall för att åka en sväng till long beach även om vi inte skulle hinna vara där sålänge! Så efter vi packat klart väskorna så tog vi oss till ön och jösses va fint det var där, Cilla hade ju varit där en sväng innan men inte jag!
Vi åt lunch direkt när vi kom dit och det var inte direkt någon höjdare, brända vårrullar men men. Efter de tog vi en promenad längs strandens tills de var dags att åka tillbaka!

Efter det åkte vi tillbaka till Sihanoukville och tog in på hotell/hostel för en natt då! Efter de tog vi en skön varm dusch då det endast fanns kallvatten på koh rong när man skulle duscha!
Efter det var det dags för mat, vi satte oss på stranden precis vid vattnet men även här lyckades vi vi ha otur!
Jag fick min mat rätt direkt och den var supergod men cillas mat däremot, jag beställde red curry chicken och Cilla en margerita, hon fick först vänta ungefär 30minuter på sin pizza, när den väl kom var det helt fel pizza, så dem tar tillbaka den och hon får då vänta 20minuter igen. När hon får pizzan igen så kan man se att dem endast tagit bort de som varit fel, det är alltså samma pizza som varit borta i 20minuter och dem har inte ens gjort en ny pizza?!
Denna resturang som vi åt på var under all kritik, jag har en gång tidigare i hela mitt 20åriga liv varit riktigt missnöjd och känt att jag fått riktigt dålig service men detta var andra gången!
Jag beställde även en ny dricka som jag aldrig fick utan som dem glömde bort!
Fruktansvärt dålig service men tur att vi inte behöver äta där igen!!!

Hallihallå från Bangkok!!

Koh Rong var så vackert. Faktiskt bland de vackraste öarna jag varit på med deras vita stränder. Det blev dock ensamma första dagar på Koh Rong i och med att Isabelle åkte på en hejdundrans migrän i 3 dygn.

Vad gjorde jag medan då? Jo, vi träffade några svenska snubbar första dagen på Koh Rong och dessa hängde jag med dag in och dag ut i princip.

Andra dagen på ön bestämde vi oss för att boka en båtutflykt (läs: krökbåt) där vi åkte till olika öar. När dagen var kommen var dock inte Isabelle tillräckligt kry för att åka med. Så jag åkte själv med de svenska killarna. Tyvärr sååå tråkigt utan Isabelle. Vi fick snorkla med denna båt och snorklingen var rent utsagt usel. Inga korallrev levde i princip och knappt några fiskar. Det enda coola med denna utflykt var att simma med plankton. Har ni gjort det? SÅ häftigt verkligen. Tänk er att hela kroppen lyser upp i vattnet när man rör sig. Har inga bilder från det tyvärr i och med att det är så pass mörkt att kameran inte skulle kunna fånga det på bild.

De andra dagarna hängde vi mest på stranden och bara tog det lugnt. Lyckades släpa med Isabelle på en lunch men inte mer än så. Sjukt trist i och med att vi velat göra så mycket på denna ön. En kväll hade vi dock storm. Blixtrar, åska, regn och blåst. Vi skulle precis beställa in mat när detta skedde och hann tyvärr inte. ALLA kök stängde pga denna storm och där står vi utan mat i magen. Vi hittade en lite matbutik i närheten där vi köpte nudlar. Bästa middagen <3

Jag åkte också på nån liten släng av något, magsjuka? Ingen aning. Mådde illa en hel dag och åt endast en passionsfrukt. Man tappade all aptit totalt. Både jag och Isabelle blev friska till slut iallafall och lyckades njuta av 2 dagar på ön tillsammans. Men det ska Isabelle skriva om.

Förlåt för att detta inlägg saknade röd tråd helt. Sitter och skriver på en restaurang i Bangkok med den värsta magkatarr jag någonsin haft tror jag. Hoppas ni förstår att man inte pallar tänka då haha

• Asien, Kambodja, Koh Rong

Efter Halong Bay så åkte vi direkt till ett ställe som heter Hoi An! En liten men väldigt mysig stad!
Första dagen när vi kom dit tog vi det relativt lugnt, vi checkade in, gick iväg och åt en rätt sen lunch, när vi kom tillbaka från lunchen skulle väldigt många från hostelet vi bodde på åka på en utflykt som dem berättat om tidigare. Dem skulle ta en båt ut på en liten flod och dricka lite öl och kolla på solnedgången!
Så vi spontan bestämde oss för att följa med i sista sekund!
Utan varken kamera eller något förutom våra mobiler så åkte vi med. Det var supermysigt att sitta på båttaket och se solen gå ner! Men det blev rätt kallt på vägen hem efter att solen gått ner!

När vi kom tillbaka till hostelet så planerade vi lite hur vi skulle ta oss från Hoi An till Ho chi menh city som vi skulle ta en buss över till Kambodja till! Efter vi planerat lite gjorde vi oss ordning och tog en taxi in till själv centrumet!

Vi åt på en mysig resturang vid en liten flod!
Maten var god men servicen var dessvärre inge vidare, dem stängde igen det mesta medans vi satt och åt och dem tog cillas talrik när hon ätit klart och sedan stod hon som serverade oss och kollade på mig tills jag ätit klart. Vilket kändes lite konstigt! Men det var mysigt med god mat iallafall!

Nästan dag gjorde vi nästan ingenting, bokade flyg och sen låg vi bara vid poolen och kollade lite på Blacklist, en serie vi helt fastnat i!
Vi åt supergod lunch där vi fick 4drinkar, en pizza och en tallrik med nacos för endast 100kr!
Maten här är så så billig! Speciellt om man jämnför med Aussie!

Efter det tog vi iallafall en powernap och gjorde oss sedan iordning för det var två tjejer som bodde på hostelet som då fyllde år så dem hade fixat lite för dem! Det vet olika dricktävlingar, beer Pong och massa annat kul!
Vi vann över två tyska killar på beer Pong och dem var rätt chockade då dem verkligen trodde att dem skulle vinna!
Så vi hängde på hostelet med alla andra! Efter de så var de tydligen än bar som hade superbillig dricka, bra musik så vi åkte med några andra från hostelet dit och man kan verkligen säga att det var billigt! För 70.000 dong fick man dricka HUUUR mycket man ville i ungefär 2timmar! Och 70 tusen dong är knappt 40kr!
Efter den baren tog vi en promenad med två svenska killar vi träffade på där till en klubb som hette tiger tiger!
Bra klubb med bra musik! Skönt att äntligen så dansa av sig lite!

Dagen efter tog vi oss lite halvbakis till flygplatsen och tog då flyget till Ho chi menh city!

Nu är vi alltså i Kambodja och har precis ätit lunch på stranden! Vi väntar på en buss som ska ta oss till en ö som heter Koh rong! Det ska tydligen vara en riktig paradise ö och vi har planerat att stanna där en vecka! Vilket kommer bli superskönt då vi knappt stanna sålänge någonstans sen vi var i Byron bay!

Dock så verkar de inte finns något wi-fi alls på ön så det blir mer blogg inlägg när vi kommer tillbaka!

Isabelle

Ja, vad ska man säga. Ett jobbigt hejdå var det iallafall att lämna Australien. Vi är ju helt kära i landet. Men nu var det bara vidare till Vietnam. Två flyg och vips så var vi framme.

Vi kom fram runt midnatt och morgonen därpå skulle vi upp tidigt för att åka ut på en utflykt till Halong Bay. Vi hoppade in i en buss som tog oss till båten, resan tog ungefär 4 timmar. Båten som vi skulle bo på i två nätter var sååå fin. Vi hade ett helt eget rum (!!) och vi kunde skjuta ihop våra sängar så vi fick en stor dubbelsäng. Något som vi velat göra hela denna resa, bara sova i samma säng. Sällskapssjuka? Inte ett dugg :):)

På Halong Bay besökte vi en sjukt stor grotta. Minns inte ens vad den heter nu. Men vackert var det!! Dock var det för mycket turister överallt. De tar liksom in för många båtar om dagen så att allt blir knökfullt.

Något som vi fick massvis av denna resa var mat. Varje måltid serverades det sjuka mängder med mat. Maten var också otroligt god!! Jag och Isabelle bara åt och åt och åt...

Sista dagen skulle vi paddla kajak en sväng. Precis så uttryckte iallafall vår guide sig. Det blev inte en sväng, det blev en lång och hemsk trip haha. Till en början var det härligt. Tills man såg gigantiska maneter och det började blåsa i motvind. Har nog aldrig varit så trött i mina armar. Tur att man hade tränat dem på dykbåten innan ;);)

Det sista vi gjorde var att ta oss upp till en utsiktsplats där vi såg ut över hela Halong Bay, i solnedgången. Otroligt vackert. Det var ju massvis med trappor uppåt och det enda jag och Isabelle tänkte var träning!!! Äntligen lite ben och rumpövningar. Så på vägen upp tog vi två trappsteg i taget och på vägen ner tog vi ett trappsteg-squat-ett trappsteg-squat. Om man hade träningsvärk dagen efter? Olidligt.

Kramis Cilla

Måste man alltid börja ett inlägg "hej"? Nejeee. Jag vägrar :):)

Cariiirns here we come, eller nästan iallafall. Först skulle bara vår buss gå sönder. Så räkna med 2 extra timmar så är vi sedan framme i Cairns. Haha. Vi kom till Cairns runt 11 på kvällen och dagen efter var de första dagen för att skaffa dykcertifikat. Dagen börjar med att sitta i ett klassrum och slutade med att hänga i poolen och göra olika skills som man måste klara för att få dykcertet. Samma sak andra dagen och då gjorde vi även det sista testet innan vi åkte ut med båten. Både jag och Isabelle klarade de såklart.

Dagen efter de började allt påriktigt. Ut med båten och dyka. Allt vi gjorde under de 3 dagarna vi hade på båten var äta, dyka och sova. Vi såg dock Nemo, Marvin och mamman. Även sköldpaddor och hajar!!! Och Isabelle såg faktiskt Doris också. Vi hade ett nattdyk vilket var helt otroligt. Fatta att man dyker med ficklampor för att se något och wooow. Vi såg flera hajar och Bryan. Bryan är en gigantisk sköldpadda. Han är ungefär 2,5-3 meter. Fattar ni hur stort de är?!

Vi hängde såklart med alla sköna människor också. Kan säga att detta är den bästa båtutflykter hittills. SÅ kul som vi hade. Vi började köra ett spel där man inte fick säga "mine", "yours" eller "ten". Om man sa detta fick man göra 10 push-ups ups. Har nog aldrig gjort så många push-ups på en och samma dag som jag fick göra på båten. Det bästa var att alla var delaktiga och alla tabbade sig lika mycket. Vi spelade även spel där den som förlora fick äta något äckligt. Fyyyfan kan jag säga. Först förlorade Chris och då fick han äta en sked av vergamine (tror jag det stavas) vilket är bland de värsta jag ätit (fick mig en liten smakbit på whitsundays båten). Sedan förlorade jag och fick göra cinnamon challenge. Usch.

Det var så härligt på den här båten. Våra instruktörer var hur härliga som helst och man kunde driva med dem på ett sånt grovt sätt, ni vet som jag alltid gör med alla? Haha.

Vi klarade det förresten. Nu är vi officiellt open water divers!!! Vi får alltså nu dyka 18 meter under vattnet.

Efter båten hade vi en sån brutal efterfest. Vi började kröka innan vi ens hade ätit middag och sen gick det bara utför. Vissa detaljer ska man nog lämna för sig själv och vi väljer att inte skriva ut de på bloggen hahah. Dock hade vi så himla kul. Kommer sakna att hänga med så sköna människor.

Kramis Cilla

Hur ska jag ens börja detta inlägg, jag ska alltså försöka förklara för er hur det var när vi hoppade fallskärm. JA vi har hoppat fallskärm och shit, kan garantera säga att det var de häftigaste jag gjort i hela mitt liv. Jag skulle tidigare i mitt liv aldrig våga drömma om att hoppa fallskärm och nu har jag gjort de.

Detta skedde då alltså i Australien, på ett ställe som heter mission beach, vi sov på ett hostel där en natt innan vi skulle hoppa vilket var skönt då man verkligen kunde slappna av innan.

Så väckarklockan ringde 05.30 då vi skulle bli upplockade vid 06.30! Jag var alltså redan nervös då, vi åkte till skydiving centrumet och började fylla i uppgifter, som vissa utflykter tidigare får man skriva på att man kan skadas eller dö, känns lagom lustigt! Men här sitter jag levandes och ska försöka återberätta hur det var.
När vi hade fyllt i allt dem ville så var det bara att vänta, vi väntade på att vädret skulle bli bättre så det var bara att vänta ett tag!
Hela den här tiden kunde jag knappt prata med någon, var så så himla nervös och värre skulle de bli!

Sen var det alltså dags, alla instruktörer kom ut och jag fick hjälp av en kille att sätta på all utrustning. Han var superskön och rolig, lyckades skratta en del trots att jag var så nervös. Så vi hoppade in i minibussen och började åka mot planet!
Mina tankar i bussen var att jag faktiskt inte skulle överleva, varför jag ens skulle utsätta mig för något sådant, satt bara och kollade ut genom fönstret och försökte andas lugnt. Helt plötsligt var vi framme vid planet och nu började de bli för verkligt.
Jag började nästan få panik men hoppade in i planet och vi började flyga uppåt och uppåt! Tror min instruktör hade de väldigt roligt då han såg hur nervös jag var!

Så på 5000meter var det alltså dags, och jag var så inte redo för dethär, inte alls! Jag ville ju inte dö.
Jag ser Cilla hoppa ut först och vet att jag är tredje ut.
Instruktörer har alltså sagt att jag ska sätta ut benen och sen var det dags, så jag sitter dinglandes med benen utanför planet och så helt plötsligt när jag öppnar ögonen 2sekunder senare faller vi och WOW.
Att se hela mission beach under sig, det är oslagbart! Får gåshud utav att bara skriva detta inlägg, alla känslor kommer tillbaka så fort jag tänker på det.
Vi faller fritt i ungefär 30sekunder sen drar han i fallskärmen, känslan ändras helt! När seglat vi ner mot marken. Han frågar hur de känns och hur känns de egentligen att ha hoppat ut från ett plan, det går helt ärligt knappt att förklara!

Påvägen ner får jag styra fallskärmen vilket var hur kul som helst, kunde svänga åt olika håll, bestämma och vi skulle falla snabbare eller långsammare!
Det tog ungefär 2,5 minut ner till marken och där landade vi då på stranden vilket också var häftigt!

Min känsla nere på marken var att jag ville hoppa ingen, direkt! Aldrig haft en sån adrenalinkick som jag fick utav att hoppa fallskärm. Det kändes helt overkligt att vi nyss hade varit 5000meter upp i luften och sen helt plötsligt var vi nere på marken igen.

Iallafall efter vi hoppat bjöds vi på frukost då både jag och Cilla åt pannkakor! Efter de fick vi kolla på våra bilder och filmen från fallskärmshoppningen. Det var då man fattade att det var påriktigt och att vi faktiskt hade hoppat! Tyvärr har vi inte lyckats ladda ner bilderna eller videon till mobilerna än men det kommer! Så såfort vi lyckats med det så ska ni få se lite bilder från skydivingen också!

Så med detta sagt så ni som inte hoppat fallskärm, GÖR DET!!!! Ni kommer inte på något sätt ångra det.
Och ni som hoppat, gör det igen! Det ska jag garanterat göra iallafall.

Isabelle

Hej alla kära läsare! (Ja eller ni som är kvar efter vår usla uppdatering)

Ber som Cilla om ursäkt till alla där hemma som läser bloggen och vill höra hur vi har det på andra sidan jorden! Men ni kan andas ut, jag kan garantera er att vi har the time of our lifes!

Just i skrivande stund ligger jag i en solstol borta i Vietnam påväg ut till massa olika öar i Halong bay! Shit va fint det är här, ni kommer få se massa bilder sen!

Iallafall jag tänkte ta och skriva om vårt äventyr till Whitsunday.
Vi var lite nervösa inför denna utflykt också då det blev så mycket strul med fraser Island.

Vi kom fram till Airle beach runt 10 på morgonen efter att hela natten åkt buss! Vi lyckas ta oss till bolaget vi skulle åka med! Tro mig det är inte de lättaste att gå i 30graders värme med våra ryggsäckar!
Det var som tur var inga problem när vi skulle checka in så allt gick relativt snabbt och smidigt!
Efter det så lämnade vi våra stora väskor och tog bara med dem små som vi skulle ha med på båten!
Efter de åt vi lunch och sen gick och kollade lite i affärer för att fördriva tiden!
Jag kan säga att vi hamnade i bikinihimlen... dem hade så så fina bikinisar, jag tror jag prövade runt 10bikinisar och alla hade kunnat få följa med hem, dock så blev de bara varsin bikini för oss!
Mitt i vårt bikini letande kom vi på att vi skulle ta oss till båten, som vanligt fick vi livets stress och halvsprang till båten, med den tyngsta väskan man kunde ha (lite för mycket alkohol i den)

Påvägen till båten träffade vi på ett par från England som också skulle med på samma båt. En av dem var till och med en hjälte! Han hjälpte oss och bar den tunga väskan och bar den hela vägen till båten, det hade nog tagit ungefär 20min längre om vi skulle bära den väskan hela vägen!
Men vi kom i tid till båten och där träffade vi resten av gänget som skulle med på båten, vi var 12stycken.

Vi klev på båten och där bjöds de på wraps och chips! Perfekt efter vår vandring till båten! Vi träffade kaptenen och dem hade säkerhetsgenomgång!
Båten i sig var väldigt väldigt fräsch, vi åkte med en katemaran!
Första dagen gjorde vi inte så mycket, snorklade på ett stället, dock blev vi båda lite besvikna på snorklingen då det inte var så fina färger eller fiskar som vi hade förväntat oss utav "stora barriär revet"
Efter de bjöds de på snacks och dem öppnade upp en liten bubbelpool på däck där vi satte oss ett tag och kollade på solnedgången!
Det var ungefär de som hände första dagen, en mysig och lugn dag!
Tror vi gick och la oss runt 10, då vi båda var otroligt trötta efter att ha sovit sådär på en nattbuss natten innan!

Dag nummer 2 så blev vi väckta tidigt till en väldigt god frukost som innehöll fruktsallad, varma croissanter och sylt!
Efter lunchen var det dags att åka till whitheaven beach!
Efter en bits promenad kom vi till utkiksplatsen och jag kan säga att förväntningarna var skyhöga!? Hade sätt bilder därifrån och var verkligen spänd, men.... när vi kom upp på utkiksplatsen kan jag faktiskt säga att jag blev lite besviken, tidsvattnet var väldigt högt och det var molnigt, så ja det var långt ifrån det jag förväntat mig, iallafall så tog vi oss ner till själv stranden då, vädret började bli bättre och nu började jag förstå vad folk menade att de var otroligt fint, dock hade varken jag eller Cilla fått denhär breathtaking känslan än! Vi nöjt iallafall av stranden, solade och badade lite, efter det bestämde sig gruppen för att vi ville gå tillbaka till utkiksplatsen. Så vi började vandra tillbaka dit bland alla spindlar (det var dem största spindlarna jag sätt) efter ungefär 20minuter var vi tillbaka vid utkiksplatsen och wow! Kunde inte sluta kolla eller fatta att det var samma plats vi hade varit på samma morgon. Fick garanterat denhär breathtaking känslan nu!

Sen var de dags att ta sig tillbaka till båten för lunch och bara ta de lugnt, under lunchen såg vi både sköldpaddor och sedan delfiner!
Efter lunchen var de dags för lite mer snorklingen, denna gång blev vi inte alls besvikna, dethär var mycket bättre! Fina färger, många koraller och många fiskar!

Kvällen bestod utav lasagne, dricklekar och väldigt väldigt mycket skratt, efter de låg alla och kollade på stjärnorna tills vi nästan somnade!

Morgonen dagen var det dags att åka hem och tur de, vädret böjd på regn och moln, så det var lite trist!

Så det var väl en sammanfattning utav whitsunday!
Jag skulle absolut rekommendera alla som besöker Australien att boka in en utflykt dit, jag skulle ge det 4/5 ananaser! 🍍

Isabelle

Eeeh. Hej. De var ju inte igår man skrev ett inlägg här. Tro de eller ej men vi har tagit oss hela vägen till Asien. Tänkte egentligen börja med att be om ursäkt till hela släkten, men insåg att nej, är inte ens ledsen. Vi har faktiskt haft så mycket att göra att man inte orkat blogga. I alla fall, i detta inlägg tänkte jag berätta om de bästa jag varit med om i Australien. Nämligen underbara Fraser Island (som vi faktiskt lyckades åka till).

Vi kom till Noosa 30 januari och checkade in på nomads - som vi så fint hade blivit informerade om av kilroy. När vi ska gå på briefingen angående säkerhet på Fraser börjar de ropa upp alla namn. Allas namn förutom våra. Vi ifråga sätter detta såklart och får som svar att "nej, ni skulle åkt med bussen klockan 7 imorse till Fraser Island". Fyyyyfan. Kan ni fatta den känslan? De första jag gör är att ringa till Kilroy och de förklarar att de gjort fel och att de ska ringa upp oss strax. De går alltså 2-3 TIMMAR innan Kilroy ringer och de ber inte ens om ursäkt. Under dessa timmar hjälper vårt hostel, underbara Nomads, oss att försöka få in oss på en utflykt till Fraser. Dock kan de inte garantera något förens dagen efter.

För er som inte vet, vid den här tiden på året är det högsäsong på Fraser och det brukar vara ca 4 veckors väntetid på en plats till Fraser. Då kanske ni förstår vår ångest? Vi försöker göra de bästa av situationen och hade faktiskt en helt faktisk kväll och natt ändå.

På morgonen hade vi möte med de på hostelet och där berättar de att de kan få in oss. Dock skulle de bli stressigt för oss att ta oss till Airlie beach direkt. Vi bokar allt ändå och får ligga ute med dubbel betalning + en extra betalning för en helt annan buss (som vi behövde ta för att hinna till Airlie beach). Allt var ändå värt de i och med att vi så gärna ville dit.

Men hörni, VILKET ÄVENTYR. Fraser Island var bland de häftigaste jag gjort. Att sitta och bumpa runt i en jeep på en sandstrand och att ta sig med jeep överallt var så coolt. Och WOW vilka fina platser man besökte. Vet typ inte ens hur jag ska börja berätta?

Det tog ungefär en timme att ta oss till resorten där vi skulle bo. Sedan skulle vi ta oss till Mc Kenzielake. Sjukt taggade bumpar vi runt på den sämsta vägen på hela ön, sjunger högt till musiken osvosv. Och vår bil går sönder. VAD är oddsen? Hahaha. De enda jag och Isabelle kan göra är att skratta, för detta är ju vår vanliga tur, eller hur? Vi får stå där i ca 1 h för att försöka få bilen bort från vägen så att andra kan passera. Det är ungefär en halv - en meter djup sand så det är rätt så svårt att flytta en bil där växellådan är paj. Detta tar såklart så lång tid att vi inte hinner till Mc Kenzielake den dagen. Vi åkte vidare till en annan lake. Eller åkte och åkte. Vi parkerade bilarna vid stranden och började vandra. Och gick och gick och gick... I gassande sol och sååå varmt gick vi i 45 min till en timme till sen här sjön.

Ajajaj vad de brändes i fötterna när man gick i sanden. En av våra vänner vi lärde känna fick brännskador under fötterna pga varmt. Dock var de sååå värt för de var så coolt. Vattnet var alldeles grönt och i vattnet fanns de fiskar som äter upp död hud på en. Ni vet sånt fiskspa man betalar hundralappar för i Sverige? De fick vi helt gratis i denna sjö. De var överallt och ville äta på en överallt. Häftig upplevelse!

Sedan var de tillbaka till resorten för lite mat och krök och stök. Det är dock skönt på denna sortens resor pga alla kan kröka och ändå lägga sig tidigt eftersom man ska upp tidigt dagen efter.
Dagen efter åkte vi först till indian rocks där man hade en sååå fin utsikt. Vi såg hajar, stingrockor och sköldpaddor. Vår guide till och med hoppade i vattnet och filmade 3 stycken?!? Sjuk människa.

Därefter åkte vi till Champagne pool. De heter Champagne pool för att det är klippor runt om som bildar en pool och att vågorna bildar bubblor. Det är alltså inte för att man kan dricka champagne där ;);). Efter champagne pool åkte vi till en superlång flod-ish som var suuuperkall. I floden var det strömt så man kunde liksom ligga i vattnet och bara glida med. Vi chillade där ett bra tag tills Timmy frågade om vi ville flyga över ön. Eh JA TACK?? Och upp, upp och iväg kan man säga. SÅ JÄVLA COOLT. Kostade 60 dollar, vilket var rätt dyrt men det är värt det. Om ni är på Fraser och funderar på detta - GÖR DET.

Efter det var de hem och äta middag. Det var även dags för krök. Det blev inte ett sånt livligt krök dock pga alla var så trötta. Slutade med att alla var på stranden tills midnatt och kollade på milkywayen. OTROLIGT vackert. Jag och vår underbara vän Annedi somnade till och med.

Dagen efter var de upp tidigt igen och vi gav oss iväg mot Mc Kenzielake!!! Äntligen. Och WOW vad vackert det var. Klarblått vatten och kritvit sant. Verkligen.

Efter de var de hemfärd och hemska avsked. Bland annat av vår underbara guide och vän Timmy, men också av våra nya vänner, Camilla, Alina och Annedi. De gjorde verkligen denna utflykt så himla mycket bättre.

Hej härliga ni!
Just nu sitter vi på bussen så tänkte att detta var ett bra tillfälle att blogga!
Wow va bra vi har det alltså. Blir svårt ibland att hinna blogga då det är så mycket vi vill hinna se och göra men nu ska jag försöka sammanfatta surfers paradise för er!
Det är en helt fantastisk stad, relativt stor och med en underbar strand! Vi kom fram i surfers den 27/1, första dagen här låg vi faktiskt bara vid poolen, båda helt döda efter australia day! Så den dagen sov vi för de mesta!
Men dagen efter vaknade vi då upp väldigt utvilade efter all sömn och bestämde oss för att utforska surfers!
Det blev en dag vid stranden med pizza till lunch (vi äter nog pizza lite för ofta men pizza är helt enkelt för oss) Efter lunchen kände vi inte för att lägga oss på stranden igen så vi började gå precis vid stranden, shit va lång stranden är, vi försökte gå till slutet men gav upp efter ungefär en timme och började gå i vattnet tillbaka!

Igår så vaknade vi och bestämde oss för att surfa, så vi började dagen med att införskaffa oss varsin tröja att ha när vi surfar, i butiken träffade vi en supertrevlig (och väldigt söt) kille som hjälpte oss massa, jag hittade den finaste bikini, en riktigt drömbikini men med min vanliga tur fanns den inte i den storleken jag behövde så blev bara en surftröja för min del, Cilla däremot köpte en jättefin bikini där också (den kommer ni förmodligen få se i kommande blogginlägg)
Det slutade iallafall med att vi bytte nummer med han som jobbade i butiken och bestämde att vi skulle hänga en stund på stranden! Äntligen var det iallafall dags för oss att pröva på att surfa och oj så svårt det var. Nathan mötte upp oss vid stranden, han försökte hjälpa oss att surfa men de slutade mest med att vi alla såg ut som dränkta hundar i dem stora vågorna, roligt var det iallafall! Vi lyckades inte ens pröva att stå upp på brädan
Efter de tog vi det lugnt ett tag och Nathan var tvungen att dra, vi bestämde oss för att göra ett nytt försök att försöka surfa, och då gick de bättre! Jag lyckades till och med stå upp och åka med vågen och shit va kul det var! Jösses! Surfing är helt klart min nya grej.
Det var lite mindre tråkigt då jag brände mig på en manet som vi faktiskt inte ens trodde brändes! Det var pyttesmå blåa maneter, ont gjorde det men ungefär bara i en halvtimme, det var helt klart värt de iallafall för att få surfa! Alla som inte har prövat på att surfa måste göra de!

Idag checkade vi ut vid 10 för arr sedan ge oss in till staden, vi hade redan igår bestämt att vi ville gå till haunted house, ungefär som spökhuset på gröna Lund!
Så vi betalde och skulle gå in, men först gick de inte alls för mig, kunde inte ta en steg, allt jag såg var mörker! Men eftersom man inte fick pengarna tillbaka så var vi tvungna att gå, vi väntade in några andra som skulle gå! En tjej där var hur lugn som helst medans jag själv hade panik av den högre skalan! Hon frågade hur gammal jag var och började garva när jag sa att jag var 20... själv var hon 15år och inte ett dugg rädd, men men!
Efter de bestämde vi oss för att äta lunch, eftersom vi inte hade handlat lunch så tänkte vi att vi passar på att lyxa till de och äta på resturang!
Cilla tog en carbonara som var supergod medans jag själv tog en pulled pork wrap med pommes och chili mayo till! Kan säga att jag var i heaven under tiden jag åt det! Så gott med riktigt bra för ibland!
Efter de skyndade vi oss till Q1 som är en superhög byggnad här och åkte upp i deras skypoint och det var helt breathtaking! Ja ni ser ju själva på bilderna! Du såg hela surfers paradise därifrån och det var verkligen vackert!
Australien bara växer och växer i mina ögon! Helt klart ett land jag skulle kunna bo i! Älskar det här!
Nu ska jag se om jag hinner ta en powernap på bussen innan vi är framme!