View tracker

En dag med många olika händelser. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig och jag visste inte riktigt vad som skulle hända under dagen. Med oviss förväntan stegade jag in på KTH, registrerade mig och satte mig framför scenen. Dagen inleddes med information och nu skulle äntligen dagen sättas igång.

Det som hände under dagen tyckte jag var fantastiskt. På ett sätt som jag tidigare inte varit med om utbyttes reflektioner, tankar, åsikter och idéer med personer jag aldrig tidigare mött, och det var samtalet som hamnade i fokus. Ett fokus som skulle handla om att vara närvarande och lyssna på varandra.

I workshopen bildades små grupper där vi skulle samtala med varandra. Syftet med samtalet var att prata om varandras värderingar och låta varandra prata om sina olika exempel. Ett möte som gav mig helt nya insikter. Ett möte som gav mig chansen att få tala om värderingar på ett sådant djup som jag aldrig tidigare gjort.

Det jag tyckte var häftigast i samtalen var det sätt som de andra skulle lyssna på. Att faktiskt vara helt närvarande och bejaka vad den andra säger och låta den få uttrycka sina känslor för värderingen, ger en annan dimension. Idag är det lätt att närvaron glöms bort då mycket annat hamnar i fokus. Jag vet ju själv hur lätt det är att man kopplar upp sig mot sin omvärld och låter sig smittas av en värld utanför. Att vara närvarande i stunden, ger en annan dimension för samtalets kärna. Att låta varandra berätta och inte säga så mkt, skapar en förståelse och öppnar upp för nya synvinklar och perspektiv.

Jag vill också gå in djupare på själva grundbulten med dagen som handlade om att se våra olika"värderingar". Det är ett begrepp som jag innan denna dag egentligen inte tänkt så mycket kring, fastän vi använder olika typer av värderingar varje dag. Men att få sätta sig ner och faktiskt bejaka vad man tycker är viktigt i livet och hur dessa hänger ihop med beslut, gav mig en tankeställare.

Vilka värderingar är det jag har, hur kan jag göra för att nå dessa, och vad vill jag göra i livet?

Dessa frågor är inte enkla att svara på, då vi alla är unika och har olika sett att se på saker. Men genom att faktiskt bara ägna en minut, likt vi gjorde idag under workshopena, en halv timme eller en dag åt att se sig själv i ett annat perspektiv och se över sina värderingar kan inte bara ge dig förståelse och mening, utan också ge dig verktyg som genererar engagemang och motivation.

Alla dessa samtal sam ägt rum idag har resulterat i tankar kring hur jag faktiskt värderar olika saker i livet och hur man med hjälp av nya möten och samtal kan skapa en större öppenhet. Bara genom att prata om våra olika värderingar och låta sig lyssna på andra, skapar ett värde. Ett värde som är så mycket mer. Jag har svårt att definiera det. Men det var som en av föreläsarna sa under dagen att, tänk om du skulle sätta dig ner med första bästa person på tunnelbanan och ta 10 minuter och prata? Jag tror att samtalet skulle kunna vara en av de nycklar till en bättre förståelse och på lång sikt bättre hållbar utveckling i samhället. Ett resultat som kan mynna ut i ett ökat engagemang och en vilja att förbättra.

Med det sagt så lämnade jag World Values Day med ett stort leende på läpparna, med en inspiration att vilja fortsätta arbeta med mina personliga värderingar genom själv-ledarskapsövningar och andra verktyg vi har fått under dagen.

Jag vill tacka alla ni som tog initiativet till World Values Day vilket gjorde det möjligt för alla dessa fantastiska möten och samtal.


Att våga samtala och ge tid till att närvara, det är kanske viktigare än vad vi tror...







Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Den stora frågan, när vänder det? När man lever i en värld fylld av saker, du hinner inte andas, du hinner inte riktigt tänka. Frågan som jag ser så svårt på. Hur man skall orka hålla energin uppe hela tiden ?

I en värld fylld av prestationer är det ofta dina görandemål och erfarenheter som räknas. Det är prestationen som lyfter fram människans värde. Men den stora frågan är, varför gör vi det? Den prestation som kategoriserar människor handlar också till stor del om hur människor också placerar in varandra i olika fack. Ett dömande som begränsar de chanser vi ger varandra. Vikten av att ge en människa en ärlig chans är nog större än vad du tror. 

Lever vi i en värld där du måste prestera för att klara av vissa saker ? Ja, antagligen. Jag vet själv att det är lätt att tänka så, och just se svart och vitt på saker.  Men jag har på senare tid slutat med det och försöker alltid att tänka ett varv till och göra en bedömning som är rättvis. 

När det ser som mörkast ut, säger många, jaa men snart kommer vändningen. Men det som jag har börjat inse är att det finns ingen som kan fixa det åt dig förutom dig själv. Det är du själv som måste reflektera, utvärdera och ändra. Sen gäller det att tänka att det finns ju inget rätt och fel. Det som räknas är hur du arbetar och hur mycket positiv kraft du lägger ner på att utforska dina mål och tankar. Att sträva efter lycka och välmående är såklart helt underbart! Men så länge du strävar efter en lycka och ett välmående som ligger utanför din ram för vad som är sunt och hälsosamt, triggar det igång en spiral av negativ energi som kan slå både psykiskt och fysiskt. 

Jag tror att det handlar om att se sig själv i spegeln och ge sig själv en ärlig chans. Det är bara du som kan förändra och bygga upp ditt eget välmående. Ett välmående som byggs av både mental och fysisk träning, att testa sig fram i livet och lita på sitt inre. 

Jag tycker på något vis att jag har kommit med insikt till detta tydligare vid 26 års ålder. Vad som gör en lycklig är den där acceptansen, att ge sig en ärlig chans att lyckas, men till största del våga misslyckas. Jag såg en bild på Instagram där personen ifråga hade skrivit ordet "FAIL" och gett dess olika bokstäver betydelser. "FIRST ATTEMPT IN LEARN". Jag tycker att den säger rätt så mycket. Det finns ju inget mer rätt än att testa sig fram, "trial and error". Du vet inte vad du gjort fel förrän du testat. Utifrån egen erfarenhet är det ju inte alltid helt enkelt att leva efter den novisen, men bara genom att ha det i tanken, så har du kommit en lång bit på vägen. 

Jag ska testa imorgon, ska du?

Likes

Comments

View tracker

Den klassiska debatten kring hur mycket erfarenhet som behövs för att bli ledare? Kan vem som helst bli ledare ?

Den gemensamma nämnare de flesta delar är att en ledare är en person som får med sig sin omgivning och att folk väljer att lyssna på denne. Överallt så finns det ledarskap, en person som tar ett beslut. Men för mig så finns det så mycket mer i begreppet. I denna diskussion har jag tänkt att ta upp några av de tankar jag har kring begreppet och hur det yttrar sig. 

Det finns också en stor del litteratur som pratar om skillnaden mellan chefskap och ledarskap. Du kan lära dig att vara chef, men det krävs något annat för att kunna vara en god ledare. Jag kan tycka att det ligger en viss sanning i det begreppet. Utifrån synen att människor är olika, är det omöjligt för människor att vara allt. Du kanske inte kan vara bra på allt, utan behöver därför ha personer i din närhet som kan stötta och organisera processer runt omkring dig. 

Det jag vill slå slag i, är just ledarskapet och hur viktig din omgivning är och den grupp människor som du omsvärmar dig varje dag med. Många höga uppsatta direktörer talar om de personer som funnits i närheten, som hjälpt till att ta fram material, stötta svåra beslut, och säger att "många gånger hade jag inte kunnat genomföra detta utan mina medarbetare". 

Men självklart så handlar det om också om ett förtroende-skapande. Det måste finnas ett förtroende från båda håll. Det jag försöker att säga är att utan en grym grupp människor som omringar än, spelar inte det faktiska ledarskapet någon större roll. Det är därför omgivningen som ger liv åt ledarskapet. Det krävs 1+1 för att bli 2. Nu hävdar jag inte att en ledare inte kan påverka, och till och med få igång en grupp människor. Det är ju en ledares främsta uppgift. Men ser du på själva definitionen och vad som faktiskt sker, är det i interaktionen som själva ledarskapet utövas och för att ledarskapet skall vara välmående och effektivt krävs det en interaktion ifrån både sidor. 

Ledare <---------------------------> Anställda 

Det är dock viktigt att man ser ledaren som den person som dels ska skapa dessa förutsättningar och dels är en person som ger prägel åt den kultur och klimat som man åstadkomma i kulturen. Detta så att de anställda har en möjlighet att utvecklas och kan ledas i en gemensam riktning mot uppsatta mål. 

Frågan är då, om inte de anställda skulle kunna utbildas i en så kallat "uppfattat" ledarskap? Det är ju också viktigt att de anställda förstår hur ledaren tänker och varför han tar de beslut han gör? Det finns såklart teambildning och liknande aktiviteter som är kanonbra för att skapa denna känsla och kännande. Men det jag pratar om är något annat, ett medarbetarskap som kan motta en ledares olika kommandon. Kan detta vara ett alternativ? eller är det ledarens uppgift att förstå detta.

Fast och andra sidan har väl alla haft tidigare chefer som man kan ifrågasätta? Så den fråga jag ställde ibörjan blir ju väldigt komplicerad.

Likes

Comments

Att börja dagen med en löptur? eller att börja den med en timme på gymmet, eller varför inte en promenad ? För mig handlar det om valet, att jag gör något som jag vet är positivt för min kropp. 

De allra flesta människor är medvetna om att träning och att röra på sig är positivt för ens välmående och för att fungera bättre. Du står emot sjukdomar och bakterier mycket bättre. Din motståndskraft blir bättre och kroppen klarar lättare av den belastning som man utsätter kroppen för varje dag. Fastän vi alla är så medvetna om det, gör många så medvetna val att inte göra det och har så många bortförklaringar. 

I vår vardag är tiden en reell faktor som sätter många käppar i hjulet. Träning och rörelse är något man prioriterar bort pågrund av den lilla tid vi har över. Men enligt mig så finns det inga genvägar och det finns bara en person i din omgivning som kan välja? och den personen är jag. Valet och prioriteringen kommer ifrån dig själv och när du väl bestämt dig måste du se till att följa den vägen för att genomföra vad du kommit fram till. 

Jag har märkt den stora skillnaden jag känner när jag tränar och när jag inte gör det. Den stora skillnaden jag märker är den som påverkar min snabbhet att tänka, agera och orka prestera längre. Många har det tufft i sin vardag, med jobb som kräver en stor ansträngning, lång arbetsdagar och en förmåga att hålla modet och glädjen uppe. När du tränar samlar du på dig energi vilket leder till att du och din kropp orkar stå emot all den belastning du möter under en dag, en vecka, en månad eller år. 

Det jag säger är att fördelen av att träna och röra på sig leder till att du står emot den mentala och fysiska belastning. Men jag har likväl åsikten och tanken att vi är alla olika och tycker om olika saker, olika träningsformer, tävlingar, sporter m.m. Därför gäller det ju att hitta sin nisch och sin aktivitet som du gillar. Vad är inte roligare än att göra 1 h något man älskar och kan släppa loss i. 

Jag körde street dance, och hur kul var det inte? Att kasta sig ut i något helt nytt och bara köra loss. Det jag försöker komma till är inte bara träningen i sig, utan känsla av att ha roligt, låta kroppen testa på något nytt, känna att du lever och samtidigt låta den mentala biten (hjärnan) tränas upp inför alla de framtida beslut du skall ta. 

Det är i alla fall intressant hur träning påverkar människor idag och den påverkan det kan ha i den mentala biten, vilket jag likt andra ämnen som hållbarhet och kreativitet kan bli en framtida fråga för att utveckla och skapa bättre. 

Likes

Comments

Att ha en holistisk syn på sitt ledarskap och att inte vara så bunden åt ett perspektiv. I ny litteratur har ordet holisism blivit ett populärt ord att använda. Som jag ser det är ett holistiskt synsätt att bejaka alla sidor av myntet för att sedan göra en bedömning. En synsätt som ser alla delar av systemet. 

Jag  tycker att detta är ett ord som flera borde börja använda och att det skulle kunna bli en viktig del när framtida ledare utbildar sig och tas fram. Nu när mina studier inom systemvetenskapen talar sitt språk, går det lätt att urskilja och se att allting som finns runtomkring oss är uppbygget av olika system som går ner ända till små system som finns i våra atomer. För att en atom skall fungera behöver den vara i balans och se till sin helhet. Samma sak är det med organisationer och företag som behöver vara i balans för att fungerar effektivt och vara välmående. 

Den länk som finns mellan,  välmående, lärande och utveckling är viktig för att nå ett resultat som är hållbart. Att sträva efter effektivitet, produktivitet och andra funktionella variabler är så klart ofta lättare att sträva efter eftersom detta gynnar lönsamheten och den intäkt som kommer in varje dag när. Dessa variabler är också lättare att mäta, vilket ofta är det enda sätt ledningen skall kunna mäta hur företaget går och vilka faktorer som kan förändras till framtida beslut och val. 

Den stora frågan är om den väntande anstormning som jag tror kommer att ske (vilket man antagligen kommer att se nästkommande år) är just obalansen i organisationer där välmående och ohälsa kommer att drabba organisationer som inte lyssnar på dem mjuka kraven som uppenbarar sig idag. Den holistiska synen jag inledande pratade om är den jag pratar om. En holistisk vy där man tar tillvara på alla de faktorer som främjar och skapar en balans där hela organisationen har en chans att må bra.

Även om detta är en framtida kostnad för organisationer är behovet så pass mycket större och kan göra mer skada om detta inte ses över. 

Jag tycker detta är intressant att diskutera kring då ämnet är väldigt stort och att det finns så många variabler att ta bejaka gällande detta ämne. Den stora frågan är hur framtiden kommer att se ut och vilka val framtida ledare kommer att göra?

Likes

Comments

Kreativitet, ett ord med många förklaringar. Kreativitet och innovation är två begrepp kopplat till förnyelse och skapande. De båda orden vilar på en grund av frihet och resurser. Resurser som tilldelas på ett sådant sätt att människor kan tänka utanför boxen och våga förnya sig. I den snabba omvärlden som omger oss rör sig allting oerhört snabbt och de flesta företag, stora som små måste vara beredda att förändra sig för att inte hamna i underläge och vara nära en kollaps. 

Den globala ekonomin och informations revolution som pågått det senaste åren är en stor del i det paradigmskifte som har skett de sista åren. Det snabba flöde av information gör det lättare att skicka information, utbyte av handel och förflyttning av pengar. En ekonomi som sammanflätas mellan länder, kontinenter och värlsdelar. En av anledningarna till varför kreativitet och innovation spelar en allt större roll i företagens värld. Du måste kunna orientera dig och kreativiteten kommer in som en stöttepelare som gör att du lätt skall kunna förändra dig till dem krav som finns på företaget att anpassa dig till din omvärld. 

Men den stora frågan är, till vilken gräns är kreativiteten positiv? Kan för mycket kreativitet vara dåligt?

Likes

Comments

Jag läste en artikel om DN som hette "lärare är viktiga förebilder" och den satte igång ett hjul av olika funderingar, om hur jag har påverkats av mina  lärare. Under alla mina skolår har alltid den där diskussionen funnits om bra lärare. Med frågor som, vilka egenskaper eller färdigheter har en bra lärare?  Jag tror själv som med mycket annat att det beror på. Människor är olika och behöver olika typer av ledarskap. Vissa individer trivs med ett mer demokratiskt och lyhört medan andra behöver mer ett mer auktoritärt och bestämmande. 

En faktor som jag under senare år har tänkt allt mer på är att, ha en bra lärare som inspirerar och är insatt i ämnet gör så mycket för ens egna motivation och intresse för kursen. Detta ser jag som en viktig del för unga personer, barn. Med detta sagt så tror inte jag att vissa lärare inser vikten av att föregå som goda exempel, vilket i sin tur vill ge positiva effekter i sitt lärarskap. Jag kommer ihåg de lärare som verkligen tog sig tid, älskade sitt jobb, var pedagogiska och skapade ett intresse hos mig. Detta var bland annat min idrottslärare på gymnasiet. Jag har aldrig presterat så bra och haft viljan att hela tiden förbättra mig. Vad var det i hennes lärarstil som var bra? Jo, det var att hon kommunicerade, berömde och gav klara anspråk om vad jag skulle kunna göra bättre. 

När det gäller mina studier om ledarskap så tycker jag att är det tydligt att dra parallellen mellan, att det är minst lika viktigt hos en ledare som att kunna vara en bra lärare. Som ledare/chef skall du kunna vara pedagogisk, vilja lära och stötta dina anställda. Det är viktigt att du skall kan förklara på ett metodfullt sätt hur saker och ting går till när det kommer en anställd och frågar.  Kopplat till ett lärande, är detta extra viktigt, vilket jag härnäst skall prata om. 

Man talar allt mer om "Lärande organisationer". Hela organisationer, på alla dess plan skall utnyttja lärandes funktion och låta information och kunskap spridas. Men vore det inte bra om att de som satt i chefspositioner hade den förmågan att vara "goda lärare"? För med den förmågan att lära ut, adderas möjligheter i låta individer utvecklas på både individuellt-, grupp- och organisationsmässigt plan. 

Frågan är om ledarskap och lärarskap skall adderas ihop där man väljer att fokusera minst lika mycket på hur ledare skall klara av att vara lärare? Ett form av lärarskap..

Likes

Comments

I en artikel från HR-bloggen påpekar man vikten av att kommunicera ut företagets mål och värderingar till sina medarbetare. Men enligt dem och så många andra företag så saknas det stöd från den dagliga verksamheten. Den dagliga verksamheten har inte den tid som det krävs , utan har en operativ plan att följa på dagordningen. Jag tror själv att det kan vara lättare sagt än gjort, då en stor del av den mängd uppgifter chefer har på sina bord inte hinns med att göra, på grund av att andra uppgifter stjäl deras tid.  

Med tanke på vad ledarskapslitteratur i skolan säger,  är den kommunikativa bilden för en ledare A och O. Speciellt när det gäller att synka företagets mål och visioner, mellan short term och long term, och med verksamhetens strategiska implementering. Görs inte detta, jobbar organisationen inte mot gemensamma mål och resultatet blir inte densamma. Något som påverkar företaget negativt och utloppet blir en indirekt förlorad intäkt. Det gemensamma arbetet är ett sätt för organisationen att styras i en enhetlig riktning. Detta är inte minst sagt tydligt då flertalet företag idag arbetar med värdeord och andra kulturella fenomen som skall ena företaget. En kulturell handling i syfte att låta företaget bli en organism som seglar mot samma riktning.  

Det kommunikativa ledarskapet som förespråkas för att ta nytta av relationen och interaktionen emellan ledaren och den anställde, ger i längden både ledare och chef en bättre hållbar relation. Man lägger fokus på medarbetarens utveckling och personliga mål, för att sedan återkoppla detta i framtiden. Skulle vilja likna detta vid en ana speciellt liknelse, bakning av surdegsbröd. En surdeg måste man hela tiden ge näring, se hur den mår, för att senare se ett resultat av ett riktigt gott bröd.  

Ser man detta ur ett mer holistiskt perspektiv, i den debatt som föregås om frihet och autonomi i de flesta organisationer idag, finns det också en kontroll-aspekt. Det handlar såklart om att hitta en balans. Att ha en för personlig och nära relation kan så klart skada eller ha en negativ inverkan på situationen, då vissa personer kräver att ha sin frihet. Det jag försöker säga är att som ledare gäller det att finna den där balanserade kommunikativa förmågan, att man kontinuerligt kommunicerar med sina anställda, utvecklar och återkopplar, men att man också ger dem den frihet och autonomi som behovet understryker. Med ett resultat som leder till ett ökad stöd från den operativa verksamheten. 

Den stora frågan är bara, hur skall man lyckas med detta?

En länk till Hr-bloggen, ttp://www.hrbloggen.se/2013/01/chefer-kommunikativt-ledarskap.html

Likes

Comments

Hej på er !

Kan ju till en början beskriva mig själv.  Jag heter Edwin, är 26 år, och studerar systemvetenskap, och har en mastersexamen i företagsekonomi och ledarskap. 

Under mina studier har allt fler tankar blossat upp kring ledarskap, vilka attribut, vilka stilar och hur ledarskap utövas av i organisationer.  Svaret på dessa funderingar blir av de flesta, det beror på. Ämnet ledarskap är idag ett aktuellt ämne där fler och fler organisationer ser sig utveckla sina chefers ledarskap, där kulturen ofta kommer in i begreppet. En kultur som skall främja sina anställdas bästa, kontinuerligt utveckla och lära.  

Om man ser på mitt bloggnamn "lead by example", så talar det för det ett ledarskap där du som ledare skall, leda med ett gott exempel. Jag har valt att namnge bloggen med "lead by example" på grund av dess viktiga betydelse i relation till hur andra ser på ledaren. Blev tipsad av en kompis av namnet, så måste ge ett tack till honom. 

Vidare i bloggen så kommer jag att belysa ledarskapets breda aktuella ämne, som bland annat, innovation, kreativitet, organisation och hälsa. Jag hoppas att kunna bidra med ett annorlunda persektiv på ledarskap ur glasögonen på en student. 

Kika in!

Likes

Comments