Hej på er vänner! Nu är jag hemkommen från Tanzania, kom rättare sagt hem igår kväll och fick ett välkomnande som hette duga av Ella och Sandra (saft och catch-up). Saknar redan värmen och känslan av att det enda som måste hållas reda på är lunchtiden. Nu är det dock verklighet som gäller och jag är ledig totalt två dagar den kommande månaden, så förvänta er inga galna historier om spontana utflykter. ;-) tänkte dock slänga in ett inlägg från resan lite här icke var, för att det är kul att se tillbaka på!

Efter en veckas safari kände jag och mamma oss inte riktigt färdiga, så vi åkte på kryddsafari! Där fick man smaka och lukta på en massa roliga kryddor som färsk gurkmeja, kanel och nejlikor. Fick även äta en massa konstiga frukter, samt köpa egenproducerat kaffe. Tjoho!

Ett kakaoträd och ett afrikanskt tjolahoppäpple (OBS ej riktigt namn på frukten).

Massa frukt.

Banankaffe och fina smycken som en kille flätade medan han guidade oss. Coolt. Nu måste jag skynda till jobbet, puss på er!

Halloj! Idag är det lördag vilket innebär sista heldagen för oss här på Zanzibar. Känns otroligt tråkigt, kommer sakna värmen, tre-rätters frukost, lunch och middag, alla människor här som är så trevliga, och hakuna matata-filosofin. ;-) Å andra sidan ska det bli ganska skönt att sova i min egen säng, träffa alla vänner och få lite rutin på vardagen igen. I vilket fall! Bloggfrekvensen har inte varit allt för hög här, så nu ska ni få höra vad som skedde i mitt liv för ungefär 10 dagar sedan!

En dag hälsade vi på i en Maasai-by. Som ni säkert kan lista ut är bilden inte därifrån, utan från en vulkankrater där det bor massor av djur. Hur som helst, det funkade så att varenda guide (som körde runt på safaribilen hela veckan) hade en "egen" by dit hen (okej, han) tog sina turister. Där fick vi dansa med Maasaierna, köpa smycken, se hur deras skolor och hyddor såg ut samt hur de levde. Det var riktigt intressant att se hur de faktiskt lever utan internet, duschar, lampor och förnödenheter som vi tar för givet. Istället levde dessa människor enbart på sina kor och getter samt bidrag från fascinerade turister som vi. Som sagt var det väldigt intressant men det kändes även lite konstigt att stå och förundras över andra människor och deras livsstil, som ju för dem bara är varda. På ett sätt är det ju också bra att det kommer turister, eftersom pengarna de drar in hjälper dem att hämta in rent vatten. Jaja, ska inte snurra in mig mer i detta ämne nu!

Vi träffade många djur.

Tiden på fastlandet började lida mot sitt slut och den sista dagen spenderades i bilen på väg mot flygplatsen, med lite safaristopp på vägen. Vi åt vår sista lunchkartong och testade röda bananer. Kan faktiskt säga att det var de godaste bananerna jag någonsin ätit, så att vi kan sörja tillsammans att de inte finns i Sverige. Vi sa farväl till chauffören, irländarna och skåningarna och sa hej till världens mysigaste flygplats. Därifrån flög endast propellerplan, som vi såg från fiket eftersom hela flygplatsen var ute med bara en liten affär mellan oss och planen. Flyget avgick en halvtimme för tidigt och efter en stund var vi framme här! Nu måste jag vända på steken (mig själv) så att jag inte bränns sönder. Puss på er!

Hej på er! Hoppas ni har saknat mig. Det har inte jag, blir lite svårt när jag umgås med mig själv hela tiden. Man kan minst sagt säga att jag hade övertro på wi-fi när vi var på safari, trodde verkligen att jag skulle kunna blogga när vi bodde i hyddor mitt på savannen... nåväl, nu tänkte jag berätta lite om de första dagarna!

Första dagen på safari var vi på ett ställe som hette Tarangire. De var tydliga med att det är ens eget ansvar om man dör eller ej, men förutom det var det riktigt trevligt. Vi såg giraffer, zebror, elefanter och en massa annat, samt blev bestulna av babianer.

Dagen efter denna bar det av på världens skumpigaste vägar, igen! Det blev en lång men väl värd bilresa, till Tanzanias största nationalpark. Det var verkligen en obeskrivlig känsla att dela bilvägen med tre lejon, eller att på väg till hotellet se vilda giraffer galoppera mot solnedgången. Lite bättre än Kolmården då va.

Under två nätter bodde vi på ett hotell precis utanför nationalparken, där man hörde hyenor yla (gläfsa? Skälla?) mitt i natten, och hade utsikt över en flock zebror när man satt och åt frukost. Det var coolt.

Ber om ursäkt om detta inlägg är osammanhängande, men det kommer förmodligen kommande inlägg vara också, så det kan ses som organiserat kaos. Puss på er!

Godmorgon vänner! Klockan är 07.30 här och vi sitter för tillfället och äter frukost på hotellet. Om en halvtimme lämnar bilen och vi ska på safari! Gårdagen tillbringades mestadels i en bil påväg mot hotellet vi är på just nu, även om vi fick se några babianer på vägen! Vi fick även se Kilimanjaro, chauffören saktade ned helt plötsligt och ropade "do you see the Kili?" Först såg man ingenting men sedan torkade världens största berg (överdriver knappt) upp sig i fjärran.

Eftermiddagen spenderades med en bok vid poolen, och med att kika på den otroliga utsikten här. Hotellet ligger på en höjd så man ser ut över hela Afrika typ.

På kvällen umgicks jag med min mor och min bror, vi åt mat, tittade på afrikansk dans samt såg på solnedgången. Livet är helt okej ändå. Nu måste vi skynda, ha det gott, haj!
(Inlägget skulle ha publicerats i söndags...)

Efter 40 timmars resande var vi äntligen framme i Tanzania, och hotellet som vi just nu sitter på och äter frukost i form av bönor, bröd, stekt ägg och frukt. Snart ska vi iväg till ett nytt hotell, varifrån safaribilen utgår.

Hotellet vi bor på är jättemysigt, och en kontrast mot alla ruckel vi körde förbi på vägen hit. Risken för malaria gör det ändå lite mysigare att sova, älskar att sova med myggnät, eller, sänghimmel.

En del av frukosten, och världens blaskigaste kaffe. :( Nu ska jag ta en kopp till för att kompensera blaskigheten, och sen bär det av igen! Kram på er!

Hej! Det var längesen, minst sagt. Sedan jag bloggade senast har ungefär allting hänt, från extatiska stunder till hjärtesorg, från ångest till lycka, från slutprov till frihet. Även om många stunder finns dokumenterade både på bild och i minnet, så är det så lätt att glömma. Därför har jag tagit en funderare och kommit fram till att det enda rimliga är att återuppta bloggandet, eftersom det är ovärderligt att kunna titta tillbaka på ögonblick som aldrig kommer tillbaka, att minnas saker som annars kanske hade försvunnit dit bortglömda saker försvinner. Så! Nu är jag här. Just nu faktiskt, på en buss mot Stockholm, mot en buss som ska ta mig, mamma och min bror till Arlanda, mot ett flyg som ska ta oss till Tanzania. Vad som händer där kommer förhoppningsvis att dokumenteras här, så håll er uppdaterade, va! Nedan följer ett urval av bilder på vad som hänt i mitt liv sen senast. Kram.

Magaluf, med världens finaste och bästa klass dessutom.

Balen! Åkte väl limo. Trotsade väl Magalufsjukan och hade den näst bästa kvällen i år. Äh!

Och så den bästa dagen, men även den sorgligaste, kanske hittills i livet. Studenten. Äh! Vadådå! Finns inga ord för att beskriva studentdagen, men den var så känslofylld och så jävla fantastisk. Åh. Gymnasietiden har gett mig så mycket vänner och upplevelser som jag inte ens kan beskriva hur tacksam jag är för. Jag hoppas att jag får behålla dem så länge som möjligt, men nu bär det av mot nya äventyr! Vi hörs på andra sidan ekvatorn. Bai!

​Det var länge sen! Som vanligt... På senaste har jag ätit en massa god mat, umgåtts med vänner, och sjukast av allt: kommit in i ett flow där jag är taggad på både träning, blogg och plugg. Känns så skönt! Nu är det onsdag och jag går till två i skolan, därefter blir det just träning och plugg. Ska även laga mat åt mig och min bror eftersom mina föräldrar är bortresta. Inte min starkaste sida. Jag är på den nivån att jag misslyckas med att koka pasta, men antar att det är dags att lära mig haha. Puss på er!

Idag är det fredag och första dagen i skolan! Kändes svårt att gå upp klockan sex när jag vant mig vid att vakna vid tolv, men vad ska man göra? Sitter nu på bussen påväg till skolan efter ett långt hål. Går till 15.20 och efter det ska jag jobba och sedan träffa Alva och Saga på kvällen, så mysigt! Ha en bra fredag på er

För en vecka sedan blev det nytt år (för er som missat det), och med nytt år kommer ofta nyårslöften. Löften om att bli en bättre människa och att göra allt det man misslyckades med under förra året. Jag har alltid haft en massa nyårslöften som jag skrivit ner - men som jag innerst inne vetat att jag kommer hålla i högst en vecka i alla fall. Så nu har jag bestämt mig för att sluta med alla löften och måsten, och istället bara ha mål. För mig låter allt så himla tråkigt när det är något som måste göras, löften och plikter. Men å andra sidan så är ett nytt år ett perfekt tillfälle att ta tag i livet - och jag känner mig alltid lite extra motiverad då. Så nu har jag satt upp mål, saker som jag vill klara under 2016, i stora drag. Jag vill äta hälsosammare (dvs inte gå till Hemmakväll varje dag), planera bättre och spara pengar. Egentligen är detta saker som inte borde vara så svåra att fixa, för det kommer ju bara att göra mitt liv bättre i framtiden. Tror det är så man måste tänka, och inte se allt som något jobbigt!

Hej vänner! Såhär ser jag inte ut idag, ser mer ut som en påse bajs faktiskt. Ska jobba lite nu på förmiddagen och sedan träna med Alva, mys! Förutom det blir det plugg, skolan börjar ju imorgon och jag är allt annat än redo... Vet att denna terminen kommer bli hemsk men det är bara att hålla ut! Puss på er