Hej alla fans! Hoppas ni mår bra! Vi sitter för tillfället inomhus och myser... det har regnat konstant i 3 dagar nu och det ska fortsätta vilket inte känns så kul! Men vad som är roligt är att vi har hittat boende!!!! Mer om det senare.

Efter Withsundays åkte vi söder ut mot Agnes Water där vi stannade på ett jättemysigt hippie-hostel två nätter! Hostelet påminde mycket om Bali och vi surfade även där! Andra dagen åkte vi på en "sunset tour" då vi bland annat fick träffa kängurur. Sååå mysigt, fick mata dom med sötpotatis. Vi åkte också till en skog och fick lära oss om växter och djur. Touren avslutades med ostbricka och vin till solnedgången över Seventeen Seventy beach.

Efter Agnes Water åkte vi till Hervey Bay där vi stannade 3 nätter på ett annat mysigt hostel! För första gången ett hostel som bjöd på frukost! Första kvällen fick vi även gratis glass vilket vi blev helt amazed över! Så litet och familjärt hostel, jättemysigt! Ems åkte även på valsafari en dag och fick se dem helt fantastiska djuren som valar är. Hon var helt överväldigad av det och satt nästan och grät när hon såg dem hoppa upp och ner. Helt magiska varelser!

Och... sist men inte minst. Vi har båda känt den sista tiden att det skulle vara skönt att stadga oss någonstans, hitta boende och börja arbeta. Därför så satt vi i onsdags och tittade på gumtree efter boende i Noosa. Vi hittade ett som såg bra ut och bestämde oss för att skriva till värden. Det dröjde inte länge innan vi fick svar och redan i fredags kväll så gick vi dit på visning och dagen efter flyttade vi in!!! Det är en tvåplansvilla på Wildflower Street, Sunshine beach (hör ni så exotiskt det låter!?!?). Värdarna bor på övervåningen och vi delar nedervåningen med 4 andra backpackers men har vårt egna lilla rum. Här bor också en hund, Brandon, en riktig gosegris. Allting känns riktigt bra! Vi har till och med surfbrädor här som vi får låna! Nu väntar vi bara på att vädret ska vända så att vi kan få använda dom och att vi ska få tag på jobb så att vardagen kommer igång! Puss på er alla godingar, hörs snart igen.

Skeppohoj alla landkrabbor!
Den senaste veckan har vi hållit till mer på havet än på land till skillnad från er era lata landkrabbor!

Det började med en tur till barriärrevet där vi snorklade hela dagen! Påväg dit blev alla sjösjuka och kräktes förutom vi, #win. Vi såg en massa coola firrar och koraller men tyvärr kunde man se att delar av revet var påväg att dö, det var sorgligt.. man börjar fundera mycket på vad vi gör mot miljön när man är här. Dagen var fantastisk och vi hade väldigt roligt!

Vi fick utökat sällskap av Hanna Klang som flydde från vulkanen på Bali och Even, och bodde några nätter i Cairns innan vi tog Greyhound (hop on/hop off buss som går genom hela Australien) ner mot Airlie Beach och övernattade i Townsville. Vi hade blivit väldigt trötta och stressade av Cairns så det var väldigt skönt när vi kom fram till Airlie Beach som är en mysig liten stad med mycket personlighet. Dagen efter vi kom dit drog vi ut på havet igen!!! Denna gången ut på segelbåten SV Whitehaven! Hela upplevelsen var helt otrolig, att vara på en fin segelbåt i två dagar, i den mest fantastiska naturen vi någonsin sett, med ett proffsigt och roligt crew, skönt folk och SKÖLDPADDOR! Ja! Ni läste rätt!!!! Vi såg Terrance the turtle när vi snorklade!!!!! Vi seglade alltså vid Whitsunday Islands, som är en ögrupp på 74 öar utanför Australiens östkust, stranden på en av öarna är den mest fotograferade stranden i hela världen och många filmer har spelats in där, bland andra den senaste Pirates of the Carribean! På en av öarna ligger en resort som massa kändisar bott på, bland annat Brad Pitt, Angelina Jolie, Justin Bieber och då såklart Johnny Depp när han spelade in filmen.. så fint är det alltså där vi spenderade våran bästa tripp hittills!

Imorse kom vi fram till Agnes Water med nattbussen och snart däckar vi på vårt hippiehostel efter att äntligen fått surfa igen! Hörs snart, alla landkrabbor!

Hey mate! How you going?!
Nu har vi varit i Cairns i en vecka nästan exakt! Emma har varit sjuk så vi har nästan inte gjort nånting förutom att ligga vid lagoonen och gå till köpcentrumet.. vi har dock lyckats fixa australienska bankkonton och nummer så nu är vi snart redo att börja jobba!

Några saker har vi dock hunnit med:
Fått hit vår kära Hanna Augestad som varit vår kompanjon sen vi lämnade lapoint, hon är alltså här i Cairns med oss nu och vi känner oss kompletta igen! Dagen hon landade hyrde vi en bil och körde upp till Cape Tribulation. På utflykten hängde även Matilda och Caroline med, två andra tjejer som vi också träffade på campet! Cape Tribulation är ett naturreservat med regnskog och fantastiska, till synes orörda stränder.

Man får inte bada i havet här för det finns både krokodiler och dödliga maneter..

Vi har köpt en longboard! Den är superfin, Emma är nog mest kär i den men plutten gillar den också! Vi ramlade båda två medan vi provade olika brädor inne i butiken haha.. vi kommer nog köpa en till sen så vi har en var men vi ville ha en först för att testa om vi tyckte det var kul!

Idag har även Hanna Klang och Even kommit hit till Cairns och Jaya-family är reuntited! Känns konstigt och så himla kul! Vi har mycket att se framemot nu, imorgon ska vi ut på Barriärrevet och snorkla, sen ska vi bo på ett partyhostel, och på måndag åker vi neråt landet och ska ut och segla vid Whitsundays! Efter allt detta är det nog dags att bosätta oss och börja jobba, pengarna går åt fort här i Australien även om man bor på en lägre standard än vi gjorde på Bali. Här är det hostel som gäller, något annat är det inte tal om. Någon villa Jaya kan vi bara glömma! Det är fina hostel som vi bott på hittills, Calypso Inn och Caravella City Backpackers!

Här är lagoonen och hamnen här i Cairns! Lagoonen är en pool som de byggt som är öppen för alla eftersom det är så farligt att bada i havet! Nu ska vi sova för att orka med en heldag på havet imorgon! På återseende alla fans, nästa inlägg kommer nog vara epic!

Kvällen innan vi skulle flytta från Legian fick vi och Hanna för oss att vi ville hyra en stor fet villa ihop i Canggu-området och började leta på AirBNB. Vi hittade några som såg riktigt bra ut men de var alla för dyra för oss så vi skickade till en snubbe från campet som heter Even och han var på ihop med två andra killar! Så sagt och gjort, en villa i Canggu bokades!!! Trodde vi..... ingen bokningsbekräftelse kom. Som galningar började vi leta igen, gav upp fyra gånger men fortsatte fem, så efter cirka två timmar hade vi fått tag på Villa Jaya! Emma åkte för att träffa en kompis på en restaurang medan Ida, Hanna och Hanna tog en taxi till villan! Taxichauffören sa att det skulle ta 10 minuter men efter en timmes letande började de tvivla på om villan fanns överhuvudtaget.. chauffören kunde inte engelska och det gick inte kommunicera med honom så de gav upp, tog sina väskor, klev ur bilen och vägrade betala. När de väl satt på ett café för att försöka höra av sig till Emma och killarna inser Ida att hennes lilla väska är borta. Den är kvar i taxin. Med den arga taxichauffören. Panik bryter ut! Plånbok! Dagbok! Bikini! Plånbok! PLÅNBOK! Katastrof. Ida lyckas spärra sina kort och den stora faran är över. Efter många om och men hittar vi alla till villan men senare på kvällen låser vi ute oss själva och får bryta oss in. Efter denna dagen förtjänade vi en Bintang var och en pool som den här!

Jaya-gänget på Moanas!

Vi spenderade 3 nätter i Legian! Surfade, solade, åt frukt på stranden, grävde gropar och myste med Chico!

Detta är en bild från Deus, en restaurang/bar/affär i Canggu! De gör väääärldens coolaste surfbrädor och Emma har bestämt att en dag ska hon kunna surfa på den lilla vinröda!

Emma har även tatuerat sig!!!!!! Ett pris ges till den som kan gissa vad (utan att fuska via att redan veta)! Varje gång vi ser tatueringen bryter vi båda ut i tårar.... AV GLÄDJE! "Jag kan bara inte fatta att jag har en ****** tatuering!!!!"

Söt va

Våran sista dag var Ida bara tvungen att testa en kokosnöt: "det smakade som snorslemkråkor" är hennes betyg!

Isabella den tokstollen kom tillbaka till Canggu efter att ha varit i Jakarta i en vecka, "behövde lite semester". Det blev en fin men sorglig avslutning på Bali att äta middag i solnedgången med en del av järngänget! Efter lite tårar när vi sa hejdå dunkade vi vidare i taxin från Canggu, MOT CAIRNS! ✈️

Ses snart igen Bali 🌴🏄🏽‍♀️🐢🤙🏽

Nihamao och alla fans! Efter veckan på Lapoint så valde vi att stanna kvar i Canggu ett par dagar med vår lilla nyfunna familj. Vi var rätt så slitna efter en massa surf och fest så det var skönt att stanna kvar ett tag. Vi gick på Massage, shoppade och åt typ världens godaste mat på Moana, en fiskrestaurang i Canggu. Vi hade ett helt ställe för oss själva, the Wina, så mysigt! Men tyvärr var vi tvungna att splittras från Lukas, Emma och Isabella på torsdagen då de skulle resa vidare. Efter att vi hade sagt hejdå så åkte vi och även Hanna vidare till Ubud där vi både hunnit med utflykt till monkeyforest, ett vattenfall och en risodling! Tre stora turistfällor i Ubud! I Ubud möttes vi även upp med Hanna Klang som vi också träffade på Lapoint. I Ubud bodde vi i en Bungalow, Sari Bungalows som serverade frukost på verandan! Så Myyyysigt! Nu vidare mot Kuta och Legian för lite surf och Sky Garden!

Alltså, vilken vecka vi har haft! Vilka människor vi har träffat! Surf, fest, lekar, mat, nya vänner, bad och sol! Helt amazing!
Surfingen har tyvärr inte varit helt perfekt då vågarna varit lite för små och det har blåst rätt mycket vissa dagar, men det har ändå varit fantastiskt att få komma ut i vattnet på en bräda igen! Här kommer lite bilder från veckan som har gått!

Safety first!

Det här är DJ Emmalicious, bestående av Emma och Emma! Nu när vi rest vidare från campet har vi slått följe med henne och hennes pojkvän Lukas och även två andra tjejer som heter Hanna och Isabella!

Emma är också den som har tagit de flesta bilderna som är av faktisk kvalite i detta inlägget, ni kan följa hennes resa på @emyleufstedt på instagram!

På torsdagen hade vi ingen surf, vi fick istället välja mellan några andra aktiviteter. Här kommer några bilder från snorklingsutflykten till Lembongan, en liten ö utanför Bali. Båtturen dit var inte så kul, men snorklingen var helt fantastisk!

Det finns så mycket hundar här på Bali som bara springer omkring på gatorna och på stranden, dem flesta är ändå ganska välvårdade och väldigt söta!

Katter är ovanligare men det här är Bruce, en söt liten kise som bor på campet!

Canggu är verkligen ett matparadis! Vi äter så mycket, ingen viktnedgång ännu här inte!

Nu drar vi vidare till okänd plats! Sez!

De senaste dagarna har vi varit ganska lata men vi har gjort lite utflykter till olika platser och träffat lite kul folk.

Legolas: vars namn egentligen är Nicolas. Vi träffade honom på en klubb, Cashew Tree. Dagen efter skulle vi träffa honom och hans kompis George (vars namn egentligen är Renzo) på ett annat ställe. Det visade sig då att de endast pratade spanska, så Ida försökte använda sina spanska skillz. Det blev dock lite stelt när vi sedan fick veta av en norsk att han hade varit i fight med Legolas och George kvällen innan och att han ba hade smashat Legolas, sedan gick di tre ronder (läs på norska)...

Ki: Övertalaren. Han fick Emma att trotsa sin diet och äta fisk, grillad på stranden. Det gick inte riktigt att motstå frestelsen när de gick runt och bjöd. Ki är ifrån Marocko och var en riktig sköning. Han berättade bland annat att han har haft en apa som husdjur och att apan trodde att Ki var hans mamma. Han har rest mycket och till o med varit i Helsingborg!!!!!!

Här har vi bott, på Tregge Surfcamp, men nu flyttar vi till Canggu!

Vi har besökt Uluwatu tempel och varit på Yoga.

Först och främst så skulle vi vilja dela med oss utav en traumatisk händelse som skedde andra natten när vi skulle sova. Plutten blev plötsligt våldtagen av en kackerlacka, eller Ems trodde det handlade om en våldtäkt, med tanke på det brutala skriket som hon gjorde ifrån sig. Men egentligen var det "bara en kackerlacka som kröp på hennes arm". Vi blev livrädda och det tog lång tid för oss att samla oss innan vi kunde fånga honom i den här burken. Sen så släppte vi ut honom på balkongen som de djurvännerna vi är.

Vi har flyttat! Vi bor nu utanför Uluwatu i en liten bungalow på Tregge Surfcamp. Så mysigt! Vi har också en katt i våran Bungalow fast vi vet inte var den är. Idag har vi hyrt en moppe och kört runt till dessa stränder: Dreamland, Padang Padang och Bingin. Det är lite svårt att bada för det är så höga vågor. Ems försvann med en våg och kom upp igen omtumlad och med sandfylld tuttekasse. Hehe. Nu sitter vi och dricker smoothies och vilar upp oss i Bingin innan vi drar hemåt igen. Emma ligger och hälsar på alla hundar som går förbi och kliar på sina myggbett. Hon har typ tusen. Ikväll ska vi försöka vara vakna lite längre än till kl 9! Ses på Single fin! På återseende alla fans!

Var hälsade alla fans! It's time to get jealous! Vi är på Bali!
Resan tog oss från dörr till dörr cirka 26 timmar, det behöver ni inte vara jealous på. Men allt gick bra, inga förseningar, inga borttappade väskor! Ems glömde dock sin mobil i en av säkerhetskontrollerna men som tur var märkte Ida det. När vi kom fram till hotellet gick vi direkt ner till poolen och gjorde allt för att inte somna i solstolarna, det gick sådär bra... på kvällen käkade vi på en italiensk restaurang som Emma älskar, La Baracca!!! Världens bästa pizza och pasta!

Här är poolen på hotellet vi bor på!! Det är rätt nice! Imorse fick vi ris till frukost, är nog bäst att bara vänja sig vid att inte få toast och yoghurt.. men, vårt största problem: kaffet. Det smakar som te gjort på jord. Ida tycker det smakar som "bajs-te". Koffein??? Inte som i vårt svenska kaffe, we can promise you that much.. två svensk-kaffe beroende brudar på äventyr, it's time to fix coffein..

Haltida har fått en isbädd från sin nya crush som jobbar på hotellet, alla tycker så synd om henne här för hon kan inte gå normalt men hon njuter bara av uppmärksamheten! Vi googlade varför man får hälseneinflammation och kom fram till att det beror på att Ida börjar bli gammal och överviktig.

Nu är vi påvääääg!!!!
Tror ingen av oss riktigt har fattat att det är sant ännu, men nu sitter vi på tåget till Kastrup och ska därifrån flyga till Singapore och sen ner till Bali!

Tyvärr har plutten skadat sin fot och är halt, hon klagar hela tiden och "hoppar inte på ett ben för att hon tycker det är kul"..

Emma bara gråter och gråter för hon är så kär. Hon vet inte hur hon ska överleva. Men som tur är så har hon hans hoddie så hon är lite glad iallafall.

Igår hade vi tapaskväll med farfar och våra familjer!! Det var myyyys speciellt när plutten tryckte ner mitt ansikte i tallriken / Ems