I lang tid døjede jeg med søvnbesvær. Jeg har ligget og vendt og drejet mig, og desto tættere morgenen er kommet, jo mere frustreret er jeg blevet. Som så mange andre, der har ligget søvnløs mange nætter, har også jeg læst vidt og bredt om, hvad man kan gøre. I denne artikel samler jeg de fem tiltag, der har virket bedst for mig.

Mine fem råd til at afhjælpe søvnbesvær:

1. Sov i et mørkt rum uden forstyrrende elementer

Det har hjulpet mig rigtig meget at investere i mørklægningsgardiner. Jeg troede egentlig ikke, at dette ville gøre den store forskel, men jeg har oplevet, at det er blevet meget lettere at falde i søvn, og så sover jeg bare generelt bedre og mere stabilt efter skiftet.

Ydermere har jeg erfaret, at det er fordelagtigt at undgå lysgivende elementer i soveværelset. Jeg har forbedret min søvn meget ved at lægge min mobil med skærmen nedad. Det lyder som den mindste detalje i verden, men du vil blive overrasket over, hvor sensitive vi er over for den mindste smule lys, når vi befinder os i et helt, helt mørkt rum.

2. Faste sengetider

Faste sengetider er for børn, tænkte jeg i lang tid, og der er da også noget rigtigt i, at faste sengetider er et af barndommens kendetræk, men prøv du at tænk tilbage. Kan du huske, hvor meget energi du havde som barn? Du var sikkert sprængfyldt med energi, og dette skyldtes ikke kun, at du fik rigeligt med sukker på dine corn flakes. Nej, du. Det skyldtes også, at du fik din søvn, og at din rytme var yderst fast.

Jeg går i seng klokken 22 hver aften og står op klokken 7. Det kan være irriterende at skulle i seng allerede der, men det er en pris, jeg er villig til at betale, når belønningen er helt opladede batterier dagen derpå.

3. Ingen fjernsyn, mobil eller computer lige inden sengetid

Mobil-, fjernsyns- og computerskærme benytter sig af et meget blåt farvespektrum, og dette forbinder hjernen med dagslys, hvorfor lyset fra disse skærme har en opkvikkende effekt. Dette er naturligvis meget uhensigtsmæssigt, når man skal sove. Ens krop bliver forvirret og tror, at det er middagstid, og man vil derfor ikke opleve den naturlige træthed, der er afgørende for, hvorvidt man kan falde i søvn eller ej.

Dette tip er jeg stødt på igen og igen, og da jeg er lidt af en sucker for gode tv-serier valgte jeg de første mange gange at vende det døve øre til. På et tidspunkt tog jeg dog rådet til mig, og det har jeg ikke fortrudt. I stedet for at se tv-serier, inden jeg skal sove, er jeg nu begyndt at læse bøger i stedet for.

4. Skriver nogle gange dagbog

Noget, som holder rigtig mange vågne i løbet af nætterne, er ubearbejdede tanker og bekymringer. Det kender jeg også fra mig selv. Hvis jeg er presset på arbejdet eller oplever store udfordringer i mit liv, har jeg svært ved at sove. Det hjælper nogle gange for mig at skrive dagbog i de perioder, hvor jeg bliver presset mentalt. Skriver man sine tanker og følelser ned, forlader disse hovedet og kroppen i et eller andet omfang, og man slipper i hvert fald nogle af bekymringerne.

5. En god seng!

En dårlig seng er stort set altid ensbetydende med, at man får en dårlig nattesøvn. Bevares. Man kan have holdt sig vågen i flere døgn i træk og være blevet så voldsomt træt, at man kan sove tungt på glasskår, men medmindre der er tale om et særtilfælde som dette, så vil en dårlig seng altid indebære, at ens søvn bliver forstyrret.

Hvad er en god seng så?

Det er vigtigt, at man anskaffer sig en seng, der passer til ens krop - sengen skal passe til ens vægt og højde.

Det er forskelligt fra person til person, hvilken seng der er det ideelle match. Nogle befinder sig bedst i en meget blød seng, mens andre ønsker en lidt mere robust seng. Det ved den enkelte sandsynligvis bedst selv. En mulighed er at besøge en forhandler af senge og her teste, hvilken type seng der passer en bedst. For mig var det perfekte valg en elevationsseng.

Start allerede i dag

Jeg har nu givet dig nogle fine redskaber til at forbedre din søvn. Jeg håber, at det var nyttigt, og at initiativerne fungerer lige så godt for dig, som de har gjort for mig.


Likes

Comments