¡Hola!

Denne helgen dro Sarah og jeg til London for å se Harry Potter and the Cursed Child! Skuespillet var på lørdag, men vi reiste av gårde til London allerede fredag morgen for å få mest ut av helgen. Da vi ankom Waterloo Station gikk turen rett til hotellet i Covent Garden for å legge fra oss bagasjen, før vi raste videre til King's Cross Station for å sjekke ut Harry Potter-butikken der. Vi fant fram, og endte opp både litt fattigere og litt lykkeligere med vårt nye merchandise 😁

Vi kastet også i oss en burrito hver på stasjonen før vi igjen hoppet på t-banen. Neste stopp var Foyles - en bokhandel - hvor vi brukte altfor mye penger på bøker. Vi har begge problemer når det kommer til å velge ut bøker i bokhandlere, og vi satt derfor ganske så lenge i dyp frustrasjon på gulvet og prøvde å kutte ned på antall bøker vi hadde samlet sammen. Sarah endte opp med to Harry Potter-bøker på tysk og en bok om strategi, mens jeg kjøpte Peter Pan på koreansk og en bok om geopolitikk 📖

Deretter gikk jeg litt rundt på egenhånd i Soho, mens jeg ventet på Sarah som møtte halvtanta si, før vi gikk ut for å spise middag. Vi hadde tenkt oss på Dishoom - en kjempepopulær indisk restaurant i Covent Garden - men der var det halvannen times kø, noe som gjorde at jeg tok til tinder for restaurantanbefalinger 😂 Takket være tinder endte vi opp på en kjempegod (og billig!) italiensk restaurant i Soho kalt Princi, hvor vi spiste risotto.

Covent Garden.

Risotto på Princi.

Lørdagen var altså den store dagen vi så Harry Potter. Men før Harry Potter, som begynte klokka to, spiste vi først kjempegod frokost på Farmstand, gikk innom et svensk bakeri, og handlet masse skandinaviske matvarer i en skandinavisk matbutikk. Og som på resten av turen hadde vi konstant latterkrampe av hverandres sykt dårlige humor, og alle de rare tingene vi gjorde. Fikk ganske så mange blikk. Folk må jo ha trodd vi var fulle 😂 Men det tror jeg faktisk de gjør her i Exeter også...

Som sagt så begynte den første delen av Harry Potter klokka to. Skuespillet var helt magisk, mer enn det skal jeg ikke røpe. Forstår virkelig ikke hvordan de fikk til alle effektene. Alt så jo så helt ekte ut! Vi brente selvfølgelig også av litt mer penger på merchandise før skuespillet begynte...

I pausen mellom de to delene (del to begynte ikke før halv åtte) spiste vi lunsj/middag på Wild Food Cafe og is på Udderlicious Ice Cream, som var utrolig godt!

Søndagen ble brukt til mat. Å spise var seriøst det eneste vi gjorde. Vi begynte med frokost på Bill's, for så å gå til enda et svensk bakeri, deretter til Beyond Bread (hvor de selger glutenfritt), Yorica hvor vi spiste frozen yogurt, og til slutt Dishoom, hvor vi endelig fikk et bord. Alt dette ble konsumert innen klokka ble fire, og klokka syv bar det tilbake til Exeter.

Hei hei!

Nå har vi hatt to fullpakkede dager med innflytting og utforsking. På mandag gikk turen til Bristol! Mamma og pappa kom og henta Sarah og meg oppe på universitetet, hvor Sarah hadde ordnet noen greier og vist meg litt rundt. Turen opp til Bristol tok litt over en time, og første stopp var Clifton Suspension Bridge, en bro i Bristol både Sarah og jeg visste var veldig kjent (og derfor ville se), men vi hadde så klart ingen peiling på hvorfor den er kjent. Jeg mener, det er jo bare en bro. Fin er den jo da. Og gammel. I følge internett åpnet den i 1864.

Clifton Suspension Bridge

Etter å ha sett litt på broa gikk vi ned i sentrum for å spise lunsj, da både Sarah og jeg holdt på å dø av sult. Vi fikk oss skikkelig trim også! Er ikke akkurat lite høydeforskjeller i Bristol. Og bratt var det også!

Resten av dagen/kvelden tilbrakte vi på IKEA - dagens høydepunkt! På IKEA handlet vi masse fint til leiligheten (mest til kjøkkenet og rommene våre da selvfølgelig. Gidder liksom ikke investere så mye penger i resten av leiligheten). Også spiste vi så klart! Man kan jo ikke dra på IKEA uten å spise. Det er jo noe av det beste som finnes! Jeg spiste vegetarboller, samt halvparten av kjøttbollene til Sarah, og også noen av mammas vegetarboller. Vi endte turen med et stopp i matavdelingen, hvor vi blant annet kjøpte laksefileter! Og Sarah kjøpte masse lakris.

IKEA LOVE 💛💙

Dagen etter gikk turen til Cornwall! Første stopp på turen var Truro, en bitteliten by med en kjent katedral som visst nok er kjent, så der stoppa vi. Deretter gikk turen til Falmouth hvor vi spiste lunsj og is, og så litt på de fine strendene hvor folk både badet og surfa! I tillegg til dette løp Sarah og jeg rundt etter fungerende internett. Hadde jo tross alt vært uten wifi siden vi kom til England, noe vi begynte å merke 😂

Truro Cathedral.

Falmouth.

Neste stopp var St. Michael's Mount, som var kjempekult! St. Michael's Mount er en tidevannsøy 366 meter fra kysten, som er forent med fastlandet med en menneskelagd gangvei som kun kan benyttes ved lavvann. Vi kom oss halvveis over før vi måtte snu, da gangveien begynte å drukne i vannet rundt føttene våre.

Pose pose pose! 💁

Etter å ha tatt altfor mange bilder av St. Michael's Mount gikk turen til dagens siste stopp - St. Ives! På veien over satt Sarah og jeg bak i bilen og lurte fælt på hvordan det bare kunne være to kilometer igjen til byen, da St. Ives er en kystby, men alt vi kunne se var grønne sletter. Men plutselig var byen og Det keltiske hav der! Og for et syn det var! St. Ives er virkelig en vakker by, og Sarah kan visst godt tenke seg å flytte dit om drømmene om Italia ikke blir noen realitet. Vi tilbrakte litt tid med å gå rundt i de trange gatene og langs kaia, før vi endte opp på en takterrasse hvor vi drakk te og kaffe, og spiste Cornish scones. Innen vi kom hjem til Exeter var det allerede sent på kveld, og derfor rett i sengs.

St. Ives 😍

Sarah liker lister. Sarah lager lister på alt, og i dag har vi fulgt listene hennes til punkt og prikke. Første punkt på listen var å handle inn litt av hvert til leiligheten. Vi dro derfor ut for å finne alle tingene på lista, før vi litt senere fikk beskjed om at vi kunne hente bredbåndet vårt (endelig wifi! YAY!), som var et annet punkt på lista. Vi hadde imidlertid litt problemer med å installere bredbåndet. Det var ikke på lista, og da ble det litt kaos for Sarah. Sarah liker ikke kaos. Hun liker heller ikke innkommende telefoner, for de kan man ikke forutse, noe som fører til at en ikke tar telefonen, og heller lar telefonsvareren ta seg av det ❤😂

Her er noen bilder fra i dag også:

På tur med mamma og pappa.

Sånn har rommet mitt blitt nå! Begynner å bli bra 😊

Nattinatt ❤

Hei igjen!

Nå har vi nådd reisens mål - Exeter! Her skal jeg bo de neste tre årene, og jeg gleder meg virkelig til å bli bedre kjent med stedet. Virker som en veldig koselig by så langt.

Vi reiste over den engelske kanal på fredag fra Dunkirk til Dover. Franskmennene på kaia i Dunkirk var skikkelig sure, så jeg er glad jeg slapp å tilbringe så mye tid der…

Da vi kom over til England derimot, var alle snille og blide fra første stund, til tross for det deprimerende været. Vi kjørte fra Dover til Eastbourne, og overnatta der på et koselig, gammelt hotell helt nede ved strandkanten. På hotellet var det bare gamlinger, noe som gjorde mamma til den nest yngste på hotellet, etterfulgt av meg. Til middag spiste vi indisk, noe det ser ut til at jeg kommer til å leve på her i England. Spiste det nemlig både til lunsj og middag/nattmat i går også.

Fra ferga over til Dover!

Vi ankom Exeter rundt halv tre tiden, og dro da rett til eiendomsmegleren for å hente nøklene til leiligheten. Det var en rask og enkel prosess, så bare noen minutter senere befant vi oss på hotellet til mamma og pappa hvor vi spiste lunsj på puben. Der var det kjempekoselig! Tror nok mamma og pappa kommer til å bo der når de kommer på besøk ved senere anledninger også..

Etter lunsj gikk vi en tur til leiligheten for å se at alt var i orden. Vi gadd ikke kjøre bort alle tingene mine helt enda, da vi tenkte det var bedre å vente på Sarah før vi starta med det.

Jeg er kjempefornøyd med leiligheten! Stor, fin, lys og ganske moderne. Sarah og Vilde har gjort en god jobb! Kommer bilder etter hvert når vi har fikset ferdig kjøkken og stue.

Sarah kom kvart på syv. Det er så sykt rart å tenke på at vi i 9. klasse på ungdomsskolen gikk og snakka om å bo og studere sammen i England, og at vi nå faktisk gjør det! På den tiden hadde vi jo da så klart tenkt til å bo et år i Pakistan først, noe jeg tror min mor er ganske så glad for at ikke ble en realitet. Det er merkelig at da vi sist så hverandre for to uker siden var vi i Norge, og at vi nå bor sammen her i Exeter! Tror vi kommer til å få det veldig bra sammen her.

Da Sarah kom begynte også kveldens dramatikk. Etter å ha tømt bilen for mine ting, kjørte vi av gårde til et lager hvor Sarah har oppbevart tingene sine over sommeren. Vi kom oss inn på lageret og fikk pakket bilen, men da vi skulle ut igjen ble Sarah låst inne i resepsjonen på lageret. Der var hun helt alene i mørket mens alarmen gikk, uten mobil. Den hadde selvfølgelig jeg. Pappa og jeg var imidlertid innelåst på parkeringsplassen, da Sarah hadde kodene for å få kjøre ut. Alarmen gikk og gikk, men igjen hjelp kom. Jeg ringte derfor selskapet som eier lageret. Nummeret var selvfølgelig ikke i bruk, og da jeg ringte et annet nummer kom jeg til resepsjonen der hvor Sarah var innesperra. På grunn av alarmen hørte vi ingenting, så jeg trodde Sarah var en annen dame innesperra der sammen med henne, og Sarah trodde jeg var fra alarmselskapet, og at hjelpen var på vei. Det var den altså ikke. Etter å ha ringt et par andre nummere ringte jeg til slutt politiet, og da fikk vi hjelp! Snakket med verdens søteste politidame på telefonen, og hun fikk kontaktet Securitas for oss, som etter litt tid kom og fikk ut Sarah, som igjen fikk sluppet ut pappa og meg. Det hele varte i nesten en time, og hele denne tiden satt Sarah altså alene i mørket og hørte alarmen ule rundt seg. Syns i grunn det hele var en ganske morsom opplevelse jeg da. Er ikke noe man opplever hver dag liksom!

Resten av kvelden/natta brukte vi på å pakke ut. Og spise takeaway selvfølgelig, for det fortjente vi. Jeg var ferdig rundt to-tiden, og Sarah ikke før halv fire. Men nå har vi fått det fint her!

Rommet mitt! Trenger fortsatt litt puter og sånn.

Sarahs rom! Hun hoppet av glede da hun fikk opp de grønne lysene over senga 😂

Dagen i dag har gått til å se igjennom at alt er som det skal i leiligheten, og kjøpe inn masse av det vi trengte. En ny dobørste for eksempel. Også har vi fikset internett! Gikk for det beste. Internett er first priority her i huset!

Vi har forresten også fått oss husdyr! To kaniner! De har nemlig gnagd seg gjennom gjerdet fra naboen, og bor nå på balkongen vår 😁🐰

​Kaninene våre.

Nå har vi akkurat vært ute og spist på en pub med mamma og pappa. Morgendagen blir enda en fullpakka dag. Da skal vi først en tur til universitetet, for så å kjøre opp til Bristol. Der skal vi spise lunsj, se litt rundt i byen, og selvfølgelig dra på IKEA! Der skal vi skaffe oss noen flere ting vi trenger, som skohylle, stekepanner, og litt annet rart. Og mat da selvfølgelig. Kan jo ikke dra på IKEA uten å spise ❤

Heisann!

Dagene etter vi dro fra Amsterdam (min nye europeiske favorittby) har vi tilbragt i Luxembourg og Belgia. Vi reiste av gårde fra Amsterdam tidlig tirsdag morgen, og stoppet i en liten by i Moseldalen kalt Bernkastel-Kues for å spise lunsj på vei til Luxembourg. Der var det veldig fint, og veldig tysk. Akkurat sånn som man ser for seg en tysk, liten by liksom, med brostein og smale bindingsverkshus. Været var også bra, noe som gjorde byen ekstra flott.

Men enda så fin byen var å se på fikk jeg nok av byen etter den halvannen timen vi var der. Jeg begynner alltid å kjede meg så fort i sånne små byer. Trives best i storbyen, jeg!

Luxembourg virket overraskende stor etter Bernkastel-Kues. Jeg hadde sett for meg en bitteliten by, uten særlig mange mennesker. Der tok jeg ganske så feil! Det var yrende liv rundt i gatene, og masse unge folk (tror jeg bare så pensjonister i Bernkastel-Kues). Etter å ha sjekket inn på hotellet hoppet vi på bussen inn til sentrum, hvor vi satt litt på en kafé og tuslet rundt i noen timer før vi spiste overpriset fransk mat ute på en koselig plass.

Varm sjokolade med mandelmelk 😊

​Mamma og pappa tusler rundt i en av byens roligere gater.

Morgenen etter gikk turen videre til Belgia, hvor vi først stoppet i Dinant, en koselig liten by nede ved Meuse-elva, for å spise frokost. Gjorde ikke noe annet enn det egentlig, da det ikke er noe spesielt å gjøre der annet enn å se på byen. Så kjørte vi videre til Brugge, og her er det veldig fint! I løpet av de to dagene vi har vært her har vi vært oppe i det 83 meter høye klokketårnet, vært på båttur rundt i kanalene, tatt masse bilder, og selvfølgelig testet ut de lokale delikatessene, som carbonnades flamandes, moules-frites, boulet au sauce lapin, og ikke minst sjokolade! Har kjøpt en hel haug med sjokolade fra Dumon Chocolatier, byens mest kjente sjokoladebutikk. Denne byen er virkelig himmelen for en sjokoholiker som meg!

Dinant - byen vi spiste frokost i.

Utsikt fra toppen av klokketårnet! Tror pappa ble litt sliten i beina av å gå de 366 trappetrinnene opp til toppen 😂

Sjokoladebutikken min!

Mamma liker å hoppe inn foran kameraet når jeg tar bilder...

Carbonnades flamandes til middag!

Den beste sjokolademoussen jeg har spist!

Kanaltur.

Moules-frites til lunsj.

Boulet au sauce lapin til middag, etterfulgt av mer sjokolademousse selvfølgelig.

I morgen går turen videre til England, hvor vi skal overnatte en natt i Eastbourne før vi reiser til Exeter. Nå gleder jeg meg til å komme fram og utforske det nye hjemmet mitt for de neste tre årene! Akkurat nå har jeg valgt fagene mine for dette skoleåret. Håper virkelig jeg blir fornøyd med dem!!!

Nå skal jeg ta meg et bad og lese litt før jeg legger meg. Skal tidlig opp i morgen 😘

Hei alle sammen!

Nå har vi traska rundt i Amsterdams gater i hele dag, og jeg tror rett og slett at jeg bare blir her! Nei da, må jo videre til England, men jeg syns det er så fint her at jeg ikke hadde hatt noe i mot å bli her en god stund til. Jeg bare elsker atmosfæren her! Det er så laid-back liksom. Helt min stil!

Vi begynte dagen med å ta trikken ned til Van Gogh-museet. For å være helt ærlig er jeg ikke noen stor fan av museer, men å gå på museum er visst et sånt must når man er i Amsterdam. Er mange museer å velge mellom her, men jeg valgte da Van Gogh-museet da jeg tror vi lærte litt om han på skolen en eller annen gang i tiden. Også kuttet han jo av seg det ene øret sitt, så da må han jo ha vært en rimelig spesiell fyr, noe jeg liker.

Jeg overlevde faktisk museumsturen ganske greit, da museet ikke var så alt for stort og kjedelig. Også fikk jeg jo da sett noen av disse kjente maleriene, som er litt kult.

Etter museet tok vi trikken litt lenger opp i byen igjen, og gikk deretter over til den hippe bydelen Jordaan, hvor jeg hadde funnet en algerisk restaurant man visstnok må spise på når man er i Amsterdam. Restauranten het Raïnaraï, og maten var supergod! Skulle ønske jeg kunne funnet meg en jobb jeg kunne blitt betalt for å gå rundt og teste ut forskjellige restauranter. Det ville vært fantastisk det!

Skriver kort mens jeg venter på maten min.

Algerisk couscous!

Etter lunsj kom sola fram, og vi tok oss derfor en kanaltur for å se byen fra et annet perspektiv. Båtturen gjorde mamma veldig søvnig, og hun sov derfor mesteparten av turen. Jeg derimot koste meg i sola mens jeg vurderte hvilket av husene langs kanalene jeg skal kjøpe når jeg blir rik.

Et av husene jeg vurderer å kjøpe.

Resten av dagen fram til middag ble tilbragt ved å traske rundt i gatene og kose oss på forskjellige kafeer. Til middag hadde jeg funnet fram til det som visstnok skal være den beste tradisjonelle nederlandske restauranten i byen, Restaurant Haesje Claes. Maten var god, og interiøret skikkelig gammeldags og kult. Var gøy med litt ordentlig lokal mat etter gårsdagens indonesiske middag og dagens algeriske lunsj.

Og som vanlig har jeg glemt solbrillene på hotellet.

Forrett.

Hovedrett ❤

I morgen går turen videre til Luxembourg, hvor vi bare har satt av én natt av den grunn at landet ser så lite ut på kartet at det umulig kan være spesielt mye å se og gjøre der. Hehe..

Kyss og klem 😘

Spise indonesisk! Det fant jeg ut på hotellet i Hamburg i går kveld da jeg søkte opp ting man MÅ spise i Amsterdam. Indonesia var jo i gamledager en nederlandsk koloni, noe man fort ser spor etter når man går rundt i Amsterdams gater. Her er det indonesiske restauranter på nesten hvert gatehjørne, og lukten av eksotiske kryddere henger i luften.

Så snart vi hadde sjekket oss inn på hotellet hoppet vi på bussen inn til sentrum til den kjente restauranten Sampurna, hvor vi bestilte kuning rijsttafel (risbord), for en ekte indo-hollandsk opplevelse. Dette var midt i blinken for meg, da vi ikke bare fikk én, men hele 13 forskjellige retter servert utover bordet! Vi fikk alt fra tofu i chilisaus og andre vegetarretter, til forskjellige kylling- og biffretter. Maten var fantastisk! Og for en gang skyld ble jeg faktisk ordentlig god og mett etter å ha stappet i meg de siste satayspydene. Jeg skal definitivt tilbake hit neste gang jeg befinner meg i Amsterdam, det er det ingen tvil om!

Her er noen av de 13 rettene!

Annet enn dette har vi vel egentlig ikke gjort noe særlig i dag bortsett fra å sitte i kø gjennom Tyskland. YAY ❤ Kø er en av hovedgrunnene til at jeg foretrekker togferie over bilferie. Men nå er vi jo fremme, og Amsterdam er virkelig en vakker by som jeg gleder meg til å se mer av i morgen. Da blir det kanaltur, kaker, og tradisjonell hollandsk mat til middag (og forhåpentligvis algerisk couscous til lunsj på Raïnaraï i Jordaan, som i følge Internett visstnok er noe annet man må spise her i byen).

Og for dere værinteresserte: vekslende vær, men sommertemperaturer.

Her er noen flere bilder fra i går og i dag:

Henger og slenger i Hamburg.

Gårsdagens høydepunkt: fikk endelig klippet meg! Jeg syns det er alt for dyrt å klippe seg i Norge, og hadde derfor ikke klippet meg siden jeg var i Hellas første uka i juni 😂

Amsterdam er koselig!

Nattinatt! ❤️

• Reise, Mat

Hei igjen!

Nå har vi endelig kommet fram til Hamburg - vårt første stopp på vei til England. Vi reiste av gårde med fergen til København i går, og kjørte derfra og ned hit i dag. På denne strekningen skjedde det ikke mye spennende tror jeg. Jeg sov for det meste av turen, så fikk egentlig ikke med meg så mye.

Vi skal bli her i Hamburg i to netter så vi får utforsket litt av byen før vi reiser videre til Amsterdam på søndag. Så langt har jeg ikke fått sett så veldig mye av byen egentlig, med unntak av innsiden av noen butikker, men telefonen min sier jeg har gått over en mil, så har vel kanskje sett noe uten helt å vite det. Tidligere når vi har vært i Hamburg har vi bare vært i dyreparken, og der var vi vel sånn omtrent hver eneste sommer da jeg var liten. Var der jeg fant min store drøm for livet: bli eier av verdens største dyrepark, tilknyttet både et stort hotell og badeland!

Turens desidert høydepunkt så langt var dagens middag! Som de fleste av dere vet er jeg et matvrak uten like. Måtte jo til og med til legen i Hellas tidligere i sommer, hvor jeg fikk streng beskjed om å kutte ned på mengden mat jeg stapper i meg... Når jeg spiser er jeg på mitt lykkeligste, og når jeg i tillegg får yndlingsmaten min, som det nesten er umulig å få tak i i Norge, da har jeg det virkelig bra! Jeg har vært helt sinnsykt sugen på koreansk mat i det siste, og i dag fikk jeg endelig slukket suget. Jeg fant en koreansk restaurant på nettet ved navn Han-Mi, og tvang foreldrene mine med dit til middag. Maten var fantastisk, og det var gøy å praktisere litt koreansk igjen! Jeg bestilte haemul pajeon og yachae mandu til forrett, og bibimbap, bulgogi og gamjatang til hovedrett. Om dere ikke vet hva det er får dere bare google det. Enklere det enn at jeg skal forklare.

På vei hjem fra byen bestemte vi oss for å ta en taxi. Taxituren ble imidlertid ikke spesielt lang, da vi etter bare noen minutter ble sittende bom fast i trafikken på grunn av noen syklende demonstranter. Vi tok derfor heller beina fatt og fant hjem på egen hånd.

Med tanke på hvor opphengt nordmenn er i været bør vel kanskje skrive at det er sol og varmt her. Har hatt over 30 grader i dag.

I morgen skal vi utforske mer av byen, og spise mer god mat. Får vel la pappa bestemme middagen i morgen. Da blir det vel noe tradisjonell tysk husmannskost tenker jeg. Må også ta kontakt med skolen i England, da det er noe tull med innlogging, slik at jeg ikke får valgt fag...

Her er noen bilder fra dagen:

Her er et ikonisk bilde av mamma og meg på båten. Dette er posen vår. Tror ikke mamma vil ha ansiktet sitt på bloggen, men hun lager trutmunn hun også altså <3

Rett før vi gikk i land i København

Hamburg.

Her er en liten del av det vi spiste. På dette tidspunktet var forrettene allerede spist opp.

xoxo, nå skal jeg sove <3 Klokka har tross alt blitt halv to allerede. oops!

Hei alle sammen!

Nå er det fem måneder siden jeg kom tilbake fra Korea, og jeg skal nå legge ut på mitt neste eventyr. Jeg har derfor bestemt meg for å ta opp bloggingen igjen, slik at jeg kan holde dere oppdatert på alt som skulle skje i det store utland. Denne gangen går turen til England, hvor jeg skal studere internasjonale relasjoner ved Universitetet i Exeter. Jeg skal med andre ord ikke så langt av gårde denne gangen, så det kommer ikke til å ta 18 måneder før dere ser meg igjen slik som forrige gang.

Skolestart er ikke før 19. september, men jeg reiser av gårde allerede 25. august, slik at jeg får litt tid til å reise rundt og flytte inn før studiene begynner. Jeg skal prøve å oppdatere dere så ofte som mulig, og fortelle alt om reisen over til England og innflytningen. Også skal jeg selvfølgelig laste opp masse bilder underveis!

Jeg har hatt det veldig fint her i Oslo de siste månedene takket være gode venner og familie, så på en måte føles det litt trist å skulle dra. Men samtidig tror jeg at jeg kommer til å ha veldig godt av litt forandringer og en ny start, slik at jeg virkelig kan komme meg videre og legge alt vondt bak meg.