Idag var det första träningen inför Skandisloppet den 14 maj då jag och 26 andra ska försöka cykla under 4h 10 minuter på 168 km. av alla 27 som är med i gruppen dök 4 upp och en trolig orsak är att många är på cykelsemester men nästa helg hoppas jag på bättre uppslutning, vi var dock 2 stycken till som var med och körde för att fylla ut lite. jag börjar dela ut lite vattenflaskor vi fått SKIP Nutrition samt lite sportdryck som de får prova då de sponsrar oss med energi för loppet.

Vi utgick från Danderyds kyrka kl 09:30 och cyklade ut mot Vallentuna, då vi bara var 6 personer så vi körde alla på 1 led och försökte få in bra flyt med förningarna och där finns mycket att jobba på därför vill man att så många som möjligt är med på träningarna för att få in detta.

Precis efter Vallentuna blir vår grupp omkörd av en bil med 20 cm i marginal samtidigt som han får möte på ett krön, och då ilsknar jag till ordentligt och som tur var stannade han på en busshållplats längre fram och farbrorn får sig en avhyvling av mig och frågan varför han riskerar hela gruppens liv med sin körning.

Vi fortsätter upp mot Almunge där vi har lite sid medvind och får upp farten väldigt bra ända upp till Lunda livs och fortsätter mot Gottröra, vi fortsätter sedan över Rimbo där vi får en äcklig motvind som blir riktigt motig att köra mot men som tur är har vi Christer och Adriano som stundtals verkar helt oberörda vid förningarna och man kan tro att de drivs med trolldom, längtar verkligen till man håller den klassen.

Vi kör sen över Brottby och Vallentuna tillbaka till Danderyd och turen slutar på strax över 110 km vilket känns som en bra distans att träna på och tror denna runda blir aktuell framöver också :)

Under min cykelresa till Spanien nyligen fick jag som bekant problem med ett knä som gjorde att jag bara kunde cykla 20 mil av de planerade 50.

När jag skrev mitt blogginlägg om mitt knäproblem hörde en kompis via facebook av sig som utan min vetskap var ortoped ingenjör, han bad mig fota mina hur jag står och skicka till honom och han konstaterade direkt att det rörde sig om MCL, någon som kan drabba cyklister om man trampar lite fel. http://plus.rjl.se/index.jsf?nodeId=31511&childId=7457&nodeType=12

Han ordinerade några tabletter man köper på apoteket samt så skickade han hem en knästödjare samt en sula som ska hålla knät i rätt vinkel, allt kom idag från han webbshop http://www.rehaboteket.se och det ska bli kul att få testa det imorgon när vi tränar med Skandisgruppen :)

Idag var jag ledig, eller det går ju all definiera vad det egentligen är ;) Jag hade igår pratat lite med Patrik om att cykla igår vid kl 13, och jag ringde idag vid halv 11 för att stämma av om han kunde hänga med, vilket han kunde då han tagit ledigt halva dagen från jobbet så riktigt kul att få sällskap :)

Jag möter upp hemma hos honom i Solbacka kl 13 och vi rullar ut mot roslagsbro för att sedan svänga vänster vid Estuna kyrka och köra över Malsta som är väldigt fina och kurviga vägar med lite trafik, Men fan vad Patrik är stark trots att han bara cykla 8 mil i år mot mina över 100 iof har han åkt massa skidor istället men det räknas inte ;)

Vi kör ned på Malsta vägen och blir omkörda av en lätt lastbil som jag tar rulle på cirka 1 km med 50-60 km/h riktigt kul och det såg ut som grabbarna i budbilen också tyckte det verkade roligt.

Nu tillbaka sista biten till Norrtälje där jag bjuder hem Patrik till lägenheten på en Kaffe efter nästan 5 mil på cykeln, hade gärna kört lite längre men det får blir till helgen.

Idag hittade jag ett paket som knappt gick ned i min brevlåda och jag fick nästan inte ut det ur postboxen och jag trodde att det var något paket med andra saker som jag väntade.

Jag sliter upp paketet i köket och finner denna box innehållande handduk samt välkomstbrev där det står att jag är antagen till att cykla under 8h runt Vättern tillsammans med Skoda Cycling Team :D

Just nu är jag så jäkla glad att jag är en av de få lyckligt lottade som får cykla tillsammans runt Vättern med Kessiakoff och Friberg mm mm, allt kommer börja i mitten av maj med en träningshelg tillsammans ute på Bosön.

Vi kommer också få göra tester tillsammans med Aktivitus som jag sedan tidigare är bekanta med och där jag testar mig regelbundet.

Vi startar kl 13:20 på lördagen och åker buss ned med alla cyklas samt material så allt blir super att kunna ladda inför loppet.

Just nu har jag skickat iväg min klädbeställning i medium storlek och jag väntar med spänning på att få hem alla kläder :D

Dagens väder var samma som igår, kanon vårväder och Adriano De Matteis hade åkt hela vägen från Bro för att cykla med mig idag, Han dyker upp kl 10 då vi ska möta de andra vid Friskis och Svettis kl 10:30.

Det blåser riktigt ordentligt men det gör inget då vi ska cykla lugnt idag, väl uppe väntar redan Matts Asplund som jag cyklade med i fredags, Sedan kommer 2 grabbar till plus Patrik och Birger så vi blir en skara på 7 man som rullar iväg mot Marholmen sen sedan på furusundsvägen och sedan bergshamra och Wira bruk.

När vi rullar in på Svensboda vägen som ska ta oss till Wira bruk så ställer jag mig upp i en backe och ska växla ned så smäller det till och vajern brister, aja efter 3,5 mil får man vända hem igen och köra på största bak och minsta fram, lite synd med tanke på vädret och de trevliga sällskapet.

Åker direkt förbi Sportringen Norrtälje och lämnar in den där och med den grymma servicen där så fixar de det under dagen så kan hämta den imorgon, de vet att jag vill ha cykeln fort och ordnar allt på direkten, en eloge till er där på Sportringen :)

denna dag är vädret super och jag känner redan på morgonen hur det kliar i benen efter att få cykla men vill vänta tills efter lunch då det är som varmast eller minst kallt så förmiddagen består av målning hemma samt lite plugg.

Kl 12:30 möter jag upp Matts Asplund som kommer från Hallstavik och som är grymt start så det ska bli riktigt kul, vi börjar cykla ut mot Roslagsbro och med nästan ingen vind så kör vi lite partempo med 36-37 i snitt, vi fortsätter sedan på fina vägar mot gåsvik och sedan tillbaka över Anderssvedja och Nysättar.

Matts är starkare i backarna än vad jag är och det är verkligen så irriterande när man försöker hänga på och märker att man inte orkar med den växeln man har så man växlar ned och benen börjar vispa utan att man kommer ikapp det är så irriterande :)

Efter Nysättra trycker vi på tillbaka mot Norrtälje för en fika på Tösses konditori där man efter 7,5 mil välförtjänt får äta en bakelse och en biskvi.

Nu blir det hem och vila då jag och Adriano ska lång cykla på söndag :)

Efter en lugn vecka då jag ej har cyklat mer än 20 mil pga av knä och idag kom jag äntligen till Arlanda kl 07:00 från Oslo efter 1 dygn och 16 timmars försening pga flygstrejk i Frankrike.

Nu när jag kollade posten såg jag att min snygga Elit Licens har kommit från cykelförbundet och jag beställde med bild också ;)

Nu på eftermiddagen var det torrt på vägarna och inget ont i knät samt efter 1 veckas slappande och chokladätande var man full av energi så jag stack ut på cykeln och märker direkt att smärtan är borta i knät och tror det beror på att min cykel är korrekt inställd efter mig. Jag känner också att pulsen är väldigt hög pga att jag är så utvilad vilket känns super bra så har inga problem att ligga 4 minuter med mellan 180-188 bpm i puls.

Det blev en runda på cirka 3 mil och årsbästa vad gäller pulsen som i sista backen upp till mig slog i taket på 194 bpm och jag hade lite kvar att ge, nu jävla kör vi :D

Nu är cykelveckan i Spanien över, allt började med att jag fick tag i att hyra Ingemars lägenhet "strandpärlan heter gruppen för lägenheten på Facebook :) ) lägenheten ligger i Denia, costa blanca precis vid havet och cirka 1h från Alicante.

Jag slängde ut en blänkare om resesällskap i min grupp och wips så var vi 4 stycken som delade på boendet, Fredrik Kronander som av en tillfällighet gick in i gruppen, Johnny Sundström som är med på Skandisloppets rekordförsök sedan Peter Viggen från Falun.

3 av oss hyrde cyklar på en grymt cykel café som heter café ciclista i Denia och fick 3 snygga focus cyklar till vårt förfogande, tyvärr blev en sena i mitt knä irriterad efter en för hård första tur på en möjligtvis inte helt bra inställd hyrcykel vilket resulterade i att jag bara cyklade måndag och halva onsdag sedan blev jag liggandes på terassen i solen medan de andra var ute, lite surt men jag kommer tillbaka till denna underbara lägenhet och söker då nytt resesällskap hit :)

Just nu är vi inne på vår 7e timme på alicantes flygplats då vårt 11:40 plan blev inställt och vi väntar på planet till Oslo 20:40 för att sedan övernatta där och åka därifrån kl 1600 imorgon, jäkligt sur väntetid och kompensation ska vi ha för denna fördröjning.

Nästa vecka är jag tillbaka i sadeln mer taggad än någonsin :)

Jag måste nog gått upp i vikt av all god mat Fredrik lagat och som vi fått tag i på 2 restaurang besök :)

Kvällen igår blev en trevlig runda nere på stan som är avstäng för en festival som håller på tills lördag där de bygger upp stora skulpturer som sedan ska brännas ned på söndag, vi letade efter en "tapas" gata som tydligen skulle vara bra och valde sedan restaurangen med bäst betyg vilket också visade sig vara det.

Förrätt för mig vitlöksbröd med aioli samt spansk sötpotatis och bläckfisk, sedan varmrätt bestående av paella med kyckling och räkor, dock sneglade jag på johnnys skaldjursplatå som så otroligt god ut 😊

På morgonen så känns senan vid mitt knä som jag vilade igår lite halvdant och bättre än igår så jag klär på mig cykelkläder och ger mig ut med de andra.

Knät känns sådär så länge jag inte trycker på och det känns inte så mycket när jag väl är uppvärmd men man känner att så fort man lägger på motstånd så ökar värken på, jag kör på i egen takt uppför och det går helt okej för mig som motiveras av fint väder och fina vägar, men sen efter 3 mil börjar smärtan öka då jag behöver ta i lite för att komma uppför backarna och sen efter 4 mil bestämmer jag mig för att vända tillbaka då jag känner att det bara blir värre.

På väg tillbaka så gnetar jag på och värken ökar ännu lite mer och sista 10 km ned till byn trampar jag med vänster ben för att slippa värken och att anstränga senan ännu mer, stannar vid ett café och ber de att ringa en taxi som hämtar mig de 20 km som är kvar hem och jag bestämmer mig för att lämna igen hojen 2 dagar innan för att det går fortsätta cykla med detta skit ben, så nu får senan återhämta sig tills nästa veckan och jag intar soffläge, känns väldigt deppigt ligga här medan de andra är uppe och besegrar bergen.

Gårdagens middag var inte utav denna värld, Fredrik och Johnny åkte iväg in till stan för att köpa spanska delikatesser vilket bestod av havsräkor samt musslor och paellaris som Fredrik med sina goda matlagningskunskaper tillagar förträffligt medan jag står för egen tillverkad aioli, 10/10 på denna middag.

Efter gårdagens pass kände jag sista milen att insidan av knän börjat smärta lite av den tuffa rundan men tänkte att det nog skulle släppa tills nästa dag.

Idag vaknade jag lite senare efter en god natts sömn och frukosten var redan uppdukad, sedan är vi snabbt upp på cyklarna kl 09, men redan direkt känner jag att knät smärtar vid varje tramptag och jag bestämmer mig efter 4km att avbryta dagens 13 mila tur och rullar hemåt för att ta en lugn dag på terassen i solen och lite choklad.

Kl 1430 bestämmer jag mig för att trampa ut en liten stund och kör att samma håll som igår i lugnt tempo, sträckan är cirka 6 km med 220 höjdmeter som jag lugnt kör uppför och sedan glider fort utför tillbaka, känner på tillbaka vägen att knät fortfarande smärtar lite och smörjer in det med lite ormsalva liniment som jag fått av Peter, får hoppas att det känns bättre imorgon.

Grabbarna berättar om en underbar dag med över 20 grader varmt och ännu finare vägrar och fika än igår så får hoppas man kan köra med imorgon.

Vi får se vad vi hittar på ikväll om vi traskar ned till någon restaurang och äter eller om vi handlar skaldjur igen i fiskaffären :)