Mellan Sarande och Tirana går det bussar varje/varannan timme och de tar ungefär 5-6 timmar. Vi var lite oroliga innan vi skulle åka eftersom vi läst en hel del om dåliga vägar osv. Det var dock inga som helst problem. Det var bra luft i bussen och resan som helhet gick väldigt smidigt.

Sarande har ingen riktig 'busstation' utan bussarna stannar vid ett stopp i närheten av en stor park (se bussen på bilden). Vi gick och köpte biljetterna dagen innan (se stjärnan på bilden). De kostade ca 100 kronor per biljett.

Bussen vi åkte med blev full så kan rekommendera att antingen köpa dagen innan eller komma lite tidigare för att vara garanterad en plats. 🚗

Ett annat alternativ som vi gick höra om är att ta en taxi. Resebyrån sa att den kostade 75 euro, men det går säkert att komma undan billigare om man prutar lite. Tydligen skulle taxiresan gå något snabbare än bussen, ca 4,5 timme.

​Vy från vårt hotellrum - Hotel Mano i Sarande

Sarande eller Saranda, enligt lokalbefolkningen är båda stavningarna okej. Vi var i Sarande i 3 dagar och tyckte att det var ett fint ställe, men ingen fullträff.

Något vi var väldigt nöjda med var vårt hotell - Hotel Mano. Det låg precis vid hamnen och var nära att gå till strandpromenaden, där det mesta ligger. Vi betalade någon krona extra för vårt rum med vy över vattnet. Frukosten var helt okej, det fanns lite olika mackor, pålägg, kaffe, juice, frukt och ägg.

Vi tyckte att det var lite svårt att hitta bra restauranger i Sarande. De flesta restauranger som låg i topp på Tripadvisor var gansk dyra och verkligen 'gammaldags lyxiga' med vita dukar etc. Vi var lite skeptisk men valde ändå att testa Centrali som låg vi strandpromenaden. Vi åt nyfångad tonfisk och shish kebab. Det var helt okej men inte super. Vi testade även en restaurang som hette Rustico - den kan verkligen rekommenderas för dig som vill testa traditionell albansk mat. Mycket lamm och andra kötträtter.

Ute efter bra drinkar i Sarande? De hittar du på Jericho som ligger på strandpromenaden. Bra musik och härlig stämning - en drink kostar ca 600 LEK (45 kronor).

Majoriteten av stränderna kring Sarande är uppköpta av hotell. Om du vill bada i Sarande så är den enda 'publika stranden' (vad jag vet) den som går längs strandpromenaden. Den stranden måste vara anlagd för den är verkligen minimal - cirka 3-4 meter bred från vattnet till strandpromenaden. Stranden är även packad med solstolar och blir full väldigt snabbt på morgonen. Vi var ute och gick på morgonpromenad vid 8 och redan då var det nästan fullt med folk.

Om man vill bada i Sarande finns det tre alternativ som jag ser det. Du kan lägga lite extra pengar och boka ett hotell med pool/egen strand. Ett annat alternativ är att komma utifrån och nyttja en hotellpool/strand. Vi gjorde så två av dagarna. På hotell Andon Lapa kan man bada gratis utan att bo där. Det var en fin och mysig strand, lugnt och inte överdrivet med folk. Populärt är att ta bussen till Ksamil och bada vid stränderna där. Lokalbussen stannar på flera ställen i Sarande, det är bara att fråga på ditt hotell, och går 2 ggr i timmen. Det är inte helt klart när bussen går så man får ställa sig vid hållplatsen och vänta. Bussen kostade 100 LEK för en väg (7 kr).

Vi tyckte att Ksamil var lite överreklamerat. Det fanns många småstränder att välja mellan. Det vara bara att gå längs 'huvudgatan' och titta ut någon som passar. Vår upplevelse var att alla stränder var antingen för överfulla eller så var de väldigt steniga, men då ska tilläggas att vi inte passerade alla stränder som fanns. Kan vara kul att åka dit om man vill se något annat, men inte mycket mer än så.

Sammanfattningsvis så var Sarande en väldigt fin liten stad. Har aldrig varit på en plats med samma utseende - hela Sarande är uppbyggd på en sluttning runt en vik, vilket gör att nästan alla hotellrum har havsutsikt. Maten var väl halvbra. Det godaste vi åt var en pita gyros på ett fast food-ställe bredvid vårt hotell ;)

Att resa mellan Korfu och Sarande är enkelt. Du tar båten över på antingen 40 minuter (snabba) eller 70 minuter (långsamma).

Bussen går tre gånger om dagen 9.00, 13.00 och 18.30. Den snabba båten går endast på morgonen.

Se till att ha gott om tid på dig när du ska ta båten - biljettförsäljningen och terminalen är på olika ställen (ca 1,5-2 km i mellan). Vi tog en taxi från Korfu stad till terminalen. Taxin väntade medan vi köpte biljetter och körde sedan vidare. Resan kostade 10 euro.

Båtarna går inte från den stora hamnen i staden utan från 'new harbour' som ligger precis utanför Korfu stad. En rekommendation är att köpa biljetten tidigare än vad vi gjorde, antingen på travel agencyn eller online.

Väl i Sarande bodde vi precis vid hamnen så vi behövde inte åka taxi till hotellet. Om du bor längre bort - kom ihåg att taxi är väldigt billigt i Albanien. Det är lätt att bli lurad. Vi åkte taxi en gång med taxameter (ca 10 km körning) och det kostade 300 LEK (ungefär 22 kronor).

Många bokar kombinationsresor där vistelsen är på Korfu och resterande i Sarande. Nu åkte vi till fler ställen än så, men om man har kortare restid kan det rekommenderas! Korfu är mer lugnt med fin natur och Sarande är en livlig stad med billig mat och fint natur!

Vår resa började med att vi landade på Corfu mitt i natten. Vi tog då en taxi till vårt hotell vid stranden Agios Gordios. Taxin kostade 40 euro. Vi pratade med några andra på vårt lägenhetshotell och de hade betalat samma pris. Om du bor på samma strand - se till att ha mobilen med adress/karta uppe för det finns tydligen tre stränder med nästan samma namn som uttalas snarlikt (vi kom i alla fall rätt).

Det boende vi hade på Corfu kan jag inte rekommendera, Vicky's apartment's. Det funkade men inte mer än så.

Agios Gordios var en mysig liten by, med betoning på liten. Syftet med att börja resan här var att vi bara skulle ta det helt lugnt de första dagarna och verkligen varva ned, men redan efter den första dagen så kändes det som att vi hade kunnat åkt vidare.

Ett stort plus med Agios Gordios var stranden! En bred, relativt långgrund sandstrand med lite vågor. Solstolarna var även billiga - flera restauranger hade en "deal" att man fick använda deras solstolar mot att man åt lunch på deras restaurang.

En av dagarna åt vi lunch på Romantic Palace (haha) på stranden och de hade supergod pita gyros för ca 3,50 euro. Vi upplevde att Agios Gordios generellt var billigare än andra platser vi varit på i Grekland.

Om man kollar Tripadvisor så ligger Sebastian's taverna i toppen - det är inte värt ett besök. Vi var fyra personer som åt där och kände alla att maten var dyr och inte så god som på andra ställen. Jag skulle hellre testa något av de mindre ställena som ligger på gatan ned mot stranden. Missa inte att testa rabbit stifado eller min favorit - lamb kleftiko!

Sista kvällen på ön spenderade vi i Corfu stad. Från Agios Gordios gick det bussar ca varannan timme. Biljetter och tidtabell fanns på den lilla affären i korsningen (ja, det fanns bara en korsning). Bussarna slutade gå på kvällen och då delade vi på en taxi hem (30 euro).

Corfu stad var var väldigt mysigt och pittoreskt - med massor av gränder och mysiga restauranger.
Vad som verkligen rekommenderas härifrån är Cavalieri roof garden. Från deras takbar ser du ut över hela staden och vattnet. Takbaren ligger på högsta våningen i ett ganska lyxigt hotell, trots det var det inte så dyrt. Vi gick dit och drack en drink innan vi åt middag.

Corfu - mysigt och fint, men inget ställe jag åker tillbaka till.

I vintras började vi planera sommarens semester och insåg att vi var redo för ett äventyr. Vi har båda backpackat innan, men kände väl att den resa vi såg framför oss låg någonstans i mellan hostel och lyxhotell. Vad vi också ville göra var att resa runt till flera ställen på kort tid. Istället för att upptäcka allt på en plats och kanske tröttna - bara se det bästa och sedan sticka vidare. En maxad semester helt enkelt!

Balkan kändes som ett bra ställe att resa på - det är billigt och sträckorna mellan platserna vi var på är relativt korta.

Anledningen till att vi började på Corfu var att vi hittade väldigt billiga flygbiljetter dit. Sedan försökte vi måtta ut hur långt vi trodde att vi skulle hinna på 14 dagar.

Resvägen är utmärkt på bilden: Corfu (GR) - Sarande (AL) - Tirana (AL) - Budva (MO) - Dubrovnik (KR)

Inledningsvis så hade vi egentligen bara tänkt boka den första hotellnatten och sedan boka hotellen allt eftersom. Då kände vi också att vi ville ha en viss flexibilitet gällande antal dagar vi skulle stanna på varje ställe. I maj gick vi in och tittade på Hotels och såg att det nästan var fullbokat så då blev vi lite nervösa och bokade allt i alla fall. Med facit i hand känns det bra att vi gjorde så. Det hade varit jobbigt om resan - som redan var ganska tight planerad - också skulle innefatta hotellbokningar på vägen. Men det kan vara så att vi hade kommit billigare undan om vi hade bokat på efterhand, svårt att säga.

Vi bodde tre hotell och två lägenhetshotell. Anledningen till att vi bokade lägenhetshotell var att det helt enkelt var dyrt med hotell där - Dubrovnik och Corfu. Totalt betalade vi 15 000 kronor för flyg + hotell för 2 personer. Flyget kostade 4000 kr för båda två. Det går garanterat att hitta mycket billigare boende om man går in för det - vi ville nog helt enkelt bo lite lyxigare eftersom det var så billigt ändå!

Vad gjorde vi av med i fickpengar då? Ungefär lika mycket - 14000 kronor för två personer, alla kostnader inräknade. Vår "budget" var 500 kronor om dagen och vi lyckades hålla oss precis under den. Vi försökte blanda lite under resan - vi åt både billigt och dyrt och åkte på en del utflykter.

Vi kommer lägga upp ett inlägg om varje plats vi var på, men sammantaget så hade vi en fantastisk resa.

Det här var upplägget:
- Corfu - 2 dagar
- Sarande - 3 dagar
- Tirana - 2 dagar
- Budva - 3 dagar
- Dubrovink - 4 dagar

Hade vi gjort om resan igen så hade vi inte åkt till Corfu eller Budva. Corfu planerades in eftersom vi hittade de billiga flygbiljetterna. Vi har varit på fler grekiska öar och kände väl inte att det var så speciellt. Budva var inte riktigt vad vi var ute efter - är du 18 år och vill åka och festa? Budva är stället för dig! Vi hade hellre bott i Kotor, en lite mindre stad som ligger ca 30 minuter från Budva.

Förutom att åka till andra städer så hade vi också gjort en omflyttning vad gäller antalet dagar på varje plats. Då hade vi haft 1 dag mindre i Dubrovnik och 1 dag extra i Tirana. Vi älskade Tirana och hade väldigt gärna stannat där längre. Dubrovnik var fint och häftigt - men det räckte med 3 dagar för att uppleva det man ville.

Rekommenderar verkligen det här sättet att resa på för dig som vill uppleva mycket på kort tid - utan att det ska kännas jobbigt. Det var en del bussresor, visst, men det fanns fortfarande massor av tid för att ligga på stranden eller upptäcka nya platser. Vi håller redan på att planera nästa års resa!