30 April

Hej vänner! Hur var er Valborg? Antar att den var sjuuuukt mycket bättre än vår, haha.. Vi började denna dagen 06:00 då vi hade bokat en buss från Siem Reap till Bangko. 07:00 skulle bussen hämta oss, men som vanligt är det ingen som håller tider här nere så den kom inte förrän några minuter innan 8. Vi kom tillslut fram med transfern till vår riktiga buss. Ännu en gång var tanken att vi skulle vara framme 17:00 i Bangkok. Alltså en 9 timmars färd allt som allt. Men icke.

Vi trodde att det skulle vara lika smidigt att ta sig över gränsen till Thailand som det var att komma in i Kambodja. Men oj vad fel vi hade. I hela 5 timmar spenderade vi olika köer. Kan vara de längsta timmarna i våra liv.. för det första var det minst 30 grader varmt så svetten rann som aldrig förr. För det andra var vi tvungna att ha med alla saker genom gränsen vilket betyder att bi stod i denna värmen med en 16kg väska på ryggen plus handbagage?!?! Fruktansvärt. Vi var inte alls beredda på detta så vi hade ju bara ätit en yoghurt klockan 6 på morgonen och vi var klara 4(!!). Ni kan ju gissa hur hungriga och törstiga vi var...

En av alla köer..

När vi var klara stod klockan som sagt på 4 och vi hade 5 timmars bussresa kvar. Alltså skulle bi vara framme bra mycket senare än tänkt. Timmarna gick och lyckan när vi steg av bussen går inte att beskriva!! Vi bor lite utanför centrum eftersom att vi vill passa på att njuta nu de här sista dagarna.
Helt sjukt att vi snart befinner oss i Sverige igen. Tiden har gått så fruktansvärt fort! Så, som ni säkert förstår ska vi verkligen ha seeemester, så vi hörs innan vi åker hem!

Kram, Micaela och Amanda

28 - 29 April

Efter en snabb bussresa var vi framme i Siem Reap. Vi hade fått veta att vi skulle vara framme kl 6 på morgonen. Men bussen var tidig så vi var framme redan klockan fem.

Vi hoppade på en tuktuk och åkte till vårt hostel.

När vi kom fram till hostlet, Funky flashpackers, fick vi lämna in våra väskor i ett bagagerum och sedan satte vi oss i deras rooftop bar/restaurang. Eftersom klockan var så tidigt på morgonen fanns det tyvärr inga rum till oss.

Satt i restaurangen och halvsov och chillade.

När solen gått upp gick vi till solterrassen och solade lite. Vid halv två fick vi äntligen tillgång till våra sängar och då gick vi direkt dit och sov.

På kvällen blev det party. Vi hade inte druckit och festat på ett tag så vi kände att vi ville göra det en sista gång innan vi åker hem. Vi började med att dricka lite öl på hostlet innan vi begav oss till pubstreet. Här drack vi och dansade tills vi blev trötta. Såklart hade det börjat ÖSREGNA påväg hem. Fulla och glada skuttade vi tillbaka till hostlet i alla enorma pölar. Väl hemma duschade vi av oss regnet och däckade gott i sängarna.

Den 29 gjorde vi i princip ingenting. Vaknade upp bakis, käkade frukost och tog det lugnt bara. Nu sista tiden försöker vi verkligen ha semester och njuta innan verkligheten hinner ikapp oss hemma i Sverige.

Vi gick och lade oss ganska tidigt då vi försökte få tillbaka sömnen som vi hade förlorat de två senaste nätterna. Samt att vi skulle upp tidigt dagen efter för att åka till nästa destination - Bangkok.

23 - 27 April

Som ni kunde läsa i förra inlägget valde vi att bara stanna på Koh Rong Samloem i 2 nätter och sedan skippa Koh rong. Vi hade hört så himla mycket bra om Otres beach som ligger i en annan del av Sihanoukville än den vi hade varit i tidigare. Så vi valde att åka dit istället.

Tidigt på morgon den 23 åkte vi tillbaka till fastlandet. Satte oss vid en restaurang precis vid piren för att försöka planera upp vår sista tid. Vi kom fram till att vi skulle spendera 5 nätter i Otres beach på hotell Golden River. Därefter ta en nattbuss till Siem reap och spendera två nätter där innan vi åker till Bangkok för våra sista 5 nätter.

Kom fram till hotellet vid två tiden och gick upp på rummet direkt. Eftersom vi bokat massvis med hotellnätter genom booking.com så hade vi fått rabatt på vissa boende. Däribland detta, Golden River på Otres Beach 2. Här betalade vi 76kr per natt/per person. MEGA prisvärt då det var super fräscht, låg bra och hade trevlig personal. Plus att vi fick varsin queensize bed med vars två kuddar. Recommend, recommend!!! 👍🏼

Varje dag såg exakt samma ut. I princip. Vi gick till samma restaurang varje morgon för att äta vår frukost. Mango, yoghurt och en baguett för 4,5 dollar. MEGAGOTT!! Solade på dagen, åt fried rice till kvällsmat och beskådade helt magiska solnedgångar!! Ni ser ju bara på bilderna hur fint det var, och då var det ännu finare i verkligheten.

Sista kvällen i Otres unnande vi oss en annan kvällsmat än fried rice. Blev en kycklingburgare med pommes och en mango-ingefärgs mayo. Super gott. Dock blev vi båda så himla mätta att vi nästan spydde, haha. Efter maten försökte vi ta lite fina bilder i solnedgången och därefter blev det en tidigt hemgång. Vi spelade även lite kort på balkongen innan vi gick in och sov.

Morgon vi skulle åka mot Siem reap ändrade vi vår standard frulle och tog en egg Benedict istället. Vi unnade oss även varsin fruktshake innan det var dags att säga hejdå till Otres.

Vi tog en tuktuk till busstationen vid halv två tiden. Där fick vi sedan vänta ett tag innan vi hoppade på minibussen som skulle ta oss till Phnom Pehn där vi skulle byta till nattbussen. Jag hade mått dåligt sedan morgonen med huvudvärk, illamående och dåsighet, så jag försökte sova hela resan till Phnom Pehn men det gick sådär.

Klockan åtta var vi framme i Phnom Pehn och nattbussen skulle inte åka förens halv elva. Så vi satte oss på en restaurang och försökte trycka i oss mat. Mitt mående hade förvärrats och ett tag funderade vi på om vi skulle boka om bussen och stanna i Phnom Pehn. Men jag tog mig i kragen, tog ett åksjukepiller, drack vätskeersättning och tog en panodil.

Vi hoppade på bussen och WOW, vad små säten hahahha. Det fanns både "dubbelsäng" och "enkelsäng". Vi hade bokat enkelsängar och de var utan att överdriva kanske 60cm breda. Helt sjukt. Men det funkade. Vi hade hört sedan tidigare att det skulle vara väldigt kallt på bussen. Så vi var utrustade med både mjukisbyxor och tjocktröja. Vilket var tur då det verkligen var superkallt!! Vi fick även varsin kudde och filt.

När vi hade lagt oss till rätta och de hade släckt belysningen var vi äntligen påväg mot - SIEM REAP.

20 - 22 april

Dessa tre dagarna stannade vi, som ni kunde läsa i inlägget nedan, i Koh Rong Samloem - Mad monkey. Tanken var att stanna 3 nätter men vi kände att det räckte gott och väl med 2. Varför? Det var otroligt varmt att sova utan ac och med en fläkt som inte hjälpte alls. Jag tyckte personligen att det var svårt att sova eftersom det var så öppet i rummet. Kändes som man skulle bli uppäten av mygg och andra småkryp.. Sen fanns det inget att göra mer än att sola och kröka haha. Det räckte iallafall med två nätter!

Första dagen anlände vi rätt tidigt vilket gjorde att vi gick ut och solade nästan direkt. Vi hade träffat två finlandssvenska tjejer redan i sihanoukville som vi klickade sjukt bra med så vi ingick med dem i samloem med.

Det var faktiskt supernice att hänga här hela dagen! Efter det chillade vi bara.

Dagen efter hade vi bokat in en snorkling och fisketur. Dessvärre mådde Amanda illa så hon skippade det.. Men jag åkte med Tinja och Jasmine (finska tjejerna) och ett annat gott gäng.
Vi stannade först för att snorkla vilket som vanligt var superkul!

Efter det stannade vi tre gånger för att fiska. Det gick väl inte superbra för mig haha, men det var roligt! När vi hade fiskat klart var det dags för lunch vilket blev det vi hade fått upp. Alltså fisk! Rätt kul grej ändå men det var tyvärr inte det godaste jag har ätit haha!

Där vi stannade för att äta var även sista stoppet - en otroligt väcker strand. Där hängde vi ett bra tag innan vi åkte hem till Amanda igen.

Verkligen en otroligt rolig dag!

När vi kom tillbaka till Mad monkey var man lagom trött (och bränd haha!). Vi vinkade tyvärr av våra nya härliga kompisar.. De skulle vidare på nytt äventyr och hade varit där en natt innan oss. Resten av dagen och kvällen spenderade vi med massa härligt folk från alla delar av landet! Blev dock en tidig kväll igen eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter. Tanken var ju att vi skulle åka till Koh Rong men valde i sista sekund att skippa det. Vi hittade inget boende som såg hyfsat fräscht ut och dessutom var allt svindyrt. Vi tyckte redan att Mad monkey verkligen var på gränsen till hur vi vill bo och tydligen var det ännu värre på Koh Rong. Dessutom är det verkligen "magsjuke-ön", i princip ALLA blir drabbade och helt ärligt var vi inte alls sugna på att bli det igen haha.. Så därför valde vi att spendera de dagar vi har kvar nu på att NJUTA, bara ta det lugnt och verkligen ha semester. Därför befinner vi oss just nu på ett nice hotell utanför Sihanoukville, närmare bestämt - otres beach. Känns som vi gjorde ett bra beslut! Bi får läsa mer om hur vi har det nästa gång vi uppdatera så fram till dess får ni ha det superbra!!

Kram, Micaela

Hallå vänner och familj!
Idag åker vi till Koh rong samloem och Mad Monkey hostel. Vi har bokat för 3 nätter men kanske förlänger med en natt till beroende på hur vi trivs. Vi ville bara meddela att vi inte kommer ha något internet de kommande 3 eller 4 dagarna och därför kommer ni inte heller få tag i oss. Vi kommer uppdatera bloggen så fort vi har internet igen!

Kram, Amanda och Micaela

17 - 19 April

Den 17 april vaknade vi upp tidigt för att ta oss till busstationen och bussen som skulle ta oss från Phnom Pehn till Sihanoukville. Såklart hade vi åkt till fel busshållsplats och var framme en kvart innan bussen skulle gå, och det var en kvart med tuktuk till den rätta busshållplatsen. Men med 2 minuters marginal hann vi som tur var med bussen!

Vid kom fram till vårt hostel, Onderez, vid ett tiden. Eftersom vi inte hade fått i oss någon riktig frukost bytte vi snabbt om till bikini och gav oss ner på stranden för att hitta någon restaurang att äta på.

Utav en ren slump traskade vi in på en svenskägd restaurang och blev överlyckliga när vi såg svenska köttbullar på menyn. Jag som inte har jätte mycket pengar kvar tog det billigaste på menyn (Fried rice) medan Micaela smaskade i sig köttbullarna. Och såklart (!!!) vars en Cola.

På kvällen tog vi det lugnt på hostlet och det blev lite kvällssnacks i form av supergoda chokladkakor.

Dagen efter (18 april) gick vi och tog en bodyscrub på morgonen för att skrubba bort all gammal och död hud, för att kunna bygga upp en bra bränna nu de sista dagarna.

Sen hängde vi med två finlandssvenska tjejer som vi träffade på hostlet. Supertrevliga!! Dagen var inte speciellt mer händelserik. Vi käkade på den svenska restaurangen igen och sen satt vi ute vid poolen på kvällen och snackade och mös bara!

Idag (19 april) har vi inte gjort supermycket mer än föregående dag.

Vi chillade vid poolen ett tag på morgonen, gick till stranden, drack en supergod coconutshake och en passionsfruktsjuice. Sedan gick vi och bokade våra båtbiljetter till Koh rong samloem imorgon.

Just nu ligger vi bara i sängen och ska strax gå och äta kvällsmat.

Hoppas ni haft en bra dag!

16 April

Tänkt väldigt mycket på detta inlägget. Hur vi ska formulera oss, vad vi ska skriva, vad vi inte ska skriva och vilka bilder som känns lämpliga. Idag var vi nämligen på S-21 Tuol Sleng och Killing fields i choeung ek. Två mycket starka och rörande besök som berörde oss oerhört mycket. För er som inte vet var detta ett avrättnings/tortyrfängelse och en minnesplats. Det är idag museum där man får ta del av den hemska historien om massmordet i Kambodja.

Tänkte att vi ska skriva lite kort om båda samt visa en del bilder, inte alla, men några. Och fy skam skolan som inte har berättat eller lärt ut något ut av detta. Det är många som inte ens vet att detta har inträffat därför kommer vi ta upp lite om vad som hände.

Okej, S-21 Tuol Sleng var ett av minst 150 avrättningscentra under Röda khmererna regim i Kambodja. Fängelset var innan två skolor men blev under 1975-1979 ett ställe där fångar blev skickade för att torteras och/eller avrättas. De som blev skickade hit var egentligen vanlig folk men som av staten ansågs vara "fiender till staten" . Oftast var människorna högutbildade och sågs därför som ett hot.
Det vi fick se var så fruktansvärt och ofattbart. Allt är bevarat och det är inget som är censurerat. Man kunde se blod på golvet, kläder och tusentals bilder på alla människorna som fick vara med om detta fruktansvärda folkmord. Kan ju säga så - det gick inte att hålla tillbaka tårarna. Tänker som sagt inte visa alla bilder då de är för hemska helt enkelt. Bara av att kolla på dem får magen att vrida på sig. Känns som man är tillbaka och känner den hemska atmosfären som fanns i rummen. Fyfan säger jag bara.

På sista bilden ser ni männen bakom detta brutala folkmord. Ilskan och vreden för dessa människorna går inte att beskriva. Att något som detta har fått ske och att vi framförallt inte fått höra något om detta i skolan är ofattbar.

Vårt andra stopp var som sagt choeung ek. Där fördes alla offer för att avrättas. De som inte hade dött av svält och tortyr blev alltså förda hit för att dö. Det värsta är att detta också bara var en av 300 Killing Fields som fanns i Kambodja. Här använde de sig av alla möjliga medel för att döda människorna. De flesta blev halshuggna, men det värsta var ändå hur de döda alla barn. Man tog tag i barnens ben och svingade huvudet hårt mot ett träd som nu kallas Killing tree. De som först upptäckte stället hittade hår, blod och hjärnsubstanser på trädet. När vi såg detta träd brast det helt för mig (Micaela). Det går verkligen inte att förstå hur man kan ha gjort såhär mot oskyldiga människor. Det går verkligen inte att fatta.
I massgravarna just på detta ställe hittades omkring 9 000 kroppar. Man kunde se, båda på stigarna och i gravarna, ben och kläder som stack upp från marken.

3 miljoner människor blev offer för detta hemska dåd. 1/3 av Kambodjas befolkning. Det är så svårt att förstå och ta in allt vi fick se. Och som sagt har vi inte tagit med alla bilder vi har. Vi har valt att inte lägga ut bilder på offrena av ren respekt, och inte heller på alla skallar som fanns på båda ställena. Just på det sista fanns det hela 17 rader med skallar uppradade där man fick se hur de hade blivit dödade och vilken ålder de var. Vi känner helt enkelt att det var för grovt att visa på bloggen. Det handlar också om att vi själva knappt klarar av att kolla på bilderna igen. Men vi känner ändå att vi är tvungna att skriva detta inlägg för att upplysa om vad som har skett utan att många har vetat om det. Därför vill vi också säga till alla er som befinner er i Kambodja att besöka detta. Att hedra alla oskyldiga människor med att föra historien vidare och aldrig glömma. Låt alla de 3 miljoner människor vila i frid. Låt aldrig något sånt här hända igen. Och låt oss aldrig glömma vad som faktiskt har skett.

Vi lämnade dessa två ställena med en klump i magen över hur grymma människor kan vara mor varandra. Må det aldrig ske något liknande igen.

15 april

Tidigt imorse tog vi bussen mot Kambodja och Phnom Penh. Det tog ett tag innan vi hittade busshållplatsen men förutom det gick allt supersmidigt. Vi var lite nojiga över hur det skulle gå när vi åkte över gränsen. Har hört andra som har haft problem nämligen. Men det gick hur bra som helat och totalt tog det cirka 7 timmar allt som allt. Vi var alltså framme vid 3-4 tiden, trötta som bara den. Därför blev det ingen händelserik dag utan vi stannade kvar på vårt hostel tills magen kurrade. Dock var det inte det enklaste att hitta någonstans att äta. Allt var verkligen stängt och vi gick och gick hur länge som helst. Tillslut hittade vi en halvtaskig resturang med ok mat. Anledningen till att allt är stängt är för att det är nyår här just nu vilket betyder "semester". Hade vi ingen aning om haha! Men men. Efter det gick vi hem och somnade ganska tidigt. Vi skulle nämligen upp tidigt dagen efter så det var lika bra.

Ett kort och ganska tråkigt inlägg men lovar att det blir bättre redan imorgon!

Kram, Micaela och Amanda

14 April

Idag har vi varit ute och rest i 100 DAGAR!! Det känns som om det endast var en vecka sedan vi blev avsläppta på Hyllie i Malmö och hoppade på tåget mot Kastrup. Men nu står vi här 100 dagar senare och 21 dagar kvar utav en helt fantastiskt resa!

Vår 100:dagars firade vi med en LÅÅÅNG dag. Vi vaknade kl 08.00. Hittade ett café och tog vars en tonfisk panini och vars en smoothie. Sedan beställde vi en Uber och åkte till...

...Krigsmuseet. Här hade de samlat massvis med bilder, information och krigsmedel från Vietnam kriget. Informationen här var betydligt mer neutral än den vi fick från fängelset i Hanoi.

Bilderna som fanns hade två journalister fångat in från alla de journalister som jobbade med att ta bilder under kriget. Dessvärre hade de flesta dött, men bilderna från kriget och deras historier fanns fortfarande kvar. Många utav bilderna var väldigt gripande och man kunde nästan sätta sig in i föreställningen på hur det var under kriget.

Utanför museet hade de samlat massa krigsfordon som tillhörde USA. Detta museet hade Vietnam fått från USA i ett försök om att förmedla fred och vänskap.

Dessvärre hade vi lite tidspress så vi hann inte läsa all information. Trots det var det väldigt kul att få läsa all information och se massvis med bilder från kriget.

Vid halv ett var vi tillbaka på hotellet och klockan ett skulle vår guide och bussen hämta oss och ta oss till nästa destination, chu chi tunnlarna.

Efter en två timmars bussresa var vi framme i Chu Chi. Vi fick våra biljetter in till museet och sedan påbörjade vi vår rundtur.

Det första vår guide visade oss var en av dessa fällor som Viet Cong (national liberation front), byggt för att döda och fånga amerikanerna som kom till deras bas.

Sedan gick vi vidare och fick se en utav ingångarna till tunnlarna. Detta hålet var uppförstorat så att turister skulle kunna prova att gå ner i det. På bilderna ser ni hur litet det är. Förstå då hur litet originalet var. Ingen av oss vågade klättra ner i tron om att vi skulle få klaustrofobi eller inte komma upp igen haha.

Tunnlarna sträckte sig över 250km och fanns i tre olika nivåer. Det finns ingen människa som skulle kunna rita upp hur tunnlarna ser ut då de liknar ett spindelnät.

Överallt kunde man se "naturliga" lufthål som de hade gjort för att kunna få ner ren luft i tunnlarna.

Vi fick se mängder med olika fällor de använde sig utav. Samt även hur de återanvände gamla och förbrukade bomber som fallit på de som delar av fällorna. Vi fick även se hur de byggde tunnlarna. Under regnperioden när leran var mjuk använde man sig av en slags "hacka" och en bambukorg för att forsla bort leran. Sedan när det blev torrperiod "brände" man tunnlarna med hjälp av solskenet så att tunnlarna blev starka och hårda

Vi fick även prova på att gå in i en av tunnlarna. Jag skippade det då de avrådde folk som hade astma att gå in. Samt att jag hade hört skräckhistorier från folk som fått panik mitt inne i en tunnel, vilket skrämde upp mig lite haha. Men Micaela gick in.

De hade såklart förstorat upp tunneln för turisternas skull. Inuti tunneln kunde man inte gå rakt, men man behövde heller inte krypa. Orginaltunneln var betydligt mindre och jag kan bara tänka mig hur liten den var egentligen.

Efter nästan två timmar vid tunnlarna åkte vi tillbaka till Ho chi minh city.

Vid sju tiden var vi tillbaka i stan och då var vi rejält hungriga. Vår frukost var inte speciellt stadig och till "lunch" hade vi ätit 3 bananer. Så vi hittade pizzahut och tryckte i oss varsin Hawaii pizza. Så jääkla gott!

Sedan gick vi och växlade våra vietnamesiska dong till dollar då det är den valutan man använder sig utav i Kambodja. När vi var färdiga gick vi hemåt, packade våra väskor, duschade och lade oss i sängen trötta efter en lång dag men mycket information.

13 April

Klockan ringde 03.30 då vår taxi skulle komma kl 4 för att köra oss till flygplatsen. Efter några omgångar snoozande gick vi motvilligt upp. Såklart så var inte taxin i tid. Efter mycket om och men kom den en halvtimme senare än planerat. Lite stressade hoppade vi in i taxin och åkte mot flygplatsen.

Väl framme på flygplatsen gick allt supersmidigt och snabbt. Det tog ca 30 min från att vi kom till flygplatsen till att vi satt på planet och nästan exakt en timme senare var vi framme i Ho Chi Minh.

Vi kom fram till vårt hostel vid halv nio. Vi var fruktansvärt trötta när vi kom fram och längtade efter att få sova några timmar innan vi gick ut och fångade dagen. Dessvärre blev det inte så eftersom att check in inte var förens klockan ett. Som tur var fanns det sackosäckar i lobbyn som vi kröp ner i och sov i några timmar.

Vi vaknade vid halv tolv utsvultna. Så vi gav oss ut på stan och hittade ett mexikanskt ställe där vi beställde in vars två tacos. En med kyckling och en med pulled pork. Lite besvikna var vi när vi fick in de då de inte var speciellt stora. Men, det fick gå an ändå och det var faktiskt rätt så gott.

Efter lunchen gav vi oss ut för att hitta något nagelställe. Vietnam är relativt känt för att ha många skönhets och nagelsalonger. Efter mycket om och men lyckades vi hitta ett ställe som hette Fame Nails. Jag (Amanda) gjorde långa röda naglar och Micaela gjorde lite kortare nudefärgade naglar. Vi båda blev supernöjda!!

Kl 16.50 var vi färdiga med naglarna och fick vi lite stress, då vi hade bokat bio som skulle börja 17.10. Och vi hade ca 2km att gå och det skulle vara omöjligt att ta en taxi pågrund av trafiken och det skulle ta minst lika lång tid.

Halvspringandes hann vi i tid!! Såklart var vi tvungna att beställa läsk och popcorn till bion. När vi hade beställt och betalar för normala popcorn insåg vi att popcornen var söta? Så vi bad om att få byta till salta normala popcorn. Men det visade sig att vitnameserna inte har salt på popcornen utan socker? :-)))) OCH, det fanns inte ens salt på hela biosalongen? Vi som hade varit taggade på att äta supergoda salta biopopcorn och läsk. Men fick söta sliskiga popcorn... Besvikna fick vi gå direkt till biosalongen då det inte fanns tid att lämna tillbaka popcornen.

Filmen vi skulle var ingen mindre än Fast and furious 8!! Vilket är mina absoluta favorit filmer (efter HP). Trots besvikelsen av popcornen var filmen svinbra. Bioupplevelsen får 3,5/5 toast då popcornen förstörde mycket...

Direkt efter bion gick vi direkt hem och sov då vi var helt utmattade efter dagen. Notera här att vi hade legat i lobbyn och sovit i 3 timmar i väntan på att checka in. Skitit i det och sen kommit tillbaka 6 timmar senare haha! Personalen måste tyckt vi var superknasiga.