I dag er det 54 dage siden at jeg landede i Danmark efter ti måneder. Tiden i Danmark (+ Sverige og Malaysia) har gået ekstremt hurtigt, følelses som om jeg har været her i utrolig lang tid. For bare halvanden måned siden sad jeg på den anden side af jorden og skulle til at afslutte et stort kapitel i mit liv, nok det største indtil videre.

Jeg havde den bedste velkomst i Københavns lufthavn jeg nogensinde kunne ønske mig. Alle mine tætteste veninder og familiemedlemer (- far og lillebror) var der og stod med banner og det hele. Jeg kan huske at jeg var utrolig nervøs for at gå ud til ankomsthallen, havde nærmest lyst til at blive inde i lufthaven eller tage det første fly tilbage til USA. Det var meget overvældende at komme ud og se alle dem man holder af, men utrolig dejligt at få bekræftet at man har været savnet og ikke er blevet helt glemt. Efter at jeg havde krammet alle sammen mindst to gange, tog vi alle sammen hjem til min farmor og farmor hvor der var en lækker brunch linet op. Solen skinnede og vejret kunne ikke havde været bedre, alt var perfekt.

Siden jeg har kommet hjem har jeg haft meget travlt og nydt at være sammen med alle dem jeg har savnet, men savnet til USA er der hele tiden. Det har også været meget mærkeligt at være hjemme igen, mit år i USA følelses nærmest som en drøm. Jeg vil prøve at skrive et indlæg senere om at det at være hjemme igen og måske nogle tips til nye udvekslingsstudenter, men nu når mit år desværre er ovre så tror jeg også snart at jeg vil slutte bloggen.

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Inden jeg rejste hjem til Danmark, var jeg et par dage i Washington D.C som en End Year Camp med Explorius. Jeg ankom onsdag aften som den næstsidste, så da jeg kom var mødet allerede begyndt. Vi var tolv udvekslingsstudenter, ni af os var fra Danmark og de fleste inklusiv mig selv havde boet i Oklahoma. Jeg var så heldig at Søs fra min Soft Landing Camp, skulle på samme EYC som mig. Det var virkelig rart at starte og slutte mit år med den samme person. Vi havde hele torsdagen i Washington D.C, vi havde en super god guide som viste os alt hvad der er at se. VI så Det Hvide Hus, WW2 Memorial, Lincoln Memorial, Georgetown, the State Capital og meget andet. Tror at min ynglings memorial var WW2 Memorial, fordi der var alle staterne linet op og det var utrolig smukt. Det var en super hyggelig dag og vejret endte med at være super godt efter at det havde startet ud med regn.

Det var nogle rigtig hyggelige dage med nogle søde mennesker, men man havde det lidt at nu når det ikke var muligt at komme tilbage til sin værtsfamilie, så ville man bare gerne hjem i stedet for den der mellem ting. Fredag eftermiddag tog vi flyet til Danmark, det var helt vildt urealistik, jeg har aldrig slæbt på så mange ting i hele midt liv og sidste gang jeg var så nervøs må havde været da jeg så min værtsfamilie for første gang.

Surprise!! Onsdag d. 10 maj fik jeg den dejligste overraskelse af mine venner. Det var meningen at jeg skulle havde været i Church Of Christ´s onsdags kirke, men der var risiko for storm og derfor blev det desværre aflyst, hvilket jeg var meget ærgelig over. Bryce skulle køre mig hjem, men da vi skal til at forlade Tipton siger han at han har glemt sin pung så vi bliver nødt til at køre tilbage. I stedet for at køre til hans hus, kører vi til et hus ved siden af kirken hvor man kan spise osv. Så snart jeg åbner døren hopper alle frem og råber surprise. Jeg blev rigtig overrasket og havde slet ikke set det komme. Vi spillede spil, legede gemmeleg i kirken, spiste kage og meget mere.

FFA, står for “Future Farmers of America”. FFA er en landsdækkene organisation. Deres formål er: To make a positive difference in the lives of students by developing their potential for premier leadership, personal growth, and career success through agricultural education.

I slutningen af april, tog jeg til Stillwater (OSU) med andre fra skolen. For at komme til State Convention så skal man havde været med i en konkurrence så Kendall, Mia, Tonya og jeg havde valgt Food Science.

I starten af maj tog jeg til Oklahoma City, med andre FFA medlemer fra hele Oklahoma (State Convention). Det var nogle rigtig sjove dage, vi lavede alt fra at gå rundt og udforske byen til at høre de forskellige talenter synge inklusiv FFA koret.

Fandt det her og synes det passer rigtig godt.

"Exchange is change. Rapid, brutal, beautiful, hurtful, colorful, amazing, unexpected, overwhelming and most of all constant change. Change in lifestyle, country, language, friends, parents, houses, school, simply everything. Exchange is realizing that everything they told you beforehand is wrong, but also right in a way. Exchange is going from thinking you know who you are, to having no idea who you are anymore to being someone new. But not entirely new. You are still the person you were before but you jumped into that ice cold lake. You know how it feels like to be on your own. Away from home, with no one you really know. And you find out that you can actually do it. Exchange is thinking. All the time. About everything. Thinking about those strange costumes, the strange food, the strange language. About why you’re here and not back home. About how it’s going to be like once you come back home. How that girl is going to react when you see her again. About who’s hanging out where this weekend. At first who’s inviting you at all. And in the end where you’re supposed to go, when you’re invited to ten different things. About how everybody at home is doing. About how stupid this whole time-zone thing is. Not only because of home, but also because the tv ads for shows keep confusing you. Thinking about what’s right and what’s wrong. About how stupid or rude you just were to someone without meaning to be. About the point of all this. About the sense of life. About who you want to be, what you want to do. And about when that English essay is due, even though you’re marks don’t count. About whether you should go home after school, or hang out at someone’s place until midnight. Someone you didn’t even know a few months ago. And about what the hell that guy just said. Exchange is people. Those incredibly strange people, who look at you like you’re an alien. Those people who are too afraid to talk to you. And those people who actually talk to you. Those people who know your name, even though you have never met them. Those people, who tell you who to stay away from. Those people who talk about you behind your back, those people who make fun of your country. All those people, who aren’t worth your giving a damn. Those people you ignore. And those people who invite you to their homes. Who keep you sane. Who become your friends. Exchange is music. New music, weird music, cool music, music you will remember all your life as the soundtrack of your exchange. Music that will make you cry because all those lyrics express exactly how you feel, so far away. Music that will make you feel like you could take on the whole world. And it is music you make. With the most amazing musicians you’ve ever met. And it is site reading a thousand pages just to be part of the school band. Exchange is uncomfortable. It’s feeling out of place, like a fifth wheel. It’s talking to people you don’t like. It’s trying to be nice all the time. It’s bugs.. and bears. It’s cold, freezing cold. It’s homesickness, it’s awkward silence and its feeling guilty because you didn’t talk to someone at home. Or feeling guilty because you missed something because you were talking on Skype. Exchange is great. It’s feeling the connection between you and your host parents grow. It’s knowing in which cupboard the peanut butter is. It’s meeting people from all over the world. It’s having a place to stay in almost every country of the world. It’s cooking food from your home country and not messing up. It’s seeing beautiful landscapes that you never knew existed. Exchange is exchange students. The most amazing people in the whole wide world. Those people from everywhere who know exactly how you feel and those people who become your absolute best friends even though you only see most of them 3 or 4 times during your year. The people, who take almost an hour to say their final goodbyes to each other. Those people with the jackets full of pins. All over the world. Exchange is falling in love with this amazing, wild, beautiful country. And with your home country. Exchange is frustrating. Things you can’t do, things you don’t understand. Things you say, that mean the exact opposite of what you meant to say. Or even worse… Exchange is understanding. Exchange is unbelievable. Exchange is not a year in your life. It’s a life in one year. Exchange is nothing like you expected it to be, and everything you wanted it to be. Exchange is the best year of your life so far. Without a doubt. And it’s also the worst. Without a doubt. Exchange is something you will never forget, something that will always be a part of you. It is something no one back at home will ever truly understand. Exchange is growing up, realizing that everybody is the same, no matter where they’re from. That there is great people and douche bags everywhere. And that it only depends on you how good or bad your day is going to be. Or the whole year. And it is realizing that you can be on your own, that you are an independent person. Finally. And it’s trying to explain that to your parents. Exchange is dancing in the rain for no reason, crying without a reason, laughing at the same time. It’s a turmoil of every emotion possible. Exchange is everything. And exchange is something you can’t understand unless you’ve been through it !"

Alooooha!

Fra den 2-9 april var jeg på Hawaii sammen med nogle andre udvekslingsstudenter fra hele verden.

Dag 1.

Jeg fløj fra Lawton, OK til Dallas, TX lørdag formidag. Jeg skulle flyve med tre forskellige fly, men mit første fly bliver forsinket og gør at jeg miser de to andre. Så i stedet for at lande ved otte-tiden (lokal tid) landede jeg ved tolv-tiden. Der var en anden pige fra Polen som også var forsinket så vi kom sammen, da jeg kom til hotellet sov alle mine roomies så jeg smuttede bare i seng hurtigt.

Dag 2.

Vi tog fra hotellet ved otte-tiden og gik ned på stranden. Derefter blev vi delt op i to grupper, hvor min gruppe startede ud med at være på stranden i et par timer og bagefter tog vi på en båd tur. Ved tolv-tiden havde vi frokost pause, to andre danskere og jeg spiste på cheesecake factory. Efter frokost tog vi på en rundtur til "The Capital" og så f.eks. et af de to paladser der er i US territorium. Efter det tog vi hjem til hotellet og senere tog vi alle sammen ud og spiste på et pizza sted.

Dag 3.

Endnu engang tog vi fra hotellet ved otte-tiden. Vi kørte til Pearl Harbor og bagefter tog vi til Polynesian Cultural Center. Der spiste vi Hawaiiansk mad, så nogle forskellige shows, havde dance time og meget mere.

Dag 4.

Dag fire, fik vi lov til at sove lidt længere vi tog nemlig fra hotellet klokken ni. Vi startede ud med at køre til noget der hedder The Nuuanu Pali Lookout. Det er en af de flotteste udsigter på O´ahu. Bagefter tog vi på en af de smukkeste strande i verden, Waimanalo beach. Om aften tog vi ud og spiste igen hele gruppen og bagefter havde vi noget fritid, hvor de to andre danskere og jeg gik i nogle forskellige butikker.

Dag 5.

Vi tog fra hotellet allerede klokken syv, fordi vi skulle ud og surfe. Vi surfede et sted der hedder North Shore. Det var super sjovt at surfe, men også svært. Surfing er helt klart en ting jeg gerne vil prøve igen. Til frokost kørte vi til Haleiwa Town, hvor vi spiste et sted der hedder Kua ´Aina som er meget kendt for deres pineapple burger. Efter lidt fritid på hotellet, tog vi til et shopping center. Ala Moana Mall er det femtendestørste indkøbscenter i USA, efter lidt shopping spiste vi aftensmad på Bubba Gump Shrimp Co.

Dag 6.

Denne dag startede ud med vi havde en yoga lektion klokken syv om morgen på stranden. Efter det tog vi til Diamond head, som vi hikede. Efter en lang hike, kom vi op til den smukkeste udsigt. Til frokost tog jeg endnu engang til Cheesecake Factory og bagefter havde jeg slappede jeg bare af resten af dagen.

Den sidste hele dag, tog vi fra hotellet klokken ni for at tage ud og snorkle (Hanauma Bay). Det var rigtig sjovt og vi så en havskildpadde. Efter at vi slappede lidt af på hotellet, tog vi til Paradise Cove Luau. Vi gik rundt og så forskellige shows, tog massere af billeder, spiste aftensmad og bare hyggede. Det var en fantastisk sidste dag, men også lidt sørgelig fordi ingen af os ville hjem.

Dag 7.

A hui kaua, until we meet again. Nu var denne fantastiske uge desværre slut, men det var dejligt at komme hjem til min værtsfamilie, kæreste og venner.

Den 1. april havde jeg Prom eller som vi på min skole kalder Banquet, fordi vi ikke danser. Den 30 og 31 marts pyntede vi juniors op og gjorde alt klar. Om lørdagen hjalp Chas (v-mor) med at gøre mig klar og så senere kom Bryce og hentede mig. Fordi han er Sophomore kunne han ikke være min date fordi de skal servere, men han fulgte mig ind. Vores tema var enchanted forest. Vi startede ud med at spise og bare snakke osv, så bagefter kom der en hypnotisør og det var super sjovt. Ved 9-tiden tog vi hurtigt hjem og skiftede tøj, så bagefter tog til noget der hedder The Plex i Wichita Falls, hvor der var alle slags spil, laser tag, skøjtning osv. Det var super sjovt! Ved halv 4-tiden om morgen tog vi til IHOP og spiste "morgenmad". Jeg var ca. hjemme kl 5 og så havde jeg et par time til at sove hvor jeg bagefter skulle til lufthaven for at rejse en uge til Hawaii (skriver et indlæg om Hawaii snart). Banquet var en super dejlig oplevelse og en aften jeg aldrig vil glemme.

// Her er vi igang med at gøre det hele klar. //

// Mia, Camry og jeg til oppyntningen. // Mia, Tonya og jeg til Banquet. //

// Bryce og jeg. //

// Camelia, Tonya, Mia og jeg. // Camry, Mia og jeg. //

// Mia, Tonya og jeg. //

// Mia og jeg. //

// Junior klassen. //

Det her er min speech, som jeg selv har skrevet.

Have you ever been a foreign exchange student or do you know someone who has? According to www.migrationpolicy.org, “Nearly one million international students were enrolled in colleges and universities across the United States in school year 2014-15.” (20 quoted words) I am an exchange student from Denmark and am currently living with host parents in Tipton, Oklahoma. Today I would like to take this opportunity to tell you what a foreign exchange student is, how to become one, why you should be one, and my own personal experience.

First of all being a foreign exchange student is one of the most challenging and best things you can ever do. But what exactly is an exchange student? The Urbandictionary.com defines a foreign exchange student as quote, “Most awesome person you will ever meet. Exchange students willingly decide to leave their home country, and go see the world. For that reason, they should be given a lot of credit. Usually, a foreign exchange student will have a funny accent and not speak your language very well. This is all the more reason to hang out with them, because everything will suddenly become that much more hilarious. Also, they are generally young people, and have the tendency to be extremely good looking. (WINK). So basically, mad props to all exchange students out there.” (94 words quoted)

Second, you have to be sure that you want to be an exchange student. Find out why exactly you want to be an exchange student. Then you start researching the different organizations. For example, I am with a Danish organization called Explorius. I have always known that I wanted to study abroad in USA, but you can choose almost any country. It takes quite a lot of work to make the application, but I promise you it is worth it. I was lucky and got my host family in March 2016, but it is not unusual to get it just a couple of months before you leave. I went to four “get ready” meetings, where they tried to prepare me as much as possible. But you can never really get prepared, just take things at it comes.

So you may be asking, “Why America?” It has always been a dream of mine. You may imagine going to New York or California, but America has so much more to offer than that. Oklahoma, that’s where I ended up and I did not know very much about Oklahoma before. I have experienced Oklahoma's landscape and met all kinds of amazing people. Everybody has opened up their homes, lives, and hearts to me. It is not a year of vacation, but a year of life. Try to expect as little as possible so you don’t get disappointed. Things will be so different from what you are expecting. Be open minded and trust me the people you meet are very curious to find out more about you. Get involved as much as possible in school and stay busy. Your exchange year is going be what you make it, so do not hide in your room. Be open to everything, even though some of it can seem a little weird or scary but always be yourself no matter what.

Thirdly, my personal experience. Let's be honest, being an exchange student has it’s ups and downs. It is the best and hardest thing I have ever done. I have had some of the best moments and experiences in my life, but also some really hard days were all I wanted was to take the first plane home to Denmark. I was very confident before I came here that I was not going be homesick, I have been away from my parents before and this would not be a problem. However, I started out being sick and having a lot of homesickness. I was kind of embarrassed about it and felt bad for my host family that I came and then I was just ill and had homesickness. But I learned and now I know that homesickness is a natural thing! It is totally normal to get culture shock, it is a part of the experience. It has always been my dream to be an exchange student, and so far it has been the best year of my life. I never thought a year could go this fast, months pass by like weeks. Enjoy every second of it, before it is over. Nobody will take your hand and lead you through it, you gotta do it yourself and always say “Yes” to everything. Take action and do not be afraid to ask questions. You can always say “I am foreign” and they will understand. If you don’t put effort into it, it won’t happen. Don’t be scared and just jump right into it. Of course it won’t always be easy and everything won’t be fun, but it will all be worth it in the end. You will become more independent and get personal development.

I have a “second family” and a new beginning/start. My host family is not just a host family for me, they are like my real family or you can call them my extra family. I could not be more happy about where in the I ended up in the United States. I have also got some of the best friends you could ever imagine. I have always been a dreamer and wanted to explore the whole world. I have got to be a local and see things you wouldn't see if you were here for just a two week vacation. I am experiencing the world from a totally different standpoint. Additionally, being a foreign exchange student is good for your education and career.

I have around four months left, until I have to leave my new life, I can’t wait to give my mom the biggest hug ever but I don’t wanna leave at all. I can cry just about the thought of leaving, I wish I could relive this all over again. So future foreign exchange students, enjoy every moment both the small and big because I wish I could take your place. In four months I will never get to be a Tipton High School student ever again, of course I can come back and visit but it will never be the same. I wish I could stop time just for a minute or two, but instead I’ll just sit back and enjoy the journey of life. Being an exchange student changes you, the way you see the world, the way you think and just overall your personality.

Today, I have told you guys a little bit about how to become a foreign exchange student, why you should become one, and my own personal experience. I cannot recommend it enough, I think everybody should be a foreigner at least one time in their life, either in college or high school. It will change your life!

Thank you!

Nu er der omkring tre måneder til jeg er hjemme igen, tre måneder til at jeg skal forlade mit nye liv her i Oklahoma. Jeg glæder mig til at se min familie og venner igen, men har meget svært ved tanken om at tage hjem. Det går bedre nu prøver at ikke tænke så meget over det men istedet bare nyde tiden jeg har tilbage og alle de ting jeg har i vente, men for bare et par uger siden har jeg slet ikke kunne snakke om at tage hjem uden at begynde at græde.

Nå men ja, at opdatere på bloggen har jeg ikke været helt vildt god til. Men jeg har for det meste bare gået i skole, lavet lektier og chores, bare helt normale hverdags ting. Jeg har passet min værtskusines tre små børn et par gange, det er altid super hyggeligt. Jeg har også været syg lidt med alt muligt, forkølelse osv. Så har jeg været ude og spise et par gange og i fredags var jeg ude og bowle (jeg vandt hehe). Mindre detalje jeg havde bumpers oppe haha, men det var kun den ene side der virkede og han havde dem ikke oppe. Ellers så har jeg bare hygget med venner og Chas og Scott. Jeg har også været til endnu en speech competition og skal til regionals her efter spring break, ja vi har en uges ferie lige nu.

Softball og baseball sæsonen er startet. Jeg er stadig i off season, men vi træner med dem der har track så vi løber en masse. I fredags var jeg med nogle venner og så den første softball hjemme kamp, det var rigtig hyggeligt. I denne uge har vi spring break, indtil videre har jeg bare slappet af, været i Lawton, skal arbejde lidt på farmen de næste par dage, skype med en af mine bedste veninder, på en endags tur med Chas og Scott og nok få løbet lidt haha. Jeg har fået købt min prom/banquet kjole og sko!!! Vi har banquet den 1. april og så den 2. april tager jeg en uge til Hawaii, med andre udvekslingsstudenter så det glæder jeg mig rigtig meget til!!

De sidste otte måneder er gået helt vildt hurtigt, måneder går som uger. Jeg har det super godt her i Oklahoma, selvom jeg savner jer derhjemme. Nu vil jeg bare lægge nogle random billeder ud, som jeg har taget de sidste par måneder. Håber i alle har det rigtig godt.

// Camelia (Myrtle) og jeg // Tonya og jeg. //

// Kamryn, Camelia og jeg til FFA Benefit Auction. //

// Camelia og jeg lige efter vi havde løbet i off season og var helt færdige. //

// Camelia, Mia og jeg på vej hjem til Camelia for at spise frokost. // Mia, Camelia og jeg i off season. //