View tracker

Lady, Ängsgårdens system, Scania

Idag hade jag bara bilen att fokusera på då kärran inte fick plats dit jag skulle.

Började med att köra schaktmassor till sen lerigaste tippen i stan (igen), men idag har vi haft minusgrader så det var rätt lugnt. Iaf för mig. En bil från ett annat åkeri hade dock kört fast riktigt, riktigt ordentligt. Stackarn satt fast när jag kom & när jag åkte (jag kunde liksom inget göra för att hjälpa till, så det fick hjullastaren fixa).

Dagen har rullar på bra, kört bort material och tagit nytt med mig tillbaka 😊

Körde lite mindre material idag så jag fick tillfälle att testa kapellet från Ängsgårdens system i skarpt läge. Fungerade lika smidigt som tänkt och jag behövde inte oroa mig för stenar på rymmen 👌🏻 Ett enkelt tryck på knappen och det gled över i princip ljudlöst.

Men när jag lastat sista lasset och skulle tippa hände.... Ingenting! 🙄 Ingen indikering på displayen om att hydrauliken var inkopplat, som det ska vara, inte ett liv i luckorna bak....

Så, jag ringde verkstaden som hänvisade mig till jouren som skickade mig till verkstaden. Iaf en humla tur att jag jobbar precis intill och snabbt kunde vara på plats. Väl där skakade mekanikerna på huvudet över att jag var tillbaka med en bil som inte ens är en vecka gammal. Felsökning påbörjades då en annan mekaniker kikade in och frågade om jag kommit åt nödbromsen... Och Jorå. Det var exakt det jag lyckats med 😂🙈
Aja, jag lärde mig något och han lovade att jag inte var den första som lyckats och kommit till dem. Jag bjöd på veckans skratt & det kan jag ta! ☀️

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Lady, Sörling Ilsbo, Scania

Idag har jag varit på en, för mig, ny tipp. Men har fått historier om den berättad för mig och jag lovar. Det var värre än historierna 😦

Först upp på vågen, så långt helt okej, sen åka en bit och ner för en lerig backe..... Väl nere i leran skulle jag vika ihop, tippa och åka därifrån. Inga konstigheter alltså. Eller?!

Riktigt så smidigt ville det inte gå idag.

Så himla geggigt!! 😨😨 Skorna fastnade, jag fick skyffla flaket en bit, lilla luckan var full med lera, bilen blev lerig och när jag skulle tippa över dragstången gled jag framåt istället för åt siden = lera, massa lera, på den 😡 Det kändes värre än vad bilderna visar....

Okej, jag kanske är lite känslig. Inget gick ju sönder och Lady går ju att tvätta ren. Men när jag knappt tog mig upp för den leriga backen igen, tom, då var humöret i botten och tårarna nära. Aja. Bara bita ihop, slå i off-road-läget, i med diffen och gasa oss upp ur lera och ut på vägen son tog oss upp på vågen för en korrekt tara-vikt. Men mitt uppe i denna frustrerade situation glömde jag väga in kärran 🙈 Så jag fick vackert backa tillbaka upp på vågen innan jag fick min vågsedel och kunde rulla ut för ett nytt lass.... Backa kunde jag ju iallafall fall 👌🏻

Imorgon blir det samma lika fast utan kärran på. Då hoppas jag på minusgrader, sol och mindre lera. ☀️

Likes

Comments

View tracker

Lady, DKLBC, Scania

Från början fanns det inget jobb åt mig, första lugna fredagen sen i somras. Men vet att grabbarna på kontoret är grymma på att skaka fram arbeten åt oss så jag avvaktade och passade på att byta gardin och fixa kaffe.
Samtalet kom och kärran skulle med. Adressen visste jag vart den var (fördelen med att köra på södra sidan om stan för mig, har lite bättre koll på områdena här).

Fick besked av markgubbarna om vad de ville ha och vart jag skulle hämta, dock hade de ingen aning om vart krossen låg.

Det svåra är att hitta till alla krossar och sen veta vilken av alla dessa högar jag ska ställa mig vid. Och hur de vill att jag ska stå...
Så jag gjorde det enkelt för mig och ringde Ballast för vägbeskrivning. Supertrevlig tjej som svarade och gav mig numret till maskinisten på plats och han guidade mig rätt. Inga problem när det ges tydliga instruktioner.

Spännande att se om jag skulle fixa backningen med kärran. Men den följde så snällt dit jag ville att den skulle. Dragstången funkade som önskvärt och alla mina lampor blinkade fint, även backtutan pip som den skulle 👌🏻
Ovant att ha backkamera längst bak, men sjukt smidigt!

Tillbaka till byggplatsen och backa in mellan aningen för smalt grindhål... Felbyggt sa markgubben och hjälpte till att hålla koll, uppskattas väldigt mycket av mig och fyra av fem backningar gick som jag ville. Den tredje gick typ inte alls. Suck. Tills jag skärpte till mig, gick fram riktigt ordentligt och ställde upp kärran i rätt utgångsläge. Sen gick det nästan galant 🙈


Men eftersom det var fredag stänger krossen tidig och jag fick rulla till parkeringen efter fem lass. Sagt och gjort & efter pappersarbetet åkte jag och hämtade småtrollen på förskolan. Till deras stora glädje måste vi åka till Lady idag då jag glömde laddningen till mitt headset i bilen.

Jag har ju inte bara två backkameror & en i vindrutan (istället för spegel) utan även en döda-vinkeln-kamera på högra fotsteget. Den är rätt bra att ha som i södra länken där bilisterna dyker upp som gubben i lådan framför högra hörnet på lastbilen. De är så lätta att missa och jag kan missa dem trots kameran när de kommer farande, men det minskar risken för mig när jag byter körfält.

Ah, just det. Mina starkhorn funkar fint de med... Dumma personbilister som tror jag de kan preja mig bara för att deras körfält försvinner. 😐

Likes

Comments

Lady, DKLBC, Sörling Ilsbo

Äntligen så är dagen här då The Lady skulle hämtas.
Kl 5:50 möttes vi upp på Scania för att hämta ut henne.
Mörkret var kompakt och lamporna blinkade fint 😊

Hyttvärmaren var igång och bilen var varm, kärran var kopplad och jag fick nycklarna i min hand. Uppstart och genomgång av lamporna. Tutan fick vänta 😏

Nervös som få lastade jag in min saker och rullade ut på egna äventyr. Första anhalt var att tanka. Lejd av en vän hittades en passande pump. Men fattar inte vad jag var nervös över, kärran följde fint och tanken fick sin diesel.

Jobb fanns, men med singelbil. Så upp mot uppställningsplatser för att droppa kärran. Backningen gick över förväntan och jag funderade återigen på varför jag var nervös.... Det är ju det här jag vill göra! 🚚

Ut mot jobbet och numret jag fått var det ingen som svarade på. Så efter lite jagande fick jag ett nytt och en glad röst meddelade att bilen är snygg och en klockren guidning till vart jag skulle vara följde 👌🏻

Väl på plats snackade jag med en vettskrämd maskinist som knappt vågade lasta min nya bil. Han var så försiktig och allt gick toppen. Ut på vägen och in för att tippa.... Men vart?! Haha, ett samtal senare med en annan chaufför som hade rätt mobil under hade jag fått klara instruktioner. Upp på kullen så långt jag vågade och tippa.

Allt gick som det skulle och värsta spänningarna släppte. Scanian i sig kan jag ju och tippat har jag gjort förut. Tillbaka och agera skottkärra. Inskrivning hos kund (det är ju ett stort bygge och hög säkerhet!) och lämnande av närmsta anhörig osv.

Mycket väntetid blev det första dagen, inte mig emot! Hann både få upp gardinen och prova kaffebryggaren. Dock är gardinen tveksamt hög och om jag ska ha den måste jag sy om den lite. Ska testa den andra imorgon och se om den är bättre.
Funderar även på om den rosa skär sug allt för mycket mot det röda..?


Sen åkte jag och parkerade för kvällen 😊 Imorgon ska jag ge mig på att vika ekipaget och märka ut dragstången, så det blir enklare för mig sen.

Tyvärr lyckades jag att få fel på bromsarna... ABS, retardera & hillbreaken la av 🙄 Missade att sen sistnämnda inte funkade så bilen rullade bakåt, in i en stenhög och ena stänkskärmen fick dig ett lite knäck 😡 Inget allvarligt, men det hade inte hänt om hjälpbromsarna funkar som tänkt.
Aja, efter avslutat jobb blev det en tur tillbaka till Scania, fast verkstaden den här gången. De kunde snabbt konstatera att hjulet tagit i givaren till ABS'en och en kabel gått av. De fixade det direkt och snabbt. Bra service! 👍🏻 De ändrade även hjulstoppet så det inte händer igen. Tydligen inget ovanligt då luftfjädringen kompenserar då jag står på ojämn mark, men ändå...

Likes

Comments

Scania, DKLBC, Ängsgårdens system

Min pärla är utrustad med nät för att täcka lasten och är första tridemekipaget som är utrustat med detta från Ängsgårdens system. Detta i sin tur gör ju inte bara att hon är iögonfallande utan även föremål för en reklamkampanj 😊

Bilden nedan har jag fått tillåtelse att låna och utvärdering av funktionerna kommer bara vi lärt känna varandra lite bättre. Men jag är övertygad om att det kommer funka som tänkt och utan problem.

Torsdag är den stora dagen! Whii! Då hämtar vi upp henne på Scania i kungens kurva för att direkt åka på jobb. Spännande, nervöst och alldeles fantastiskt 😁

Jag är rookie på det här med kärra men är övertygad om att det kommer gå bra bara jag lyder sambons råd om att ta det lugnt och hålla koll på vart jag har grejerna. Han är en klok och erfaren chaufför, vilket är en grym tillgång för mig. För även om jag innehaft korten ett tag så började jag med bil & släp, för att övergå till mestadels singelbil sen juni -15. Däremellan har jag även hunnit med att vara mammaledig i nästan två och ett halvt år. Körde med bil & kärra i somras, dock var det med en tandembil och fast dragstång. Och det gick ju bra 😊

Imorgon ska jag njuta av sista lediga vardagen på ett bra tag!

Likes

Comments

DKLBC, I väntans tider, Lady

Idag blev det en pre-delivery besök hos Scania i kungens kurva. Genomgång av alla (42) knappar och prova på att koppla isär & ihop alla kopplingar mellan bilen och kärran.

Lite bakläxa fick de, så som saknade blixtljus på kärran, starkhornen ej i kopplade och ett par knappar som behövde byta plats för en enklare manövrering.
(Släpbromsen och låset/spärren till dragstången)

Jag har ju kört Scania tidigare och har ganska bra koll på knapparna, men inte alla. Så en genomgång senare och ett gäng frågor som jag fick svar på är jag nöjd. Det blir nog bra det här, allt är ju en vanesak.

Det enda jag inte är helt övertygad om är att frontkameran är bättre än spegeln. Tydligen går den inte att vinkla så hela fronten syns, utan bara högra hörnet/mitten av fronten. Jag hade gärna velat kunna se hela.
Hon har även en kamera vid höger fotsteg, för att visa döda-vinkeln. 👍🏻

En hel del lampor är hon utrustad med, det gillar jag!
Värmematta för varma fötter känns lite lyxigt, men väldigt välkommet då jag fryser allt som oftast.

Skjutbar dragstång är helt nytt för mig och det kommer ta ett par gånger innan jag riktigt klurat ut hur jag enklast fixar det.

Eftersom min sambo jobbar på Scania, men var ledig idag, fick han hänga på. Det är alltid bra att ha en egen expert 😊


Så nu är det "bara" lite småfix och ett par dekaler på kärran dom ska fixas innan vi hämtar hem henne. Ja, tvättning och städning med såklart då skor använts i hytten. Helt mot mina principer. 😏

Likes

Comments

DKLBC, I väntans tider

Som alla vet har vi ju fått en hel del snö i Stockholm.
I och med detta är det massor av snö som måste forslas bort och jag fick förfrågan om att hjälpa till med det under helgen. Allt flöt på bra och bilen är den samma som jag körde i somras.
Helgen kom och innebar en hel del arbetstimmar. Söndagen kom och med den förfrågan om att köra hela veckan.

Problemet var att sambon också jobbar natt hela vecka och vi har småbarn hemma, så vi kallade in experthjälp från farmor & farfar 😊

Kvällen kom och vi båda susade iväg åt varsitt håll på jobb. Men min natt blev lite tidigare än tänkt då en jä**a isklump på något sätt lyckats sabba fästena till högluckan 😡 Gissningsvis låg den så dumt till att den smällt i luckan på fel sätt.
Pratade med de rutinerade grabbarna som tyckte jag hade tur, luckan sitter ju iaf kvar 😳 Tydligen är det inte så ovanligt att de går sönder, eller slits bort helt av dessa isklumpar. De väger ju trots allt sina ton....

Hus som haver så blev det samtal till ägaren av lastbilen och till scanias jour, som kikade på missödet och nu försöker laga 👍🏻 Jag hoppas att han lyckas så att min natt kan fortsätta och att bilen kan rulla på dagen dom tänkt.

Jag kör (eller iaf hittills) sällan sönder saker och nej, det var knappast med mening och inget jag kunnat förhindra. Det är tur att åkaren är en lugn person som varken blev arg eller skällde på mig. Jag fick välja på att ställa bilen eller försöka fixa den. Klart jag försöker fixa!

Angående lady så är hon nån vecka bort, men det närmar sig och lagas bara luckan på denna har jag jobb veckan ut. Men det märks att jag inte är van att köra natt.... Trött vid 4 men pigg vid 8 då jag får sova.

Tja, bläcket ska egentligen sitta fast där....

Likes

Comments

DKLBC, I väntans tider, Lady, Scania

Nu börjar det hända grejer!

I måndags var jag på Scania för att bestämma hur och vad för dekor jag ville ha på Lady. Foliemontören lyssnade och tog fram två förslag. En kombination av de båda blev mitt val och min åkare godkände.

För även om jag inte äger bilen är det bara jag som ska köra henne och därmed sköta om den som om hon vore min.

Nu har det dessutom börjat komma ut bilder på henne från tillverkarna sida, jag har ju både Sörling-Ilsbos påbyggnad och kapell från Ängsgårdens System AB.

(Klicka på länkarna så ser ni bilder på henne, jag har inte bett om lov att kopiera dem än).

I Tisdags var jag uppe i Vallentuna på kontoret och hämtade dekalerna till Lady och lite tröjor till mig.

Och i onsdags var jag tillbaka på Scania för att bestämma vart min tredje monitor till kamerorna ska sitta. Jag kommer ha fyra kameror, fram, döda vinkeln och två back (en på bilen & en på kärran).

Nu väntar vi i stort sett bara på att kärrran ska bli klar, stripad och kollad så att allt fungerar so tänkt. Det är ju en och annan koppling mellan den och bilen.

Men snart, mycket snart blir det vardag och jobb för min del!

Några har utryckt oro över mitt kapell då vissa maskinister inte har för vana att vara rädda om bilarna. Men jag tror att det kommer gå bra, lite koll på vad de håller på med bör de ju ha iom att de har jobbet kvar. Jag tänker som så att om de har för vana att medvetet skada bilarna kommer chaufförerna bli arga och meddela arbetsledarna detta, för en skadad/trasig bil som måste stå kostar ganska mycket pengar. Och skulle jag uppsåtligt backa på maskinerna ryker jag fortare än kvickt.

Äh, jag är övertygad om att detta kommer bli kanonbra! 😊

Likes

Comments

I väntans tider, Lady, Scania

Är det sista som överger människan sägs det.
Ingen bil än, trots att Scania lovade att hon skulle finnas klar för leverans i torsdags. Då stod hon fortfarande kvar hos Sörlings som saknade delar till kapellet/presenningen till flaket (så materialet inte dammar ner eller skvätter på bilarna bakom). Så kanske eventuellt blir hon klar mitten av nästa vecka.
Så jag hoppas en stund till. Det är drygt att bara gå hemma och vänta tycker jag. Vill ju komma igång och jobba innan snön kommer....

Likes

Comments

I väntans tider, Lady, Scania

Äntligen har jag börjat se ljuset i tunneln och har fått preliminär leverans nästa vecka av Lady! Wohoo!

Så då blir det att åka upp till Sörlings för genomgång av knappar och reglage. Påbyggnaden byggdes ju fel så att det blev både läpp och höglucka vilket medförde en extra knapp, vilket inte spelar någon som helst roll. Men viktigast är att det fungerar i praktiken, men har bara hört positiva responser från andra som har haft det så (med vilja), så det blir nog bra. Sen när hon har kommit ner till Scania ska vi åka dit och jag ska få bestämma hur dekalerna ska sitta och vilken färg + teckensnitt det ska vara. Efter att de satt på dem ska ju dekoren sitta mins 24 timmar innan bilen körs. Men snart så ❤

På Malmendagen var det en tävling om en unik eldkorg med Scania gripen och v8 märket på. Jag vann det och imorgon ska jag hämta upp den ✌ Den är så snygg tycker jag! 


Hemma har jag lekt målare, men konstaterat att jag överlåter det till dottern som pluggar till målare hädan efter 😂 Barnens bokhylla fick lite färg och sängen deras namn på respektive sängram (de har ju våningssäng).

Likes

Comments