Lady Jen , DKLBC, Scania

Så kom påsken och snön med den.... 🐣

Har haft ett par intensiva veckor med flera utmaningar bakom mig. Men nu börjar vi bli kompisar jag & trailern. Den går dit jag vill och det enda som gått sönder är säkringen till vibbran. Men nu är den bytt och funkar ✌🏻

Jag har kommit till ett bygge där de trodde att det skulle komma en singelbil.... Men efter lite hjälp med att stoppa trafiken så jag kunde nyttja hela vägbanan trixande jag in henne galant 👌🏻
Så pass bra att jag fick köra tre vändor till.

Sen har jag varit i Stockholms stoltaste skärgård (Gustavsberg) och kört. Otroligt vacker utsikt från kontoret. ☀️

Nu när det börjar bli plusgrader ute blir tipparna ännu mjukare. Men grabbarna på tippen jag kört till i veckan har kämpat på som bara den!

Ena vändan hamnade jag i kö. 14 bilar fler och lika många efter 😳 Och vi kunde gå in två i taget och tippa. Men, de flesta var glada och det var en trevlig stämning över komradion. Det var bara ett par stesspellar som grinade lite över väntetiden. Fast. Det har de ingenting för. Alla gjorde sitt bästa och ingen fastnade.


Nu tar vi långhelg med barnen och hoppas på värme och sol istället för snön och kylan som kom 🐣☀️

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

DKLBC, Lady Jen

Idag fortsätter jag att flytta in i min nya lastbil (eller trailerdragare. Väldigt viktigt för en liten herre på snart fem år). Gardin jag sydde insåg jag blivit lite för hög, så den fick följa med hem igen för en smärre justering.

En sväng till tvätthallen och sedan tillbaka till parkeringen för att fortsätta städningen inne. Hon var bra dammig, så som schaktbilar blir. En och annan kaffe fläck fanns och komradion satt för högt upp så den flyttade jag ner ett steg så att jag når att byta kanal när jag kör om det skulle behövas, lite tokigt att behöva stå upp för att nå...

Likes

Comments

DKLBC, Lady Jen

Löjligt längesen jag bloggade och massor som hänt sen sist.

En kollega gick av vägen med lastbilen och överlevde med knapp marginal och jag blev påmind om hur himla skört livet är.

Mitt liv tuffade dock på som vanligt och jag jobbade som jag brukar.

Vi sänkte vindavvisaren på taket 14 cm, tycker att det blev betydligt snyggare!

Jag fick ju poppylights i julklapp, men de fungerade inget vidare. Så efter kontakt med leverantören skickades nya som funkar galant 👌🏻

En alldeles unik och egen namnskylt fick jag också av bästa sambon 😍

Vintern stannade, våren kom på snabbvisit innan det återigen blev snö, halka och minusgrader.

Jag trodde att jobbet flöt på bra, men så en dag ringde åkaren och meddelade att bilen skulle flyttas från DKLBC till Bellmans och om jag inte ville följa med så var jag uppsagd. Och nej, jag ville inte följa med. Jag trivs så himla bra på dk att jag inte vill byta central. Detta var en onsdag, torsdag veckan efter körde jag sista passet med damen..... och på söndagen folierades hon om i andra färger. Så The Lady existerar inte länge 🙄

Bilderna på Lady omfolieras är lånade av Bellmans entreprenad.

Jag å min sida fick nytt jobb samma dag som jag blev uppsagd och är kvar hos dklbc. Nytt ekipage och ny upplärning 😅
Det tar sin lilla tid, men det går åt rätt håll. I fredags körde jag ensam på ett spännande (läs trångt!) bygge. Bara gilla läget och ta det försiktigt så går det bra.

Det är (med undantag från ett par dagar flera året) massor av år sedan jag körde trailer. Principen är densamma som med kärran men ändå inte.

Ny gardin sydde jag upp i veckan och satte den på sin plats innan jag for hemåt i fredags. Lite mera pyssel återstår innan jag flyttat in helt.

Nu ska jag försöka skärpa till mig med bloggandet. 😊

Likes

Comments

DKLBC

Ja, tänk om jag skulle ta och skärpa till mig och blogga lite oftare.... Då kanske jag skulle få fler lösare på köpet? 😏

Främsta anledningen till uteblivet bloggande är att jag varit så ofantligt trött de senaste veckorna. Det har varit lite omställningar hemma och förmodligen en förkylning som ligger och bråkar och inte kan bestämma sig för om den ska bra ut eller inte. 😴

Men det finns hopp om våren trots minusgrader dygnet runt och iskalla flak på bilen. Det är inte längre riktigt lika mörkt när jag hämtar de små från dagis runt 17-tiden. Solen lyser starkt i backspegeln och solbrillorna sitter på näsan. Vi har det rätt så kallt och sjöarna ligger spegelblanka täckta av is. Vi ser människor som åker skridsko aningen för långt ut och läser om folk som gått igenom den samma.

Under tiden funderar jag på en sak angående Instagram. Det finns en del tjejer där som, liksom jag själv, är yrkeschaufförer (eller lastbilschaufförer om man hellre vill kalla oss det). Hur eller hur. En del är så nedlåtande mot både sig själva och och yrkesvalet. Ordval som flakhora, trailerluder, 24metesrsurkärring, slyna och så vidare florerar för fullt. Helst ihop med en bild av tuttar och tatueringar.

Tro inte att jag har något emot tuttar eller tatueringar, har ju båda delarna själv. Men just det där med att kalla sig själv för hora, slyna etc. Jag får inte ihop det. Definitivt inte tillsammans med det yrke jag är stolt över att utföra. Kanske är det jag som är gammalmodig och konservativ. Kanske är det jag som måste inse att samhället nu för tiden accepterar att tjejer kallas för horor och för den delen även ska accepterar att får könsbilder skickade till sig? Njae. Jag vill tro att vi kvinnor är mer värda än så, men att det yngre generationen helt enkelt har kapitulerat eftersom det ändå inte fanns någon vuxen där att tillrättavisa de som för 10 år sen stod och skrek jä*la hora, luder eller slyna till småtjejerna. Jag tror att det det gjordes ett tappert försök till en början, men att samhället (och även skolan) sedan valde att, på gammalt hederligt Svenskt sätt, blunda och tystna acceptera. 🙄

Oavsett så tycker jag att det känns fel med dessa nedlåtande ord ihop med bilder på tjejer som bara gör sitt jobb. Ett jobb som de förhoppningsvis är bra på och trivs med. Men det får en att fundera emellanåt. Och som mamma till en tonårstjej som valt ett annat mansdominerat yrke (som målare) skulle jag bli både arg och besviken om hon började med hashtags typ: spacklehora, penselluder eller målerisubba. Ja, ni fattar vad jag menar? Inte att de finns, men hemska tanke att de dyker upp.

Detta beteende ger ju dessutom andra rätten att även de klanka ner och använda nedsättande ord på det jag kallar för ett stolt yrkesval, Varför kan inte jag få vara stolt över det jobb jag utför, utan att behöva blanda in en massa negativa ord? Eller, jag är gammal nog för att stå för mitt yrkesval och stå där med rak rygg och stoltheten lysande i ögonen när jag förklarar vad jag gör. Och nej, jag är ingen flakhora trots att jag har flak på både blir och släp. Jag är ingen surkärring, även om jag såklart också har mindre bra dagar. Men det är inget jag varken visar kunden eller # på Instagram.

Damen har tillbringat helgen hos Scania som skulle fixa lite småsaker. Några blev bra, andra mindre bra.. Men nu har jag blixtljus på bil & kärra även när den är avstängd, vilket var det jag ville ha. Och två nya glas till lamporna på dragstången, så att tant Agda i sin lilla rad bil ser den när hon kör om och ska byta körfält.

Idag har jag varit i Segeltorp igen, men det blev en annan tipp än den jag brukar åka till. Detta beroende på att de tar bara emot rena schaktmassor eller berg och jag hade asfalt i lasset. Så det blev en lite längre tur i solskenet, genom skogen. Förra veckan blev det en tur till Norrtälje och en stådag utan jobb.

Likes

Comments

DKLBC, Scania

Intensiv vecka med lite olika uppdrag har medfött att jag inte riktigt pallat med att blogga.

I måndags var jag tillbaka i Tyresö med kärran på kroken och lera på flaken. Tack och lov var det plusgrader just den här dagen så leran gled av så fint så. Men i Tisdags var det minusgrader och då blev det genast lite mera spännande att få av den. Gick inte lika bra då som dagen innan, men det är tur att tippen har resurser till att snabbt vara behjälpliga med skrapningen.

Hans Anderssons tipp i Hanvedsmossen är lika välskött som den I jordbro och alltid en fröjd att åka till för intippning. Strålande sol, klarblå himmel och perfekta sandhögar.


I onsdags gästspelade jag återigen i Segeltorp. Nya maskinister, samma kaos. Stubbar i schaktmassorna uppskattads inte av tippen och jag fick vända tillbaka med oförättat ärende (vilket jag redan innan lastning hade påtalat, men ingen som var intresserad av att lyssna). Mest arg blev jag över att jag anklagades för att ha hittat på, av en på kontoret som inte ens var på plats... Det var enligt honom minsann inga stubbar, det var bara lite grenar. Men enligt både mig, maskinisten och tippen var det stubbar (alla syns inte på bilden, de ligger underst i högen). Aja, inga stubbar intappade och jag fick köra bort en annan hög med rena schaktmassor. Alla nöjda och glada, eller åtminstone de som är värda att göra glada.

Nere på Hanratippen har grabbarna gjort ett fantastisk jobb! Nu är det riktigt behagligt att åka ner och tippa. Bergsväggen har kommit fram och de små detaljerna som ett litet vattenfall, häftiga mönster i berget och en djup dal har kommit fram. Ska försöka ta med mig stora kameran nästa gång så bilderna blir bättre. Tillsvidare får mobilbilderna funka.

Jag tog rasten vid Norsborg och träffade på den personen som hjälpte mig att lära mig att hitta med lastbil i Stockholm sommaren 2011. Han kände igen mig och blev glad för min skull att det gått så bra för mig och att jag nu fick köra en stor lastbil (deras lilla måste gå in i garage och trånga utrymmen och kändes pytteliten bredvid min Lady). Samtidigt passade jag på att knata in på McDonalds och köpa mig en dubbel cheese. Kom på vid första tuggan varför jag inte längre äter där.... Det är nog nästan 5 år sedan jag åt där sist och de imponerade inte nu heller. Nä, spara den 20:an i stället nästa gång.

I torsdags var jag åter tillbaka i Tyresö. Hade fått sagt till mig att vi fick tippa in hos Hans Andersson i Jordbro, men de missade att meddela att vi kom med blöta (läs: rinniga) massor och att den delan var full. Men snälla som de är fick jag tippa in de lass jag hade med mig, men nästa blev ner till Hanvedsmossen. Enda nackdelen med det är att det tar nästan 1 timmer längre att köra. Åt ena hållet... Och jag körde på ton. Fem vändor Tyresö - Jordbro är snabbt gjort, men knappast med mer än dubbla körtiden åt varje håll.

Damen har blivit #dirtylady och eftersom min sambo kommit hem kunde jag tillbringa 1,5 timme i kö till tvätten och 1,5 timme inne i tvätthallen... Nackdelen med att inte tvätta henne själv är att jag inte lan påverka resultatet. men nästa gång gör jag det själv. Då kan jag iallafall inte skylla på någon annan när resultatet blir skit. Dit jag åkte är det handtvätt av fyra gubbar, med högtryck. Men de vill knappt att jag lyfter flaket så de kommer åt och att spola av inne på flaket var visst otänkbart. Lyfte ändå, annars kommer de knappast åt att göra rent under skärmarna och på ramen. Hon blev inte ren, men renare. Det kommer att bli mitt nya söndasgpyssel nu när gubben min byter jobb och kommer att vara hemma varje helg. Det är vi inte bortskämda med på hans nuvarande jobb då han är borta 7/ 10 helger.


Bilderna nedan visar efter tvätt...

Tyvärr är det så kasst ljus inne i hallen + vattendimma så det är svårt att avgöra där om det har blivit bra eller inte. Men utanför såg hon ut såhär....

Igår var jag skottkärra inne vid Flemingsbergs station. Fullt lass och flytta en hög till en blivande väg. Jisses vad många ton det går åt att bygga upp en kulle till grävmaskinen så han kan lasta bilarna. Eftersom att jag endast var inom byggområdet och rullade 70-100 meter fick han lasta tills det blev fullt och inte för att vågen sa lagom last. Det rullade ju nerför när jag backade så det gick finfint. Högen borta och jag fick en tidig fredag. Ljuvligt at komma hem när det var ljust och en liten sväng i trädgården vittnar om att våren minsann är på väg! Äntligen!

Likes

Comments

DKLBC, Scania

Tja, eftersom jag inte behövdes i Segeltorp den här veckan mer än i Måndags har jag fått vara ute på nya äventyr med Lady. 👌🏻

I måndags var jag som sagt i Segeltorp och fyllde på med material så de skulle klara sig i veckan då de har fått en ny maskinist till platsen.De trodde att han skulle behöva lite tid på sig att bli varm i kläderna då "mina" maskinister som varit där innan har flyttat sina maskiner till norrsidan om stan. Trist att de försvann, men jag har stort hopp om att snart jobba ihop med de grabbarna igen, tyckte att det fungerade himla bra. Men jag är ju chaufför och måste se till att det fungerar att arbeta ihop med vem som än kör maskinen på de jobb jag är ute på. Det brukar sällan vara några problem.

I Tisdags var jag och snurrade i Tyresö. Alltid trevligt med ställen jag hittar till när det inte finns någon adress att gå på. Dock hade informationen om att jag lämnar barn på dagis innan inte riktigt nått hela vägen fram och de puttrade lite över att jag var sen tills de fick veta varför. Då förstod de och vi körde på. Eller körde och körde, backade mest. Flyttade massor från ena sidan byggvägen till den andra och det blev tillslut en liten ramp för mig. Om jag missade att tippa över kant så skulle jag bjuda på kaffe... Haha, det var ju bara att ladda bryggaren eftersom att jag inte riktigt litade på bärigheten och inte vågade backa bak tillräckligt långt. Tippade nästan allt över kant. 😏Men gubbarna blev glada för en varm kopp kaffe i kylan och jag höll det jag sagt.

Ett par vändor till min favorittipp blev det samt hämtning av material på en (för mig) ny kross hos Skanska. Enda problemet där var att deras dusch (den vi vattnar typ stenmjöl med för att det ska damma mindre på sommaren) var aningen låg så min spoiler uppe på taket slog i. Sänkte henne till lägsta läget och slog ändå i... Lite märkligt att den dels inte var uppmärkt och dels att den inte var fri höjd, min bil är ju inte ensam om att vara hög menar jag. Hade det stått "Maxhöjd 3.8" så hade jag vetat att hon inte går under. Maskinisten tyckte jag skulle klättra upp och skruva bort den... Men njae. Är inte jättesugen på det kan jag säga. Ska kolla om den går att sänka lite, men ta bort? Nope.


Jag funderade på om parkeringsvakterna har för lite att göra i Tyresö eftersom de kör omkring i mopedbilar 😳 Hemma har de ju åtminstone riktiga bilar, små sådana men riktiga.

Idag var jag tillbaka i Flemingsberg med kärran på och skulle upp till en tipp i Norrtälje som jag inte ens hört talas om innan. Tog till esset i ärmen och frågade om vilka som kört i veckan. Jag hade tur!! En av grabbarna jag körde ihop med i somras körde där igår och jag hade hans nummer sparat 😊 Han både förklarade hur jag hittade dit, att det är halt, massa bilar och att jag måste ropa på Riks 1:an att jag är på väg in för det går inte att mötas. Precis som i somras. Att jag skulle parkera innan vågen och gå in på kontoret och regga in bilenå. Han ringde tom till mig i morse och kollade hur det gick! Underbart med människor som är hjälpsamma.

Lass på och full speta norrut! Essingen var ganska okej, den stod inte helt stilla men körtiden tickar på fort i alla köer. Hittade upp, lyssnade på att tjatter på komradion och ropade innan jag kom fram. So far so god. Väl inne på området ropade och frågade om vart jag skulle stanna för att kunna gå in på kontoret, hade väl en fyra bilar före mig i kön. Fick till svar av kontoret att jag fick stå vart jag ville bara jag inte var i vägen... Inte fullt så lätt när det är en väg in och en väg ut. Punkt. Men chauffören i bilen framför svarade och förklarade vart jag kunde så. Ytterligare en trevlig människa som är hjälpsam. Det tackade jag för!

Inte en enda bil från DKLBC var där samtidigt som mig, men en hel hög mötte jag på motorvägen. Jag är urdålig på att hälsa på de jag inte känner igen, men om någon hälsar på mig så försöker jag hinnande och hälsa tillbaka.

Tippningen av kärran gick finfint, men sen var det ju det där med att vika med dragstången ute.. Haha, har inte riktigt lärt mig hur den beter sig då. Men kom nästan fram tillhögen med bilen och frågade maskinisten om han ville att jag skulle göra omtag eller om jag fick tippa där. Bara att tippa och ett "tack för att du frågade innan" till svar. Lite snopen blev jag, klart att jag kollar om det är okej när jag är 1,5 meter ifrån.

Det blev en lång dag och till barnens lycka hann inte mamma hämta, utan de fick följa med sonens bästis hem.

Imorgon bär det av till Bromma och Solvalla. Nytt ställe, men välkänd tipp. I alla fall om det blir upp till Malmen. Om inte annat så vet jag att det är kollegor från DK som är där och då kan jag fråga mig fram. Det sägs att det är lite trångt på arbetsplatsen, men det har jag mindre problem med än en stor, tom plan att backa på.. Haha, precisionskörning är nog mera min grej. Då vet jag ju vad jag INTE ska köra på. På en stor tom yta har jag inget direkt riktmärke.

Likes

Comments

DKLBC

Nu så är det helg, men innan det blev det så har jag haft en bra dag på jobbet.

Dagen började med viss problemlösning då jag fick singel med lite snö i och detta får jag inte tippa in på Hamra där jag vanligtvis tippar material/schaktmassor. Ingen snö. Punkt. Så det blev till att hitta nånstans dit jag skulle få komma in och tippa. Ringde till Kovik och kollade återvinningen där och fick grönt ljus, ringa ordern (kontoret) för att få godkännande från dem då allt handlar om kostnader och offerter. De sa okej och jag susade ut mot mina hemtrakter. Väl på plats tyckte hon att bilen vägde lite mycket, 28 tons totalvikt ungefär och upplyste mig om priset för intippning. Nytt samtal till ordern som hänvisade mig till ansvarig säljare som inte svarade (han satt i möte). Samtidigt säger damen i luckan att jag kan kolla med tid. Frentab som ligger granne med dem, de håller ju på med sånt där. Sagt och gjort. Ett samtal senare rullade jag ner för backen och in till nästa. De hade rast när jag kom så jag fick vänta nån minut. Bad en av grabbarna att klättra upp på flaket och kolla så att det var okej. Helt okej och tydliga direktiv om vart jag skulle tippa. Sånt gillar jag, tydliga instruktioner och rak kommunikation underlättar alltid.

Susade tillbaka och tog med mig lite material tillbaka till grabbarna på bygget. Sen skulle jag egentligen ha tippa två lass till, men han som säger sig bestämma på bygget tyckte att det var för dyrt, så jag fick flytta material inne på området och hoppas på att snön tinar så jag kan tippa in det på Hamra..... Men vi ska ju enligt prognosen ha 2-12 minus de nästkommande två veckorna, så detta blir spännande.

Efter avslutat arbete hämtade jag kärran och åkte ner till Jordbro och HD Truckwash för att tvätta Lady. Det behövdes kan jag säga! Det är en maskintvätt som man sakta, skata rullar igenom. Den tar ca 4 minuter och ja, hon blev inte perfekt ren men klart godkänd! Om hon ska bli top notch måste jag hjälpa till lite på traven inne på manuella tvätthallen. Detta pga att hon dels är grymt skitig och dels för att maskinen omöjligt kan komma åt under flaket. Men det var kö och jag vill hem, så vi återkommer snart igen. Och då testar vi att köra in i den manuella med. Dessutom var det oerhört trevlig och behjälplig personal där! Det är avgörande för mig om jag ska återkomma eller inte och det gör jag garanterat, kanske redan nästa vecka. Fick reda på ett en f.d kollega brukar tvätta där mitt i veckan, så jag ska försöka mig på att hinna träffa honom där över en kopp kaffe.


Nu har jag tagit helg med en del av familjen och imorgon lir det samkväm med vänner till både och och barnen för lite julgransplundring. Tror att de små kan uppskatta det.

Likes

Comments

Ja, det är ju inte förrän imorgon. Men jag skulle kunna tro att det var igår... För jisses vilken dag jag hade. 😳

Den började bra med hämtning av material och sedan backa in med bil & kärra på byggområdet. Sedan droppa kärran och bara köra med bilen en stund. So far so good. Men sen skull jag backa ut och tippa vid den väg maskinisten håller på att bygga till mig så att jag kommer hela vägen in på bygget. Backar i godan ro och det tog tvärstop! Fattade först inte vad som gått fel. Hade jag kört på något? Nä, inte vad jag kunde se i alla fall. Kollar igen och inser ganska snabbt att jag sjunkit med drivhjulen på vänster sida såpass att jag satt fast. Testar att tvinga upp boggin, diffa och kör framåt och backa för att ta mig loss, men det hade motsatt effekt. Jaja, tänkte jag, bara att vänta på maskinisten så får jag tippa av lasset där jag står. Han kom och jag tippade. Han puttade på bilen och det hände absolut ingenting! Jag satt bokstavligen talat fast.... 🙄

Fler grabbar kom och skulle hjälpa till varpå den ena såg att det var ett rör från en av pålarna stack upp framför staget som sitter mellan hjulen. Det gjorde såklart att bilen inte gick att rubba framåt alls. Men eftersom att jag har världens bästa jobb och ett gäng trevliga grabbar på arbetsplatsen bestämdes det att vi (eller ja, maskinisten i grävaren) skulle lyfta hela bilen bak och i sidled. Det var inget enkelt uppdrag, men efter ett par tappra försök så lyckades han. Allt medan jag satt i hytten och väntade på att få fast mark under hjulen igen. 👌🏻

Dessvärre lyckades han klämma sönder en hydraulslang till högluckan (det sitter två stycken under baljan på varje sida, han såg dem helt enkelt inte), Så när jag väl var loss och påväg åkte jag till Scania för att få hjälp att laga den trasiga slangen, tyvärr funkar silvertejp dåligt på oljiga saker...

De hade inga slangar hemma som passade Lady, så jag fick två val.

1) ringa slangakuten så de kunde komma och skarva slangarna (ena blev bara skadad, men iom att corden syntes så skulle den komma att rosta och sedan läcka. Därav skarvningen i plural).

2) beställa helt nytt set med slangar från Sörling och lämna in henne en heldag för byte av dessa.

Högluckans slang sprutade olja när jag försökte lyfta den och ett innebar ju att bilen inte gick att bruka. Valet blev att ringa slangakuten som hade en tekniker inte allt för långt ifrån mig. Kom gjorde han och skarvade båda mina slangar. Han fick sig ett gott skratt när jag berättade hur det hade gått till. Lite hydraulolja fylldes på och jag kunde äntligen tuffa vidare.

Medan jag väntade på att han skulle komma byttes den trasiga högerspegeln ut till en hel modell. Så nu ser jag lite bättre ut på högersidan.

Aja, dagen slutade bar och hem kom jag lagom till kulingen tilltog och träden svajade oroväckande mycket i vinden hemmavid. Stömmen höll åtminstone så pass länge att vi både hann äta middag och hitta kudden. Men kl 02 försvann den, så när klockan ringde vid 5 var det tyst, riktigt tyst, i huset och alla lampor släckta (har ju lite nattlampor tända för barnens skull). Ville inte öppna kylen i onödan så vid tjugo över fem drog jag till Lady. Ingen ström = inget kaffe.... Vilket fanns hos henne. 😅☕️

Likes

Comments

Äntligen börjar jag bli vän med kärran. Backningen går bättre och bättre, likaså att vika ihop åt vänster.
Har verkligen fått träna på mina backningsskills de sista dagarna. Mobilkran, grushögar, armeringsjärn, frigolit och både maskiner & andra lastbilar trängs på arbetsplatsen. Grindhålet är precis brett nog för att jag ska komma emellan med Lady.
Sen lutar det i sidled samtidigt som jag måste vrida kärran i höjd med grindarna.

Idag och igår har jag kört bort snö från arbetsplatsen. Det kom ju en del innan och under helgen, till barnens stora lycka. Och mer ska komma i veckan.

I och med att vi efter tvågradiga minusgrader återigen fått plusgrader blir underlaget mer spännande på vägar och tipparna. Slirigt är bara förnamnet. Sista vändan med schaktmassor till ena tippen blev lite mer spännande än jag planerat. Lerigt som tusan (de jobbar med att fixa den, men det går ju såklart inte över en natt) och missbedömning av mig när jag skulle vika runt och backa mot kanten. Jag sjönk med framhjulen och vipps så satt jag fast. Diffade, testade att tvinga upp boogien och försökte komma åt något håll 😂🙈 Det gick inte och grabbarna hade gått på lunch, så det blev lunchlåda i lergropen ✌🏻
Men det kunde varit värre. Jag fick rast, mat och hjälp att komma loss. Inget gick sönder och det enda som hände var att hon blev mer skitig än innan.

  • 215 readers

Likes

Comments

Scania

Inatt fick vi snö, inga massor men ändå så att det blev ordentligt vitt och plogbilarna fick jobba. Här och vart läser jag om gnället över att Stockholmarna får panik över lite snö. Personligen tycker jag att det är lite orättvist att sig rolig på vår bekostnad. En normal dag är det omkring 2 miljoner bilister ut och kör här. Det är vatten överallt och en hel del broar, som båda bidrar till halkan och blåsten gör drivor. Visst, en del borde överväga att ställa bilen såna här dagar. Men tro mig, det är inte bättre i Jönköping (många där borde verkligen, verkligen överväga att lämna in körkortet helt. Exempelvis är det enda stället jag sett bilister backa i rondeller för att de missat avfarten 😳).

Idag har plogbilarna kört för fullt och de har gjort ett toppenjobb! Jag hade varken problem att ta mig till Lady eller upp för backar med henne. Sen är det rätt häftigt när tre-fyra plogbilar ligger i bredd och gör vägen fin. Jag som har kuskat 73:an hela dagen fram och tillbaka har i alla fall sett dem vid fyra tillfällen & så har folk mage att gnälla över att det inte plogas på de stora vägarna.

Jag var lite orolig för backen upp till tippen, men även den var välplogad och det gick galant!
Däremot så satt schaktmassorna fast 🙄 Och 7.8 ton (enligt vågen) tänker jag inte skotta av för hand när det finns maskiner och schyssta maskinförare till hands. Sen kom jag på att jag glömt att salta flaket 🙈 Efter att ha klättrat och saltat gled de resterande lassen av så fint så! Dock tog saltet slut så jag fick fixa nytt tills imorgon.

Här uppe på toppen av tippen viner vinden ordentligt kring öronen, men det är rätt vackert. Detta är min favorittipp/kross. Trevlig personal, hjälpsamma maskinister och suveränt uppmärkt vart man ska tippa eller hämta material. Men mycket beror nog även på att de har egna bilar ned chaufförer som vet hur de vill ha det. Jag vill tro det i alla fall 😏

Ängsgårdens kapell fick visa att det fungerade lika bra i snö och kyla som i plusgrader då jag körde stenmjöl. Inte för att det dammar idag då, utan för att jag är övertygad om att grejerna mår bäst av att användas. Och det gick galant!
Pricken över i:et var att allt gått som planerat (förutom att jag fick skrapa flaket) och jag han hämta trollen i tid från förskolan. De är lyckliga över snön eftersom de fick en snowracer i julklapp som vi ska testa i helgen, det är ju långhelg 👌🏻

Likes

Comments