DKLBC, Lady, Scania

Tja, eftersom jag inte behövdes i Segeltorp den här veckan mer än i Måndags har jag fått vara ute på nya äventyr med Lady. 👌🏻

I måndags var jag som sagt i Segeltorp och fyllde på med material så de skulle klara sig i veckan då de har fått en ny maskinist till platsen.De trodde att han skulle behöva lite tid på sig att bli varm i kläderna då "mina" maskinister som varit där innan har flyttat sina maskiner till norrsidan om stan. Trist att de försvann, men jag har stort hopp om att snart jobba ihop med de grabbarna igen, tyckte att det fungerade himla bra. Men jag är ju chaufför och måste se till att det fungerar att arbeta ihop med vem som än kör maskinen på de jobb jag är ute på. Det brukar sällan vara några problem.

I Tisdags var jag och snurrade i Tyresö. Alltid trevligt med ställen jag hittar till när det inte finns någon adress att gå på. Dock hade informationen om att jag lämnar barn på dagis innan inte riktigt nått hela vägen fram och de puttrade lite över att jag var sen tills de fick veta varför. Då förstod de och vi körde på. Eller körde och körde, backade mest. Flyttade massor från ena sidan byggvägen till den andra och det blev tillslut en liten ramp för mig. Om jag missade att tippa över kant så skulle jag bjuda på kaffe... Haha, det var ju bara att ladda bryggaren eftersom att jag inte riktigt litade på bärigheten och inte vågade backa bak tillräckligt långt. Tippade nästan allt över kant. 😏Men gubbarna blev glada för en varm kopp kaffe i kylan och jag höll det jag sagt.

Ett par vändor till min favorittipp blev det samt hämtning av material på en (för mig) ny kross hos Skanska. Enda problemet där var att deras dusch (den vi vattnar typ stenmjöl med för att det ska damma mindre på sommaren) var aningen låg så min spoiler uppe på taket slog i. Sänkte henne till lägsta läget och slog ändå i... Lite märkligt att den dels inte var uppmärkt och dels att den inte var fri höjd, min bil är ju inte ensam om att vara hög menar jag. Hade det stått "Maxhöjd 3.8" så hade jag vetat att hon inte går under. Maskinisten tyckte jag skulle klättra upp och skruva bort den... Men njae. Är inte jättesugen på det kan jag säga. Ska kolla om den går att sänka lite, men ta bort? Nope.


Jag funderade på om parkeringsvakterna har för lite att göra i Tyresö eftersom de kör omkring i mopedbilar 😳 Hemma har de ju åtminstone riktiga bilar, små sådana men riktiga.

Idag var jag tillbaka i Flemingsberg med kärran på och skulle upp till en tipp i Norrtälje som jag inte ens hört talas om innan. Tog till esset i ärmen och frågade om vilka som kört i veckan. Jag hade tur!! En av grabbarna jag körde ihop med i somras körde där igår och jag hade hans nummer sparat 😊 Han både förklarade hur jag hittade dit, att det är halt, massa bilar och att jag måste ropa på Riks 1:an att jag är på väg in för det går inte att mötas. Precis som i somras. Att jag skulle parkera innan vågen och gå in på kontoret och regga in bilenå. Han ringde tom till mig i morse och kollade hur det gick! Underbart med människor som är hjälpsamma.

Lass på och full speta norrut! Essingen var ganska okej, den stod inte helt stilla men körtiden tickar på fort i alla köer. Hittade upp, lyssnade på att tjatter på komradion och ropade innan jag kom fram. So far so god. Väl inne på området ropade och frågade om vart jag skulle stanna för att kunna gå in på kontoret, hade väl en fyra bilar före mig i kön. Fick till svar av kontoret att jag fick stå vart jag ville bara jag inte var i vägen... Inte fullt så lätt när det är en väg in och en väg ut. Punkt. Men chauffören i bilen framför svarade och förklarade vart jag kunde så. Ytterligare en trevlig människa som är hjälpsam. Det tackade jag för!

Inte en enda bil från DKLBC var där samtidigt som mig, men en hel hög mötte jag på motorvägen. Jag är urdålig på att hälsa på de jag inte känner igen, men om någon hälsar på mig så försöker jag hinnande och hälsa tillbaka.

Tippningen av kärran gick finfint, men sen var det ju det där med att vika med dragstången ute.. Haha, har inte riktigt lärt mig hur den beter sig då. Men kom nästan fram tillhögen med bilen och frågade maskinisten om han ville att jag skulle göra omtag eller om jag fick tippa där. Bara att tippa och ett "tack för att du frågade innan" till svar. Lite snopen blev jag, klart att jag kollar om det är okej när jag är 1,5 meter ifrån.

Det blev en lång dag och till barnens lycka hann inte mamma hämta, utan de fick följa med sonens bästis hem.

Imorgon bär det av till Bromma och Solvalla. Nytt ställe, men välkänd tipp. I alla fall om det blir upp till Malmen. Om inte annat så vet jag att det är kollegor från DK som är där och då kan jag fråga mig fram. Det sägs att det är lite trångt på arbetsplatsen, men det har jag mindre problem med än en stor, tom plan att backa på.. Haha, precisionskörning är nog mera min grej. Då vet jag ju vad jag INTE ska köra på. På en stor tom yta har jag inget direkt riktmärke.

Likes

Comments

DKLBC, Lady, Hd Truckwash

Nu så är det helg, men innan det blev det så har jag haft en bra dag på jobbet.

Dagen började med viss problemlösning då jag fick singel med lite snö i och detta får jag inte tippa in på Hamra där jag vanligtvis tippar material/schaktmassor. Ingen snö. Punkt. Så det blev till att hitta nånstans dit jag skulle få komma in och tippa. Ringde till Kovik och kollade återvinningen där och fick grönt ljus, ringa ordern (kontoret) för att få godkännande från dem då allt handlar om kostnader och offerter. De sa okej och jag susade ut mot mina hemtrakter. Väl på plats tyckte hon att bilen vägde lite mycket, 28 tons totalvikt ungefär och upplyste mig om priset för intippning. Nytt samtal till ordern som hänvisade mig till ansvarig säljare som inte svarade (han satt i möte). Samtidigt säger damen i luckan att jag kan kolla med tid. Frentab som ligger granne med dem, de håller ju på med sånt där. Sagt och gjort. Ett samtal senare rullade jag ner för backen och in till nästa. De hade rast när jag kom så jag fick vänta nån minut. Bad en av grabbarna att klättra upp på flaket och kolla så att det var okej. Helt okej och tydliga direktiv om vart jag skulle tippa. Sånt gillar jag, tydliga instruktioner och rak kommunikation underlättar alltid.

Susade tillbaka och tog med mig lite material tillbaka till grabbarna på bygget. Sen skulle jag egentligen ha tippa två lass till, men han som säger sig bestämma på bygget tyckte att det var för dyrt, så jag fick flytta material inne på området och hoppas på att snön tinar så jag kan tippa in det på Hamra..... Men vi ska ju enligt prognosen ha 2-12 minus de nästkommande två veckorna, så detta blir spännande.

Efter avslutat arbete hämtade jag kärran och åkte ner till Jordbro och HD Truckwash för att tvätta Lady. Det behövdes kan jag säga! Det är en maskintvätt som man sakta, skata rullar igenom. Den tar ca 4 minuter och ja, hon blev inte perfekt ren men klart godkänd! Om hon ska bli top notch måste jag hjälpa till lite på traven inne på manuella tvätthallen. Detta pga att hon dels är grymt skitig och dels för att maskinen omöjligt kan komma åt under flaket. Men det var kö och jag vill hem, så vi återkommer snart igen. Och då testar vi att köra in i den manuella med. Dessutom var det oerhört trevlig och behjälplig personal där! Det är avgörande för mig om jag ska återkomma eller inte och det gör jag garanterat, kanske redan nästa vecka. Fick reda på ett en f.d kollega brukar tvätta där mitt i veckan, så jag ska försöka mig på att hinna träffa honom där över en kopp kaffe.


Nu har jag tagit helg med en del av familjen och imorgon lir det samkväm med vänner till både och och barnen för lite julgransplundring. Tror att de små kan uppskatta det.

Likes

Comments

Ja, det är ju inte förrän imorgon. Men jag skulle kunna tro att det var igår... För jisses vilken dag jag hade. 😳

Den började bra med hämtning av material och sedan backa in med bil & kärra på byggområdet. Sedan droppa kärran och bara köra med bilen en stund. So far so good. Men sen skull jag backa ut och tippa vid den väg maskinisten håller på att bygga till mig så att jag kommer hela vägen in på bygget. Backar i godan ro och det tog tvärstop! Fattade först inte vad som gått fel. Hade jag kört på något? Nä, inte vad jag kunde se i alla fall. Kollar igen och inser ganska snabbt att jag sjunkit med drivhjulen på vänster sida såpass att jag satt fast. Testar att tvinga upp boggin, diffa och kör framåt och backa för att ta mig loss, men det hade motsatt effekt. Jaja, tänkte jag, bara att vänta på maskinisten så får jag tippa av lasset där jag står. Han kom och jag tippade. Han puttade på bilen och det hände absolut ingenting! Jag satt bokstavligen talat fast.... 🙄

Fler grabbar kom och skulle hjälpa till varpå den ena såg att det var ett rör från en av pålarna stack upp framför staget som sitter mellan hjulen. Det gjorde såklart att bilen inte gick att rubba framåt alls. Men eftersom att jag har världens bästa jobb och ett gäng trevliga grabbar på arbetsplatsen bestämdes det att vi (eller ja, maskinisten i grävaren) skulle lyfta hela bilen bak och i sidled. Det var inget enkelt uppdrag, men efter ett par tappra försök så lyckades han. Allt medan jag satt i hytten och väntade på att få fast mark under hjulen igen. 👌🏻

Dessvärre lyckades han klämma sönder en hydraulslang till högluckan (det sitter två stycken under baljan på varje sida, han såg dem helt enkelt inte), Så när jag väl var loss och påväg åkte jag till Scania för att få hjälp att laga den trasiga slangen, tyvärr funkar silvertejp dåligt på oljiga saker...

De hade inga slangar hemma som passade Lady, så jag fick två val.

1) ringa slangakuten så de kunde komma och skarva slangarna (ena blev bara skadad, men iom att corden syntes så skulle den komma att rosta och sedan läcka. Därav skarvningen i plural).

2) beställa helt nytt set med slangar från Sörling och lämna in henne en heldag för byte av dessa.

Högluckans slang sprutade olja när jag försökte lyfta den och ett innebar ju att bilen inte gick att bruka. Valet blev att ringa slangakuten som hade en tekniker inte allt för långt ifrån mig. Kom gjorde han och skarvade båda mina slangar. Han fick sig ett gott skratt när jag berättade hur det hade gått till. Lite hydraulolja fylldes på och jag kunde äntligen tuffa vidare.

Medan jag väntade på att han skulle komma byttes den trasiga högerspegeln ut till en hel modell. Så nu ser jag lite bättre ut på högersidan.

Aja, dagen slutade bar och hem kom jag lagom till kulingen tilltog och träden svajade oroväckande mycket i vinden hemmavid. Stömmen höll åtminstone så pass länge att vi både hann äta middag och hitta kudden. Men kl 02 försvann den, så när klockan ringde vid 5 var det tyst, riktigt tyst, i huset och alla lampor släckta (har ju lite nattlampor tända för barnens skull). Ville inte öppna kylen i onödan så vid tjugo över fem drog jag till Lady. Ingen ström = inget kaffe.... Vilket fanns hos henne. 😅☕️

Likes

Comments

Lady, Sörling Ilsbo, Ängsgårdens system

Äntligen börjar jag bli vän med kärran. Backningen går bättre och bättre, likaså att vika ihop åt vänster.
Har verkligen fått träna på mina backningsskills de sista dagarna. Mobilkran, grushögar, armeringsjärn, frigolit och både maskiner & andra lastbilar trängs på arbetsplatsen. Grindhålet är precis brett nog för att jag ska komma emellan med Lady.
Sen lutar det i sidled samtidigt som jag måste vrida kärran i höjd med grindarna.

Idag och igår har jag kört bort snö från arbetsplatsen. Det kom ju en del innan och under helgen, till barnens stora lycka. Och mer ska komma i veckan.

I och med att vi efter tvågradiga minusgrader återigen fått plusgrader blir underlaget mer spännande på vägar och tipparna. Slirigt är bara förnamnet. Sista vändan med schaktmassor till ena tippen blev lite mer spännande än jag planerat. Lerigt som tusan (de jobbar med att fixa den, men det går ju såklart inte över en natt) och missbedömning av mig när jag skulle vika runt och backa mot kanten. Jag sjönk med framhjulen och vipps så satt jag fast. Diffade, testade att tvinga upp boogien och försökte komma åt något håll 😂🙈 Det gick inte och grabbarna hade gått på lunch, så det blev lunchlåda i lergropen ✌🏻
Men det kunde varit värre. Jag fick rast, mat och hjälp att komma loss. Inget gick sönder och det enda som hände var att hon blev mer skitig än innan.

Likes

Comments

Lady, Scania, Ängsgårdens system

Inatt fick vi snö, inga massor men ändå så att det blev ordentligt vitt och plogbilarna fick jobba. Här och vart läser jag om gnället över att Stockholmarna får panik över lite snö. Personligen tycker jag att det är lite orättvist att sig rolig på vår bekostnad. En normal dag är det omkring 2 miljoner bilister ut och kör här. Det är vatten överallt och en hel del broar, som båda bidrar till halkan och blåsten gör drivor. Visst, en del borde överväga att ställa bilen såna här dagar. Men tro mig, det är inte bättre i Jönköping (många där borde verkligen, verkligen överväga att lämna in körkortet helt. Exempelvis är det enda stället jag sett bilister backa i rondeller för att de missat avfarten 😳).

Idag har plogbilarna kört för fullt och de har gjort ett toppenjobb! Jag hade varken problem att ta mig till Lady eller upp för backar med henne. Sen är det rätt häftigt när tre-fyra plogbilar ligger i bredd och gör vägen fin. Jag som har kuskat 73:an hela dagen fram och tillbaka har i alla fall sett dem vid fyra tillfällen & så har folk mage att gnälla över att det inte plogas på de stora vägarna.

Jag var lite orolig för backen upp till tippen, men även den var välplogad och det gick galant!
Däremot så satt schaktmassorna fast 🙄 Och 7.8 ton (enligt vågen) tänker jag inte skotta av för hand när det finns maskiner och schyssta maskinförare till hands. Sen kom jag på att jag glömt att salta flaket 🙈 Efter att ha klättrat och saltat gled de resterande lassen av så fint så! Dock tog saltet slut så jag fick fixa nytt tills imorgon.

Här uppe på toppen av tippen viner vinden ordentligt kring öronen, men det är rätt vackert. Detta är min favorittipp/kross. Trevlig personal, hjälpsamma maskinister och suveränt uppmärkt vart man ska tippa eller hämta material. Men mycket beror nog även på att de har egna bilar ned chaufförer som vet hur de vill ha det. Jag vill tro det i alla fall 😏

Ängsgårdens kapell fick visa att det fungerade lika bra i snö och kyla som i plusgrader då jag körde stenmjöl. Inte för att det dammar idag då, utan för att jag är övertygad om att grejerna mår bäst av att användas. Och det gick galant!
Pricken över i:et var att allt gått som planerat (förutom att jag fick skrapa flaket) och jag han hämta trollen i tid från förskolan. De är lyckliga över snön eftersom de fick en snowracer i julklapp som vi ska testa i helgen, det är ju långhelg 👌🏻

Likes

Comments

DKLBC, Lady, Sörling Ilsbo

Bara för att jag kan 😍
Hon är smutsig, kantens bärighet okänd och det har varit kallt. Men vad gör det? Solen har ju lyst hela dagen. ☀️

Nu snöar det för fullt och vi har en klass 2 varning över oss. Blir spännande att se om samhället är mer förberedd denna gång jämfört med förra då hela Stockholm lamslogs. 🌨❄️

A ja, det är ju trots allt fortfarande vintermånad.

Likes

Comments

Lady, Scania

Ja, då var det nytt år igen 😊
Vi firade hemma hos svärföräldrarna. Precis lagom lugnt, god mat och en massa fyrverkerier i grannskapet. Barnen sov sig igen tolvslaget....

På vägen hem ringde ägaren till Lady och talade om att vi haft inbrott 😐 Båda låsen på dörrarna var inslagna med skruvmejsel, verktygen saknades och hela hytten var upp och ner. Lite personliga saker hade de tagit som USB-minne, vimpel, kortfodralet som endast innehöll kort till vågarna (dieselkorten har jag liksom inte i bilen) och pannlampan till hjälmen. Samt min kalender för 2017.
Men de hade varit inne i 7 bilar till fick jag höra & ena sades det att de förstört då det inte fanns nåt av värde.


Så måndagen började med att städa henne då nötterna gått in med leriga skor och dessutom lämnat avtryck på lädermattan i mitten. Sen ringa Scania och få tid till att laga låsen. De hade dom tur var tid redan på kvällen, så inatt har hon stått hos dem igen.
Ny uppställningsplats fixad och den inviger vi idag.

Likes

Comments

Lady, Scania, DKLBC

Så var den här. Årets sista arbetsdag.
Där jag normalt jobbar är ju lediga på fredagar så jag hamnade på ett annat bygge. Tillbaka i Flemingsberg, ni vet där jag smällde min högerspegel 😐 Idag bara bilen, men backa mer än jag kör framåt. Och så har ena maskinisten mage att klaga på att att jag backar för sakta.... Att det är backigt, lerigt, långt och saker i vägen verkar inte spela någon roll.

Premiär för att köra skut (stoooora stenar), två stycken vägde 10 ton..... Ingen adress till tippen och ungefärlig information om vart jag skulle gjorde att jag inte hittade rätt 🙈 Men efter hjälp av den andra chauffören blev det bra och skuten rullade av så fint så.


Det är skönt med kortdag, det krävs ju lite mer koncentration att backa. Speciellt när det är smalt och tveksam bärighet i kanterna.

Så ett riktigt gott nytt år på er! 🎉🎊

Likes

Comments

DKLBC, Lady, Scania

Ledighet i all ära, men sabbade rutiner är bland det värsta jag vet... De går fort att rasera väl invanda rutiner och även om sovmorgon är skönt så straffar det sig i slutändan när det finns barn i familjen. Som tur är så är de lediga ett par dagar till då pappan i familjen är hemma medan jag jobbar. Efter nyår blir det att bygga upp rutinerna igen och eventuellt blir det lite nya.

Imorgon har jag med mig mellersta dottern i bilen då hon har skollov. Hon var även med mig i fredags när vi höll till norr om stan igen, Åkersberga närmare bestämt. Markgubbarna på "mitt" bygge jobbar in fredagen så då blir jag över och har hittills fått koppla på kärran och åka norrut. Lite spännande och väldigt roligt. Trivs bra på södersidan där jag hittar lite bättre, men är rätt ensam från DKLBC här. Så när jag är på norrsidan får jag chansen att träffa andra chaufförer som hör hemma på kedjan. De flesta vet ju inte ens att jag finns och blir lite förvånade.

Hur som haver, nytt ställe i fredags och smacklera stod på schemat. Vänsterbackning med kärran upp mot maskinisten gick galant och dagen flöt på bra. Även lera flöt på bra, den gled av flaket så fint så, i alla fall efter att jag fick testa så vibbran funkade. Vilket den gjorde riktigt bra. Nu är Lady invägd på Malmen och jag har fått mitt andra vågkort 😊 Det första var hos Hans Anderssons.

Jag passade på att tvätta bilen i torsdags och trots tillsägelse om att de INTE fick använda borstarna i maskinen misstänker jag att de gjorde det ändå då hela lacken ser repig ut som den kan göra efter bortstvätt 😡 Ren blev hon inte heller och jag var inte välkommen tillbaka om hon var lika lerig nästa gång. Så nu sår mitt hopp till nästa ställe jag ska testa, annars lär jag rulla upp till våra egna tvätthallar norr om stan. För det är inget kul att betala överpris och inte bli nöjd, oavsett vad det gäller.


Likes

Comments

Lady, Scania, Sörling Ilsbo

Ja, nu är det bara dagar kvar tills det är julafton. Fortfarande saknas julkänslan, men det märks på trafiken att den är på väg. Folk är mer hysteriska än vanligt och jag som kör vid ett av de större shoppingområdena märker det nog lite mer.
Fördelen är att jag kunde ta rasten vid en av de största leksaksaffärerna och shoppa de sista julklapparna. Det är galet hur mycket skräp det finns att köpa till ungarna och hur sjukt dyrt det är! Skulle kika på dockkläder till minstingens skrållan, nästan 200kr för en klänning 😳 Iom att jag har fem barn som ska ha paket är jag lite restriktiv, det är så lätt att falla in i köphysterin. Men jag vet att sakerna de önskar sig är roliga i typ tre dagar....

På jobbet går det bra. Har trevligt folk att jobba med, är på den bättre delen av tippen och vibbran + skärmen är lagad. Inga missöden hittills den här veckan och jag planerar att ha en bra vecka 😊 Tankarna styr ju mycket över hur situationer hanteras & jag försöker alltid ta lärdom och se det positiva i allt som sker. Dessa första veckor har varit intensiva, allt är nytt och jag lär mig saker varje dag. Många tror att det är så enkelt att köra lastbil, men de har å andra Sudan aldrig testar. För nog ställs vi inför utmaningar. Trångt, bilister som parkerar mitt i vägen, hala vägar, gångtrafikanter spm klivet ut mitt framför lastbilen utan reflexer så hjärtat hamnar i halsgropen, leriga tippar som resulterar i fastkörningar.... osv. Men jag älskar det och det är utvecklande 😏 Ingen dag är den andra lik.

Likes

Comments