Språket i boken är väldigt ovanligt och annorlunda, jag har inte läst många biografer som är skrivna på ett sådant säreget sätt. Boken är till det stora hela en tillbaka blick på hans tidigare karriär och livet innan fotbollen, trots detta är språket i presensform då han berättar många anekdoter från vissa matcher, träningar och sin uppväxt. Det jag anser gör bokens språk säreget är att det inte alltid är ”politiskt korrekt”, utan med sin något ”skitiga” fasad kan den uppfattas som ”förortsskriven” precis som nog det flesta hade ansett Zlatan skriva en bok. Att boken ger detta intryck ger mig som läsare en behagligt läsning, boken är inte svår eller jobbig utan det flyter på, man får ta del av Zlatans egna tankar. Mycket slang och svordomar förekommer och andra vardagliga uttryck, låt mig visa er ett exempel:


"... då klädde jag i mig i min coola bruna läderkavaj från Gucci. Jag tänkte definitivt inte vara tönten i träningsoverall och bli blåst en gång till. Jag satte på mig guldklockan och så tog jag Porschen...Men vem fan var det som dök upp? En kille i jeans och Nike T-shirt och med den magen, alltså, som Sopranosgubbarna!" ( Jag är Zlatan Ibrahimovic, Albert Bonniers Förlag 2011 )


Texten är inte strukturerad på ett primitivt sätt utan har sin egen karaktär på det hela.Språket i boken är även väldigt beskrivande och inte de ordinära beskrivningarna vi får höra i skön litterära böcker utan det är Zlatans egna ord som används. Ett exempel är när han beskriver det högt uppsatta personerna så som förbundskaptener och advokater med ord som; Boss, mafioso m.m. Detta gör boken väldigt intressant, att språket är uppbyggt på ett sådant sätt som är signifikativ för Zlatan ger mig möjligheten att verkligen känna det han kände och uppleva hans resa med mot och medgångar. Du får se det ur Zlatans perspektiv.


Dispositionen i texten är bra, kan dock bli något långa kapitel vilket gör att du efter ett tag kan tröttna. Den berömda röda tråden finns på ett väldigt tydligt sätt, från första början av Zlatans karriär till dit han är idag. Texten är enkelt att följa och den ger ett härligt flyt när den är skriven på det sättet som den är. Om man ska kritisera något är det innehållet, det är väldigt intressant att veta hur han tog sig till toppen med allt detta hat, men mindre intressant är vilka pengasummor han såldes för och hur affärerna gick till och vem som gjorde vad. Dock anser jag att detta kan variera från person till person, om du gillar fotboll kan dessa siffror och annan statistik bli mycket intresseväckande. Texten passar bra till sin publik dock svävar den iväg något med tanke på alla dessa siffror och statiskt som tidigare nämnt, men jag anser boken vara mycket läsvärd för alla då vi kan lära av hans mentala styrka men även att inte döma boken efter omslaget.


Lova

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

​Jag har läst boken Magstarkt! av Martina Johansson.

Detta är en informationsbok som tar upp magens nervsystem och tarmflora. Eftersom magen är ett mysterium som många inte har så mycket vetskap om tyckte jag det hade varit intressant att få veta mer. Som förväntat tar hon i boken upp hur bakterierna i magen påverkar kroppen, även olika magsjukdomar och om vad du kan göra för att jobba med din kropp och förstå den. Johansson lyfter även fram ny forskning om just magens kommunikation med hjärnan som är väldigt tankeväckande vilket är något som jag är intresserad av. Boken innehåller inte endast fakta, utan som en extra present till dig som läsare innehåller den även guider som ger dig verktyg att förbättra din hälsa. Därför är boken nyttig för dig som vill lära dig mer vad just du kan göra för att må bättre, både psykiskt och fysiskt.


/Lydia :)

Likes

Comments

Egna Tankar

Några tankar som slog mig när jag läste den här boken är att det finns väldigt många tidiga tecken på att kroppen behöver mer sömn. Kroppen ger oss nämligen signaler för att berätta för oss vad det är den behöver. Men trots det så är det många som inte upptäcker det i tid. Jag satt och funderade lite på varför det kunde vara på det här sättet, hur kan så många missa signalerna? Mitt svar som jag kom fram till är ganska enkelt, jag tror inte att många vet vad det är de ska titta efter. De har ingen aning om på vilket sätt kroppen talar om att du behöver sova. Därför tänkte jag i det här inlägget berätta om 7 saker som kroppen gör för att berätta detta för dig.

1. Din aptit förändras. Du är ofta hungrig, för när din kropp inte får energin den behöver från sömnen tar den det näst bästa, mat. Det här leder även till ett ökat sockersug och du kan komma på dig själv med att småäta hela tiden.


2. Du går upp i vikt, för när du utsätter din kropp för sömnbrist rubbar du hormonerna i kroppen vilket gör att du lättare fortsätter äta trots att du är mätt. Hela ämnesomsättningen störs och siffrorna på vågen kan börja rusa iväg.


3. Din hy försämras, utan sömnen kan inte kroppen reparera skadade celler och du får lättare akne. Så när någon pratar om att den behöver sin skönhetssömn så vet du nu att det inte är någon myt.


4. Din reaktionsförmåga och förmågan att tänka snabbt samt klart försämras. Även ditt minne försämras, enkla saker som oftast inte är några problem att komma ihåg måste du helt plötsligt skriva upp.


5. Immunförsvaret försämras, när man var liten fick man alltid höra av sina föräldrar att är du sjuk så ska du sova. Det ligger väldigt mycket bakom dem orden, för sömn hjälper dig att bli frisk fortare.


6. Synen blir dålig, precis som alla muskler i kroppen behöver musklerna runt ögonen också vila. När du varit vaken länge börjar de rycka och krampa, du kan uppleva att du ser allt dubbelt. Kör du bil kan det vara väldigt lätt att missa något som du i vanliga fall hade sett med en gång.


7. Du drabbas lätt av humörsvängningar, du kan bli glad, ledsen, arg med mera för minsta lilla. Du överreagerar lätt för att kroppen är helt slutkörd.

//Linn

Likes

Comments

Tema och Erfarenheter

Bokens huvudtema är självklart sömnproblem. Men det är även stress, drömmar och rädsla. Det här är väldigt viktigt då sömn är något som behövs för att hjärnan och kroppen ska få en chans att återhämta sig. När vi sover så får hjärnan en chans att bearbeta alla intryck vi fått under dagen, lagra det som är viktigt i form av minnen och kasta bort dem som är oväsentliga. Hela kroppen slappnar av under sömnen vilket förebygger sjukdomar och minskar stress. Utan sömnen är det mycket svårare att orka med vardagen och alla de påfrestningar som man utsätts för. När min kille jobbade nattskift på en betongfabrik märkte jag tydligt konsekvenserna av sömnbrist. Då han behövde sova under de ljusa timmarna på dagen fick han först och främst inte lika många timmar sömn eftersom den mänskliga kroppen inte är gjord för att sova på dagen. Hans immunförsvar försämrades, hans humör gick i botten och hans aptit försvann helt. Det fanns dagar då han bara åt ett mål mat om dagen, jag tror att han gick ner ett kilo i månaden under loppet av ett halvår. När han väl åt så åt han mycket sötsaker vilket är en väldigt vanlig konsekvens av sömnbrist. Det är nämligen så att om kroppen inte får vila upp sig så påverkas blodsockerbalansen. Det här blev till en negativ spiral som bara fortsatte, han hade inte tiden eller orken att träffa sina kompisar, den enda han träffade var i princip mig då vi bodde tillsammans. Han började stressa på nätterna, han tänkte att om han skyndade sig så kunde han komma hem tidigare och få några timmars sömn. Det fungerade ett litet tag, men han blev så undermedvetet stressad att det slutade med att han bara låg vaken i sängen och inte kunde somna. När han väl sov så sov han väldigt lätt, drömde mardrömmar och fick inte ut så mycket av sina sömntimmar. Sömnbrist är något som under en eller två nätter inte är någon fara, men under en längre tid kan det bli väldigt farligt. Hela hans kropp tog stryk, han började snusa ännu mer och fick problem med ryggen. Till slut så bytte han jobb, han kunde ställa rätt dygnet, sluta snusa och börja äta normalt igen. Han fick mer fritid till att träffa både mig och sina kompisar vilket hjälpte honom att snabbare må bättre. Han minskade på sötsakerna och kunde börja fungera som en människa igen. Han har fortfarande ont i ryggen men den är mycket bättre. Det här är bara ett exempel som jag kan relatera till när det kommer till det här ämnet. Sömn är något som är så otroligt viktigt och det är något som vi inte klarar oss utan.

//Linn



Likes

Comments

Språk och stil

Bokens språk är både formellt och objektivt, men det är också personligt på sina ställen. Meningen “Förmågan att sova gott är delvis genetiskt betingad, dvs ärftlig, visar alldeles nya forskarrön” (B. Månsson s. 48) är ett bra exempel på hur texten speglar en typisk objektiv faktabok. Fast i en annan del av boken står det “På eftermiddagen är det lugnt, jag kan göra mina grejor” (B. Månsson s. 58) vilket visar på att boken har en del subjektiva inslag. Då det är en faktabok beskriver texten olika sömnproblem, vad de innebär och hur de kan lösas. Men i boken berättar även enskilda människor om sina problem och det finns många personliga tips. Texten är främst väldigt saklig, men den är också känsloladdad och argumenterande. Skribenten förklarar hur sömn hänger ihop med både stress och övriga känslor. Hon berättar även om varför du bör sova mycket och argumenterar om för- och nackdelar gällande sömnens påverkan på livet. Textens syfte är att informera läsarna hur de får den bästa möjliga sömnen, nedan följer ett utdrag från sida 13 i boken:


Med denna bok i handen hoppas jag att fler lär sig hantera den gudagåva som sömnen är. Att vi lär oss hur små, vardagliga knep kan ge oss bättre ork, hälsa och kreativitet under ett långt liv. (Sara Bergqvist Månsson 2002)


Texten passar bra till den tänkta publiken och är väldigt intressant. Det som gör den intressant är att alla någon gång lider av sömnproblem av något slag. Det kan bero på sjukdom, ålder, störande yttre moment med mera. Men boken rör problemen hos alla grupper och att den berättar om små knep för att lösa dessa problem tycker jag är väldigt bra. Något som jag tror hindrar att den här texten når fram till läsarna på det sätt som författaren avser är att den vad jag har kunnat se bara finns i bokform. Det är en äldre bok som jag personligen tror hade gjort stor succé om den släpptes på nytt idag men i form av en ljudbok. Jag tror även att den skulle ha varit mer populär år 2017 än år 2002 då vi idag sätter ett större värde på sömnen. Vi har även större förkunskaper om hur viktig sömnen faktiskt är för att vi ska orka med vår stressiga vardag.


Dispositionen i texten är bra, den är indelad i korta kapitel. Men boken har inte riktigt någon röd tråd, i början har författaren skrivit att läsaren kan läsa de delar som intresserar personen i fråga och ordningen spelar ingen större roll. Det är positivt på så sätt att läsaren inte behöver läsa flera kapitel som inte intresserar honom eller henne. Men boken saknar en tydlig röd tråd och stundvis kan det kännas lite hoppigt. Men boken har ju ett genomgående tema och därför hänger kapitlena på sätt och vis ihop ändå. Skribenten upprepar medvetet ordet sömn ofta i sin bok, det finns även några bilder som hjälper till att illustrera det som står skrivet. Meningarna är ganska korta men konkreta, författaren har valt att göra på det sättet då hon vill att faktan ska fastna i läsarens minne. Hade det varit en skönlitterär bok som endast var till för nöjes skull hade det varit bättre med långa och detaljerade meningar. Men det är det inte, och därför tycker jag att författaren har en bra meningsuppbyggnad.

//Linn 

Likes

Comments

Boken är skriven av Zlatan tillsammans med journalisten David Lagercrantz.

Jag är Zlatan Ibrahimovic är en bok som jag länge velat läsa men aldrig fått eller har tagit mig tid till att göra. Jag har alltid undrat hur en kille från Rosengård med så mycket hat från omvärlden ändå lyckas ta sig till toppen och göra det med bravur.

Temat av boken var väntat en biografi, en berättelse om att gå sin egen väg. Zlatan är inte sen att påpeka att det minsann inte någon som knutit hans skor eller hjälpt honom komma dit han är idag. Han har kört sitt race, gått sin egen väg och lyssnat men inte lyssnat. En bok som ger en mycket stark vilja till att bli bättre och sträva efter det man verkligen vill.  

Lova

Likes

Comments

Skriven utav Nigel calder, med Einstein i fokus. Vad kan gå fel?

Jag Valde boken Einstein Universum utav den enkla anledningen att jag har ett intresse för fysik. Jag hoppas och förväntar mig att den kommer innehålla förklaringar om Einsteins forskning som inte kräver några förkunskaper. 



//Carl


Likes

Comments

Jag har läst den här boken som är skriven av författaren Sara Bergqvist Månsson. Det förväntade temat var sömnsvårigheter och om vetenskapsmän som berättar om hur läsaren kan få den bästa möjliga sömnen. Budskapet är väldigt tydligt och kan hittas överallt i boken. Karaktärerna berättar om sina problem och läsaren guidas genom både problem och lösning. Även den formella berättartekniken och miljön visar tydligt vilket tema boken har. Då människor vanligtvis sover i sängar är det bara självklart att många av karaktärernas berättelser utspelar sig i sovrum.


Jag valde den här boken då den verkade väldigt intressant och nyttig. För boken berör sömnen hos små barn, den berör sömnen hos tonåringar, vuxna och gamla. Det betyder att innehållet kommer att vara aktuellt inte bara nu, utan även i framtiden. Sömnen är något som är väldigt viktig och många underskattar den positiva effekten som sömn har på kroppen. Jag tycker att sömn är både väldigt skönt och intressant så därför var den här boken ett självklart val för mig. <3


//Linn

Likes

Comments

Välkomna till oss! Det här är en bokblogg där vi kommer att analysera olika faktaböcker. En gång i veckan skriver vi var sitt inlägg om var sin bok. Bloggen kommer att uppdateras regelbundet fram till vecka 43. Hoppas ni finner våra tankar intressanta så hoppas vi på många kommentarer. <3


Kram från oss!

Likes

Comments