View tracker

Oh! Nu är man inloggad och väntar på att seminariet för denna vecka ska börja. Lite smått skräckslagen är jag nu. Var absolut för längesen jag pratade engelska och nu ska vi ha ett seminarie på engelska. Har absolut inga problem att förstå när någon annan pratar men ska jag prata blir det bara tunghäfta.. Usch! Jaa vi får se hur det går. Kan väl inte bli värre än att jag får en extra uppgift eller får göra om det..  Wish me luck! :)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Ännu en dag på VFU skolan är gjord. Nu börjar man faktiskt komma ihåg lite namn?! Jättekonstig då jag har jättesvårt med namn, men idag sitter nästan alla namn på eleverna. Kanske kan bero på att de är bara 13 stycken, men en är bortrest i två veckor så jag har bara 12 namn att lära mig. 

Första lektionen vi hade idag var NTA. Det har jag aldrig varit med och sett tidigare. Vet fortfarande inte riktigt vad det går ut på. Under denna lektion fick eleverna en bräda, en stor rundad kloss och femton småklossar. De fick i uppgift att göra en våg av brädan och den rundade klossen. Sedan skulle de försöka få jämvikt med de andra femton klossarna. Som ett exempel hade de tre klossar på ena sidan och 12 på andra sidan. Hade de den rundade klossen i mitten blev det inte jämvikt. Men satte de den rundade klossen närmare de 12 klossarna så gick det betydligt bättre. Eleverna tyckte detta var mycket spännande eftersom de skulle gissa innan vart de skulle ha den rundade klossen och hade de rätt fick de sätta en stjärna i ringen de gjort (där de trodde att den skulle vara). Blev det fel fick de sätta stjärnan där den skulle vara. 

Efter NTA lektionen läste vi ett kapitel i Sandvargen. En otroligt bra bok som jag tror nästan alla förskoleklasser och ettor läser. 

När eleverna kom in efter rasten tog vi upp matteboken och jobbade i den. Vi fortsatte att arbeta med pengar som vi hade gått igenom tidigare. Endel tyckte det var svårt med 5kr men de flesta förstod att man inte behöver räkna 12345, utan man kan dieket börja på 5 och sen räkna 1kr. 

Efter lunchen hade vi halvklass och arbetade i arbetsboken i svenska. Där skulle de arbeta med bokstaven Rr som vi introducerade dagen innan. Alla elever jobbade på bra och hann nästan bli färdiga. Den andra gruppen var med en annan lärare och lekte affär. Där fick de välja saker de ville köpa och sedan betala med de pengar de hade fått. 



Likes

Comments

View tracker

Tänkte skriva mina erfarenheter från idag. Känner mig ganska trygg i klassen. Har annars känna mig ganska osäker och inte riktigt vetat vad jag hållit på med. Visserligen har jag bara gått som " extra lärare" idag och försökt att komma in i deras rutiner och hur de jobbar. Även imorgon och i övermorgon ska jag gå som extra för att sedan ta över helt på torsdag.

Men mina erfarenheter från idag är att man behöver inte alls vara den hårda stränga, med rättvisa lärarrollen som jag tidigare sett. Denna läraren jag var med nu satt på en stol och var i elevernas höjd, " satt med klassen". Först tyckte jag att det kändes helt konstigt att hen satt där, men sedan förstod jag att hen ville inte ha "makt" över eleverna genom att hen endast gjorde lektionen utan hen ville att klassen tillsammans skulle göra lektionen. Eleverna kom fram till tavlan och ritade hur de tänkte när läraren introducerade mynten. På så sätt fick man se lättare, och framförallt tidigare hur eleverna tänkte. Vilket jag tyckte var riktigt intressant.

Det var också väldigt intressant att vara i en etta eftersom man fick verkligen se att de ville lära sig. Den glöden har jag inte sett på samma sätt i en åk 2 eller 3. Men man kunde även se att endel ville FÖR mycket, de fick nästan prestationsångest för de ville ha allt perfekt på en gång. 

Likes

Comments

Idag började äntligen min VFU. Klassen jag är i är en etta med 13 elever så det är en liten klass. Endast fyra killar!
Vi började dagen med samling där läraren gick igenom dagen, eleverna fick även ersätta om sin helg. Efter att eleverna fått prata några minuter återgick vi till dagen och tittade på almanackan för att se vilket datum det var och vem som hade namnsdag, vi tittade även på matsedeln för att veta vad det var för mat.
Därefter började vi svenskan. introduktion av en ny bokstav, Rr. Olika föremål togs fram så eleverna fick gissa vilken bokstav det var. Vi ritade Rr i luften och pratade om hur man skriver en bokstav. Efter detta gjorde vi rävar av löv! Mycket uppstattade!

Därefter läste vi ett kapitel i sandvargen mesans eleverna fick äta sin frukt och sedan tog vi rast.
Efter rasten hade vi matematik. Idag introducerades pengar och hur man kunde handla med dessa. Vi gjorde en liten affär som eleverna kunde handla i.

Efter lunchrasten hade vi svenska igen. Elverna fick en varsin kort med en bild på något som innehåll ett R. De fick sedan ge övriga elever en ledtråd som beskrev det de hade på sitt kort. Ibland behövdes många ledtrådar, ibland behövdes den en. Sedan fick de sätta sin bild på tavlan där det fanns tre olika kolumner. Satte man sin bild i kolumn nummer ett fanns R i början av ordet, i den andra kolumnen fanns R i mitten av ordet och i kolumn nummer tre fanns R i slutet av ordet. Detta gjorde eleverna jättebra!

Här är lite andra bilduppgifter de gjort i samband med bokstäver. Med bokstaven A gjorde de apor, med bokstaven S gjorde de solrosor, bokstaven M hade de gjort myror (ingen bild) och nu med bokstaven R gjorde de rävarna.

Likes

Comments