Hallå!

Så var den här.​ Våran sista kväll innan vi åker hem till Sverige. Det känns väldigt vemodigt eftersom vi haft så himla kul dessa två månader och haft det riktigt gött i värmen. Men samtidigt ska det så klart bli skönt att komma hem och träffa alla vänner och familj samt komma in i rutinerna igen.

De senaste dagarna har vi mest shoppat och kollat in denna enorma stad. Vi har även hängt med Axel och Olivia de tre senaste kvällarna, igår var vi fyra i en bar på toppen av en utav Bangkoks skyskrapor. Goda drinkar, gott sällskap och fantastisk utsikt.

Nu ska vi sova eftersom vi ska upp tidigt imorgon. 09.35 lyfter planet. Nästa blogginlägg blir mest troligt ifrån sverige.

/ Malin​

Hej alla,

Förlåt för att vi uppdaterat er klent nu på slutet. Vi ska försöka hålla igång, in i det sista.​

I förrgår hade vi våran första hela dag i Bangkok. Då gick vi runt och kollade i ett köpcentrum som heter central world och ett som heter Siam Paragon ( i Bangkok finns det ungefär lika många köpcentrum som det finns McDonalds.) och som av en händelse så fanns det ett akvarium i det ena köpcentrumet. Malin nästan sprang dit. Det är sydostasiens största akvarium så vi blev där några timmar.

Igår kände vi för att vara lite mer kulturella så vi skulle besöka två tempel här i stan.

Påväg dit provade vi lite utav bangkoks olika färdsätt. Vi började med tunnelbana, fortsatte sedan med skytrain och avslutade med en båttur på floden här i staden. Väl framme vid det första templet tog det stopp. Vi fick inte komma in eftersom jag hade shorts på mig (bangkok är världens varmaste stad så vem har inte shorts?!?!)

Det var såklart klantigt att inte kolla upp det innan så jag hade kunnat ta med ett par byxor men vi gick till det andra templet, där det finns en gigantisk budda som ligger ned, istället och där kom vi i alla fall in utan problem.

Efter det åkte vi till lumpini-parken där vi hade hört att man kunde mata fiskar och se på sköldpaddor. Vi köpte en påse bröd och hyrde en trampbåt också gav vi oss ut på vattnet för att mata fiskarna. Efter att ha guppat runt där en stund så ser vi något konstigt på land så vi trampar dit. Det visar sig vara en baoutastor ödla som ligger där. Haha.

När vi var klara med båten så gick vi runt i parken och såg att det låg ödlor lite överallt. Det var ganska häftigt.

Senare på kvällen käkade vi middag tillsammans med Axel och Olivia och gick sedan på bio.

Idag ska vi shoppa lite mera och ikväll ska vi äta middag i en skybar.

Dagarna går fort och snart är det den 25:e...

Tack och hej, och hej och hej

/ Johan

Nu har vi kommit fram till Bangkok som är vårat sista stopp på resan. Tyvärr har det blivit min tur att vara magsjuk, så vi ska nog bara ta det lugnt tills senare ikväll och hoppas att jag känner mig piggare då. Typiskt att jag ska bli dålig nu när Johan är frisk. :( men om man ska se det positivt så lyckades vi boka ett väldigt fint hotell så det kanske inte är det värsta som finns att spendera eftermiddagen i sängen framför en fotbollskanal.

Imorgon kommer Axel och Olivia hit så vi ska försöka träffa dom något i dagarna. Sedan ska ju shoppingen vara ganska bra här, och dom har till och med två akvarium så det ska vi nog spana in imorgon.

På återseende!

/Malin

Halloj!

Igår var vi som planerat ute och paddlade kajak. Vi såg framför oss en mysig dag helt själva på palawans vita stränder. Riktigt så blev det inte, men vi hade en väldigt mysig och spännande dag ändå.

Klockan nio på morgonen packade vi matsäcken och gav oss iväg. Efter ca 45 minuter närmar vi oss en strand som såg fin ut, så vi tar första stoppet där. Till vår besvikelse var det redan folk där, svenskar till och med. Vad är oddsen? Så efter någon banan och lite frisbee fortsätter vi vår jakt efter den oupptäckta paradisstranden. Det gick inte så bra om jag ska vara ärlig, det var folk och båtar nästan överallt.

Årets pulshöjare fick vi även under dagen. Klockan var kanske 11-12 och vi höll på att paddla mellan två stränder, bara skötte vårt eget liksom, när det är något stort som glider mot oss strax under vattenytan. Min första tanke var att det var en sköldpadda, men jag såg snabbt att detta var större, kanske 2 meter långt, och grått/beige. Det är inte förrän Johan frågar "vad är det där?" och djuret är ca 2 meter från kajaken som jag inser att det är en val. I samma ögonblick som jag skall svara dyker den med ett plask som får hela kajaken att gunga, och skjuter iväg under vattnet strax framför oss. Riktigt coolt så här i efterhand, men just i stunden var vi inte speciellt kaxiga. Även om det inte var en stor val så var den mycket större än både mig och Johan och hade förmodligen kunnat välta kajaken om vi kommit närmare. Lite skärrade av upplevelsen, hur häftigt det än var, så höll vi oss på grundare vatten resten av dagen. :-)

Idag flög vi till Manila och kom hit till hotellet på eftermiddagen. Sedan dess har vi bara tagit det lugnt eftrrsom Johan åkt på ännu en magsjuka, haha. Vi tänkte egentligen åka till mall of Asia som är asien största köpcentrum, men det kanske vi hinner imorgon istället om han mår bättre då.

I övermorgon åker vi vidare till sista stoppet på resan, Bangkok.

Tack och hej kajakej.

/Malin

Yo rappers,

Igår kom vi till El Nido som ligger i norra Palawan.

Vi hade gjort en reservation på ett boende men när vi kom dit så sa damen i receptionen att det var fullt, så vi fick helt enkelt vända och hitta något nytt. Efter att ha hittat ett helt okej boende så checkade vi in och bytte direkt om till badkläder och tog en tricykle till marimegmeg beach. En jättefin strand men med ganska många maneter. Vi solade, badade och kastade frisbee, som Malin inte var jättebra på (hon skyller på att hon ärvt hennes mors släppreflex). Vi satt där tills solen gick ned och åkte sedan tillbaka till vårat boende.

Idag har vi åkt på Island hopping här i El Nido. Vi besökte sex öar. Vissa snorklade vi vid och en del var det bara sol och bad vid. Vi fick även se två laguner, small lagoon och big lagoon, och det var helt magiskt fint där. Tyvärr kan inte våra bilder riktigt visa hur fint det var men ni får i alla fall en liten hint. :)

Imorgon tänkte vi paddla kajak på dagen, för att besöka några fler öar, och sedan på eftermiddagen åker vi tillbaka till Puerto Princesa igen för att den 18:e flyga till Manila.

Sköt om er.

Tack och hej, El Nidej

Hej kamrater,

Vi har varit tysta nu ett tag, inte för att vi börjar tröttna utan för att vi har rest utan internet.

Resan började 07.00 den 12:e mars med att vi checkade ut från hotellet på boracay och tog en båt till caticlan. Från caticlan åkte vi buss i drygt sex timmar, tills vi kom till iloilo. I iloilo väntade och väntade vi till klockan 19.00 då färjan som skulle ta oss till puerto princessa, på ön palawan, skulle åka iväg. Den åkte iväg, nästan på utsatt tid, och 10.30 den 13:e mars kom vi till ön Cuyo där vi skulle spendera några timmar innan vidare färd mot puerto princessa. Ön var jättefin, såg ut som ett paradis. Vi badade lite och käkade lunch. Sedan, klockan 15.00, satte vi fart mot puerto princessa igen. Idag den 14:e mars klockan 10.30 klev vi av färjan, äntligen framme i puerto princessa.

Trötta av allt resande så har vi bara legat på hotellet idag. Forskat lite om ön och bokat biljetter härifrån, med flyg denna gång. Haha.

Detta är då stranden i Cuyo som vi badade vid, samt rummet på båten som vi spenderade alldeles för många timmar i.

Imorgon åker vi till norra Palawan och staden (eller om det kanske är en by) El Nido. Där ska internet vara ganska dåligt så det kanske dröjer med nästa inlägg igen, men vi ska försöka uppdatera er.

Vi har snart gjort våran sista bokning på den här resan och det känns ganska vemodigt. Imorgon är det bara tio dagar kvar av resan...

Tack och hej, långa båtresor är nej

Hallå där!

Sedan sist vi skrev här har vi gjort två roliga utflykter. Igår var vi ute på en segelbåt och seglade runt ön samt snorklade på två ställen, och idag har vi varit och dykt på morgonen.

Seglingen var superrolig även om snorklingen kanske inte var så mycket att hurra för. Första stället vi stannade på var jättefint, men väldigt mycket vågor (det var vid crocodile island som ligger på den blåsiga östra sidan av boracay) och andra stället var det tyvärr inte så mycket att kolla på. Men det var jättekul att segla, speciellt när det gick fort så vi njöt av dagen ändå.

Dykningen idag var verkligen helt fantastisk. Vi dök vid Fridays rock och det var fullt med vackra fiskar och koraller. Tydligen så brukar dykarna mata fiskarna där så de är totalt orädda och kommer väldigt nära, det var coolt och resulterade i många fina bilder till fotoalbumet. Våran instruktör sa dessutom att vi hade haft en mycket bra lärare när vi gick open water kursen, för vi var duktigare än många andra färskingar. Så det var kul!

Det är bilder från seglingen och snorklingen. Här kommer några från dykningen också.

Det blir mycket bilder nu men jag hoppas att det inte skämmer iväg er läsare.  Haha.

Resten av dagen har vi inga planer för Men det blir nog en sista dag p stranden eftersom vi börjar våran resa till Palawan imorgon bitti.

Nu är det dags för lunch. Sköt om Er.

/ Malin och Johan

Nu när vi ändå inte är i form för att aktivera oss nämnvärt så passar det ju bra att skriva en liten sammanfattning av våra veckor i Indonesien.

vi började vår tid i Indonesien med några dagar i Kuta. Som vi förstått det skulle Kuta vara Balis partystad, eftersom det inte riktigt är vår grej så tänkte vi bara vara där två nätter. Dock så är det fortfarande lågsäsong på Bali just nu, så staden var lugnare än vanligt och föll oss i smaken. Därför stannade vi två extra nätter. Dagarna i Kuta spenderade vi mest på stranden med sol och surfing, men var också iväg på forsränning.

Efter Kuta så tog vi en buss till Ubud. Ubud är lite flummigt, haha, men mysigt. Det var mycket yoga och rawfood där typ, ganska annorlunda från Kuta. Vi var i Ubud några dagar och besökte bland annat Monkey Forest och åkte på en tour för att kolla på risterrasserna.

När vi var klara med Ubud så styrde vi kosan mot ön Lombok och staden Mataram. Själva staden var inte mycket att hurra för men hotellet Golden Palace var superbra så vi behövde inte röra oss utanför hotellområdet ändå ;-)

Två dagar senare tog vi en båt ut till Gili Trawangan där vi spenderade en riktigt skön vecka. Vi snorklade, dök, promenerade och solade. Tyvärr var vädret inte helt på vår sida så det blev inte så mycket sol som vi önskat...

Vi återvände till Johans favoritö Lombok för två dagar som vi spenderade med regnig vandring och poolhäng.

Sedan rundade vi av Indonesien med fyra dagar i Kuta där vi vandrade på berg, badade i poolen och shoppade.

Indonesien var riktigt bra! Nu höll vi oss bara kring öarna i mitten av Indonesien, men det fanns verkligen något för alla där. Gillar man uteliv och shopping passar Kuta bra, gillar man yoga så trivs man i Ubud och gillar man sköldpaddor kommer man älska Gili öarna. Indonesien hade så vitt vi såg fantastisk natur, mycket vacker regnskog och fina djur både i vatten och på land.

Höjdpunkter: dykningen på Gili T, sköldpaddor, härliga vandringar, trevliga människor, fint boende för en liten peng, god mat och fina stränder med varmt havsvatten.

Bottennapp: dåligt väder, staden Mataram och lite mildare sjösjuka (ganska opraktiskt när man måste åka mycket båt)

Vi hade det verkligen superbra i Indonesien, så dit åker vi gärna igen.

/Malin och Johan

Hej hopp,

Ännu en dag har passerat och nu har jag blivit frisk igen, det känns skönt.

Vi spenderade förmiddagen på stranden. Vi läste lite böcker, pressade och kastade lite frisbee.

Senare på eftermiddagen bokade vi in oss på en ATV-tur. Det lät mer spännande än vad det egentligen var. Vi körde en sväng för att sedan stanna vid boracays högsta punkt och beskåda utsikten. Sedan körde vi tillbaka samma väg. Det var inte så spännande, som sagt, men ändå kul att prova på.

Senare, på kvällen, gick vi ut för att äta på en riktigt fin restaurang nere vid havet. Vi satte oss vid ett bord på stranden, precis framför scenen där dom hade liveband som spelade mysiga ballader hela kvällen. Jag beställde filet mignon och Malin fritterad kyckling. Efter middagen unnade vi oss en sundae också. Det hela kostade oss 277 svenska kronor. Haha. Vi kommer aldrig vilja äta ute på restaurang i sverige igen.

Imorgon blir det snorkling och eventuellt sea-kayak.

Vi har även bokar färja till nästa stopp på resan, palawan. den 12/3 åker vi dit. Båten tar ca 28 timmar.....

Nu ska vi ta och sova så vi orkar den ansträngande morgondagen ;-)

Tack och hej, frisbeej

/Johan

Hejsan svejsan,

Vi har varit lite tysta här men det är mest för att vi inte gjort så mycket.

Min feber har kommit och gått så igår började jag en ny antibiotikakur, efter att vi varit till en klinik och tagit blodprov.

Så pga detta har inte jag orkar göra så mycket mer än att ligga under palmerna på stranden.

Vi har hittills bara utforskat White Beach och den är helt fantastisk. Alldeles kritvit, fyra kilometer lång, plus att det är förbjudet med rökning och försäljare där. Stort minus är dock vattnet, som är fullt med alger och faktiskt ganska kallt. Nu skrattar ni nog och tänker att vi är fjantiga, som tycker att vattnet är kallt när vi är på en paradisö ute i havet, men det var faktiskt varmare och behagligare vatten i Indonesien. Haha

Nu ska vi äta frukost och sedan åka till norra delen av ön för att utforska Puka Beach. En strand med mindre alger.

Tack och hej, feber är inte okej