Så här skulle ett inlägg t ex kunna se ut, man kan klippa och klistra hur mycket om helst

Alla bilder osv kan du ändra eller ta bort senare samt detta inlägg, ville bara visa dig hur det kan se ut.

Denna blogghemsida är en av sveriges bästa och det går absolut att kunna tjäna pengar här.

Man kan också skriva ett inlägg och länka in ett youtube-klipp senare.

IMG_0036.JPGDet var ingen som sa att Sundsvalls vandrarhem låg långt uppe på ett berg! Men väl där så var det vackert och väldigt rent och snyggt.

Skönt att komma till en stad och känna lite civilisation. Jag sover på ett väldigt fint vandrarhem, Fängelset i Umeå, som bara kostar 200 kr/natt. Han som arbetar där är så snäll och vänlig.

Jag har några ärenden att göra i Umeå innan jag kan cykla vidare. Går med cykeln 3,5 km för att komma till XXL, de enda cykelreparatörerna som har öppet på en söndag mitt i semestertider, tack för det! Där lagar jag däcket och ser över cykeln, kedjan behöver oljas en trampa justeras. För allt jobb och material betalar jag 277 kr. Cyklar tillbaka till stan för att se om det finns någon som kan hjälpa mig med min cykeldator, displayen har lagt av, vilket gör det besvärligt för mig då jag lagt upp alla sträckor i den. Men det slutar med att jag köper mig en bra kartbok. Måste ha något så att jag kan göra nya rutter. Vet att det går i datorn men man/jag får inte samma överblick i den. Jag får ta de extra hektona som den väger. Går sen tillbaka till”fängelset” tar en kopp kaffe. Just nu känns det väldigt segt att cykla de 7 milen jag har till Nordmaling, så jag drar lite på det och kommer iväg lite väl sent.

Det blir en seg cykling till Nordmaling och när jag väl kommer fram till campingen så ska jag bo i ett litet skabbigt ”hus”, med taskiga lakan och äckligt täcke. Men men, jag är trött och somnar gott ändå.

Beställde en caprese och fick den här, visserligen god men jag har aldrig ätit en caprese med soltorkade tomater förut. Stugan var inte lika trevlig i verkligheten, men så här på bild såg den ju ganska fin ut.

Idag var ingen bra dag! Min planerade rutt för dagen var att ta mig från Fällfors till Norsjövallen. Hade ju också bestämt mig för att besöka viltdjursmuseet i Svansele. Efter en god frukost på Fällfors camping gav jag mig iväg. Visste att jag hade en lång dag framför mig. Någon mil före Boliden började det regna, det regnade mer och mer så jag stannade i Boliden lite längre än jag tänkt mig. Boliden är inget ställe som jag vill stanna länge på, eller över huvudtaget stanna på, ledsen ni som bor där. För mig är Boliden byn som Gud glömde. Nåväl jag cyklade vidare och eftersom det var tråkigt väder och min cykeldator inte fungerade så tog jag stora vägen, inte speciellt kul när bilarna bara far förbi. Eftersom jag stannade länge i Boliden skulle jag nog inte hinna viltdjursmuseet, cyklade därför förbi men så tänkte jag, det var ju just sådana här saker som jag skulle ta mig tid till, så jag vände och tog en ”bra” genväg enligt kartan. Genvägen var en riktig skitväg,svårt att cykla.

Medan jag gick där tänkte jag, vad händer om jag får punktering nu. Och vad hände….jo precis just det, jag fick punktering. Japp, vad göra? Jag tog mig ut till den stora vägen igen, vilken jag aldrig skulle avvikit ifrån. Ringde Marita, hon som ägde B&B där jag skulle övernatta. Hon ringde brorsan sin, och han var snäll och hämtade mig och cykeln där jag stod och väntade i regnet. Men kom då på att jag måste cykla genom Norsjö då jag behövde köpa något till kvällsmat. Vad säger man? Kan du hämta mig och cykeln och sen stanna på ICA så jag kan handla? Nej, känns inte riktigt ok, samtidigt måste jag ju ha någon mat, det var ju ändå fredag kväll. Marita löste det också, hon skulle åka och handla, så hon kunde handla till mig också. Då det var fredag kväll slog jag till med pasta och pesto, två folköl och en chokladkaka.
Mina Couchsurfingvänner har lyst med sin frånvaro, förutom Denisa i Vittangi. De få som fanns i Lycksele var på semester själva och i Åsele, Junsele och Ramsele fanns inga. Alla vandrarhem och B&B var också upptagna, om det ens fanns några. Satt i timmar och sökte både färdväg och sovplats längs vägen. Många av de vandrarhem som fanns tidigare är nu upptagna asylboende, därav svårigheten att hitta den typen av boende längs vägen.
Tänk, tänk, tänk vad gör jag nu. Jag tänkte på massa olika alternativ, ska jag ta buss till Ramsele, där fanns ett boende, eller åka till Umeå, eller eller. Efter många om och men och planerande beslöt jag mig för att cykla till Lycksele och ta bussen till Umeå. Fortsätta min cykeltur men ta kuststräckan till Sundsvall. Min cykelrutt blir lika lång men jag ändrar rutten mellan Lycksele och Sundsvall. I stället för inlandet cyklar jag kusten. Vid Sundsvall är jag åter på Sverigeleden.
Glad för att jag fattat ett beslut (rätt beslut, tror jag), lagade jag punkteringen, utan större problem. Lyckades dessutom lura ut hur jag använde mig av den lilla co2-pumpen. Men, och detta skäms jag för, när jag lagat däcket med ny slang såg jag varför det blivit hål. Det var en vass sten som letat sig in i däcket. Nu var det ju pumpat och klart och enligt youtube skulle det hålla ett tag. Jag var så sugen på att komma iväg. En lördagkväll i Norsjövallen var inget jag längtade efter. Så jag tänkte, det får hålla till Lycksele. Där tar jag ju bussen till Umeå och nästa dag kan jag gå igenom cykeln ordentligt. Ungefär 2 – 2,5 mil tog det innan däcket var platt igen. Jag vet att jag var korkad, men som sagt var, jag ville till Umeå och fixa hela cykeln. Jag står på väg 365 från Norsjövallen till Lycksele och hoppas på att någon ska stanna och hjälpa mig. Och visst, stannade gjorde faktiskt riktigt många men de kunde inte hjälpa mig då de var fullastade och de hade heller ingen cykelupphämtning. Några ryssar stannade med båda sina bilar och skulle försöka packa om för att se om de kunde hjälpa mig, men det gick tyvärr inte. En kvinna som varit på hundutställning var kvicktänkt och la ut mitt bekymmer på Facebook, i fall någon var i närheten. Många snälla människor men ingen som kunde ta med mig och min cykel. Efter ca 1 Tim kommer det en norrman med sin van. Han var på semester och brukade då åka runt i norra delarna av Sverige med sin stora bil. Inga problem för honom att lasta in mig och mitt bagage. Stort tack för det. Han släppte av mig på torget i Lycksele, som för övrigt var väldigt vacker stad när man kom on från norr.
Jag gick runt där och letade efter busstorget och frågade två herrar som tog en öl i solskenet. De blev så intresserade av min cykling så de ville bjuda mig på en öl och varför inte det var över två och en halvtimma innan min buss skulle gå. Så där satt jag med dessa två ”gubbar” som var i min ålder och drack öl och hade det en riktigt trevlig pratstund.

En fin cykling genom vackra landskap. Rätt som det är dyker det upp ett café med en permanent utställning av Rolf Suups och hans bröders alster. Fantastiska tavlor och skulpturer, här skulle du varit Ann-Marie Blom!
I natt sover jag på Nivagården i Karungi.

Cyklar från vackra Nivagården och funderar på var jag ska sova i natt. I går kväll gick jag igenom hela min cykling och ska förbereda mina övernattningar lite bättre. Men ibland är det svårt då jag inte riktigt vet hur jag känner mig, vissa dagar känner jag mig stark och kan cykla långt och vissa dagar vill jag cykla kortare.
I alla fall dök det åter igen upp ett café ur tomma intet, jag passade på att ta en kopp, vet ju aldrig när nästa tillfälle dyker upp. Jag passade då på att fråga om övernattningsställe i Kalix. Jo då, den unga flickan som hade café, hennes pappa hyrde ut rum ibland. Hon ringde och frågade honom. Visst kunde jag bo över där. Han hade sin syster från Stockholm och hennes man på besök men det fanns gott om plats, inga problem. Vilket underbart hus och hästgård jag kom till och därtill, otroligt intressanta människor. Jag blev inbjuden på deras grillkväll, vi åt, drack snaps och öl och satt och pratade. Väldigt trevligt.

Det blev inte Boliden, det fanns inga rum kvar på deras vandrarhem, jag var helt säker på att det skulle finnas då det är ett stort, tråkigt och opersonligt vandrarhem. Anledningen till att jag var så sen, var att jag väntade på svar från couchsurfingen. Jag blev kvar i Fällforsen, vilket kändes helt ok. Jag har duscha, nåja duschat och duschat, jag tvättade håret och hela mig över handfatet. För när jag ställde mig i duschen så slutade vattnet rinna, och då såg jag att det kostade 5 kr! Vem har ens kontanter nu för tiden? Jag har knappt sett våra nya pengar. Orkade givetvis inte växla och greja med det så handfatet fick duga för att både tvätta mig och mina cykelkläder.

Varje dag tvättar jag mina cykelkläder, förutom min merinoulltröja. Den klarar sig utan tvätt, merinoull är magiskt. Jag har fyra sådana tröjor, två kortärmad och två långärmade. Bara hänga ut och vädra.

Nåväl, lite smolk i bägaren blev det när jag bara fick cykla 5 mil idag, men jag ska ju njuta av omgivningarna också har jag KU lovat mig själv. Så jag slog mig till ro här i Fällforsen, åt en middag, tog en öl och planerade min resa. Då började jag prata med han som ägde ställer och han tipsade mig om en vilddjursutställning i Svansele, ska tydligen vara värt att titta på. Så Mina planer är nu att cykla till den i morgon, ca 8 mil. Titta på den och sen cykla till Norsjövallen, ca 3 mil. Efter ser är jag nog helt slut 😰. Men det var ju just detta jag skulle göra, alltså inte köra slut på mig själv utan stanna upp och uppleva ser som finns utmed vägen. Jag har svårt med det, vill bara sätta mig på cykeln och cykla på.

Men idag var det en skön cykling trots att det var ganska mycket uppför, jag har bestämt mig för att ta en mil i taget och fundera om jag ska vila en stund eller cykla vidare.

Jag har nu cyklat igenom Norrbotten, alltså landskapet Norrbotten och kommit till gränsen till Västerbotten. Det är lite svårt det där med våra landsgränser. Vi har landsindelningar (Norrland, Svealand och Götaland) och så har vi landskap och län. Inte alltid lätt att hålla reda på. Men idag såg jag en skylt där det stod Västerbottens län.

När jag cyklar längs vägarna och jag är utanför all redlighet så dyker det upp några postlådor en mjölkbod och längst där inne vid vägens slut bor det folk. Det tycker jag är spännnde. Undrar alltid vilka de är, vad de har för intressen och var de jobbar. Det är sån spännande jag funderar på mesans jag cyklar. Annars är jag glad att Storytel finns 😊

Vaknade efter natt på Vandrarhemmet i Öjeby Piteå. Det var ett intressant vandrarhem som låg precis granne med rättspsyk. Vandrarhem är inte som förr, folk bodde där när de var på genomresa. Nej, nu verkar det vara mer folk som bor där i väntan på något annat, uppehållstillstånd, bostad ett annat liv. Pratade med en kvinna där som inte hade någon lägenhet och då bodde här i stället. Det är svårt med lägenheter i Piteå också. Men det var nog inte hela sanningen, hon hade nog svårt att betala hyran om hon fått möjlighet till någon lägenhet. Många människor lever tuffa liv i Sverige. Plötsligt känns min cykeldag inte så tung. Idag ska jag cykla från Öjeby/Piteå till Boliden. En sträcka på ca 10 mil och en höjdskillnad på 1100 m. Jag ville därför börja tidigt och sitter nu på Paltzerian och äter en frukost för 35 kr!

35 kr för en frukost, hm…….det är vad kaffet kostar hemma.

Men för 35 kr var det helt ok, eller hur?

Lämnade Boden och det vandrarhem där jag bodde i natt. Kändes lite ödsligt och ensamt att låsa in sig i rummet, men sömnen tog snart över så jag behövde inte bry mig så länge.

I morse var jag seg och trött och kom inte iväg förrän kl 12.00. Det är bra att ha sådana dagar ibland. Att cykla 10-11 mil blir lite för långt, är ganska trött efter ett sådan pass, särskilt när det är motvind, breda tråkiga vägar och mycket trafik. Men idag har jag haft en fin cykling från Boden till Piteå. Det var väldigt vacker längst Luleälven, Morträsk, Selet och Ale. Fina små vägar och bra vind.

Och precis som de andra dagarna så hoppade det fram ett café från intet. Precis lagom till min lunch. Jag hade planerat för att det inte skulle finnas något matställe längs vägen då jag inte skulle cykla förbi någon by eller så. Dessutom har jag lagt om strategi lite vad gäller maten, igår kände jag mig som en stor ballong och förstod att jag druckit för mycket kaffe och unnat mig lite för mycket kakor, men mest är det nog att jag äter annorlunda mat än vad jag är van vid. Längtade därför efter lite mer mat som jag är van vid. Dock avslutades kvällen på den lokala pizzerian – gott! 😊

Ska se vilken väg jag ska cykla i morgon. Enligt plan ska jag till Boliden, en tråkig plats, jag har varit där förut men jag vet inte om jag orkar cykla 10 mil i morgon. Eller så är det bra att göra det och bara sova över i Boliden för att sen snabbt ta sig vidare. Sover på saken.

Dagens café och Öjebyn i Piteå, väldigt speciell bebyggelse!