Min summering hade jag tänkt skriva tidigare men jag har varit så sjuk efter resan så den kommer lite sent

Som alla andra så var mina förväntningar på resan väldigt låga och jag var inte så taggad. Det blev motbevisat rätt snabbt under resans gång, det som har varit så bra med veckan är att vi alla i gruppen klickade så bra i början och alla kände en sjukt bra gemenskap trots att de flesta inte kände varandra från början och nu efter så har man fått nya vänner för livet skulle jag säga.

Jag har fått lära mig mer om fransk kultur oh hur familjelivet i Frankrike kan se ut, franska skolan och självklart så har jag ju lärt mig mer franska😉

Detta är en erfarenhet jag nog aldrig kommer att glömma, ett minne för livet och jag är sjukt glad o nöjd över att jag bestämde mig för att ta mig an resan och som jag alltid bruka säga ha inte för höga förväntningar på något det kan motbevisas snabbt.
Tack för mig och min tid i Chalon hoppas att bloggen har varit givande, härmed så säger jag hejdå till den✌🏽️✌🏽🇫🇷

Hälsningar Amir Mazni Sam14

Vi tänkte nog alla tre skriva en summering av denna resa, men jag blev så otroligt jäkla förkyld när jag kom hem till Sverige så min kommer lite sent men...

Jag ska vara ärlig och säga att mina förväntningar på denna resa var ungefär 0, jag var nära på att backa ur och inte åka med. Varför? För att jag kände ingen som vi skulle åka med eller som var där. Den tanken ändrades ungefär sekunden vi steg av tåget i Chalon, där vi mötte upp alla vårdeleverna (dom var där på praktik sedan innan). Mottagandet var så bra och alla var verkligen hur goa som helst! Det gjorde hela resan, att gruppen hade så kul ihop och att vi hittade på massa skoj. Och jag har lärt känna och fått en helt annan uppfattning om dom, som jag tidigare bara sett i korridoren i skolan.

Sen var det ju även en upplevelse i sig att bo i värdfamiljen. Både positivt och negativt. Vi bodde där ganska många dagar (4) så vi spenderade ju halva resan där, vilket var lite synd då jag hellre hade haft mer tid med de svenska gänget. Men jag lärde mig ju mer franska och mer om franskt ungdomsliv/familjeliv i familjen, så från den aspekten var ju det bra.

Resan var i alla fall ett minne för livet, och jag är så glad att jag bestämde mig för att åka!
Och jag säger därmed hejdå till bloggen och tackar för min tid här.

Au revoir!👋🏼
Milly Ellqvist Sab14

Bjuder på två sköna bilder från min snapchat

Godmorgon från Sverige!
Kändes så konstigt att vakna upp i min egna säng denna morgon, först och främst att öppna ögonen och inte se Milly i samma rum, men även att inte sitta och äta frukost med hela underbara gänget. Det känns skönt att vara hemma igen, men jätte tråkigt att lämna underbara Frankrike och gruppen. Vi alla kom varandra så nära redan efter första dagen, fast att vi gått i samma skola i två år var det nästan ingen som var så bra vänner. Men så underbart gäng var det att alla vi blev som en stor familj. och hoppas verkligen att vi alla fortfarande kommer hålla kontakten efter detta.

Helt ärligt har denna resa varit mycket bättre än vad jag själv trodde. Jag har haft det jätte roligt men även lärt mig så mycket om andra människor och kulturer i Frankrike, och får inte glömma att jag även lärt mig mer franska. Men det jag är mest glad över är att jag fått lära känna så underbara människor från min skola, människor som jag nu kan kalla för mina vänner!

Önskar alla er all lycka i framtiden och hoppas ni som fortfarande är kvar i Frankrike tar vara på den lilla tiden ni har kvar i Chalon för snart är ni tillbaka till Sverige, och då är det dags för skola hehe.
Kramar från Cheima Said, Sam14

Igår var sista kvällen i Chalon, men även sista kvällsmötet och fika med den underbara gruppen. Efter skolan igår bestämde vi oss för att köra Laser Game, som låg precis bakom internatet, och som var hur roligt som helst. Efter det återvände vi till internatet för middag, och sen var det dags för kvällsmötet, där vi sammanfattar vår dag, men den hör gången sammanfattade vi hela resan.

Vi tog tåget från Chalon till Lyon klockan 9:20, och sedan från Lyon till Paris, det gick bra fast att det var sån kort tid mellan tågen och vi var nära på att missa tåget mot Paris flygplats. Just nu sitter vi på flygplatsen i Paris, och vi ska snart återvända till Sverige.

Hoppas ni har haft ett lika bra lov som vi har!
Cheima, Milly och Amir

Dagens Laser Game
Första plats: Rodrigo
Sista plats (11): Cheima

Hej eller bonjour som man säger här i Frankrike!

Äntligen så har hela gänget samlats! Alla träffades på morgonen på internatet och vi begav oss sedan till skolan i Chalon efter att ha varit hos varsin familj under helgen, kändes så kul att träffa alla igen, men även skönt att man har någon som man kan prata sitt egna språk med. Vi åt lunch här som blev hamburgare med pommes, och en efterrätt, men vi får inte glömma baguetten som äts till alla måltider här i Frankrike. Sen har det varit så bra väder så vi satt ute en stund. Just nu sitter vi på vår första lektion för dagen som är litteratur, vi kommer efter skol dagen att hitta på något kul för hela dagen eftersom det är vår sista dag här i Chalon-Sur-Saone, tyvärr.

Kramar / Cheima & Milly

Namn: jag heter numera Miley, i min familj och bland den franska vänskapskretsen jag hängt med under helgen
Dagens bästa: åt resans första salladsblad🙏🏼
Dagens sämsta: tog fel mellan tvål och schampoo, och har nu tvättat håret med pärondoftande tvål...

/Milly

Igår så hade jag chansen till att få hänga med familjen Ballot på vad dem brukar göra under påsken.
Dagen började med lite städning i hemmet och i trädgården, sedan var det dags för mig främst att smaka på kaninkött (tydligen något sjukt franks enligt familjen) smakade bättre än vad det låter som kan jag tillägga😂😬

Då eftermiddagen började närma sig begav vi oss mot en vingård för provsmakning, mingel med familjevänner och se hur denna gård producerar sitt vin. Underbar utsikt över gården kan man lugnt säga😉
Dagen avslutades med ett besök vid kontoret där värdpappan jobbar, borgmästaren över byn förstod jag det som när de förklarade hans arbete haha

På återseende vid internatet imorgon
Xoxo/Amir

Hejsan!

Påsk dagen med min värdfamilj har varit underbar, alla vaknade ganska tidigt förutom jag hehe. Vaknade runt klockan 11, åt lite frukost och sen bad dem mig att fixa mig för att vi skulle åka klockan 12 till deras familj för att fira påsk. En sjukt härlig och mysig familj som välkomnade mig med kärlek och presenter. Men Gud så mycket mat man äter i Frankrike, vi åt 4 jätte goda rätter och sedan efterrätt, kan ju lätt säga att jag kommer vara mätt i flera dagar nu. Fick även för förta gången smaka flera olika fransk ost, som är godare än vad dem ser ut att vara. Just nu sitter alla bara och umgås och pratar och jag försöker bara hänga med i språket, dock kan en av dem bra engelska så det är ganska skönt!

Glad påsk på er alla!// Cheima

Hej igen

Min lördag började med en härlig fransk frukost och sedan en liten rundtur i området. Familjen är en grupp med sjukt sköna människor som fick en att känna sig välkommen in direkt, en plus i kanten är även att dem kan relativt bra engelska så att vi förstår varandra på alla plan😉. Efter den lilla rundturen begav vi oss mot innerstaden för en liten shoppingrunda (klädaffärer för män... Sjukt svårt) solen sken och vi bestämde oss för en promenad i en djurpark för att senare mot kvällen göra oss redo för o bowla. Såsom det tidigare inlägget så samlas hela truppen igen på tisdag för en sista dag i skolan samt förberedelser för hemresan.
Bilder efter bowlingen kommer inom snart tid,