Lördagmorgon och jag vaknar vid 7, suck! Min kropp har fått något fuffens om att den bara vill sova 5-6h varje och jag vaknar flera gånger under natten. När jag ändå har vaknat tidigt har jag passat på att lägga in mina älskade morgonpass. Den här veckan har gått i träningens tecken om något!

Måndag: Löpning 7 km, Spinning 30min, Zumba 30min & CXworx 30min

Tisdag: Spinning 30min, CXworx 30min & Abs & ass 45min

Onsdag: Strong by Zumba 55min

Torsdag: Löpning 7km

Fredag: gym (mage & ben), Cxworx 30min, zumba 55min & promenad 7km

För idag lördag är tanken att en löprunda ska köras om min träningsvärk vill samarbeta. Imorgon söndag är det yoga som vanligt och förhoppningsvis något mer! Varför inte köra på när kroppen väl orkar?

Nytt rekord under torsdagens runda och en förbättring med nästan 3 hela minuter under veckans två rundor, underbart!! Har varit i en dipp i träningen under några veckor men det är sånt här som får mig att köra på! Att få se sina förbättringar och att allt slit lönar sig. I maj är det två lopp planerade, vårruset och göteborgsvarvet så nu får en högre växel läggas i, den här gången är jag redo mer än någonsin.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Något av det bästa jag vet är när man riktigt känner hur mycket man har tagit i efter ett pass, två dagar i rad har jag känt den känslan nu. Igår efter ett spinningpass på närmare 1h som jag aldrig trodde att jag skulle överleva, svetten bara rann och benen var så trötta och sega just då. Men efteråt är man så stolt över sig själv att man klarade det, det ger energi till både kropp och knopp!

Idag blev det ytterligare ett konditionspass, intervallpass tillsammans med gymmet, det var blandat med både korta intervaller på 30sek men vi var dessutom uppe i 3min. Under stor del av passet och de olika etapperna kände jag mig stark och uthållig. Fokuset var att hålla ett så jämnt tempo som möjligt för att sedan kunna trappa upp på slutet. Ett mål jag alltid utgår efter i mina löppass är att oavsett hur trött jag är så ska jag orka med en ökning, eller helst spurt i slutet, för att få den där flygande känslan. Vem älskar inte den? Du bara springer och springer och benen domnar nästan bort, allt sker bara på automatik och du känner dig helt färdig när du är klar.


Aningen trött efter måndagens löpning... Men vilken energi jag hade efteråt! Det var värt mödan.

Likes

Comments

De senaste åren har jag blint fokuserat på vad det står på vågen och jag har blivit arg och ledsen för varje gång det inte har hänt så mycket. Nu idag är det inte alls så mycket fokus på vad det står på vågen. Självklart väger jag mig för att ha en hyfsad koll för att det inte ska gå överstyr och en tappad kontroll. Men det jag kör på nu är bilder och mätning, jag tar bilder med ungefär 2-4 veckors mellanrum och sedan mäter jag lite då och då. Tack vare bilderna så ser jag hur mycket kroppen ändras trots att det inte syns på vågen. Jag tittade på en bild där det skiljer ungefär 1.5 månad och det är en förändring i min kropp men det skiljer nästan ingenting i vikt. Jag tror det är viktigt att vara medveten om hur ens kropp fungerar och är konstruerad. Jag vet att jag aldrig kommer kunna bli så smal som en modell för det är inte så min kropp eller gener är. Istället för at bli jätteledsen över det försöker jag hitta det positiva och de fördelar jag har med min min. Jag är stark istället, jag har mycket muskler och jag ser hellre vältränad ut än är pinnsmal och det är det jag jobbar för nu. Man får utgå efter de kapaciteter man har och vad ens utgångspunkt är och sätta mål därefter. Jag har självklart en målvikt som jag skulle bli så otroligt glad över om jag nådde, men om jag inte gör det är det inte hela världen.

Idag när jag mätte mig lite snabbt och såg vad jag åstadkommit under mindre än ett års tid, jag vet att jag hittills har gått ned 12kg men på något sätt så tycker inte jag iallafall att det riktigt sätter sig in i hjärnan, det blir mest en siffra. Nu är jag så otroligt glad över att jag mätte mig, även fast jag mådde så dåligt av det för nu ser jag hur stor skillnad det faktiskt är. Med ett måttband eller bild tycker jag att det syns tydligare än en siffra på vågen, om man behöver extra motivation ibland. Så stirra inte för mycket på vågen, checka av då och då för att ha koll men lägg inte allt fokus där, ta bilder och mät dig på kroppen, och mät på flera ställen (!!!), inte bara ett. En vecka kan det hända massor på ett ställe men stå still på ett annat så mät på olika ställen, midja, stuss, lår, vader, armar, byst.. ja allt helt enkelt!


En upptäckt jag gjorde häromdagen när jag skulle göra nya hål i mitt bälte för det började bli för stort!! Man kan se tydligt hur jag använt mig av alla hål, ganska välavvägt på de flesta ställen. Det är lite ironiskt nu i efterhand när man kan se vilka resa man gjort. Från att börja gå utåt på bältet till det yttersta hålet, till att börja gå inåt igen och som nu behöva göra nya hål. Mitt bälte har verkligen varit med om en resa!

Likes

Comments

Söndagsyogan är klar och jag känner att jag börjar få bra kläm på det, nu ska jag utmana mig själv och testa lite hemma också, för man ska väl aldrig vara helt nöjd? Hahah.. målet just nu är att klara av hjulet och tranan utan några problem, innan mars är slut!

För att lyxa till det denna söndag blev det karré till kvällsmat. Jag marinerade köttet och stekte det i stekpannan och självklart gjorde jag aioli till, mums!!

Likes

Comments

Vilken helg!! Vårvädret kom helt från ingenstans och graderna steg upp till 10 plus grader i skuggan... Snälla stanna kvar nu!

Min lördag startade ovanligt tidigt, hade planerat att sova ut ordentligt men jag vaknade redan vid 06 och solen hade fortfarande inte tittat fram.. Jag låg och drog mig kanske 2 timmar innan dagen fick börja med både tvätt och städning. 4 veckors praktik har resulterat i snabbstädning så nu fick det bli en ordentlig genomkörare, ibland är det skönt med en liten lägenhet!
Dagen fortsatte med en löptur (ääääntligen), första långa löpturen på 4 veckor och det gick oväntat bra, både de nya skorna och solen gjorde nog sitt också. Det blev en tur på stan med mamma och på kvällen hade jag och två pinglor tacomys framför mello hemma hos mig.

Idag söndag vaknade jag också ovanligt tidigt, lika bra att försöka vara vaken så jag behåller denna dagsrytm i fortsättningen. Just nu sitter jag och planerar in träningen för veckan, passen är bokade som vanligt och förhoppningsvis kommer jag få in mina löppass nu också. Veckan som gått har det varit lugnare med träningen, nacken har krånglat och ögonen fick en oväntad allergisk reaktion som resulterade i besök hos vårdcentralen. Men nu är jag så gott som frisk (nästan) så nu kan träningen sätta fart ordentligt!

Likes

Comments

Efter 20 minuter i ugnen är det färdigt och kan skäras upp i bitar. Rekommenderar att lägga på massvis med smör och ost, mums!

Likes

Comments

Igårkväll var det studentfest för lut och temat var emojies! Jag försökte mig på att se ut som astronaut och jag tror att jag lyckades hyfsat iallafall... hehe

Nu har jag gosat ner mig i soffan med täcke, filtar och kuddar med Vasaloppet på tv som får surra i bakgrunden. Vid 17 är det söndagsyogan som gäller men innan dess ska det bakas bröd och förberedas för kommande vecka, en bra söndag med andra ord!

PÔSS

  • Vardag

Likes

Comments

Det är lördag igen och det betyder att ännu en praktikvecka har passerat och 3/4 veckor är avklarade, tiden går så fort nu för tiden att jag inte hinner med.

I torsdags fick jag ett överraskande paket på posten, min bror hade skickat min försenade födelsedagspresent och innehållet var dessa nya skor! Hur fräcka är de inte? och hur snäll bror har inte jag? han vet vad som gör mig lite extra glad.

När jag fick se samlings nya kommande kollektion blev jag helt kär i dessa skor! När reflexerna inte syns så är det en grå färg istället, jag har tyvärr inte hunnit testa dem än, vill prova nu nu NU... Jag har haft en konstant förkylning och halsont de senaste 2 veckorna som vägrar ge med sig så jag har fått avvakta med löpningen.. Tur att praktiken ligger några kilometer ifrån mig och har en riktig jobbig uppförsbacke så jag får lite konditionsträning när jag cyklar dit, hehe... Förhoppningsvis ger det med sig snart och jag kan springa ordentligt igen!

Och till en rolig nyhet! Jag är anmäld till vårruset som håller till nu i början av maj. Gymmet jag är på har en så kallad spring Challenge i 12 veckor där man kan samla poäng för att vinna olika priser och i slutet så springer man ett lopp tillsammans, varför inte tänkte vi så vi har anmält oss! En otroligt bra motivation för träningen också, nu vill man samla så många poäng som det är möjligt, poäng får man efter man deltagit i olika pass/ workshops/ föreläsningar, en kul utmaning och det är roligt när man gör det tillsammans med någon!

PÔSS

Likes

Comments

Igår Lördag fick det bli en vilodag med häng i soffan, alltid skönt att bara ta det lugnt och göra absolut ingenting, bäst att passa på när det väl sker! Idag Söndag blir det däremot träning, jag har redan hunnit köra en löprunda på 7km och om en timme ska jag gå på yoga igen. På söndagar är det yoga slow flow, så det får vi se vad det innebär, känns skönt att avsluta veckan med yoga, en bra start på en ny vecka helt enkelt!

Under löprundan idag rann det tårar hela tiden för att solen sken så starkt, hur underbart?? Det är precis så det ska vara, nu hoppas jag det inte blir mer kyla och snö.

Likes

Comments

Måste berätta att både yogan och strong by Zumba passen jag körde i Onsdags överraskade mig positivt! När jag hör ordet yoga är det bara konstiga och jobba positioner jag först tänker på men detta var något helt annat. Jag skulle säga att det mer handlar om styrka och stretchning, du står i en position som ska vara behaglig för kroppen, du ska inte behöva kämpa emot kroppen. Den positionen får du hålla i 3 minuter och med fokus på andningen också, min balans fick verkligen jobba. Efterät var jag helt slut, det var inte alls jobbigt eller svettigt men det var krävande psykiskt. Sedan blev det passet jag verkligen längtat efter, strong by Zumba, och nej det är inte ett danspass utan det är ett högintensivt pass med både kondition och styrka med lite inslag av steg från Zumba med styrketillägg, jag älskade det! Tror dock inte att min kropp håller med till 100%, det är verkligen hatkärlek till träningsvärk.  

Nu blir det lite mat innan det är dags för fredagspassen, CXWORX och Zumba hej och hå tjötta på!

Likes

Comments