I onsdags gjorde vi en spontan utflykt till Utterö och vi och barnen hade en riktig skön kväll. Nästan längst inne i viken där vi håller till blåser det sällan och det var perfekt väder för ett kvällsdopp för Liam. Han har blivit en riktigt duktig simmare, både på och under vattenytan.

Barnen ville bli kvar över natten men vardagen kallade, men på fredag kväll åkte vi tillbaka och blev kvar till lördag. Det som slog mig var hur lite man egentligen behöver. Stugan är varken stor eller modern, men räcker bra för oss. Tystnaden är det bästa, allt är mest stilla och då kan både stora och små ha en rofylld stund. Vi glömde en väska hemma. I den fanns min telefon, surfplattan och andra egentligen helt onödiga teknikprylar och det var egentligen ingen som saknade dem särskilt mycket.

När vi redan nästan givit upp hoppet om finvädret så om det. Vi vaknade på skären på torsdag till ett spegelblankt hav och bestämde oss för att åka på en dagstur till Umeå. Vi körde ända upp till Umeå centrum och lade till vid gästbryggan. Så otroligt bra att det finns en ordentlig gästbrygga mitt i stan. Skulle vara fint med en sådan också i Vasa, båda för nära och långväga besökare. Hur som helst så var det mest båtar från Finland där så det var nog fler som passar på då det var så bra båtväder.

Vi stannade inte så länge, men vi hann såklart med lite shopping och hamburgare på Max. Det får man inte missa då man en gång är i Umeå. Den här pop up parken tyckte jag var så fyndigt gjord. Måste kanske prova göra en lastpallsblomlåda nästa sommar.

Det blir helt säkert fler turer med båten till Umeå men att åka ända in till bryggan i stan tror jag vi skippar. I alla fall om barnen är med, för det är så otroligt strömt så långt upp så man vågar inte tänka på hur det skulle gå om någon trillade från bryggan. Innan vi åkte tillbaka till skären åkte vi in och tankade till Holmsunds småbåtshamn. Där var det fint så dit åker vi istället igen.

Hemresan från Holmsund till Fårörarna tog två timmar och fem minuter så barnen hann inte ens börja fråga hur långt det var kvar, vilket de garanterat skulle ha gjort om det var en bil och inte båt de suttit i. Liam sov en stund och Emilia kollade på film.

Det är en speciell frihetskänsla att vara så långt ut på havet, I love it!

Och det är ju inte hela världen att inte jag hoppar i för det är ju inte helt ovanligt, men att mina barn nästan inte vill bada för att det är för kallt känns lite trist. På skären är vattnet ungefär 17 grader... De senaste dagarna har ändå Liam hoppat i, för varmare lär det knappast bli. Häromdagen tänkte vi åka på en lite längre tur, men återigen möttes vi av hårda vindar och fick planera om rutten. Vi valde att åka in i Replot hamn och det blev en toppen eftermiddag där. Barnen valde att simma och simstranden där är verkligen perfekt för små barn. Eftersom vi blev kvar ganska länge åt vi på Arken och deras aborre var super. Tror nästan att det blir en till tur dit denna sommar.

Det bästa med semestern är att man hinner hitta på så mycket med barnen. Liam håller på lära sig att segla och köra båt. Med samma gamla lilla båt som jag en gång i samma ålder lärde mig att köra med. Det är alltid lite svårt att veta hur långt bensinen i den lilla tanken räcker så när han frågat hur långt vi kan köra har jag svarat inte längre än pappa orkar ro...

Oj då, nåja, allt viktigt framgår ju trots allt. Den första semesterveckan kan sammanfattas med att det inte alltid blir som man tänkt sig. Vi hade inte tänkt att Linus telefon skulle hamna på havets botten och dagen efter hade vi inte tänkt att bojen skulle släppa precis när det blåste som hårdast ute på skären. Men allt löser sig, telefoner tillverkas trots allt varje dag och båten fick vi blixtsnabbt flyttad till en tryggare hamn. Och att det inte alltid blir som man tänkt sig behöver inte betyda att det blir sämre, ibland är det precis tvärtom.

När vi åkte på glassutflykt till Klobbskat blev det bara vackrare och vackrare och mer spegelblankt ju längre ut vi kom, helt magiskt.

Semester, feels good!

Idag var vi till vårt egna lilla smultronställe längs in i viken vid Utteröfjärden.
Det var hög tid för ett besök för det var en djungel som mötte oss. Det krävs lite arbete innan vi kan luta oss tillbaka och bara njuta. Gräset fick vi (Linus) ordning på men bryggan sätter vi ut nästa gång. Tyvärr börjar det vara så lite vatten kvar i viken så vi kommer inte längre in med någon större båt. Men det är och kommer alltid att vara det perfekta stället att njuta av lugn och ro på!

Nu börjar jag på allvar undra om det är så här det skall vara den här sommaren... 12 grader, blåsigt och regnigt, yllesockor och eld i spisen som återkommande tema. Vi missade det fina vädret på midsommarafton men åkte ut på lördag eftermiddag då det ännu såg fint ut. Vi hann bara ut till Fårörarna så började det blåsa ordentligt.

Men ön vi håller till på är inte vilken ö som helst, för mitt i skogen finns en skogsglänta där många av öns midsommarfirare samlas på midsommardagen. Jag och Liam tog oss en promenad genom skogen dit och jag räknade snabbt till 50 vuxna och kanske 15 barn. Det är speciellt!

Vi hann precis tillbaka ut ur skogen innan det började regna, och det blev bara kallare och blåsigare under kvällen. Så det blev att hålla sig inne i stugan, till och med Linus gav sig på kvällen och hoppade över kvällsstunden ute på bastuverandan. Då är det kallt!

På söndag morgon fick vi besök av ett svanpar och deras tre ungar. Men vädret blev inte bättre och vid lunch gav vi upp och åkte hem. Jag och Liam avslutade helgen på Karlsplan och då kom faktiskt solen ändå fram och vi kunde utan att frysa följa med de spännande tävlingarna.

Vilken dimma det är just nu, vet inte om jag varit med om något liknande. Men vi bestämde oss för att åka ut ändå, men tog det försiktigt. Den sträcka som vanligtvis tar 10 minuter tog över en halvtimme. Vattnet ligger spegelblankt men sikten har blivit ännu sämre och är just nu obefintlig. Inte mycket trafik just nu men både sjöbevakarna och sar har synts till och det är ju bra om någon skulle tappa bort sig i dimman.

Idag på eftermiddagen när de flesta packade ihop och körde in mot stan valde vi att göra tvärtom. Vi hoppade i båten och satte kurs mot Replot. Väl framme kunde vi ostört utforska gästhamnen och området runtom. Man kan säga att det var relativt lätt att hitta en bryggplats...

Det var verkligen en kväll att ta vara på, varmt och skönt. Men ändå inte riktigt som man kanske skulle kunna tänka sig en fin kväll i juni. Badstranden låg öde och jag och Liam nöjde oss med att bara fundera på hur det skulle vara att hoppa från hopptornet.

Även om vi besökt den här platsen flera gånger tidigare så upptäcker man alltid något nytt. Liam hade gärna stannat kvar längre så vi lovade honom att åka tillbaka när det blivit varmare. Vilken tur att hela familjen delar detta intresse och att de finns så många ställen att utforska häromkring. Jag längtar till semestern då det blir dags för också längre turer.

Ibland är det faktiskt helt okej med lite varierande väder. På fredag kunde vi njuta av kvällssolen i stranden, på lördag regnade det på dagen så att man knappt såg över till Sundom från Gerbysidan. När kvällen kom var det spegelblankt och perfekt läge att sjösätta roddbåten och åka ut och ro. Luften var så fräsch och allt var så härligt lugnt. Vilken energi det ger!

På söndag när vi åkte hem började det blåsa ganska bra men vi tog ändå en tur via Seglis och inre hamnen på vägen hem. Där kollade vi in den nya bastuflotten. Jag är inte så mycket för dinner in the sky och sådant, men det här såg riktigt mysigt ut. Skulle mycket väl kunna tänka mig en tur med denna något annorlunda farkost.

Nu verkar det som att det kommer en sommar sakta men säkert. När vi åkte ut på lördag eftermiddag blåste det som vanligt och jag började fundera på om det var det roligaste vi kunde ha hittat på för inte var det särskilt varmt heller. Men står det maj i kalendern så står det och det betyder skärisäsong!

När jag vaknade i morse klockan fem och tittade ut så behövde jag inte fundera på den saken mera. Vilken fantastisk morgon, jag var tvungen att ta fram kameran och ta bilden nedan. Nästan dumt att sova vidare, men tur nog så var det varmt och skönt hela förmiddagen och vi kunde äta frukost ute för första gången den här säsongen.

Det märks att skärgården vaknar till liv igen efter vintern. Det var mer folk ute bland stugorna denna helg och de allra modigaste tog sig till och med ett dopp. Det väntar dock jag med, till augusti eller nåt sånt...