Den tredje november hade jag min stora och första tentamen i osteologi och idag på kladdkakansdag fick vi äntligen svaret! Vi fick mail av vår lärare och jag hade en liten hjärtattack och andades inte medan jag öppnade mailet haha 😅Men jag fick VG!!!! Kändes så skönt med tanke på hur mycket tid man har spenderat i labbet! Och saga fick och VG så det passade juh jätte bra att vi hade vakat kladdkaka, då hade vi juh nått att fira våra bra resultat!

Kram 💜

Nu är det dags för halloween fest🎃 i år bestämde jag mig för att klä ut mig till häxa, mest för att det var billigast haha😂jag och min kompis saga började fixa oss väldigt tidigt då hon skulle vara Frankensteins brud vars hår är i en speciell uppsättning, men jag lyckades sätta upp det och det blev super bra! Vi träffade upp med några vänner innan vi gick mot rindi. Jag tyckte att det var en bra kväll men den blev lite lång! Gick hem vid 05 så jag var lagom slut idag haha 😅

Kram 💜

I torsdags åkte jag och min familj till Barcelona för att fira min farfars 80års dag. 🛫Vi hade det jättebra! Vi hade bra värdet och vi fick se väldigt mycket av stadens kultur. Jag och mamma gick även in i sagrada la familia men jag kan säga att det inte var värt 20€! Utsidan av kyrkan var 100% mer utsmyckad och intressant än insidan. Det coolaste med kyrkan var att på framsidan avbildades Jesus födelse och på baksidan var korsfästningen och hans död avbildad.
Förutom kyrkan så var resten av tiden i Barcelona helt fantastisk! Vi hade väldigt roligt och vi kom närmare varandra som familj. Det var lite tråkigt att inte åka hela vägen hem med dem på söndagen utan att man var tvungen att fortsätta till Visby, men det var skönt att komma hem.
Borta bra men hemma bäst, som man säger haha

Hej alla!

Förra veckan flög jag hem för att fira min mammas födelsedag och för att gå på personalfesten på Borkabrygga.

Det var efter lektionen på tisdagen som jag åkte hem. Först då insåg jag hur kort tid det faktiskt är hem. Även om jag behövde göra tre byten så tog resan med flyg-buss-tåg lika lång tid som färjan tar mellan ön och fastlandet.(305tim).

På onsdagen skulle vi ha födelsedagsfest för min mamma så på morgonen började jag med en cheesecake-bottnad-chokladmoussetårta med chokladganache. Det blev en mäktig tårta men riktigt god, alla uppskattade den så det var värt alla timmar jag la ned på den.

Under torsdagen hände inte så mycket, jag tog en lång promenad genom Skutskär och i elljusspåret. Det var en fin höstdag så de blev lite fina bilder i naturen. Jag passade även på att öva in lite ben till tentamen.

På fredagen var det dags för personalfest! Innan jag åkte upp till Hälsingland åkte jag och mamma in till Gävle för att shoppa lite och äta lunch tillsammans. Det var väldigt trevligt, blev ingen shopping för mig men god mat vägde upp det!Personalfesten var riktigt rolig! Det var lekar förberedda och det lagades god mat men framför allt fick jag träffa alla igen! Vi höll igång mellan 16.00 till 03.00 så man var lite slut dagen efter när man skulle köra hem igen haha. ”Tyvärr” så var det inte bara festen som gjorde mig trött, jag blev också sjuk. L Så när jag kom hem låg jag bara i soffan framför tv:n som resten av familjen som också var sjuka.

På söndagen var det dags att åka hem igen. Innan jag åkte hann jag rösta i kyrkovalet och spendera lite mer tid med hela familjen. Jag åkte från Skutskär 18.49 med tåget och kom till Gotland 22.25.

Det var en rolig vecka. Fick komma hem och träffa familjen och även att få träffa mina härliga kollegor igen.

Kram 💜

Idag var det första skoldagen! Jag började klockan 10 i osteologilabbet men jag var där redan halv, vilket var bra då jag inte hittade. Idag var en introduktion till kursen med information om osteologi labbet samt första delen av en föreläsning om just ämnet osteologi. Jag tyckte att det var intressant och läraren verkar väldigt bra så jag tror att detta halvår kommer blir väldigt roligt! I tidigare blogginlägg skrev jag om min nya cykel, jag kunde inte ta den till skolan idag då den inte går att låsa, låset krånglar, så jag cyklade den till biltema där jag fick lämna in den för servis så nu har jag ingen cykel 😭 Förhoppningsvis får jag den imorgon men jag vet inte. Nu sitter jag iaf i solen framför mitt hus där jag fått en nu kompis(hyresvärdens katt😻)
Längtar tills imorgon och fortsättning på föreläsningen!

Kram 💜

I helgen har jag flyttat till Visby!

Jag ska plugga osteologi inom programmet Arkeologi och antik historia. Det är mitt andra år på programmet då mitt första år var i Uppsala, ska jag nu fortsätta på Gotland. Jag och min familj åkte ner tidigt på fredag morgon till Nynäshamn för att ta färjan över till Visby. När vi väl var framme åkte vi direkt till mitt nya boende för att få se hur det såg ut och för att träffa dem jag hyr av. Vi blev bjudna på Gotlands nationalrätt, saffranspannkaka, och rullrån. All packning jag haft med mig ställdes in i stugan innan vi åkte till hotellet där vi skulle bo innan jag skulle flytta in. Medans jag packade väska till hotellet så hämtade Pappa och axel min nya cykel! Den är ljusblå med en brun flätad korg. På lördagen åt vi en fantastisk hotellfrukost innan jag och mamma blev skjutsade till stugan där vi skulle storstäda innan inflyttning, huset var lite ovårdad så städning behövdes! Efter städningen, som blev näst intill klar, gick vi till Visby innerstad. Innan för murarna fikade vi, gick och tittade på skolan och tittade på flera gamla kyrkor. Dock var ingen av dem öppna 😔. På väg tillbaka till hotellet tog vi strandpromenaden utefter muren i det vackra vädret. Dagen var så varm att vi lång några timmar vid poolen innan vi gick och åt middag. .I dag började vi åter dagen med att städa mitt nya hus och denna gång blev klar! Nu känns huset äntligen fräscht och som mitt eget. Precis när vi blev klara var det dags för min familj att åka med färjan hem igen. Det kändes tråkigt att de åkte och att man nu är kvar själv. Dock så börjar skolan imorgon och då kommer det nog inte kännas så ensamt längre! 😊

Kram 💜

Nu är sista jobbhelgen avklarad och jag lämnar Borka brygga med blandade känslor. Jag vill åka hem och börja packa inför flytten men jag vill också stanna med mina fantastiska kollegor! Denna sommar har varit fylld av skratt och glädje på jobbet, det har inte funnits en tråkig stund. Kollegorna och chefen är de bästa jag har haft och de kommer bli svårslagna. Jag hoppas att jag kan åka från Gotland när personalfesten ska äga rum så jag får träffa alla igen! Men tills dess, som en kollega sa till mig, tack för livet ❤️

Kram💜

Kram 💜

Igår hade vi en underbar dag på Liseberg! För det första hade vi otroligt tur med vädret, det var varmt och soligt. Dagen då vi kom och idag när vi ska åka hem var det mulet och regnigt. Dagen började i alla fall med hotell frukost vilket jag älskar, att gå runt och välja mellan olika brödsorter, pålägg och yoghurt med olika tillbehör. Det känns så lyxigt på något sätt 😍
Vi gick till Liseberg några minuter innan det öppnade för att slippa stå så länge i kö men köerna gick otroligt fort så det blev knappt någon väntetid. Det första vi åkte var berg- och dalbanan Helix, den var så sjukt rolig!! Det som var spännande med den var att man inte började resan med att åka långsamt uppåt som i traditionella berg- och dalbanor utan man åkte direkt neråt. Flera gånger under åkturen ökar den oxå farten precis innan det kommer en loop eller en dal. Utav alla karuseller var Helix min favorit!
Efter några timmar i parken tig vi spårvagnen ner till shoppingcentret Nordström där jag hittade lite kläder, bl.a nya jeans. Istället för att ta spårvagnen tillbaka så gick vi istället på avenyn mot hotellet.
Klockan sju gick jag och mamma tillbaka till Liseberg för att gå på en west coast swing kurs. Det var en super rolig kurs och när man får dansa igen märker man hur mycket man saknar det! 💃🏼 vi blev kvar i parken för att uppleva när det blev mörkt och alla lampor tändas. Det blev väldigt mysigt och det var roligt att åka karusellerna när det var mörkt. Runt nio anslöt resten av familjen och vi åkte några sista karuseller innan parken stängde.
Det man kan säga om denna dag är att jag absolut vill göra det igen!! Men nästa gång vill jag nog vara fler dagar i Göteborg för att riktigt uppleva staden.
Just nu sitter jag i bilen påväg hem så nu väntas en lång resa. Jag ska inte stanna hemma utan jag ska fortsätta upp till stugan för min sista jobb helg.

Kram 💜

Idag har vi suttit i bilen i 7 timmar för att nå Göteborg. Men nu har vi äntligen nått vårt mål; Gothia Tower och Liseberg. Efter god mat och drinkar så lägger vi oss för att förberedda oss för en heldag på Liseberg och Göteborgs aveny.

Kram 💜

Igår var jag och familjen på Borka bryggas pubkväll där bandet Hälsingefyr spelade. Först åt vi deras skärgårdsbuffé vilken var helt fantastisk! Den rökta laxen var min absoluta favorit 😍 Bandet Hälsingefyr började spela efter maten och de var riktigt duktiga musiker! De var roliga på scenen och spelade riktigt bra musik🎶
Kvällen blev dock inte så lång då man skulle upp och jobba dagen efter, men men det får bli en helkväll nästa gång 😊