Australien 2016

En lång resa hem väntar nu. Flyger först till Sydney, sedan är det en 15 h flight till Doha, Qatar och sedan en flight på 6 h 40 min till Köpenhamn där jag landar 12.40 på fredag. Hemma i Kalmar vid 18 på fredagkvällen efter många timmars resande, det ska bli skönt att komma hem nu.

Australien 2016

Hade fem fantastiska dagar hemma i Surfers Paradise, spenderade mycket tid med Nina och även med Lewis. Vi hade en sista kväll tillsammans igår, han hämtade upp mig efter en arbetsintervju som gick jättebra och han fick sitt drömjobb, och sedan åkte vi hem till honom och kollade på film tillsammans med hans hund Charlie, världens sötaste lilla mops. Han släppte av mig på hostelet påväg till jobbet imorse och jag packade ihop det sista innan jag mötte upp Nina för en lunch på stranden innan det var dags för mig att bege mig till flygplatsen.

Att säga hejdå till Nina var mer känslosamt än jag trott, att sätta sig på spårvagnen ensam och veta att en lång resa väntar kändes helt plötsligt lite läskigt. Nu längtar jag hem och ser fram emot att komma hem till min fina familj som jag saknar så mycket.

Australien 2016

Vi hade endast två dagar i Sydney och tyvärr regnade det hela tiden. Men vi hann ändå med en del sightseeing, vi gick till darling harbour och såg operahuset och harbour bridge, promenerade i Hyde Park och Royal Botanic Gardens. Hann även med en fika med två vänner från jobbet vilket var trevligt.

Idag lämnar vi Sydney och flyger tillbaka till Gold Coast där jag spenderar mina sista dagar innan det är dags för mig att flyga hem till Sverige. På 3 veckor har vi alltså tagit oss från Cairns till Sydney och sett så mycket fantastiskt på vägen.

Australien 2016

Vår första kväll i Byron åt vi på en vegansk restaurang och jag åt jättegoda sötpotatispommes.

Stranden var jättefin, men allt känns litet när man jämför med den 60 km långa strand vi är van vid hemma i Surfers. Här var det i alla fall fullt med surfare och folk som väntade på solnedgången.

En promenad till den berömda fyren och Australiens fastlands östligaste punkt var såklart ett måste. Vi gick under solnedgången och fick se en fantastisk sådan.

Nu har vi checkat ut och bussen går om 7 timmar, tyvärr regnar det och man kan inte ligga och njuta av livet i hängmattan som vi gjorde igår. Kombinationen av att vi reser söderut och att hösten närmar sig här har det blivit väldigt mycket svalare väldigt fort, nu fryser vi på kvällarna.

Vi kommer fram till Sydney med tåg vid 7 på morgonen imorgon och har sedan 3 dagar där innan vi flyger tillbaka till Gold Coast.

I Brisbane stannade vi två nätter och våra dagar där bestod mestadels av shopping och god mat. Ninas kille Jordan kom och hälsade på och tog bland annat med oss upp på ett berg för fin utsikt över staden. Här kollade vi på solnedgången och stannade ett tag efter då det var så vackert att man inte ville åka därifrån.

Nu sitter vi på bussen som ska ta oss till Byron Bay. Vår sista bussresa med Greyhound faktiskt, då vi tar nattåg från Byron till Sydney senare.

Tyvärr visade sig utsikten inte bra på bild, men utsikten från vårt hostel var fin den med.

Australien 2016

I Noosa promenerade vi i nationalparken (som är Australiens mest populära nationalpark) i fyra timmar och fick se fantastiskt fina stränder och vyer. Det pågick en surftävling i staden när vi var där och stränderna var fulla med surfare.

På kvällen lyste Hastings Street upp så fint och det var mysigt att promenera inne i stan. Efter Noosa bar det av mot Brisbane, första storstaden på länge.

Australien 2016

Efter många timmar i buss var vi framme i Agnes Water vid halv 7 på morgonen. I fem timmar halvsov vi i en soffa på vårt hostel innan vi fick checka in. Resten av dagen utforskade vi den lilla staden och hittade fina lookouts. Fantastiskt vackert.

5.30 på morgonen dagen efter ringde klockan och vi satte oss i bussen igen för att åka lite drygt 9 timmar söderut, till Noosa. Det här stället har vi hört mycket om så det blir spännande att se om det är lika fint som vi hört. Här stannar vi 2 nätter innan vi åker vidare mot Brisbane.

Australien 2016

Sista kvällen i Townsville tog vi oss upp på Castle Hill för att kolla på solnedgången. Det var ingen lätt promenad men verkligen värd utsikten från toppen och längs vägen. Vi hann upp precis innan det blev mörkt och fick se fina färger på himlen trots en dag med regn och dåligt väder.

Australien 2016

Mysiga Townsville. Vi tyckte verkligen om den här lilla staden med alla fina hus.

Imorgon bär det av mot Agnes Water, vilket är en bussresa på över 14 timmar.