Australien 2016

På julafton frågade familjen om det kommit något paket till mig, då de tyckte det var konstigt att jag inte nämnt något om det. Sedan dess har jag väntat och väntat, och såhär nästan en månad efter jul (och nästan två sedan de skickade paketet) hade jag nästan gett upp hoppet och var övertygad om att det hade kommit bort påvägen.

Så när det igår låg en lapp i brevlådan om att jag hade ett paket att hämta ut blev jag ju överlycklig. Hade fortfarande ingen aning om vad som var i så det var en taggad Alexandra som öppnade paketet. Blev nästan tårögd, fina lappar skrivna med kärlek, juldekorationer för att jag skulle komma i julstämning, massor med svenska saker som marabou, polly puffar (mitt favoritgodis), ballerina och skumtomtar. Och knäckebröd, så underbart med knäckebröd till frukost. Det var även ett litet paket med två fantastiskt fina berlocker till mitt Pandora-armband, och ett utskrivet foto på hela familjen. Så mycket kärlek som fanns i det här paketet, så tacksam över min fina familj som ansträngt sig och skickat ner det här.

Australien 2016

Igårkväll åkte vi på nattmarknad i Helensvale, 40 minuter härifrån. Det var jättemysigt att gå runt och kolla och det fanns så mycket spännande mat från olika länder. Det var inte bara mat utan även kläder, smycken osv, men även en stor scen för upptränden. Stämningen var så härlig i hela området. En väldigt lyckad utflykt helt enkelt.

Australien 2016

En fin gränd i Southport med graffiti-målningar, som vi stötte på påväg till shoppingcentret Australia Fair där vi inhandlade ryggsäckar till vår östkustresa.

Under gårdagens promenad hamnade vi i Cascade Gardens, 3 km hemifrån och precis intill det hostel vi spenderade en vecka på under vår första tid här i Surfers. Här var det jättefint och intressant, en park vi absolut kommer gå tillbaka till.

Australien 2016

1 januari 18.40 gick mitt plan från Brisbane till Denpasar, Bali. Lämnade Surfers Paradise vid 1-tiden, inte allt för pigg efter gårdagens nyårsfirande måste jag erkänna. Första gången jag flög själv och jag måste erkänna att det var lite läskigt, föredrar helt klart att ha sällskap då det alltid är skönt att ha någon man kan prata och diskutera med. Men det gick bra ändå och efter alltför lång väntan i kön till immigration hittade jag min chaufför som tog mig till Tulamben, populärt dykställe på norra Bali, ca 2-3 h från flygplatsen. Var framme halv 2 på natten så jag somnade gott på mitt rum, taggad på att jag skulle få träffa mamma och Erik bara några timmar senare.

Jag vaknade vid 7-tiden och gick ner till havet där de precis kommit upp från morgondyket. En frukost med frukt och bananpannkaka satt fint, speciellt med mitt fina sällskap.

Med frukost i magen var jag redo för lite dykning med. Hyrde utrustning av dykcentret och sedan blev det två dyk på husrevet, alltså landbaserade dyk från stranden vilket jag älskade. Föredrar verkligen att dyka från stranden än från båt, så smidigt.

Efter lunch blev det ett dyk på Liberty Wreck, ett av Balis mest kända vrak och en stor anledning till att så många dykare åker till Tulamben. Detta låg några hundra meter från resorten, så dykcentret transporterade utrustningarna och vi promenerade längs stranden med fenor, mask och viktbälte.

Detta var mitt första vrakdyk och jag tyckte det var väldigt häftigt. Tyvärr var det strömt och sikten hade kunnat vara bättre, men jämfört med dykningen i Sverige var det fantastiskt.

På kvällen åt vi middag på resorten tillsammans med några andra svenskar. De var ett gäng på 18 svenskar som gjorde den här resan tillsammans och några kände jag sedan innan. Två var med på Filippinerna förra året och en är en gammal familjekompis så det var roligt.

Klockan 6 morgonen efter var det dags för dagens första dyk, även detta på vraket. Ett bra sätt att starta dagen på.

Resorten de bodde på var jättemysig, låg precis vid havet med fin utsikt. Maten var fantastiskt god och all personal var jättetrevlig.

Ett till dyk på husrevet och sedan kände jag mig nöjd. Slog faktiskt personligt djuprekord då vi var nere på 31,2 meter. Tog en powernap när de andra gjorde ett tredje dyk och var minst sagt trött på kvällen, att dyka tar på krafterna. Gjorde fler dyk på de här två dagarna än hela 2016 så jag kände mig nöjd, haha.

Innan middagen blev det firande med champagne då en i gänget gjorde sitt 900de dyk under dagen.

Min tredje dag var det dags för dem att lämna Tulamben och åka till Padangbai, ett ställe på östkusten, också känt för sin dykning. Eftersom jag skulle flyga senare denna dag kunde jag inte dyka så vi hittade på annat istället.

Vi hittade en mysig restaurang där vi åt lunch när vi kommit fram. Efter att ha levt på billig mat hemma i Australien (mycket nudlar osv) passade jag på att lyxa till det här.

Det blev lite promenerande i byn, jag och Erik utforskade Padangbai men gick snabbt tillbaka och hoppade i poolen då det var så otroligt varmt ute. Värmen var helt annorlunda än den jag var van vid, temperaturen kanske var samma men luftfuktigheten så mycket högre.

Vi hann med en sista middag innan jag var tvungen att säga hejdå och åka till flygplatsen.

7 på morgonen landade jag i Brisbane efter att ha flugit hela natten. Var hemma vid 11 och möttes av Nina och kände direkt att det var skönt att vara hemma igen. Underbart att ha en trygg plats man älskar att komma hem till.

Tacksam för att jag fick spendera några dagar med mamma och Erik, och att jag fick dyka lite grann. Roligt med lite äventyr i vardagen. Nu är jag fylld med kärlek så nu klarar jag mig ett par månader till innan det är dags att komma hem.

Australien 2016

Nu sitter jag på planet som ska ta mig till Bali. Äntligen ska jag få krama om mamma och Erik som jag saknat så mycket och äntligen ska jag få dyka. Nina vinkade av mig vid bussen och det kändes lite i hjärtat faktiskt, tomt att vara ifrån henne i fyra dagar när jag har varit med henne varje dag i nästan tre månader nu.

Nu är julledigheten över här och det har varit mysiga veckor. Vi hade en mysig julafton med paketöppning, en promenad vid stranden och lite Kalle såklart. På juldagen kom Bradleys familj över och jag fick vara med om Australienskt julfirande. Hans mamma hade lagat god mat och det var så mysig stämning i lägenheten med julmusik i bakgrunden hela dagen.

Bradleys bror Ashley har varit på besök i lägenheten under två veckor och det har varit fest mer eller mindre varje kväll. Jätteroligt att ha honom här, men jag och Nina njöt ändå lite av lugnet när de åkte till Brisbane för att fira nyår där och vi fick lägenheten för oss själva.

Kvällen och tolvslaget firades hemma hos Ninas kille där det var party med massa härliga australienare. Efter en rolig kväll i Surfers tog jag en uber till Broadbeach Waters där jag somnade lycklig i en mysig famn efter en promenad hem i soluppgången. Magisk kväll.

Skrivet 1 januari 19.20

Australien 2016

Idag, 28 december, badade jag i havet för första gången, och då har vi ändå varit här i över två månader. Det känns i luften att sommaren är här och det börjar bli väldigt varmt om dagarna, så det enda man vill göra är att hänga vid stranden eller poolen. Vilket härligt liv man lever ändå, när största problemen är att fläkten är högljudd, att man har sand i sängen eller att man vaknar tidigt på morgonen av att solen lyser in i rummet.

Ska skriva ihop ett inlägg om vår jul här i Australien, det kommer.

Bokat flyg till Bali 1 januari. Tar en liten mini-semester från semestern för 3 dagars dykning med familjen på Bali. Ser fram emot det så mycket, framförallt att krama mamma och Erik men även att äntligen få dyka igen.

Men först: jul och nyår här hemma i Surfers Paradise.

Australien 2016

Åh vilken dag! Idag åkte vi äntligen till Ikea och vi var som små barn på julafton. Bradley har aldrig varit på Ikea innan, men han blev förälskad i det också som tur är.

Vi tog en paus i shoppingen och åt köttbullar, mmmmh. Köpte med mig sås och lingonsylt hem då jag lovat att göra köttbullar till vår Christmas lunch här i lägenheten. Förutom mat fick vi med oss en del nödvändigt hem, som påsklämmor, filt, en visp, papperskorg, doftljus och en fin blomma.