Australien 2016

Tar vara på sista dagarna i lägenheten för på lördag packar vi våra små nyinköpta ryggsäckar och flyger norrut, till Cairns. Därifrån beger vi oss sedan söderut med Greyhound-buss och reser Australiens östkust på 25 nätter. 25 nätter av backpacker och hostellivet, det ser vi fram emot efter vår stabila och lyxiga vardag här i Surfers Paradise och lägenheten.

Därefter är det dags för mig att flyga hem. 24e mars är jag hemma i Kalmar igen, och jag ser fram emot vad sommaren har att erbjuda då den för tillfället är helt oplanerad.

Australien 2016

Sista helgen i Surfers innan jag och Nina åker på äventyr är nu förbi och jag hade inte kunnat haft en bättre helg. En av Lewis närmsta vänner fyllde år och han och hans tjej hade stort firande hemma i deras hus i Pacific Pines, en halvtimme härifrån ungefär. De var så fina värdar och jag hade en jätterolig kväll, träffade dem på en tillställning förra helgen så det var kul att ses igen och lära känna dem ännu mer. Vi stannande över natten och sov otroligt gott i ett av gästrummen.

Söndagen var en riktigt mysdag och jag njöt av varenda sekund.

Australien 2016

Finaste lilla kattungen bor nu hos oss. Det har flyttat in en kompis till Brad här i lägenheten, som sedan ska ta över vårt rum när vi lämnar. Tillsammans har de nu skaffat en liten kattunge som är det sötaste vi har sett.

Australien 2016

En mindre värmebölja har kommit hit igen, och med temperaturer närmare 40 grader är det svårt att inte klaga lite.

Har spenderat helgen med Lewis och igår fick jag följa med på lite festligheter, många nya människor fick jag träffa och det var en mycket trevlig kväll. Australienare är verkligen så otroligt trevliga och lätta att umgås med. När vi till slut kom hem hade grannen födelsedagsfest så då var vi där ett par timmar för lite mer festligheter.

När vi vaknade till den här värmen visste vi inte riktigt vart vi skulle ta vägen, så efter vi fått i oss lite Burger King i magen begav vi oss ut på sjön för lite fiske. Tyvärr blev det ingen fisk men det fläktade skönt i alla fall.

Igår var ingen vanlig dag utan Ninas 20-årsdag. Det blev firande på morgonen och sedan en utflykt till Brisbane för middag och bio, vilket var jättemysigt.

Har inte varit i Brisbane innan så det var roligt att se staden på nära håll. Här i South Bank fanns en lagun fullt med folk som solade och badade, inte så konstigt när staden inte ligger vid havet och därför inte har några riktiga stränder.

Vi promenerade ett tag och när vi började bli hungriga gick vi in mot stan och åt på en vegansk restaurang vi hört mycket om. Maten var jättegod och mätta och belåtna satte vi oss i biosalongen, förväntansfulla inför 50 shades darker. Filmen var verkligen jättebra och vi båda var mycket nöjda med dagen.

Australien 2016

Har haft bästa morgonen på länge! Lewis tog med mig ut med sin båt för en fisketur och vi spenderade flera timmar på havet. Så härligt att åka båt och så skönt att vara ute på havet när det är såhär varmt. Tyvärr blev det inga fiskar idag men vi hade det mysigt ändå, och att bli hemskjutsad med båt var ju lite lyxigare än med bil. Att vi fick se ett tiotal delfiner var ju inte helt fel heller. En perfekt lördagsmorgon.

Australien 2016

Idag blev det en utflykt till Main Beach och The Spit. Den långa promenaden i värmen var värt de fina vyerna och utsikten över Surfers Paradise. En bra dag helt enkelt!

Australien 2016

Häromdagen kom Ninas pojkvän och ett par vänner till honom över för att de ville låna vår pool. Älskar att vi har bott här i snart 3 månader och det är först nu vi har badat i poolen. Men nu har vi i alla fall upptäckt hur mysigt det är där och vi spenderade vår söndag där innan vi åkte till Broadbeach och åt middag.

Australien 2016

I torsdags, 26e januari, var det Australia Day. Som vanligt vid public holidays går australienarna all in vad det gäller firande och här i lägenheten var det fest tre dagar i rad.

Jag och Nina valde att hålla oss undan från festandet här hemma och åkte 10 minuter norrut till Broadwater Parklands. Vi kom lagom till fyrverkerierna, vilket för övrigt var de häftigaste fyrverkerierna jag sett någonsin. Senare åkte vi tillbaka till Surfers och mötte upp Emilie och Molly, två vänner hemifrån, på Hard Rock Café och drack drinkar. En promenad senare var vi hemma i lägenheten och somnade gott efter vår första Australia Day.

Australien 2016

Imorse följde jag med Lewis när han fiskade och det var så mysigt. Vi köpte med oss lite frukost och åkte till hans favoritställe en bit norrut, men efter ett par timmar gav vi upp då det inte verkade finnas några fiskar där idag. Påväg hem för att släppa av mig stannade vi till en snabbis vid ett annat ställe han brukar fiska på och efter bara några minuter fick han en Mangrove Jack. Tyckte det var så kul att följa med och fiska, och så kul att se lyckan i hans ögon när han äntligen fick napp.