Det börjar närma sig avfärd. Köpa bil i USA kunde ha varit lite mer simpelt kan jag i nuläget känna. Florida är fantastiskt men nu vill jag vidga mina vyer. Givetvis vill jag även se vad östsidan av staten har att erbjuda innan vi lämnar och drar mot Alabama, Mississippi, Louisiana osv. Jag skulle aldrig ta mig för att lämna Florida utan att ha besökt Miami, den färggranna kändisstaten. Inte heller Key West som vi faktiskt häromdagen bestämde oss för att köra, det till sin spets. Räknar man från fastlandet ska detta ta ca tre timmar beroende på trafik. Det har varit specifika önskemål från min sida, speciellt att få se Miami, och tur är väl att Carl inte är den som bangar. Han tycker förmodligen att jag är jobbig som har så mycket jag vill se på vår trip haha! Tur är väl att jag, spontan som jag är, är på när det kommer till saker han vill se också. Detta har hänt sedan sist:

Måndag: Mindre hektisk dag som för min del spenderades inne, soltrött (för att inte säga solbränd). Carl var iväg med sin syssling Sylvan och tittade på bilen vi veckan innan visat intresse för. Det visade sig att denna rent ut sagt var skit och Sylvan sa att den inte hade tagit oss halvvägs utan att packa ihop. Det är det jag menar, att problematiken när det kommer till att köpa bil, i ett för mig främmande land hade kunnat komma att förstöra precis allt vi sett fram emot. Därför är vi otroligt tacksamma över att Sylvan med fru Lisa hjälp oss så mycket med bilköpet. Lisa med pappersbiten och Sylvan med bilen. Carl kom hem runt lunch och gav mig då både goda och dåliga nyheter. Att bilen vi hittat gick bort men att de båda tillsammans lyckats hitta en ny, mycket bättre bil som Sylvan skulle åka och titta på senare. Den visade sig vara perfekt! Måndagen bjöd även på en tur till affären för att handla åt Mary och oss. Vi låg vid poolen där ett gäng sociala gamlingar kom fram och frågade oss om två unga svenskars road trip genom USA, en resa som alla i närområdet tycktes känna till haha! Alla här är så fruktansvärt trevliga att det för mig som (mer eller mindre) introvert svensk nästan upplever som obehagligt. Jag jobbar på att från och med nu se alla människor som pratar med oss som genuint intresserade människor och inte som läskiga stalkers.

Tisdag: När jag vaknar är Carl inte i sitt rum och jag sätter mig och äter frukost, länge. Sen kommer han in genom ytterdörren och säger att jag ska komma ut. Där står fina bilen. Bilen är tillräckligt stor för att vi vid nödsituation ska kunna sova i den, om vädret inte tillåter oss att tälta eller om vi helt enkelt inte lyckas hitta något motell. Resten av dagen minns jag inte men jag skulle tro att vi tog det lugnt framför nyheterna som går KONSTANT på 1000 olika kanaler. Lilla Trumpis som härjar ute i stora vida världen, oroligheter inom landet, USA vs Nordkorea, terror i Paris osv. osv. Mary säger det, att man inte längre behöver se på filmer utan att det duger gott och väl med nyheterna som idag är ren dokusåpa.

Onsdag: Jag är nu trött på att ta det lugnt. Jag måste ut ur huset. Carl och jag går (GÅR!) till stranden, Redington. Carl ville fiska från piren och det gjorde vi. Entré, hyra av utrustning och bete blev dyrt men vi fick en riktig fågeluppvisning på köpet. Pelikanerna gick precis bredvid oss och tiggde likt hundar. Kanske eftersom att snubbarna bredvid oss slängde fiskar till dom titt som tätt... Jag tröttnade på att stå på piren och gick in till stranden och solade en och en halv timme ca. Carl kom och väckte mig genom att hälla vatten ur en vattenflaska i huvudet på mig. Vi gick sedan och åt lunch på en fisk- och skaldjursrestaurang som låg precis vid vattnet.

Torsdag: Vi väntar fortfarande på nummerplåtarna till bilen och vi kan inte använda den först måndag. Men jag ville inte sitta inne eller gå till stranden så vi tog bussen till det hak som serverar kubanskt kaffe som Per tipsat oss om. Gott! Mycket mer hände inte och kvällen kom. Vi åt middag med Mary som vanligt och efter glass med jordgubbar och andra bär kände jag att det nu någonstans måste vara nog. Jag kan inte äta all den här goda, söta amerikanska maten utan att röra på mig. På något vis vill man ju gå plus minus noll? Eller? Så jag snörade på mig mina nya kritvita pjuckar och drog ut på löprunda. 26 grader varmt i stjärnklar svart natt. Det var länge sedan jag var så utmattad. När vi kör bil sen får det bli bara gröt till frulle, enkel lunch och ännu enklare middag. Väl hemma efter rundan däckar jag på sängen med nyheterna på. Som vanligt.

Fredag: Sylvans fru Lisa är ledig (första dagen på länge) och vill ta med mig och Carl till lite stränder vi ännu inte besökt. Hon har sina favoriter och frågar oss om vi gillar mer öde stränder eller turisttäta och ger oss sedan precis det vi letat efter. Jag älskar att få hjälp av folk från området för dom har minst sagt koll. Vi åker hela Indian Shores ner, förbi Redington Shores, Madeira Beach, över bron till Treasure Island där vi stannar. Vi parkerar bilen och plockar ut allt hon tagit med att bjuda oss på. Mozzarellasallad, bröd, fin ost, jordgubbar och kolsyrad dryck som jag inte druckit på länge. Nyttigt tänker vi och skrattar till. Det märks hur mycket hon njuter av ledigheten. Parkeringstiden tog slut, vidare till nästa strand längst ut på Pass A Grille. När vi badat länge åkte vi för att hämta hennes två söner från skolan. Obeskrivligt söta. Vid skolan presenterades vi för en av Lisas väninnor som vi pratade lite med. Även hon mycket trevlig. Hon, precis som alla andra vi pratat med önskade oss lycka till på vår resa och lade även till hur avundsjuk hon var. Är det något jag tycker att man ska göra när man är ute och reser är det att besöka vissa specifika platser. Först och främst matvaruhus/affärer. Det är jättekul. Sedan en kommunal skola. Det är otroligt intressant att se just dessa tycker jag. Vi, Lisa och barnen åkte tillbaka till Pass A Grille efter skolan och åt på The Brass Monkey, ett glasskafé.

Lördag: Vi åt skräp hela dagen. Handlade vatten. Badade i Poolen. Snackade med alla trevliga gamlingar, drack gin och tonic. Åt mer skräp ute på en filt på baksidan och lyssnade på musik. Vi åt amerikansk potatissallad som Mary gjort. Åt, åt, åt.

Söndag: Idag har vi tvättat, städat, dammsugit och packat. Vi laddar upp inför vår långa bilfärd, läser kartor och tittar ut första övernattningsplats. Imorgon ska vi köpa campingsaker, annan utrustning till bil, bland annat vattendunk med tappkran och mindre bilkyl. Godnatt!

Hej hopp alla glada! Jag och min gode vän Carl befinner oss nu i USA, i vackra Florida. Efter att ha spenderat en vecka här insåg jag att det kanske är värt att satsa på lite resbloggande ändå. Mestadels för att alla där hemma verkar vara väldigt intresserade av vad som försegår här, men även av den enkla anledningen att det inte finns något bättre sätt att dokumentera en resa på. För er som missat kan jag mycket kortfattat berätta vad som kommer ske tre månade framöver:

Carl och jag har under en längre tid funderat på att dra iväg utomlands tillsammans. Vi har pratat om allt från segling till vandring och när han en dag i höstas åter tog upp frågan kunde jag inte riktigt finna någon anledning till att tacka nej. Med nattjobb och framtidsångest kunde jag helt enkelt inte göra annat än att hoppa in i spånandet kring en resa som kunde ta mig bort från allt elände, åtminstone för en stund. Genom att addera samman våra önskemål fick vi sol, vita stränder och värme i en perfekt kombination med sköna naturupplevelser, hiking, storstadsliv och utforskandet av andra matkulturer. Carl sa: "Då kör vi USA tre månader då?" I USA finns släkt, gemensamma vänner och andra bekantskaper till Wikströms som Carl pratat mycket om genom vår tid som vänner. Det låter som en härlig bunt människor jag gärna skulle träffa tänkte jag och hoppade på idén. Det gick fort att lägga upp en plan och redan en vecka efter det att vi först nämt USA satt vi och bokade biljetter. Målet var, och är fortfarande, att göra resan så spontan som möjligt och därför vet vi inte mycket mer än så. Vi hade biljetter till Tampa, Florida den 10e april och vi har om tre månader, den 8e juli ett plan som kan ta oss hem till Sverige från Portland i Oregon. För er som är mindre bra på kartografin över USA kan jag kort sagt säga att det är en bra bit med bil från punkt A till B. Vi har en lång, härlig, spontan road trip att se fram emot.

Nu har vi hälsat på farmor Mary i Tampa, en person som är fantastisk på så många sätt. Med en otrolig gästvänlighet välkomnade hon Carl och mig på bästa sätt. I måndags eftermiddag lokal tid plockades vi upp på flygplatsen av en bekant till henne vid namn Tom. Tom går inte att beskriva i ord utan måste upplevas. En person som vanligen uppfyller begreppet snackpåse får sig garanterat en utmaning vid eventuellt försök att överträffa Tom's sociala "skills". Jag har aldrig tidigare mött en person som snackat så mycket på så kort tid. Han pratade om från allt från road kills till USA's rättssystem och vi båda fattade tycke för honom direkt. Varje gång vi sätter oss och äter vid matbordet hemma hos Mary får vi förutom otroligt god mat även fantastiska historier berättade för oss på det mest underbara sätt. Berättelser från hennes barndom, roliga anekdoter och klockrena skämt hon själv en gång fått höra och än idag skrattar gott åt, Jag tror inte att jag någonsin lyssnat så noga och intresserat på någon annan tidigare. Inte ens i skolan... Förlåt mor men det är så det ligger till. Detta har hänt hittills (uppdatering blir bättre framöver):

Måndag: Vaknar 2:00 av mitt alarm. Blir upphämtad 3:30 av Per och Carl och vi åker mot Linköping. Avgång 06:10, ankomst 07:55 Amsterdam, avgång 10:25, ankomst 13:20 Detroit, avgång 17:55, ankomst 20:33 Tampa. Carl något orolig över hans ESTA (inresetillstånd) som det krånglade en del med. Men av någon anledning måste detta ha löst sig själv och vi lyckades båda efter mycket köande, väntande och många kontroller ta oss in i landet. Resulterade i en mycket lättad Carlis. Flygningarna gick helt okej om man bortser från att min förkylning orsakade obeskrivligt obehagliga lock för mina öron och att jag fick sitta bredvid den där klassiska amerikanen som tvingats köpa dubbla platser för att få plats. Skjutsade av Tom, mottagna av Mary. Vi sover sedan första natten i Florida, ovaggade.

Tisdag: Jag börjar äntligen känna mig bättre efter min sjuka, feldiagnostisering och onödig penicillinkur. Vi startade dagen med bologna sandwiches som Carl pratat om/dyrkat länge. Vi gick över till Publix, en mataffär och gick länge runt och skrattade högt åt all konstig mat och åt den larvigt höga mängden socker i precis alla varor. Mest på kul försökte vi hitta mjölk utan socker i, det utan resultat. Vi skrattade åt påskgodiset som var sådär larvigt överdrivet kristet och gick sedan till busstationen. Fem dollar för att få åka buss obegränsat. Vi tog oss till en T-Mobile där vi lade upp en plan för surf och skaffade amerikanska telefonnummer för att kunna nå varandra. Dyrt blev detta men vi båda var överens om att vi under resans gång inte vill behöva oroa oss över surfmängd och plötsliga, oönskade extrakostnader. Kvällen spenderades vid köksbordet där Carl lärde mig och Mary kortspelet "22". Jag har stora problem att ställa om dygnet visar det sig och jag somnar tisdag kväll tidigt och vaknar onsdag morgon vid 4:00, och så fortsätter det.

Onsdag: Båda vaknar tidigt och inser att vi behöver ännu en chilldag. Mary förklarar att det tar tid att ställa om sig efter tidzonerna och att jet lag brukar komma efter. Vi drack alldeles för lite vatten dagen innan och insåg att förändring var nödvändig. Vi gick ut till bussen men ställde oss på fel sida om vägen och bussen drog förbi oss fort likt en avlöning. Vi kollade kartan i våra mobiler med obegränsad surfmängd (hur nice?!) och insåg att vi lika gärna kunde gå, jag i mina Pons och Carl i ullstrumpor och mindre fotriktiga sneakers. Vi åt på Chili's och besökte även den bilfirma som vi tror ska få äran att sälja oss vår road trip-bil. Det närmar sig nu vägen och alla miles! Försäljaren försökte några knep som vi inte lät oss luras av och insåg där och då att alla bilförsäljare/firmor inte är som Bil AB Wallin Eftr... Helt slut av solen drog vi soltrötta nordbor hem.

Torsdag: Första dagen på stranden. Vaknade även denna dag runt 4:00 och bestämmer mig för att hålla mig vaken på kvällen. Underbara vita stränder, trevliga människor, sol, värme och semesterkänslan är på topp. Vi besökte Seaside Seabird Sanctuary i Indian Shores, åkte Jolley Trolley och gick upp och ner längst stranden.

Fredag: Vaknade skapligt och tog oss upp för att äta extra amerikansk frukost och spela äventyrsgolf vid Indian Shores. Även denna dag blev det ett dopp och en promenad på stranden. Den berömda skobrännan börjar vid det här laget arta sig och vi båda inser att vi måste ta en funderare över våra val av skodon. Det bjöds på härliga historier vid matbordet även denna kväll. Långfredag och påsk.

Lördag: Påsk bjöd på påskfrukost. Vi begav oss mot bussen något senare denna dag och drog till ett större mall där jag köpte mina efterlängtade Nike Huarache. Carl tyckte först att dom var fula och därför köpte jag dom. Sen var dom tydligen fina. Jag har vid det här laget tröttnat på korta shorts av flera anledningar och köpte därför även en jeanskjol och en en billigare klänning. Då detta inte är någon som helst shoppingresa kändes det när det sved till lite i pluskan denna dag. Trötta efter shopping och irriterade (mest Carl) efter ett möte med en dryg butikexpedit som totalsågade Sverige/svenskar gick vi in på en butik vi hittade påväg mot busshållplatsen vid namn "Cake Affection" för att söka comfort food. Man hör på namnet att här fanns goda saker att smocka i sig. Otroligt trevlig bagare kom fram och berättade om hur han inte förstod sig på amerikanernas sätt att proppa allt med socker och hur han valt att använda sig av ingredienser från Europa. Han fick gissa var vi kommer ifrån och lyckades pricka in "norra Europa" väldigt snyggt. Mary bjöd senare på påskmiddag med sill och potatis. Jag kan inte i ord beskriva hur gott det smakade efter att under snart en veckas tid ätit amerikanskt. Vi båda bestämde oss för att ta en tur till Ikea framöver för att se om det finns sill att köpa. Efter middagen kom Mary med påskägg till mig och Carl.

Söndag: Vi bestämde oss för att dra till stranden idag. Vi ville kolla vad det skulle kosta att få fiska från piren och jag ville bada. Återigen, fantastiska stränder. Amerikaner och turister ligger och steker och vi kommenterade båda två hur otroligt bruna vissa av dom faktiskt är. Där gick vi och kände oss något solbrända efter första veckan i nytt klimat. Maja i Spanien har även hon fått smaka på en härlig bränna! Lesson learned... Vi stannade på stranden länge, så pass länge att bussen hem slutat gå. Barfota gick jag med flipp flopps i handen och tung Kånken full med vatten på ryggen. Bilder från dagen kommer senare.

Vad tiden går fort. Det känns som att studenten var igår, detta trots att jag nu är inne på sjätte arbetsveckan. Jag kan inte låta bli att längta tillbaka till en mer säker tid. Framtiden är ett oskrivet blad och jag ser nu, trots min osäkerhet, fram emot att få sätta mig ner och påbörja det långa skrivandet vi kan kalla livet. Vuxenlivet, som tidigare känts så långt bort och främmande står nu precis framför fötterna på mig. Frågor som "Vad vill jag göra nu?, Vad kan detta leda till? Leder mina val till rätt väg?" cirkulerar konstant i mitt huvud och gör sig ständigt påminda. Frågan är bara när jag ska finna svar på alla dessa frågor...

Studentens lyckliga dagar som vi längtat så mycket efter passerade fort. Nästan sådär overkligt fort, att det kändes som att jag själv inte var med om dem, utan endast satt som en passiv åskådare, och såg på från långa avstånd. I bara några ynka timmar fick jag ha min fina, men å så dyra, mössa åt rätt håll. Tanken på att packa ner alla fina studentpresenter i flytta-hemifrån-lådor är skrämmande men samtidigt mycket lockande. Spontant skulle jag vilja säga att jag just nu älskar livet.

Här följer nu några bilder från en tid jag saknar:

Senaste tiden i bilder. Det är galet vad tiden går fort... Speciellt när man har mängder av inlämningar att skicka in innan sista terminen på gymnasiet tar slut. 24 dagar är det kvar. Snacka om en riktig deadline. ÄCKLIGT KORT TID. En skräckblandad förtjusning kan vi kalla det.

Jag har så mycket att jag skriva att jag inte vet vart jag ska börja... Förra tisdagen hade Max och jag årsdag (älskar dig!!), jag har varit på bal (tack ni som arrangerade det, underbara ni), jag har hittat en ny studentklänning som jag faktiskt tycker väldigt väldigt mycket om, jag har ätit massor av skit (glass, bakverk av alla dess slag, massor av ost och kex osv) och har därmed förmodligen lagt på mig de kilon jag tappat senaste tiden. Jag har varit på halkan, jag har fått mitt jobbschema inför sommaren (hela sommaren... fuu). Jag har även ätit massor av god mat, speciellt under de vackra sommardagarna vi i början av månaden fick vara med om. Grilldoft, nyklippt gräs, nyutslagna liljekonvaljer, champagne och solvarma ben. Det kunde inte bli mycket bättre! Nu hoppas jag bara på lika fint väder inför studenten.

Jag kan även berätta att jag efter några mail fram och tillbaka har fått bästa ABC-gruppen att skicka mig en ny studentmössa. Den jag provade ut och den jag fick hem var väldigt olika i storlekarna och därför är den jag har hemma något för stor. Krångliga jag. Besvärliga jag. Men fick väldigt bra hjälp och allt har löst sig på bästa sätt!

Det får räcka för nu gott folk. Jag kommer lägga upp lite fina balbilder framöver!

Gårdagen: I härlig sommarvärme (nästan) startade Matilda, jag och Fanny kvällen med kycklingsallad ute på plattgången längst med huset. När grabbarna grus sedan anlände förflyttade vi oss med våra drinkar ner till bryggan, där kvällssolen alltid är som vackrast. Fler och fler kom och snart satt vi alla som vanligt runt en kortlek. Efter några Galliano Hot Shots och Pandoras ask drog vi in mot stan och mot Harrys.
Jag vill passa på att tacka alla för en trevlig kväll med mycket skratt och mycket kärlek. 💛

Valborg: Spenderades i Stockholm med Ivar och Felix. Tillsammans bildar vi det filmteam som nästa vecka förhoppningsvis kommer kunna presentera en film om "Droghandeln i Sverige". Vi begav oss alltså till Stockholm för att: 1: Filma massor av material till dokumentären 2: Fira vår vän kungens födelsedag 3: Se Kungsträdgårdens körsbärsblom 4: Shoppa och slutligen 5: Äta på restaurang och dricka gott vin.

Vad jag har förstått är jag inte ensam om att denna afton, i panik sitta och försöka skriva ihop ett någorlunda argumenterande tal inför morgondagens nationella. Blä. Inte nog med detta är jag äckligt trött efter att ha suttit nattvakt på Katrineholms innebandy Cup till 7:00. Låt mig ta studenten nu...

Apropå studenten!! I somras när jag var i Australien pratade jag och Jordyn om studenten (hör och häpna) och häromdagen skrev hon att hon bestämt sig för att resa hit till Sverige och fira med mig!! Vad jag har förstått känner Jordyn, efter att ha bott i Sverige några år under sin uppväxt, en stark dragningskraft till vårt vackra land. Dessutom verkar hon tycka väldigt mycket om våra svenska högtider haha! Vad jag har förstått brukar hennes familj kring jul försöka efterlikna det svenska julbordet så mycket som det går. Sill går kanske att köpa på IKEA..? Helt underbart haha! Nu ser jag mycket fram emot att få träffa henne igen!

Goddagens kära vänner! Jag skulle vilja påstå att jag inte mått såhär bra på väldigt länge. Vi har visserligen otroligt mycket i skolan såhär på vårterminen i trean men utöver feta inlämningar, gymnasiearbeten och nationella prov är livet underbart att leva. Just nu är jag obeskrivligt taggad på studenten och allt vad den innebär; bal, fester, vänner, sena kvällar och givetvis mycket mycket gott att dricka!

Förra veckan var jag på jakt efter studentklänningar i Stockholm, en stad jag måste medge att jag känner stark förkärlek för. Samtidigt som jag ofta tycker att det känns väldigt bra att åka hem efter en hektisk dag i huvudstaden, är det helt klart en dröm att någon gång i livet få bo där. Efter en tursam jakt släpade jag med mig två klänningar, en jeanskjol, ett par nya Fjällräven Alta och en linnekappa hem. Jag vet inte vad det är men just nu känner jag mig väldigt kreativ... Jag äter upp all inspiration som tilltalar mig och låter den påverka mig, mina beslut och framtida mål. Jag har för övrigt tagit tag i mitt liv och börjat träna och äter numera mindre skit. Jag skulle inte vilja påstå att min kost tidigare varit "dålig" utan att mitt missnöje dessvärre grundar sig i det eviga småätandet.

Idag står plugg och vaccination på schemat och med lite Dylan i lurarna ska jag och the "Girl from the North Country" ut på en lång promenad. Hare gott!

Allmänt: Istället för att läsa ekonomi, om finanskriser och börskrascher, läste jag den nya ELLE... Det är ungefär där jag står just nu. Det är mycket på alla plan, framförallt i skolan. Min sista termin på Duveholm börjar på måndag, då vi för övrigt är lediga. Jag är så taggad på framtiden! Även om allt är långt ifrån hugget i sten ser jag fram emot så otroligt mycket just nu! Inom en relativt snar framtid åker vi till fjällen igen. Denna gång med familj, pojkvän med familj och det stora "fjällengäng" vi alltid åker skidor med. Närmare sommaren ska jag till Götet och se Håkan, festa, gå på bal, ta studenten, festa ännu mer, kanske resa någonstans och förhoppningsvis jobba massor. Annars längtar jag efter allt det där andra som väntar. Plugga, flytta hemifrån och helt enkelt få klara mig på egen hand.

Dagen: Idag såg jag seriöst ut som en kille. Jag vet inte vad som händer haha! Jag skulle inte vilja påstå att jag har ett grymt sinne för mode, vad som passar mig och inte. Vad jag dock är rätt säker på är att jag aldrig har känt mig såhär risig tidigare. Då menar jag dessutom risig under en längre tid... Jag har mina fuldagar allt tätare och känner mig mest blä när det gäller både utseende och mående. Som jag nämnt tidigare är vintern inte min primetime (eller vad man kan kalla det) utan är istället den tid på året då jag är blek, trött, har slitet hår, klär mig illa och struntar i allt från smink till mitt eget välmående. Även om det kanske inte är särskilt nyttigt är det galet vad en solbränna gör. Nu vill jag ha soool.

Det är kallt och är mörkt ute. Även om ljuset tappert håller sig kvar någon extra timme om dagarna så här års är det långt ifrån trevlig att stiga upp tidigt på morgnarna. Just nu känner jag hur solens frånvarande strålar påminner mig om hur viktiga de faktiskt är. I mörka tider har jag nämligen lätt att bli lika mörk jag... Jag ser det fina i alla årstider men jag kan inte låta bli att önska att tiden gick lite fortare, att det kanske är dags att det går mot lite ljusare tider nu. Jag vill kunna springa utan att lungorna fryser till is och jag vill kunna sola mot husväggen utan att behöva ha tjockaste dunjackan på. Trött på kylan och lika trött på skolan som redan första veckan efter jullovet låter en påminnas om att man lever. Helgen som jag planerade att plugga sönder blev istället två slappa dagar i underställ under en filt framför tv:n. Studenten och sommaren... vart är ni när vi behöver er som mest?