Nära Mui Ne ligger dessa sanddynor, som små miniöknar, en vit och en röd. Så fint var det, särskilt den vita. Den röda var också fin, men lite mindre. Däremot kan jag tänka mig att den röda är otroligt vacker i en riktigt fin solnedgång. Så kul att se!

Nästa destination: Mui Ne!
Vi kom ner till södra Vietnam från Da lat och hittade ett litet rum att hyra och gick ut och kikade på stan och njöt av att gå i klänning och shorts i soooolen! Efter middagen gick vi till ett hostel i närheten, tog en öl och pratade med lite folk. Vi träffade två tjejer vi mötte i Hanoi, så det var superkul!

På morgonen tog jag en joggingtur och sedan skyndade vi oss ner till stranden och låg där ett par timmar. Mui Ne verkar vara ett Thailand för ryssar, för det var en stoooor strand med massa fina resorts och en massa ryssar. Så himla skönt att vara på stranden. Efteråt åkte vi på utflykt! Ska visa er snart var. Där mötte vi iallafall två killar som vi åt brakmiddag med på en supermysig mexikansk restaurang. Tror inte vi ätit så mycket sen vi kom till Vietnam sammanlagt, haha men det var hur trevligt som helst! Vi mötte sedan upp med de svenska tjejerna och hade världens mysigaste kväll allihopa!

Hej från Da Lat!
Tycker ni förresten det är kul/okej att jag gör såna här inlägg för varje nytt ställe? Nu i Vietnam förflyttar vi oss väldigt mycket, så jag tänker att det blir lite lagom?

Efter först 13 timmar buss till Nha Trang och sedan 5 h till längst fram i bussen på den vackraste bergsväg kom vi fram hit till Da Lat. Väldigt förvånade blev vi över storleken på staden efter att ha åkt på en ganska ödslig, slingrig väg. Vi hade förväntat oss mer en liten bergsby, men den är stor och rätt fylld av liv. Och moppar såklart.

Tyvärr blev jag sjuk mitt i natten på den första bussen från Hoi An. Precis så fruktansvärt som det låter... Kanske matförgiftning eller något med galna magkramper men också feberliknande huvudvärk. Som tur är har det gått över ganska fort, men det är ändå typiskt då Da Lat är mest populärt för sina naturäventyr som canyoning, vattenfallshopp, river trekking och sånt där. Är inte riiiiktigt i form för att fira ner mig från höga vattenfall... Som tur är var jag mer sugen än Freja och jag har gjort sånt förr. Men lyckades ta mig i kragen och vi gick på lång promenad runt staden igår, åkte till ett litet vackert vattenfall iallafall :-D och idag har vi också gjort lite sightseeing. Lite fina hus, kyrkor och ett "crazy house", ett superweird hotell som kändes lite sagan om ringen eller hobbit typ. Nu sitter vi i SOLEN (!! äntligen) på vår balkong och ska i eftermiddag rulla vidare till Mui Ne. Snabb visit, men vi kan inte göra allt det roliga här och staden i sig är faktiskt inte den roligaste, enligt oss och vad vi sett. Ingen förstår vad vi säger heller haha.

Allt är inte guld som glimmar ;-) kram på er

Idag åkte vi iväg på matlagningskurs!! Vi gick först på marknaden med vår guide. Det är väldigt speciellt med matmarknader utomlands alltså... Har lite svårt för att se mat på det sättet, på det verkliga sättet egentligen, när köttet ligger hit och dit, fiskar sprattlar omkring och hönor står i en liten bur. Så när hon frågade om någon var vegetarian åkte min hand lite spontant upp haha. Det var dock inga problem! Sen åkte vi bamboobåt bland water coconut-träd. Efteråt gick vi till köket och där lagade vi fyra rätter. Det var såååå kul! Så nu kan jag stylea med mina vietnamesiska vårrullar.

Hoi An, It's been a pleasure!
Vi bestämde oss nyss för att ta bussen ikväll istället för imorgon. Vi har lite tight om tid här i Vietnam så vi kör vidare helt enkelt.

Hoi An är en otroligt mysig liten stad som bjudit på goda måltider på lyxiga hälsocafeer, middag för fem kronor på matmarknad, små tempel, promenader, hundratals upptända lanternor på kvällarna, en riktigt rolig kväll och det bästa boendet vi kunnat få. Det har kliat lite i fingrarna till att sy upp kläder, då det är deras specialitet men jag har faktiskt hållt mig.

Nu åker vi vidare! Xoxo

Godmorgon från Hoi An!
Vi är *trumvirvel* FÖRÄLSKADE i denna lilla mysiga stad. Vi kom hit igår efter 16 h på buss, fick äntligen i oss lite mat och kikade runt. Igårkväll träffade vi lite folk, drack några drinkar och hade kul!

Nu har vi laddat batterierna med denna underbara frukost. Jag åt yoghurt med granola, jordgubbar och banan och en smoothie till det med passion, jordnöt och kokos. Freja åt en kycklingmacka som också verkade super! Och så drack vi ingefärate, så gött med lite vitaminer. Tänkte på dig, mamma. Du hade älskat det här stället :-) Nu ska vi iväg! Vi tänkte besöka lite tempel och sånt här i stan, boka en matlagningskurs och promenera ner till stranden. Det är molnigt och lite regn men vi tänkte kika på den iallafall.

Kram!!!

Med några blandade bilder från Hanoi säger vi nu adjö och stiger om någon timme på en nattbuss som tar oss ner till en stad längre söderut. Hanoi har varit väldigt spännande, en lite kaotisk stad med sjukt mycket trafik och människor. Lite kallt har det också varit, hehe, men idag var det iallafall uppehåll. Vi har idag promenerat runt nästan överallt med lite fikastopp här och var. De har så sjukt mysiga och många fik och smoothie/juiceställen! Jag älskar ju sånt, så tycker att det var väldigt kul och lite förvånande. Vi hittade också en liten sjö mitt i stan som vi gick runt, två gånger faktiskt haha. Det var så skönt att kunna gå på utan att sicksacka mellan alla mopeder. Trottoarer i den här staden finns liksom inte, de är moppeparkering ;-)

Gillar den här staden men nu vill jag faktiskt skippa dunjackan och tillbaka till värmen! Puss på er!

Throwback biking around Singapore

Idag åkte vi ut på tur till Halong Bay. Så häftigt! Och nu mera ett av världens sju underverk. Five to go för min del! Vi åkte ut med buss och sedan hoppade vi på en båt där vi fick jättegod lunch, lite olika vietnamesiska rätter. Vet inte vad allt var men sånt så är kul! Ingen hund lovade de iallafall ;-) Sen åkte vi ut, kollade på bergen (eller vad man nu kallar dem), paddlade kajak och var inne i en ascool grotta (och frös) Vi köpte oss varsin jacka igårkväll och det var så himla tur för det var så sjukt KALLT. Kändes som svensk höst... Kanske max 10 grader? Jag frös trots jackan nästan ihjäl, speciellt när jag blev lite blöt av kajakturen.

Det var nästan lite spöklikt där ute som ni ser på bilderna och jag hade den där visan flickan i första Pirates-filmen nynnar på i huvudet. Coolt var det men inte särskilt fint enligt mig, inga fina bilder iallafall haha. Freja håller dock inte med mig och tyckte det var jättefint. Det var iallafall sjukt kul att se Halong Bay, men jag tror vi hade uppskattat det ännu mer om vi hade haft varmare väder eller mer kläder :-)

Nu: varm dusch sedan nattmarknad!