Hejhej! Jag lever! Camp är för mig över för denna gång vilket känns jättetråkigt. Avslutade med flaggan i topp, en grym sista grupp av campers och en mysig sista middag med all personal från camp. Jensen och Anna följde med mig till flygplatsen, men innan det var dags för flygplatsen så åkte vi till sista staffpartyt för att säga hejdå till alla. Mycket känslor. Vi åkte tillbaks till camp och blev upplockade av campens chaufför som körde oss till flygplatsen. Vi grät floder både i bilen och när vi sa hejdå på flygplatsen. Jag sov ca 2h på flyget och landade klockan 10 på JFK flygplats. Jag levde på kaffe hela lördagen för att hålla mig vaken, samtidigt som jag försökte ta in hur stor denna stad är. Det tog drygt två timmar att ta sig från flygplatsen till hotellet. Grym utsikt från fönstret bredvid min säng har jag också. I söndags promenerade jag genom central park, det tog ca 3 timmar. På eftermiddagen var det dags för WNBA alltså världens högsta liga i basket för damer. NY Liberty tog emot LA sparks. Justin Bieber var på samma match vilket var lite fränt. Passerade även trump-tower tidigare under dagen och var fundersam över varför så många gator var avstängda, det visade sig senare på kvällen att Trump anlände till Trump-tower ca 5 minuter efter jag passerat. Sånt här händer bara i NewYork. Åt iallafall en väldigt god hamburgare på en restaurang inte jättelångt från hotellet och avslutade kvällen genom att promenera runt på times-square. Jag gick över 30 000 steg denna dag.

Igår spenderade jag lite drygt 7 timmar på naturhistoriska museet. Helt klart värt varenda minut!!!! Åt middag på Panera och gick sedan tillbaks till hotellet och tvärslocknade.

Idag har jag sprungit runt på times-square och shoppat. Har fyndat en del samt bara tagit in hur stort allting är här. Åt förresten middag på Bubba Gump. Har man sett Forrest Gump så är detta ett måste! Grym mat och trevlig personal. Tyvärr regnade det idag vilket var lite tråkigt. Hoppas på bättre väder imorgon då det är dags för mer turistattraktioner!

Publicerar lite bilder från telefonen då jag inte har wifi på dator :( Mer bilder kommer då jag är hemma igen!

• USA

Just nu är det resthour här på camp. Jag har precis skrivit klart mina sista parentletters för denna sommar och mina campers sover. Passar därför på att skriva lite funfatcs:

1. Tid är inte viktigt på camp. Så fort ett barn frågar vad klockan är så svarar vi counselors med "camp time". Efter ca de två första dagarna av svaret "camp time" ger barnen upp och slutar fråga om tiden.

2. Man hittar dagligen nya blåmärken, skrapsår och andra skråmor och man är alltid lika fundersam hur det hände.

3.Armband är en big deal här på camp. Varje vecka får barnen och vi counselors ett armband beroende på vilken grupp man är i. Har man en grupp som går på trail och uträttar sina behov i skogen så kan man berätta detta för sin counselor och man kan få ett poop-bracelet. Det finns också olika tävlingar där man kan få armband också. Dessutom flätas och knyts det oändligt många kompisarmband. Jag kommer inte ens ihåg hur många armband jag har knutit, säkert runt 40 stycken. Längst ner i detta inlägg finns en bild på några av armbanden jag gjort i sommar.

4. Privatliv, vad är det? Det finns inga badrum/toaletter så man kan "stänga in sig" utan det är bås. Det är dessutom en centimeter tjock glipa runt hela dörren så det är inga problem att sitta på toa och observera vad andra gör utanför. Detta var jag skeptisk mot de första dagarna men ingen bryr sig längre. Vi umgås med barnen/vår co counselor heeela tiden. Det finns inte mycket tid för att gå undan och vara för sig själv när hela stället kryllar av folk.

5. Det springer runt vilda kalkoner här. Vi ser vithövdade havsörnar och hökar nästan dagligen, jag har sett floddelfiner i floden, hjortar ser vi lite då och då och tvättbjörnar är inte ovanligt att se heller. Djurlivet här på camp är riktigt coolt. Vi får se så mycket vilda och ovanliga arter!

6. Jag blandar svenska och engelska hela tiden när jag försöker prata svenska. Min hjärna är inställd på engelska och det är konstigt att prata svenska.

7. Varje dusch är den bästa någonsin. Det är ialafall vad jag säger till mig själv varje gång jag får en möjlighet att duscha. Vi counselors har inga duschrum som bara vi får använda utan vi måsta använda samma duschar som barnen, den enda haken är att vi inte får vara inne i duschrummen medans barnen är där. Vi måste vänta tills sent på kvällen eller tidigt på morgonen när barnen sover. Camp tröttar ut en och man prioriterar sömn. Varje dusch blir man 5 nyanser ljusare.

8. Man blir immun mot stink. Allt och alla stinker och ingen bryr sig pga camp.

Nu är det fredagkväll och jag befinner mig troligtvis på det sista staffpartyt. Detta inlägg är tidsinställt då jag redan innan visste att jag inte kommer ha tid att lägga upp något i helgen. Detta är min sista helg här på camp. Det är nu sju dagar kvar tills jag lämnar camp. Jag åker på lördagmorgon runt kl 3 och planet mot New York går klockan 6:50. Nedräkningen har börjat. Snart är detta äventyr över. Det har verkligen varit ett äventyr. Jag har lärt känna så många människor, så många barn!! Jag har lärt mig så mycket nytt och fått nya sätt att se på saker och ting. Hittills har jag varit ledare för 60 barn och jag får troligtvis 10 till barn nästa vecka. Dessutom har jag lärt känna barn som bor med mina kompisar(andra counselors) här på camp. Det bästa som finns är när en camper som man har haft tidigare under sommaren kommer tillbaks senare och bor i en annan stuga. De känner igen en, kommer och säger hej och undrar hur det går. Då det är ca 250 barn här varje vecka så kan man med lite snabb matte räkna ut att jag sett/träffat lite över 2000 barn denna sommar. Det är helt sjukt när man tänker på det. Hur många av dessa barn kommer att bli något stort i framtiden? Jag kanske har träffat USA´s framtida president? vem vet.

Till veckan ska jag börja packa ihop mina saker, skriva ut biljetter, se till att säga hejdå till alla och ha en riktigt rolig sista vecka.

• USA

Lördagkväll och jag är totalt slutkörd. Har i veckan haft en jobbig grupp. Mycket drama och tjafs... En tjej var väldigt speciell och hade väldiga problem med sin ilska. Två andra tjejer klumpade ihop sig och hackade på tjejen som hade problem med sin ilska. Jag kan inte ens räkna alla bråk de hade under denna vecka. Detta resulterade i att jag blev sjuk på torsdag kväll och fick sova i campens sjukstuga. Det var inte så dumt faktiskt då sängarna där är 1000 gånger bättre än i stugorna. Om man bortser från allt drama som veckan bjöd på så gjorde vi några roliga saker där faktiskt alla verkade vara glada. Vi gick ner till stranden och badade x-antal gånger. Jag fick gå på min första trail i onsdags, laga mat och bo i tält. Vi tältade tillsammans med en annan grupp från våran "grannstuga" på camp. Detta bidrog till att tjejerna i "klumpen" inte kunde hacka på tjejen med angerissues. Alla verkade ha jätteroligt iallafall. Tidigare under onsdagen så tog jag med mig barnen till campens gaga-pit, en cirkelformad "arena" med jord som underlag. (Reglerna kommer som en bild i slutet av inlägget.) Eftersom det hade regnat under natten så var spelplanen fylld med lera. VI körde därför muddy gaga. Barnen hade jätteroligt och det hela slutade med att alla barnen bokstavligen simmade runt i leran. Två andra ljusglimtar från denna vecka var att jag fick brev från mormor och morfar!! Dessutom fick jag brev från två campers som jag hade förra veckan. En av tjejerna hade till och med översatt sitt brev till svenska!!! Jag blev så rörd när jag öppnade brevet och insåg att hon hade lagt ner så mycket tid på att översätta en A4 sida bara för min skull!

Igårkväll åkte jag tillsammans med Samantha, Lovisa och Alberto till St.Paul. är åt vi på restaurang och sedan visade Samantha oss runt på hennes Collage. Det var riktigt häftigt att se! Vi åkte sedan hem till Samanthas aunt i Hudson där hon skulle hämta lite grejer. Lovisa somnade i bilen så vi lät henne sova vidare i bilen medan vi andra kollade in huset. Jag och Alberto krigade om framsätet hela kvällen och när vi skulle ut från Samanthas hus så var det kolsvart ute. Alberto tog sina skor i händerna och började springa mot bilen och skrek "jag sitter fram nu", två sekunder senare försvinner han, han ramlar rakt in i en buske som det är för mörkt att se och tappar dessutom bort skorna i busken. Jag vek mig dubbel av skratt. efter lite sömn så klev jag upp, gick till matsalen och gjorde frukost sedan packade jag om och sorterade min resväska. Det är nu bara två veckor tills jag åker till New York. Nästa helg är jag ledig men jag vet att jag kommer göra så mycket annat så jag kommer garanterat inte ha tid att sortera min väska. När jag var klar bytte jag om och gjorde mig redo för dagens stora fotbollsmatch. Camp St Croix vs Camp Ihduhopi. Vi vann matchen med typish 10-8. Det var jämt, roligt och jobbigt. Vi avgjorde iallafall det hela på straffar. Vi vann straffläggningen med 7-2 vilket gjorde oss till självklara vinnare. Vi grillade sedan på camp tillsammans med Ihduhopis spelare/ledare. Nu är jag riktigt trött och ska strax gå och sova. Imorn är det dags för en ny grupp igen. Jag har en hästgrup. Fem hästtjejer ska jag ta hans om själv i stuga femton där även Natalia kommer bp med sina fem seglingstjejer! Kommer bli skitkul! Jag tror att allt annat blir/är bättre än förra veckans grupp.

För två veckor sedan följde jag med Jensen hem till hennes pappa. Nu i helgen när jag hade lite (väldigt lite) tid över så redigerade jag de sista bilderna från sist jag var hos Jensen och hälsade på vilket var ca två veckor sedan. Min dator verkar för övrigt fungera igen??

Vi vaknade ganska tidigt på lördagen (camprutin haha) och åkte till svensk institutet. Det var roligt att se då jag fick lära mig massa nya saker om Sverige som inte ens jag visste. VI hittade dessutom Ragundadräkten på museet viket också var jättekul. Vad är oddsen att en dräkt från en sådan liten by finns utställd på svenskinstitutet i Minneapolis??

Vi åkte vidare till Mall of America och spenderade ca tre timmar där. vi hann inte ens gå igenom en tredjedel av byggnaden. Det var så galet enormt. Tivoli, gokartbana, biograf, minigolf, akvarium och såklart MASSOR av affärer. Jag hittade fjällräven. Juste, IKEA ligger granne med MoA.

Efter MoA väntade ett besök på Jensens pappas lekstuga/hobbybod/Jobb/vad man än vill kalla det. Han jobbar som flygplansreparatör men på detta ställe skruvar han flygplan från andra världskriget för skojs skull. Vi fick se och provsitta några av planen och bilarna. Vi fick också se när några av planen lyfte för att åka iväg på flyguppvisningar.

Rolig helg med massor av historia! Till saken hör också att vi spelade Elvis och Johnny cash i bilen vart vi än skulle. Vi åt massor av amerikansk mat och avslutade helgen med snacks framför filmen "walk the line".

Hejhej, sitter nu hemma hos Jensens pappa med mina fina vänner och tittar på Harry Potter. Helgen har varit väldigt mysig. Igår när vi slutade åkte vi direkt hem till Jensens pappa och tvättade sedan åkte vi och åt middag på en pizzabufe. Vi äventyrade runt hela kvällen och landade hemma hos Jensen igen kl halv ett. Vi började då kolla på grease men jag somnade efter tio minuter. Imorse klev vi upp och åkte till Jensens mamma, hon hade lagat en helt underbar amerikansk frukost till oss. Vi åkte sedan till en vattenpark och spenderade resten av dagen där. Imorgon är det dags för camp igen, jag bor i samma stuga och ska ha samma åldersgrupp som förra veckan så jag är supertaggad!

Jensen är ett stort HarryPotterfan, vilket man kanske ser på inredningen under trappen

Jensens mamma undrade lite spontant om vi visste vem Lindesy Vonn är, självklart sa jag. Det visar sig då att hon är uppvuxen i samma område som Jensens mamma nu bor i. Vi passade därför på att gå och kolla på skidbacken där hon lärde sig åka skidor

Nicole, jag, Jensen, Anna och Grace❤️

Hejhej
Nu var det ett tag sedan jag bloggade. Ungefär en vecka sedan. I vanlig ordning så har det hunnit hända massor på en vecka. I fredags åkte mina campers hem, vi gjorde våra AOR's vilket betyder Areas Of Responsibility och innebär städning av hela camp. När AOR's är klart är det dags för fredagsmöte för campens ledarteam. Typ det drygaste och längsta mötena som existerar då alla är så fokuserade på att hålla ut liiiiite till innan det är dags för lite ledighet innan nästa barngrupp anländer på söndagen. I fredagskväll åkte jag, jensen, anna och Grace till Panera och åt middag vilket var välbehövligt. Vi sprang även runt på Dollar-tree och Target innan vi tillslut letade oss tillbaks till camp. På lördagen tänkte jag ha sovmorgon men jag vaknade kl 7 och kunde inte somna om.. camprutiner.. så jag klev upp och duschade och gjorde mig klar för dagen. När alla andra vaknat och vi käkat frukost så gick jag och Jensen på upptäcksfärd på en övergiven del av camp. En gammal ropechallenge som inte används längre och har vuxit igen. En av alla historier vi berättar för barnen lyder: "Det här är feernas land. Människorna byggde en ropechallenge här och de byggde den jättestor och tog feernas mark utan att fråga. Feerna började tillslut att hämnas och skar av repen. Människorna gav upp feerna tog tillbaks sitt land." Jag tog med mig kameran dit och fotade och när jag sedan la in bilderna i datorn så visade det sig att mitt tangentbord på min dator har slutat fungera/det fungerar ibland vilket också har bidragit till ingen uppdatering. Hursomhelst. I lördags eftermiddag åkte jag och Jensen till Hudson för att utforska den lilla stad som vi faktiskt har 30 minuters promenadavstånd till men som vi aldrig har tid att utforska. Så lördag kändes som rätt dag för att utforska. Vi gick in i butiker och letade souvenirer. Efter ca en timme av promenerande i 35 graders värme var vi ganska less så vi köpte glass och åkte tillbaks till camp. Nästan alla från camp samlades sedan nere på stranden för sol, bad och tolkning efter båt. Det var kul. Jag Jensen Anna och Grace åkte sedan tillbaks till Hudson och käkade kinesiskt till middag vilket resulterade i att alla kände sig sjuka dagen efter haha.. När vi kom tillbaks till camp senare på kvällen undrade Anna o Grace vart ropechallengen var, vi tog med oss ficklampor och fick för oss att utforska i mörkret. Vi hittade ropechallengen men såklart var det mycket mer spooky denna gång. Tillslut gick vi tillbaks till vår stuga och satt där och berättade spökhistorier i flera timmar.

I söndags kom det nya barn så denna vecka har jag haft 10st 10åriga TB's i stuga 10 som ska sova kl 10. Lite roligt. Veckan har varit grym. Jag fick äntligen lite "riktiga" barn som faktiskt bråkar och har hemlängtan o sånt. Alla mina tidigare grupper har varit änglar så det var kul med lite förändring. I onsdags skulle vi på trail, alltså gå 2-3km ut i skogen och tälta. Men pga en åskstorm (för ovanlighetens skull) så blev vi klar på camp och hade övernattning i the Lodge. Detta har nog varit den bästa campveckan hittills och det gick så himla fort!! Redan fredag och helg om några timmar!! I helgen ska jag, Anna, Grace och Nicole till Jensen! Det ska bli riktigt roligt, speciellt om alla våra planer går att genomföra!

Hejhej!

Just nu sitter jag inne på OE-kontoret och har precis skrivit klart mina parentletters. Alltid lika stor lättnad när det är klart. Varje vecka skriver vi ett "brev" till alla barnens föräldrar/vårdnadshavare, därav namnet parentletters. Dessa ska lämnas in varje torsdag innan middag. Ett PL som vi kallar det kan se ut ungefär såhär:

Hälsningar från Camp St. Croix!

Mitt namn är Kristina men din camper (namn) kanske känner igen mig som Wiz.Några aktiviteter vi har gjort under veckan är badat, åkt båt, lekt lekar, spelat kort, hälsar på hästarna och lagat mat över öppen eld när vi hade outdoorcooking. Din camper (namn) gjorde väldigt bra ifrån sig när vi hade outdoorcooking hon/han var väldigt hjälpsam och såg till att allt gick rätt till.

Jag hopppas att (namn) kommer tillbaks nästa år! Hälsningar Wiz.

Såklart varierar alla breven beroende på camperns personlighet och vad han/hon har gjort bra. Spelar dessutom roll om jag har spenderat mycket tid med campern. Det är svårt att beskriva någon som man knappt har spenderat tid med. Förra veckan var det jättesvårt att skriva PL då jag hade summersamplers och mina PL´s skulle skrivas efter 1,5 dag med barnen. Det löste sig och jag lämnade in dem i tid, men det var svårt!

Denna camp-vecka har bokstavligen sprungit iväg.Det är redan torsdag och imorgon åker barnen hem :(. Min grupp har varit helt underbar. Igår hade jag ledarmöte på min rast och många av ledarna berättade att de hade jobbiga grupper, jag kände inte igen mig i något de sa för mina barn är superlugna och snälla.

Har nu varit på camp halva tiden!!! Senaste dagarna har jag haft summer-samplers. Det var riktigt riktigt roligt! Barnen var underbara. Det var ganska varmt under onsdag och torsdag ca 30-35 grader. Vi spenderade därför massor av tid på campens slip and slide samt nere på stranden. Nästa vecka har jag en grupp boots and saddles med Anna från Australien. Vilket innebär hästar en vecka till!! Kommer bli riktigt roligt.

Just nu sitter jag hemma hos Jensen i Burnsville. Har i kväll varit och ätit pizzabuffé. Min nya favoritpizza heter nu mera "bacon-cheeseburger and fries". Provade också mac and cheese pizza. Amerikanarna är galna och blandar allt konstigt man kan komma på. Till efterrätt blev det dessertpizza. Pizza med blåbär, "kaktus" och en annan med hallon.

Imorgon väntar ett besök på svenskinstitutet, mall of America samt att vi ska åka till Jensens pappas jobb och hälsa på.

Idag är det 4th of July, vilket innebär USA´s nationaldag. Det innebär också att det är en månad sedan jag åkte hemifrån!! Galet hut fort tiden går. Nu till helgen har jag varit här halva tiden och då är det bara fem veckor kvar tills jag åker till NewYork! Morgonen började med frukost och sedan hissades flaggan och vi sjöng sånger. Många gick all in för dagens outfit vilket var jättekul. Jag som är allt i allo fram tills imorgon har under förmiddagen hjälpt till att få iväg alla som skulle på tredagars kanotutflykt/hike. Nu har jag rast och senare ska jag hjälpa till att checka ut massa barn från campen. Eftersom ca 70 personer är på hike och de flesta som inte har campers ikväll åker hem så kommer det vara jättetomt här på camp ikväll. Jag har inga planer på vad jag ska göra, men det visar sig! Här kommer lite bilder från vår matsal som jag var med och dekorerade i förrgår natt.