Efter två veckor som känns som 2 år måste jag säga de. Jag stortrivs! Folket. Platsen. Jobbet. Allt bara stämmer och jag njuter så sjukt mycket att jag får spendera en vinter här uppe!

Myggbetten på handen kliar. Jag kollar ner på den och möts av tre röda prickar på utsidan av handen. Mitt ansikte fylla av ett leende och minnena från kvällen natten och morgonen i Buenos Aires rullar i bakhuvudet. Efter ett jobbigt hejdå på onsdagsmorgonen hoppade jag, kapten, hotellchefen, chief engineer, kocken Karin, Pål och Tim på flyget och någon timme senare landade vi i Buenos Aires. En helt fantastisk middag nere vid vattnet och några glas rödvin senare gick vi hem i mörkret.

Då kom vi på dem briljanta idéen.

Fnissandes som små barn, tar vi hissen upp till Karins rum. Vi kastar av täcken och kuddar och på något vis får vi faktist ut den tjocka dubbelmadrassen ut genom den smala dörren, ut på balkongen. De är stjärnklart och månen lyser starkt. Vi somnar högt över taken i den sovande staden.

Morgonen efter och vi vaknar av huvudstadens morgontrafik. Solen skiner. Inte ett moln. Vi kollar på varandra och asgarvar. Där låg vi i flera timmar. Åt frukost. Prata om livet och den helt galna trip vi gjort tillsammans. Perfekt slut på en perfekt resa!

Hej mamma och pappa, just nu sitter jag uppe på toppen av en vulkan, 62° S, en bit utanför Antarktis. Jag sitter lutad mot en sten, solen är underbart varm och vinden är stilla. Bergen runt den stora kratern är täckta av snö och den övergivna valstationen längst ned vid vattnet står lika orörd som den gjort sen de senaste utbrottet. Luften är torr och kall. Helt ensam sitter jag, då och då avbryts tystnaden av att radion sprakar till och något meddelande från landningsplatsen kommer igenom.

Jag har varit här förr, exakt denna sten har jag suttit lutad mot, exakt samma tanke som jag hade då har jag nu. En kuslig känsla. Hur kan jag ens befinna mig på detta ställe två gången inom ett år? En varmt gåshud sprider sig över kroppen. Tanken kommer tillbaka. Eller de är nog ingen tanke, mer ett konstaterande som just här och nu känns mer logisk än någonsin.

Du väljer inte dina föräldrar, men jag är så jävla glad att jag hamna i era händer.
Tack för allt ni gett mig som tagit mig till den punkt i livet jag nu är i. Tack.

Sitter på golvet i min hytt. Vågorna rullar båten när vi rör oss norr ut. Vi passerade Cape Horn för några timmar sedan och min packning är snart klar. Alla väskor ligger gapande och överfulla med saker jag samlat på mig på dessa 10 veckor på havet. Vilken resa de varit. Sista dagarna på Antarktis var fantastiska. Vilka landningar vi gjort, allt från att stå och flytta is i timmar och hållit i båtar när de kommer fram och tillbaka från skeppet till att sitta i bara ett lager underställ på en fjälltopp och njuta av den härliga sommarsolen. Tack för mig Antarktis, vi ses igen!

Tankarna rusade. Vad f*n håller jag på med.

Kylan biter tag i huden på det mest brutala vis jag någonsin upplevt när jackan flyger av. Frusna fingrar som gör sitt bästa med att på kortast möjliga tid få av sig de tre lager underställ från mina ben. Raggsockorna jag snodde från mammas garderob innan jag åkte ligger nu ut och in slängda på den steniga stranden (förlåt om de luktar pingvinbajs när jag kommer hem). Sista som ryker är trosorna. Sen finns det ingen återvändo.

Jag springer. Halkar runt på de iskalla stenarna. Ont. Kylan biter så hårt i min kropp. Allt i mig vill vända och springa tillbaka till mina varma kläder. Men min kropp fortsätter längre ut och tillslut befinner jag mig under ytan. Det salta kalla vattnet bedövar allt. -2°. Mina fötter försvinner först. Smärtan att ta sig upp på stenarna. På med ett lager kläder och sedan in i båten. Ta sig till skeppet och in i duschen. Duschen var nog värst. Tusen nålar.

Om det var värt det? Utan tveka, JA!

Badad naken på två kontinenter, nu är de bara fem kvar!

Jag är här. Jag är faktiskt här. Helt otroligt. 20 år gammal och jag gör min ANDRA trip ner till Antarktis. Galet är de enda ord som kommer upp i mitt huvud.

Första jag gjorde när vi gick iland var att kasta mig på stranden. Jag pussade de salta stenarna och andades in luften. Isbergen flöt sakta förbi med strömmarna och pingvinerna dök ner i vattnet. Vi gick över till en stor koloni av Adéliepingviner där jag sen stod i några timmar idag, skriket från dem blev en underbar bakgrundsmusik till den otroliga sommardag Antarktis bjöd på. Just över noll grader, vindstilla och en värmande sol. Allt var så vackert. Moderjord vad jag älskar dig!

Två intensiva dagar på den coolaste ön jag vet. Den har gett oss allt från snöstorm till solbränna på en förmiddag, pingviner i mängder, pälssälar som bråkar med oss, elefantsälar som vilar på stranden. Allt har varit helt fantastiskt!

Vi hann med tre landningar innan vi nu åker ännu mer söder ut, mot Antarktis. Grytviken, Fortuna Bay och Stromness, tre platser som vi gick iland på och tre platser jag faktiskt varit på förr. Känslan i kroppen när jag gick omkring på dessa platser igen, platser jag inte visste om jag skulle få se igen. Otroligt. Är lycklig i hela kroppen!

Efter tre fantastiska dagar på Falkalndsöarna med allt från galen natur, sjärnklar himel och massa pingviner lämnar vi nu och åker ännu mer söder. Next up: Sydgeorgien

Första natten jag spenderar på fast mark på två månader. Två månader.

Vi tog en promenad upp på en topp i solnedgången. Luften var lagom kylig, sådär härlig att andas in som den kan vara en härlig vårdag. Fåglarna tystnade. Stjärnorna lyste klar och vi satt en liten grupp och pratade om livet och skrattade i natten. Allt var så bra, Falkland du är underbar!

Väskorna stod packade och klara i rummet och jag log medmatkoma utbredd på sängen. Imorgon skulle jag hoppa av båten i Montevideo efteren fantastisk resa ända från Arktis. Jag skulle ha en skön dag med Chief Purser Musti på ett spa. Varahärlig i kroppen innan vi dagen efter skulle ta en taxi till flygplatsen ochflyga hem där min underbara mor skulle hämta mig på flygplatsen. SKULLE…

Det ena ledde till det andra och här sitter jag nu åter igeni min hytt. Väskorna är uppackade, båten rör sig söder ut och JAG SKA TILL ANTARKTIS.

Förlåt igen mamma och pappa. Jag siktar på att kanske varahemma innan jul i alla fall, hoppas det är okej

Fick några behövliga timmar i Montevideo