Jaha, det var dessa två månader det. Nu har vi i skrivande stund landat på Arlanda och väntar på våra väskor. Resorna gick bra som tur var och vi båda mår väl bra också. Inte mentalt bra då vi fortfarande är rätt emotionella att vi lämnat Australien. Men men...
En bättre resa har vi nu helt enkelt gjort och kunde inte varit nöjdare. Får se vad som händer med bloggen nu när vi är hemma, vem vet! Kanske blir någon resa inbokad snart igen...

Nu ska vi snart möta Krisses gulliga lillasyster som står och väntar på oss i ankomsthallen och ska skjuts oss hem. Du är guld värd Johanna!

/ Två slitna tjejer som precis smakat på kallt kranvatten som inte smakar klor.

För att vi sitter alldeles emotionella på flyget snart i Sverige igen, kan det ju vara kul att lista lite olika saker från denna resan.
Så här kör vi, helt oberoende av varandra.

Jojjas lista:

Bästa stället: Cairns
Saknat mest hemifrån: kranvatten & lantchips
Bästa maten: På dykbåten, sån lyx!
Läskigaste upplevelsen: hållit i en orm, grät som ett barn
Bästa upplevelsen: Dykningen & Fraser Island
Använt mest under resan: flipflopsen, känner allt under
sulan då det knappt är någon kvar.
Häftigaste upplevelse: Skydive!
Godaste vi ätit: BBQn i Everglades (den köttbiten!)
Värsta vi druckit: goon...
Det du ätit mest av: mackor med sylt tyvärr
Mest Australienska låten för dig: Love yourself med Justin Bieber, han hördes överallt.
Kommer sakna mest: allt. Värmen, få prata engelska
Värsta du ätit: majs som Krisse tvinga i mig
Onödigaste stället vi åkte till: Nimbin
Vad köpte du mest: Sylt & pesto
Onödigt du tog med hemifrån: 3 olika necessärer
Bästa du tog med hemifrån: fickkniv & min bästa kompis
Vad kommer du inte sakna: goonet
Vad kommer du sakna: människorna vi träffat<3
Något du gjort bra: lärt Krisse äta gröt å hon älskar det!
Denna resa i ett ord: Bäst (-a jag har gjort, alla gånger)

Krisses lista:

Bästa stället: Scubapro 3 (båten vi bodde på när vi dök).
Saknat mest hemifrån: Kalles kaviar.
Bästa maten: BBQ-lunchen i Everglades.
Läskigaste upplevelsen: minuten innan vi ska hoppa ut ur ett plan.
Bästa upplevelsen: Fraser Island!
Använt mest under resan: sarongen har används som allt från handduk, klänning till regnjacka och sjal.
Häftigaste upplevelse: dykningen i Stora Barriärrevet!
Godaste vi ätit: kladdkaka på Café Fika.
Värsta vi druckit: Strongbow, australiensisk cider som har en eftersmak av spya...
Det du ätit mest av: havregrynsgröt med jordnötssmör och banan.
Mest Australienska låten för dig: What Do You Mean med Justin Bieber ger minnen sedan dag 1 till slutet.
Kommer sakna mest: att hänga med alla härliga människor vi träffat.
Värsta du ätit: pasta med tomatpuré (trodde vi köpte tomatsås)...
Onödigaste stället vi åkte till: Brisbane och Nimbin.
Vad köpte du mest: Pesto- eller syltburkar.
Onödigt du tog med hemifrån: alla olästa böcker och spel, vi har inte spelat ett enda spel ihop...
Bästa du tog med hemifrån: min bästis till resekompis!
Vad kommer du inte sakna: smaken av goon.
Vad kommer du sakna: värmen.
Något du gjort bra: tränat mycket engelska.
Denna resa i ett ord: oslagbar!

Vi vaknade med alldeles för lite sömn i kroppen, snittade 4 timmar... Vi packade ihop det sista och checkade ut för en sista gång. Kön till utcheckningen var inte nådig och att stå där trött med tunga ryggor var ingen bra kombo. Vi överlevde med nöd och näppe och la oss vid hostelets snoppformade pool. Tragiskt nog började det regna och vi fick flytta in till baren under tak. Timmarna sprang iväg och det var dags att hoppa på den 10 minuter sena shuttle bussen till flygplatsen. Vi sa hejdå till Matt och det är så tragiskt att säga hejdå till sina nyfunna vänner, det är tur att Facebook finns så man kan hålla kontakten. På Cairns airport checkade vi in utan problem och inne i vänthallen satt vi och skrattade åt de som blev uppropade i högtalarna att de skulle gå till sina flighter. Tänk vad pinsamt att höra sitt namn! Vi gick runt i de olika butikerna och till Jojjas stora glädje fanns Victoria's Secrets. Hon hittade sin älskade parfym som hon fick när hon fyllde år i somras och som är svår att få tag i. Tyvärr kom vi på att man max får ha 100 ml vätska så hon fick tragiskt nog lämna tillbaka den. Trist! Vi satte oss för att läsa våra böcker när vi hör i högtalarna "MS Lenard K and MS Plahn J can you please go to gate 22 for your flight to Melbourne". Så pinigt, vi som gjort narr av andra. Ensamma gick vi ombord på planet utan att trängas med andra.

Vi hörs i Doha om lite mer än 20 timmar!
So long!

Efter en rätt tidig kväll hemma efter cape tribulation då vi var helt slut beslutade vi att gå upp tidigt denna dag då det sorgligt nog, är våran hela sista dag i Australien.
Vi smörjde in oss med sista solkrämen och bikini på, redo för lagun-häng! Vi gick och handlade frukost innan också så vi kunde ha lite picnic under solen. Det var hur mysigt som helst! Skönt nog var det inte gassande sol, så det var perfekt värme (34 grader). Vi låg och hade det riktigt gött i skuggan varvat med direkt under solen.
När vi åt frukosten, som blev baguette med skrattande-kon-ost, kanelmunkar och powerade, fick vi ett tråkigt tillskott på våran sarong. En fågel bajsade precis ovanför oss och det var nära att hamna på våra munkar så det var ändå tur i oturen! När vi blivit rastlösa av att sola gick vi till shoppingcentret för att svalka oss i AC-svala butiker och handla med oss det sista och försöka göra oss av med våra sista dollar. Vi skulle även boka en shuttle buss till flygplatsen vilket tog längre tid än vi förväntat oss, vi fick vänta i 30 minuter innan det blev vår tur, så frustrerande att vi gick och köpte en varsin paj. Vi var ju tvungna att testa Australiens nationalrätt innan vi åker här ifrån, sådär gott, ganska maffigt. Kvällen spenderade vi först på Matt's (en kompis från Castaway) balkong för att dricka hallonläsk blandat med goon (billigt vin gjort på fiskrens) som vi hittat på vårt rum. Något vi inte kommer sakna är goonet, så vidrigt. Sedan gick vi ner på hostelets nattklubb och hade kul och dansade in till småtimmarna. En riktigt bra sista kväll!

Lagunen och stadens julgran.

Varje kväll flyger dessa stora fladdermöss omkring. På dagarna sover de i ett stort träd mitt i staden.

Klockan 07:25 blev vi hämtade för att åka norr om Cairns till Cape Tribulation för att bo i regnskogen. Vi trodde vi skulle åka raka vägen dit men vi stannade på flera ställen. Först var vi med om en rökceremoni för att bli välkomnade till landet av en abourgin. Sedan visade han olika vapen (spjut och bumeranger), sköldar och målade oss i ansiktet med färg. Efter att han välsignat oss och lagt goda andar åkte vi upp till en regnskog och gick en promenad till en bro och tillbaka. Sedan åkte vi bussen till en flod där vi åkte båt för att spana efter krokodiler. Vi hann inte många meter innan vi såg en 3 meter lång krokodil ligga i vattnet och lata sig. Vi fortsatte upp längst floden när en 4 meter lång krokodil kom simmande mot oss. Så maffigt och Krisse är väldigt nöjd då hon uppnådde målet med att se en vild krokodil i Cairns. Väldigt trötta och hungriga åkte vi äntligen till hostlet och checkade in i vårt 5 beds dorm. Poolen kallade och det blev ett svalkande dopp innan vi tog en eftermiddagspromenad på stranden. Så fint med havet som möter regnskogen och skönt med den mjuka sanden mellan tårna. På vägen tillbaka stötte vi på två hundar. Krisse, som var väldigt rädd för hundar som liten och är fortfarande rädd för hundar utomlands, fick panik när hundarna kom springande mot oss. Tack och lov räddade Jojja oss genom att på något magiskt sätt schasa bort hundarna på svenska. Och det funkade! Vi kunde nu lugnt och säkert gå tillbaka till vårt hostel för att avnjuta en god middag, ravioli. Det blev en tidig kväll för att vakna tidigt på morgonen av ljuden i regnskogen. På förmiddagen hängde vi vid poolen och Krisse lyckades äntligen läsa ut sin första bok här (dock 680 sidor). Kl 14 blev vi hämtade för att ta oss tillbaka mot Cairns. Första stoppet blev en vandring i regnskogen där vi fick fakta om olika träd och vi fick slicka på gröna myror som smakade citron. Andra stoppet var vid en fin utsiktsplats där vi såg ner över stället där Steve Irwin tog sina sista andetag när han blev stungen av en stingrocka i hjärtat. Det blev ett tredje stopp på vägen hem, ytterligare en utsiktsplats, innan vi äntligen kom fram till Cairns vid 19-tiden.

Vi åker förbi väldigt många sockerodlingar. Det tar 12 månader för sockerplantorna att bli "vuxna" och bland plantorna finns massor av kryp, råttor och en av världens giftigaste ormar...

Strandfynd!

Ett försök till att stå på händer.

Här bodde vi, Beach House.

Detta träd växer en centimeter per år, så just detta träd är flera tusen år gammalt.

Coola träd mitt i regnskogen.

Här nedanför tog Steve Irwin sina sista andetag.

Idag har vi inte gjort speciellt mycket egentligen. Det var ganska "trist" väder när vi vakna imorse, mulet men ändå över 30 grader. Så solkrämen åkte på för att sen ta oss till köpcentrumet en sväng till. Fyndade några saker vi redan kollat ut och äntligen blev de våra. Inklusive några julklappar, skönt att få det klart!
Solen började sen kika fram så vi gick hem snabbt, dumpade shoppingen, för att gå till lagunen och lägga oss där ett tag. Vi båda tog fram varsin bok och vi låg verkligen och njöt där i en skugga av ett träd, perfekt varmt. Men sjävklart tog det inte lång stund innan vi båda somnade. Kul gäng vi är va...
Då vi efter ett tag istället gick till Night market och hittade ytterligare några grejer. Avslutade med ett besök på mc Donalds där vi äntligen fick bygga vår egen hamburgare. Som vi längtat! Det kändes lyxigt och det var väldigt gott. Känns konstigt att det inte finns i Sverige än. Kristin råkade få tabben att de slarvade med hennes burgare och istället för Thai majonnäs fick hon någon slags pesto sås. Vi som ätit så lite pesto... :))))
Alldeles för mätta gick vi till rummet igen för att gå vidare igen till att se ytterligare en bio. Testade på att bara gå in igen, men vi blev påkomma av en som jobbade där. Vi som var så sugna på bio, får bli hemma istället. Pinsamt gick vi därifrån för att försöka packa våra väskor bättre inför imorgon då vi checkar ut igen.
Mitt under packningen inser vi att vi inte köpt någon mat alls inför vårt äventyr imorgon. Så vi går direkt ner till närmsta mataffär och köper det behövligaste. Det var på håret att vi fick någon mat där...
För att vi sen går förbi Night market och fyndade fler saker. Shoppingen blir ju aldrig tråkig här har vi märkt, och plånboken också... :)).
Kvällen avslutade vi på rummet för att få ihop sista packningen. Imorgon åker vi alltså till Cape tribulation över 1 natt. Ska bli väldigt spännande, då det alltså är ett ställe mitt i en regnskog. Lite nervösa är vi men samtidigt försöka njuta då det är vårt absolut sista inbokade äventyr här i Australien.
Om inte annat kan vi uppdatera igen om 2 dagar, hej hopp så länge!

Vid lagunen då vi hade unnat oss ett 6-pack munkar för 2 dollar. Alltså 12 SEK. Inte nådiga.

De ser väl ändå helt okej ut trots allt?!

Om jag trivdes bra här? Ett vattenfall i mitt namn, så häftigt!

Vattnet som ni ser till vänster är rutschkanan som vi åkte i. Väldigt roligt!

Kristin skickade den här bilden till mig med "vi just nu". då vi precis fått vårt wi-fi till rummet så det var ju passande.