Header

Om man inte tar en startbild så kan man inte heller jämföra sina framgångar. Det här mina vänner - det är en brygga. Första gången jag verkligen försökte gå upp i brygga sen jag var 10 år gammal. Det gick ju... sådär 😅 Det kan bara bli bättre. Ska öva varje dag och böja handlederna tills de går av eller tills jag klarar det! Tror inte det tar så lång tid egentligen, men det är tydligt att ryggen behöver bli vigare och armarna starkare innan. (försöker att inte jämföra mig med den där viga människan på bilden här nere)...

Tog med mig min matta hem till Erika ikväll för det är ju så mysigt att träna poser tillsammans. Följt av taco-kväll såklart.

Likes

Comments

Goderafton både herre och fru! Julen står verkligen inför dörren, känner ni också av det? Annars kan ni alltid komma hem till mig för här känns doften av saffran och nybakade lussekatter ända ut till trapphuset. Jag och Erika har haft vårt första och förmodligen sista julbak för i år. Det är fullt med socker och så mycket mjöl att man kan bada i det. Vi har inte ens försökt trolla fram ett nyttigt recept utan detta är ren traditionsenligt julfika (ingen ånger). Den lilla snölyktan med polkakross stod Erika för och jag vet jag inte alls vad dessa små bollar innehåller, men goda var de!

Det bästa med den här dagen var trots allt sovmorgonen till klockan nio. Det händer så fruktansvärt sällan nu för tiden att lediga morgnar börjar bli heliga. Annars väntar plugg och idol från min blå yoga-matta, perfekta fredagsmyset! 

Likes

Comments

Det finns dagar då jag intalar mig själv att alla mina anledningar att inte träna är rättfärdigade. Att det är okej att jag struntar i det. Just idag är en sån dag och jag ska berätta varför! Det här är vad jag säger till mig själv... 

#1. "Det regnar" 

Klassiskt. Vädret. Men... det bokstavligt talat vräker ner. Cyklade hem från praktiken nu och mascaran rann långt ner på halsen. Min jacka hänger i duschen och droppar tillsammans med mina skor och byxor. Synen är fortfarande lite dimmig. Ni vet, det regnar verkligen, och jag älskar regn. Men jag hatar att vara kall och blöt. Eftersom att jag har förstört mitt paraply och mina enda vettiga "tåliga" kläder redan är plask-blöta, så är kvällspromenaden utesluten. Denna rubrik går att överföra på alla sorters väder, beroende på årstid. "Solen kommer grilla mig", "Snön är för djup", "Mina hörlurar kommer blåsa ur öronen.". Och så vidare.

#2. "Jag har för mycket att göra" 

Jaja, jag hör er. Självklart måste man alltid prioritera det man vill göra. Men det finns deadlines, det finns seminarium och möten. Och det kommer alltid vara 6 veckor kvar till examen. Inte rent bokstavligt talat, men tidsmässigt och känslomässigt kommer jag alltid ha saker på min att-göra-lista. Ibland måste jag flytta om, och mindre viktiga saker hamnar längre ner på listan. Träning är oftast det första som försvinner under kanten på pappret när jag har skoluppgifter som sträcker sig över flera dagar. Vissa av dessa fullspäckade dagar slutar ändå med att jag inte gör något annat än stirra i kalendern och försöka få kontroll över mitt liv. Hur vinner jag på detta?

#3. "Jag håller nog på att bli sjuk"

När jag väl är sjuk är förkylningen riktigt illa, men jag är oftast väldigt frisk. Ibland, riktigt tunga dagar, då tror jag dock att jag kommer att bli sjuk om jag anstränger mig för mycket. Och det har jag ju inte tid med? Och i framtiden kommer det bli en sån sak som jag kanske inte heller har råd med. Så, i ren rädsla för att bli sjuk och därmed inte kunna jobba, tränar jag inte. Jag bryter inga ben genom att snubbla i löpspåret och jag bidrar inte till en lunginflammation genom att andas in vatten på badhuset. Frisk som en nötkärna.. kortsiktigt.

#4. "Jag tränade ju igår" 

Jo, men det gjorde jag ju! Den där promenaden hem från praktiken gills ju, eller hur? Och om det är så att jag faktiskt tränade så kan jag ibland leva på det passet i flera dagar. Inte behöver jag väl träna och överanstränga mig i flera dagar i sträck, för vikten rasar ändå och jag mår ju bra. Denna rubrik är besläktad (typ kusin) med den välkända "Jag gör det imorgon istället". Tänk om jag bara kunde vända på alltihop och istället tänka "Jag gör det imorgon också". Det där med "jag tränade igår" får då en positiv istället för en negativ klang. Hör ni? *ding ding*

#5. "Det är så tråkigt att gå ut själv"

Sist men inte minst.. Skiftarbete och plugg - det gör att man blir väldigt begränsad under dagarna till den tid man har gjort fri för sig själv. Man, ja. Inte bara jag och ni, utan också våra vänner och partners. Och jag är en alldeles för social varelse för att kunna tänka mig att gå ut och gå en mil själv om jag inte måste. Jag kan räkna på fingrarna hur många gånger jag varit på gymmet ensam, kanske till och med på en hand. Det är fruktansvärt tråkigt och deprimerande, såpass hemskt att jag struntar helt i det. De extra fina anledningarna till varför jag tränar är bortblåsta och fokus är flyttat från de positiva hälsofördelarna till att bara uppfylla mina sociala behov. Och som grädde på moset; en iPhone i dessa tider är ett seriöst problem. Har jag dåligt med batteri kan jag inte ens ringa och prata med någon när jag tränar och då känns ingenting lockande.


° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° °

Så, hur många av de här har ni själva fallit för? Erkänn nu, åtminstone nån? Idag faller jag för alla samtidigt. Varenda en stämmer in på hur jag känner just nu när jag och min vän Netflix hänger i soffan. Allt jag tänker göra idag är att plocka fram min yogamatta och stretcha min rygg så jag inte behöver skämmas lika mycket nästa gång vi ska fota yogaposer. Den där ensamma, kalla, blöta powerwalken i regnet får vänta ännu en dag. Jag gör den imorgon istället.

Likes

Comments

Det har gått nån vecka med denna blogg utan header och det har känts så tomt! Dessvärre är det inte många som får peta på min kamera, men denna tjej, hon får. Så vi drog ut i kylan och favorit-trappan för att förhoppningsvis kanske kunna få tag i en bild good enough att pryda bloggen sålänge. Blev en hel del plojbilder givetvis, bland annat på min urusla balans i både utfallssteg och Dandayamana Dhanurasana (detta namn lär ni väl kunna nästa gång jag frågar?).

Annars hörni så hänger träningsvärken kvar när jag går, men förhoppningsvis är den väck tills imorgon när jag gör första dagen på sista praktikplatsen. Det är närmare 4,5 km dit och jag planerar att gå varje dag. Det är ungefär den träningen jag kommer hinna med de dagar jag har praktik, men å andra sidan så är det 9 km promenixande totalt. Tycker nästan det är okej att lägga det på träningen, vad tycker ni?

Likes

Comments

När jag använder ordet "yoga" så får ni inte tro att jag står på huvudet här i vardagsrummet och gör perfekta Sirsasanas. Jag bad Lucas ta en startbild, det här är jag (hejhej!) i en Uttanasana. Ni som kan yogaposer lär ju skratta nu, för det här är så långt ifrån den fullständiga posen att det är pinsamt. För er som inte pluggar yogatermer - så vill man i stort sett näst intill vila ansiktet mot knäna och krama om vaderna. Nu har ni förebilden, om ett tag ska ni få nåt att jämföra med och förhoppningsvis ser det lite bättre ut nästa gång. Vi kan ju hoppas att håret har en bättre dag då också, men ni får ursäkta det sålänge - det var en hård kväll igår.

Likes

Comments

Godmorgon guldisar.
Jag tror ju verkligen på ett balanserat liv. Är inte längre rädd för att ha den där ätarkvällen och igår kväll var det dags att fira livet. Eftersom att det skulle bli massa sockerbomber i både fast och flytande form på eftermiddagen tänkte ju jag att förmiddagen skulle vara nyttig och aktiv. Så jag, som verkade vara den enda lediga människan i världen, lämnade hörlurarna hemma, tog på mig alldeles för många tröjor och gick ut för en snabb skogs-powerwalk. Var så himla mysigt, och ändå skönt att traska själv. Det är 2 km till spåren och oftast brukar jag gå dit och sen tillbaka, men bestämde mig för att ta 2,5 km-turen när jag väl var där. Så totalt 6,5 km.

Jobbar just nu jättemycket med att försöka sträcka på mig och pressa bak axlarna, så både lår och mage fick kämpa hårt igår. Men ändå så är det rumpan som tagit värsta smällen, för herregud jag kan knappt gå idag! Kanske beror det delvis också på de 45 minuter yoga som jag körde direkt jag kom hem. Detta betyder att dagens promenad och yoga-session kommer bli väldigt lugn.

Likes

Comments

Ni som har försökt sluta med socker vet ju hur svårt det kan vara! Förutom sockersug har jag ​så svårt att släppa känsloätandet. Den dagen jag lyckas med det ska jag fira! Men dessa fantastiska skapelser var iallafall min räddning idag: chokladbollar gjorda på mixade cashewnötter, solrosfrön, havregryn och kakao. I detta blandas sedan honung, vaniljpulver, kaffe och mjölk och de blir ​S.U.P.E.R.G.O.D.A! ​ Mycket passande för oss som inte är så förtjusta i dadlar dessutom. Enligt Annis recept är de rullade i kokos, men jag la till mixad granola till denna blandning. Kämpar just nu med att lista ut hur många kalorier en innehåller, återkommer om det! 

​Edit: Haha, 150 kcal verkar det som! Det blev visst en mindre kaloribomb ändå.

Likes

Comments

Godnatt allesammans! Sömnen är ju lika viktig som allt annat, så det är kanske dags att sussa vid detta laget. Men måste ju berätta först hur det gått idag.. vilket inte tar lång tid för inga missar gjorda än så länge! Det har gått bra, men tycker det är svårt när man måste äta ute. Kycklingsallad var mitt nyttigaste alternativ och självklart var den sådär jobbigt gudomligt god. Är ju ”lite” svag för ost, vilket kanske också bidrar till mina höga fettnivåer i maten idag också. Åt detta iallafall, och gjorde nåt man inte får göra - skippa middagen. 👈🏻 Prova inte detta hemma!

Imorgon ska jag etablera en sprillans ny struktur här på bloggen, angående inläggen. Spännande va!

Likes

Comments

Det bästa med hela dagen: att få kunna åka en timme tidigare från praktiken och hem till denna middag. Kyckling, rotfrukter i ugn, sallad, fetaost och lätt-creme fraiche, var den perfekta avslutningen på första bloggdagen. November är dock inte perfekt för den iskalla foto-tanten i mig. Allt är så gult, orange och rött och svart. Bilderna blir suddiga ändå då det är svårt att fokusera i mörkret, och behöver inte mig för att dessutom försöka ljusa upp dem i efterhand.

Hur har det då gått annars idag? Det var första gången jag räknade makros. Försöker räkna själv för att lära mig, samtidigt som jag använder Lifesum som räknar åt mig. Det förenklar livet en hel del!
Har totalt fått i mig 85 g protein av de 162g jag bör äta. Samt 69g kolhydrater av 122g och 65g av 54 tillåtna gram fett. Det blev alltså överskridande på fettet, men nästan hälften av de andra. Det är avokadon och laxen, så det gör ingenting. Det är helt appen som har bestämt referensvärdena åt mig, och dessa logaritmer har jag inte koll på tyvärr! Väljer dock att lita på dem tills jag är säker på att jag lärt mig rätt. Vore ju hemskt pinsamt annars...

Såhär ser dagen ut iallafall: (Protein: 85g, Kolhydrater: 69g, Fett: 65g)

Likes

Comments

Denna lunchlåda, hörni.. offrade mig åtminstone på att spendera ett fåtal sekunder med att hugga en gurka mitt itu. Ser ni att plasten tillochmed är kvar? 😅

Jag funderar fortfarande på hur jag ska presentera dagens maträtter.. samla ihop allting i ett och samma inlägg i slutet av dagen för att hålla koll på mig själv? Skriva ut makrosarna? Bara lägga upp när jag äter nåt speciellt eller provar något nytt? Hjälp mig här, vad är bäst? Denna matlåda är ju inte jätteintressant för världen att se liksom.. 🙈

Likes

Comments