View tracker

Hej!

Jag kände för att ge er en liten uppdatering här. Har inte skrivit något här sen månadsskiftet mars/april. Har som sagt inte uppdaterat på länge och har således inte heller varit inne här heller. Ni är en hel del som undrat varför jag inte skriver något längre och vart jag tagit vägen, om jag bytt bloggportal och lite. Så därför kände jag att det var dags för att ge er en liten uppdatering.

Till att börja med, nej jag bloggar inte på något annat ställe och har heller inte gjort det tidigare. Att jag slutade blogga beror kort och gott på tidsbrist. Jag gick från att kunna ha tid till att blogga på heltid till att ha ett arbete på heltid. Som ni förstår så kräver det väldigt mycket tid att jobba upp mot 8 timmar per dag, samtidigt som man ska spendera två timmar på dygnet också. Övriga timmar som finns kvar på dygnet har jag varken ork eller motivation till att hålla denna blogg levande på ett värdigt vis. 

Jag mår annars väldigt bra. Trivs väldigt bra med mitt arbete, träningen börjar även den komma igång på allvar igen. Sommaren blev som väntat rätt onyttig och man förlorade en del styrka även om man försökte hålla igång träningen. Men är det någon del av året man ska njuta lite extra av god mat, dryck, och nöjen så är det just på sommaren. Det viktiga är att man lyckas komma tillbaka sen. Vilket jag gjort nu. Känner att jag blir starkare och starkare för varje dag som går nu sen jag ökat på kalorierna och fått mer energi.

Vad händer nu då?
Nej tyvärr, jag kommer till 99% säkerhet inte ta upp bloggandet igen. Inte just nu i alla fall. Hoppas ni alla följare till min blogg har haft det toppen och att allt rullar på som det ska! Glöm aldrig bort att sluta kämpa för dina mål.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Go'kväll!​


Tiden bara rullar på. För tre veckor sedan inledde man sin diet. Går alltså in på min fjärde vecka nu och allt rullar på som det ska, kanske lite för bra till och med då jag tappat lite mer än vad jag tänkt göra på vågen fram till nu. Dock har jag inte förlorat någon styrka på gymmet och det ser allt bättre och bättre ut i spegeln så det känns väl ändå helt okej trots att viktminskningen gått fort framåt dessa tre veckor. Började min diet med en morgonvikt på 78,5. Nu tre veckor senare har jag en morgonvikt på 75,5 kg. 3 kg på 3 veckor är lite för mycket för mig men tror det kommer lugna ner sig nu. Första veckorna är alltid lättast att tappa fort, sen går det långsammare så tror det här kommer bli bra till slut.

Denna vecka blir dock lite speciell. Kommer köra hårt med kosten och träningen fram till torsdag. I helgen kommer det bli onyttigt nämligen. Detta är dock planerat sen tidigare. Innan jag gick in i dieten så sa jag det att jag skulle ha en frihelg, äta och dricka vad jag vill. Jag känner lite så här, ska man vara onyttig under en diet så ska man vara det under en helg och köra all in med det. Inte vara onyttig lite då och då men i mindre mängd. Det är bättre att gå all in en helg för att sedan köra strikt resten av dieten. Då det är påsk i helgen så blev det passande att köra en sån här helg nu. Ska iväg på kryssning med en kompis fredag-söndag så det får bli min lilla helg med all in och allt vad det innebär med mat och dryck. Sen blir det att ladda om från och med måndagen och bara köra all in med träningen och kosten tills juni! Med tanke på att jag rasat så pass fort i vikt under första veckorna samt att det ser redan nu bra ut i spegeln så känns det väldigt rätt att lägga in en sån här helg nu för att bromsa upp dieten lite och samla på sig nya krafter så väl fysiskt som mentalt. :)




Likes

Comments

View tracker

Hej!

La mig precis i sängen och är helt slut. Ett hårt rygg och magpass på gymmet sen en portion mat gör att mab känner sig helt slut nu. Till middag idag fick det bli Ungstekt hemmagjord potatis/pommes, fläskytterfilé, sommargrönsaker och stekt lök. Ser kanske ut att vara en stor portion för att vara diet och så kände jag med. Det var dock inte jättefarligt för att se ut att vara så mycket. Drygt 450 kcal och 40 gram protein. Perfekt efter ett träningspass för att få tillbaka lite ork i kroppen samt påfyllnad av protein som håller igång proteinsyntesen ett par timmar framåt nu! :)

Likes

Comments

Godmorgon!

Hoppas ni har sovit gott och fått en bra start på dagen. Personligen så har jag sovit riktigt bra inatt, gick och la mig hyfsat tidigt igår och gick upp runt åtta idag.

Efter att ha intagit min frukost bestående av proteinshake och knäckebröd med skinka och tomater på så gjorde jag mig i ordning för en promenad. Rätt så blöt nu då det regnar en hel del ute. Tycker dock det var rätt skönt ändå. Blåser inget och var inte jättekallt så var rätt så skönt att få lite frisk luft nu på morgonen trots att det regnade.

Närmsta timmarna har jag inget speciellt att göra. Är iväg på en sak nu men är i stort sett klar med allt här så sitter och slöar mest nu bara framför datorn. Blir att gå hem runt halv tolv och fixa i ordning sig lite lunch. Tror jag ska göra någon omelett eller något bara och äta innan gymmet som väntas sen vid halv två. Idag står rygg och mage på schemat. Inte helt omöjligt att jag kör lite cardio på gymmet också. 


Likes

Comments

Go'kväll!

Då var dagens träning avklarad och kvällsmålet är uppätet. Armpasset idag gick riktigt bra. Mycket pump och helt slut efter passet. Det blev även 40 minuter på crosstrainern.

Till kvällsmål blev det proteinplättar som ni kan se på bilden. Gjorda på ett vääääldigt enkelt vis. 1 dl mjölk, 1 dl vatten, 0,5 dl havregryn, 1 ägg och 0,75 dl proteinpulver med vaniljsmak. Blev riktigt gott och bra konsistens på dom. Enkelt och smidigt att göra, tog drygt 10 minuter att fixa detta och ett innehåll på drygt 300 kalorier och 35 gram protein. Helt okej!

Likes

Comments

Hej!

Vilket grått och tråkigt väder vi har idag. I alla fall här vid den småländska kusten. Det har regnat och blåsigt hela förmiddagen. Kollade även vädret förut och ser att det ska fortsätta vara grått och regnigt hela eftermiddagen och morgondagen med. När hade våren tänkt att komma på allvar och stanna??

Men men, nog om det. Jag har rätt så nyligen ätit så tar det lugnt nu bara i väntan på att dra till gymmet. Till mat idag fick det bli fläskytterfilé, ris, stekt lök och sommargrönsaker, riktigt gott var det!

Dagens gympass kommer bli ett så kallat discopass. Armarna ska med andra ord få pumpas lite idag. Blir även att köra kondition inomhus idag. 30-40 minuter på crosstrainern.

Likes

Comments

Godkväll!

Har precis ätit mitt kvällsmål bestående av knäckebröd och proteinshake. Jag är helt slut i mina ben efter dagens träningspass och ska snart gå och lägga mig i sängen istället. Ett hårt intervallpass i ett blåsigt Hjortberg följdes upp med ett benpass med fokus på pump under kvällen. Här har vi någon som lär ha träningsvärk imorgon i alla fall! :)

Har även ''fuskat'' lite med kosten idag. Inte ätit den där tonfisken, kycklingen, salladen eller annat sunt som jag annars äter. Lät med andra ord bli att räkna kalorier och tänka på allt sånt idag. Skönt att ta en sån dag då och då, brukar göra det på lördagar. Dock äter jag inget direkt onyttigt. Inget snacks, inget godis och ingen fet mat eller så! Idag blev det t.ex. pyttipanna till mat. Smör och ost på knäckebrödet istället för bara skinka. Ja ni förstår, såna där smådetaljer som ändå betyder oerhört mycket att lägga in då och då för att klara den mentala biten. Rent kalorimässigt har jag säkert legat på underskott idag ändå om man ser till mitt behov som är runt 3000 kcal. Tror inte jag fått i mig så mycket idag.

Nähe, med tanke på att klockan ska ställas fram en timme nu inatt så är det nog lika bra att man går och lägger sig så man får sina åtta timmar sömn utan att behöva sova bort hela förmiddagen! :)  



Likes

Comments

Godmorgon!

Eller, morgon och morgon.. har varit vaken ett tag men inte kunnat slå mig till ro vid datorn förrän nu. Ätit frukost om fick bli av den större graden idag för att vara diet. Havregrynsgröt, knäckebröd med ost och smör och proteinshake. Det är trots allt lördag så då tycker jag man får unna sig lite extra även om man går på diet. Så länge man inte äter överdrivet onyttig. Har även gjort en liten formkoll nu under morgonen. Känner att det går lite fort framåt så kanske ska höja kalorierna lite med typ 200. Det är trots allt bara slutet av mars och formtoppen vill jag inte nå förrän runt midsommar.

Idag ska mina ben få köttas rejält.Tanken är ett intervallpass i Hjortberget (skidbacke här i Oskarshamn) och sen ett benpass på gymmet ikväll. Puh.. lär inte kunna gå imorgon.

Fick in en liten kommentar i förrgår angående det här med källor. Personen vill gärna att jag använder mig av källor till det jag skriver. Absolut, källor är jättebra att ha när man skriver så man inte bara sitter här och skriver en massa strunt. Jag kan dock säga det att jag sällan använder mig av några källor när jag skriver. Jag skriver utifrån mina egna erfarenheter och upplevelser inom träning, kost och hälsa. Efter att ha tränat i drygt tre år och ungefär 1,5 år väldigt intensivt och seriöst så har man byggt på sig en hel del erfarenheter vad det gäller mitt område som jag skriver om. Det har funkat för mig och därför delar jag med det till er. Sen finns det ingen garanti att det skulle funka för andra. Alla är vi olika. Det är lite därför jag bloggar också. Kunna dela med mig av mina tankar och kunskaper kring träning samt kunna följa andra bloggare inom samma område. Ett utbyte av kunskap mellan varandra är aldrig fel, oavsett vad det gäller. :)

Likes

Comments

Hej!

Får ursäkta för lite dåligt med blogginlägg här under dagen. Förmiddagen la jag till att fixa några matlådor och sen cyklade jag till gymmet runt ett tiden och kom hem för drygt en timme sen.

Har precis ätit. Tonfisk med grönsaker. Kom att tänka på en sak när jag åt coop x-tra's tonfisk idag. Vilken sjuk skillnad det är på tonfisk till tonfisk. Både smakmässigt och utseendemässigt. Första gången jag testade denna idag och utseendet är ju som kattmat ungefär. God var den heller inte och min första tanke var att detta kommer aldrig gå att äta, detta är bara fiskrens. Jag fick dock i mig allt och började vänja mig vid smaken efter några tuggor.

Det är synd att det ska skilja så mycket på kvalitén på tonfisk till tonfisk. Det är ändå samma art och en produkt som är väldigt rik på protein. Ett av de billigaste livsmedlen om man ser till det höga proteininnehållet. Det känns ovärt att betala tio kr mer per burk för att få finare och godare tonfisk när det ändå är samma art och innehåller ungefär lika mycket proteiner per 100 gram. Men det är tyvärr den bistra sanningen om man vill ha god smak.

Varför är inte de billigare varianterna som x-tra och ica basic lika goda då?
Nej, det beror inte på att det är fiskrens i dessa lågpris märken. Beror snarare på saltlaget. Det vill säga vattnet som tonfisken ligger konserverad i. Det är högre salthalt i ica basic och x-tra. Vilket ger en liten mer beskare smak på tonfisken. Sen att tonfisken är mer ''mosad'' i dessa varianter är ju för att få ett lägre pris. Man betalar ju ändå mer för bättre kvalité.

Tips på bra tonfisk

Är man inte redo att betala mer för godare och utseendemässigt finare tonfisk så finns det dock ett par billigare varianter som faktiskt är nästan lika bra som t.ex. ABBA's. Jag tänker på tre märken. Natuna, ICA, och Nixe. Dessa tre har en god smak och en bra konsistens, faktiskt i klass med ABBA's. Dessa kostar runt 14-15 kr/burk. Ungefär 5 kr dyrare än x-tra och ica basic men cirka 5 kr billigare än ABBA's. Natuna har jag bara hittat på Netto och Nixe finns på LIDL.

Jag kör allt som oftast på Natuna. Hade ju helst kört på ABBA's men då man köper ett par burkar i veckan så blir det många kronor man sparar av att köpa Natuna istället och den håller en väldigt bra klass och faktiskt den tonfisken som är rikast på protein! 

 Vilken köper du oftast och vilken är din favorit?


Likes

Comments

Kom hem från gymmet för drygt en timme sen efter ett magpass, 30 min intensiva minuter på crosstrainern samt 20 lite lugnare minuter på löpbandet. Ett litet lugnare och skönt pass eller så aktiv vila som jag vill kalla det. Vilar kroppen från att aktivera de stora muskelgrupperna.

Nu har jag precis ätit. Till middag idag fick det bli kokta grönsaker, kassler, stekt ägg och stekt lök. Inga kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Tänkte börja med att bara äta kolhydrater i form av ris innan träningspasset och istället fylla ut med lite mer proteiner vid middagen och under kvällen.

Likes

Comments