Jag blir mer och mer övertygad om att det är drag jag ska hålla på med. Hunden får jobba med kroppen, springa, det hon älskar, samtidigt får jag träning. Ska försöka träna lite annat med henne också, men det kommer bli mycket drag.

Jag åkte första gången ned Mira när hon var drygt ett år. Då åkte vi upp till myren och sedan ner. Hon drog rakt fram och allt hon orkade på första försöket. Dock orkade verken hon eller jag så långt. Där började mitt intresse. Jag visste inte vart det skulle leda men jag åkte några gånger per år till nu när hon är 4. Jag började i somras/höstas med att springa med henne och hon fick dra mig på cykel. Sedan nu kör vi på skidor. Första gången på hallsta var så jobbig och jag trodde aldrig jag skulle lära mig att åka så vi kunde ta oss runt utan att svimma av trötthet. I varje backe kändes det som att jag kastade ett ankare bakom mig. Mira orkade inte dra mig och jag orkade inte åka så fort på skidor så det tog tvärstopp i alla backar. Men oj vad vi har utvecklats!

I lördags åkte jag på en motionstävling på 5 km uppe på hallsta. Jag gjorde det på 15 min och 25 sek. Kon inte ens sist 😊 Mira drog superbra hela tiden! Dock ramlade jag två gånger, varav en av dem stukade jag tummen rejält. Annars hade jag lätt kunnat kört längre. Till skillnad från när vi hade tidsträningen när jag höll på att ge upp efter första varvet. Då kom jag runt på drygt 22 minuter, så en klar förbättring på rätt kirt tid. Känns så stor skillnad!

Idag åkte jag ca 4,5km och är inte så trött. Jag är rätt att överanstränga tummen så jag körde inte så långt. Så kul när det börjar kännas lätt att åka! Jag behöver fortfarande träna teknik för att få bättre balans och kunna hjälpa Mira mer men vi har gjort enorma framsteg! Nu i år åker jag ju dessutom på riktiga skateskidor och inte skatar med klassiska skidor som jag alla andra år gjort 😊

Åh vad jag trivs ute på skidspåret nu! Tack alla som hjälpt mig med både utrustning, teknik, lärt mig skidspåren och träning av hund! Jag är så stolt över mig och min hund som blivit så "duktiga" 😀 skulle vilja se en film på hur jag åker för två år sedan 🙈

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Bilden visar hur det ser ut om man haft grönsake ett tag i frysen. Blev lite som soppa 😂

Först en sammanfattning av förra veckan.

Måndag: kort styrkepass
Tisdag: promenad ca 4 km
Onsdag: promenad ca 5 km
Torsdag: 5 km på skidor på hallsta
Fredag: Slö dag.
Lördag: 9km på skidor efter skoterleder
Söndag: Bara mira som fick träna, jag tog skotern 😊

Jag snittade 7300 steg/ dag, så jag nådde inte målet där. Annars tycker jag att jag lyckades.

Blev en hel del onyttigt under helgen men en mysig helg i stugan 😊

Veckan som kommer nu ska också ha mål.

# Ska vara med på motionsklass på vårdraget på hallsta som är 5 km långt.

# åka skidor 2 dagar innan vårdraget

# Ett styrketräningspass.

# Snitta 8000 steg per dag.

Likes

Comments

Igår åkte jag 5 km på skidor utan hund. Alla backar blev brantare och jobbigare. Jag förstår inte de som tävlar i skidåkning... Hur orkar de? 🤔 jag åkte ett 2,5 km varv två varv, ett med sällskap och ett fick jag åka själv. Jag bestämde mig för att åka hela vägen andra varvet, behövde inte vara fort men jag fick aldrig stanna. Jag kom runt, trött i kroppen och kall och torr i ögonen. Det sved och rann ur ögonen och jag upplevde att jag såg suddigt. Vet inte om det var för att jag inte hade skidglasögon för att slippa vinden i ögonen eller om det berodde på att det var så jobbigt. Jag konstaterade igår att jag skulle behöva en kurs i skidåkning för jag är övertygad om att jag åker fel och därför får jobba mer än nödvändigt 🙁 ja det är motion, men det gör skidåkningen lite mindre kul när jag får mjölksyra i alla kroppens muskler utom skrattmuskeln.

Jag har så mycket att göra även om jag ibland inte kommer mig för att gör något. Men det är svårt att hinna och komma ihåg att skriva på bloggen så jag har bestämt att det blir ett inlägg i veckan där jag skriver om mitt veckomål och hur jag klarat veckan innans mål.

Denna vecka har jag tänkt så här:
måndag: skidåkning med hund.
onsdag: skidåkning med hund.
fredag: styrketräning.

Likes

Comments

Jag har tappat motivationen så jag behöver lite hjälp!


Min tanke var att jag skulle sätta upp ett mål för nästkommande vecka för att sedan veckorna som kommer bli striktare med maten och köra mer och hårdare träning allt eftersom. Om någon vill vara med och utmana sig så är det bara att kommentera era mål så får vi se om vi lyckas med våra mål!


Sen får ni gärna komma med mer långsiktiga mål som jag kan träna mot. Var lätt man jag skulle bli av med gravidkilona för det var ju bara fråga vågen hur jag skött mig :P skulle behöva ett annat mätbart mål.

Jag vill få starkare och snyggare kropp. Vill kunna kolla på min kropp och se en vältränad kropp. Behöver något mer konkret för att träna mer effektivt.


Mitt mål för vecka 7 är att:

# äta grönsaker varje dag till lunch och middag.

# åka skidor två gånger.

# köra ett ordentligt styrkepass.

# snitta 8000 steg per dag under veckan.

Likes

Comments

Nu är det sista kvällen i Thailand. Imorgon bär det var hemåt. Denna gång känns det bättre att åka hem. Saknar mina två pojkar och den fyrbenta där hemma. Men ändå känns det tråkigt att åka hem. Värsta är att det är ca 24 timmars resa från att vi lämnar hotellet tills vi anländer hemma... LÅNG RESA!

Det har varit svårare än jag tänkt att hålla igång och träna och äta bra än vad jag tänkte mig. Tänkte att jag skulle springa på kvällarna/morgnarna och köra lite annan styrka. Blev inte som planerat. När det är typ 30 grader klockan 8 på kvällen är det rätt påfrestande att springa. Samtidigt är jag på tok för morgontrött för att springa på morgonen. Men har lyckats ta mig ut två gånger och sprungit. Har försökt köra träning i vattnet annars är det promenader jag lyckats med.

När det gäller mat så har jag varit lite försiktig med grönsaker för att undvika att bli sjuk. Så det har inte varit så nyttig mat heller. Har ätit en del glass, chips och nötter under veckorna.

Skulle förmoda att jag lagt på mig lite, men det har varit semester. Jag har lagt på mig lite extra energi så när jag kommer hem blir det att försöka komma tillbaka till träningen!

En fantastisk resa med min far, mor och bror☺

Likes

Comments

Idag var det dykning på schemat. 🐳🐬🐟🐠🐋🦂🦀
Nu på kvällen känner jag mig helt mör i ryggen. Det tar tydligen mer i ryggen än man tror ☺ Efter andra dyker blev jag rätt åksjuk och ont i ena örat så jag skippade tredje dyket. När de andra var ute och dök började jag känna av mer åksjuka och slö, så jag ville fylla på med mer vätska. Saknar vårt gårdnäsvatten! Fick inte i mig vatten så det blev cola istället. Onyttigt men så effektivt! Socker och vätska var precis vad jag behövde. När de andra dykt klart bjöd de på munkar. Äta är det bästa för åksjuka, och är det dessutom sött så går det lätt ner 😊 Men jag åt bara en, var en lång grov kille som åt 4 🙊 så jag var inte värst 😂Delade en pizza till middag och massa chips nu på kvällen. Inte den mest nyttiga dagen jag haft, men en dag att minnas! Gick hela stranden fram och tillbaka på kvällen så jag lyckades få ihop drygt 10 000 steg i alla fall 👍 Imorgon siktar jag på en springtur och kanske lite träning av de andra musklerna, får se på vilket vis det blir. Om det blir på land eller i vatten ☺

Likes

Comments

Haft lite finare väder idag, mer sol men ändå en hel del moln. Blev en lugnare dag idag. Telefonen har bara registrerat 7400 steg. Dock har jag ju inte alltid telefonen i fickan så jag kanske ha gått lite mer. Har även simmat och gjort lite vattengympa idag för att även armarna och magen ska få jobba lite. Benen värker från gårdagens springtur 👍 nu blir det att slappa tills det är de att sova för imorgon väntar blötare äventyr 😆

Supergod middad idag 😊 nudlar med kyckling 👌 Saknar lite mina grönsaker, men litar inte på att alla grönsaker här är så fräscha så jag äter inte så mycket grönsaker, så det blir mer mat än vanligt. Semestern ska avnjutas, får träna mer hemma om jag lägger på mig 😉

Likes

Comments

Tog första springturen idag när solen hade börjat gå ner och det blivit lite svalare. Sprang längs med stranden fram och tillbaka. Det tog 13,5 min bort och 14,5 min tillbaka. Telelefonen sa 5,3km, vet inte om appen är pålitlig 😛 Det var jobbigt redan på vägen bort, tänkte stanna längst bort och gå tillbaka för att det var så jobbigt att springa i värmen. Men tjurskallen kom fram. Jag vet att man orkar mer än man tror så jag började springa även på tillbakavägen. Motvind... Ännu jobbigare... jag satte ett nytt kortare mål, väl där gjorde jag ett nytt mål, när jag var där var jag ju nästan tillbaka så då kunde jag ju lika gärna springa hela vägen och det gjorde jag! 💪 Man har mer ork än man tror!

Fick ihop 20300 steg idag varav ca 5000 på springturen.

Likes

Comments

Igår 07.00 började vår resa till Thailand. Så lång resa ger dålig möjlighet till träning. Jag tycker mest det blev ätande. 😂 Jag lyckades väl få ihop 5000 steg tack vare att det var lite att gå på Arlanda. 22 timmar senare var vi framme på hotellet, trött efter att inte ha sovit. Idag blev det en del sovtid men blev ändå 12 000 steg. Ska försöka springa på morgnarna eller kvällarna och simma mycket om det är varmt.


Det är 6 timmar skillnad så nu är klockan här 22.20 och det sovdags!

Middagen på flyget. Lite svårt att äta sig för mätt på det där 👍

Frukosten på planet. Inte heller så mycket mat. Sen slank det ner en del godis för att bli pigg när jag var trött och ville sova men inte kunde 😊 MEN jag åt inte tills godiset var slut, men ändå mer än jag kanske hade behövt äta :P när jag klev på planet var jag så mätt så jag trodde jag skulle kunna klara resan utan godis men nix pix 😊

Att åka på semester och äta nyttigt, inte min grej! Semester ska vara god mat och glass när det är varmt. Jag äter även en del chips och nötter när det är varmt. Det jag tänker göra är att undvika söta efterrätter, då är man ändå mätt och behöver inget mer och dricka vatten till maten eller på kvällen om man äter någonting gott. Då har jag plockat bort två delar som man inte behöver. Däremot tycker jag ibland att man måste äta glass på dagen så det ska jag göra 😊

Likes

Comments

Jag har tappat gnistan lite för träning. Har varit så mycket i vägen som gjort mig omotiverad och även tagit min tid. Nu har jag laddat ner lite täningspoddar som jag tänkt lyssna på i hopp om att jag ska hitta tillbaka till träningsglädjen. Det är viktigt att ha motivation att träna, annars blir träningen lite halvdan. Som för mig, jag har varit stressad och lite nere vilket gjort att träningen inte blivit av. Sen att det regnar och är +5 mitt i januari gör inte skidåkningen mer lockande direkt. 😔Mer snö, soligt väder och 5-10 minus vore perfekt. 🌨☉⛄Då brukar jag längta efter att få komma ut och åka skidor eller springa, så jag hoppas det kommer!

Jag anmälde mig i höstas till Ica klassikern och har under ett antal veckor sprungit sammanlagt 3 mil. Det är längden av lidingöloppet. Idag började nästa del, vasaloppet. Det innebär att jag ska åka 9 mil på skidor totalt innan ett datum i mars som jag nu inte minns. Tydliga mål som är rimliga tycker jag är jättebra. Sista dagen får jag i värsta fall åka flera timmar, för jag har bestämt mig för att jag ska klara alla delar!!💪 Det kanske är fusk att åka med hund, det vet jag inte, men det spelar ingen roll för mig, jag vill ha kul på skidor i 9 mil, då ska min hund följa med 🐾

Imorgon blir det mest stillasittande. Får se om jag lyckas hittar på något sätt att aktivera muskler medan jag är på resande fot, man kan ju alltid hoppas. Men en sak är säkert, det kommer slinka ner godis på resan. Frågan är, kommer jag kunna äta med måtta eller blir det som förut, tills påsen tar slut? det återstår att se 😉

Likes

Comments