Fyra dagar kvar i vårt kära Istanbul. Saknaden och längtan hem börjar krypa sig på allt mer för varje dag som går. Att sakna någon man älskar är som svårast i slutet, då man vet att man snart får kasta sig i denne personens armar igen. Då blir allt så påtagligt och distansen känns inte alls lika stor som den gjorde i början. Samtidigt som saknaden innebär att för varje dag som går är det en dag längre sedan du träffade din kärlek, så betyder den också att du är en dag närmre att få träffa honom igen. Det är det fina med kärlek, längtan och saknad. Distans innebär inte slutet för kärlek. Distansen känns oerhört liten i relation till hur mycket personen i fråga betyder. Distans är ingenting man ska vara rädd för. Distans ger upphov till saknad, och saknad är bara hjärtats sätt att påminna dig om hur mycket någon faktiskt betyder för dig. Att sakna någon är att känna kärlek för denna personen. Om man aldrig är ifrån varann, kan man nog egentligen aldrig veta hur stark ens kärlek egentligen är.

Denna resan, denna möjlighet att distansera sig från sin trygghetszon har gett oss möjligheten att se på våra liv utifrån nya perspektiv. Det blir lite enklare att se saker man missprioriterat och komma till insikt till hur man kan fortsätta utveckla sitt liv till det bättre. Resan har inneburit en ny styrka att våga göra precis vad vi vill med våra liv, att leva utanför trygghetszonen. Att lära av våra egna, varandra och andras misstag. Att aldrig sluta sträva efter att testa saker för första gången, att drömma eller att leva våra liv utifrån dess fulla potential. Att veta att vi har vår familj, våra vänner och våra älskade där hemma, gör allting bara så mycket mer lovande. Det ger oss inte bara möjlighet att försöka fullfölja alla våra drömmar, utan det ger oss också möjligheten att göra det tillsammans med någon vi älskar. Det är lätt att lägga fram argument till att vi inte alls bara fastnat i våra rutiner sedan de fem eller tre år sedan vi tog studenten och tänkte att "nu ska vi ut och ta världen med storm". För under dessa åren har vi skaffat oss ett fint arbete att trivas med samt en universitetsutbildning. Våra hjärnor är tillfredsställda. Men när det kommer till våra hjärtan? Vi tänker tillbaka på de här fem åren och undrar vad som hände med alla dom små sakerna. Varför är det så svårt att minnas alla små saker som sker mellan de stora sakerna? Det är ungefär som när man säger att man älskar någon. Det blir orden i sig som blir det stora. Det viktiga. Istället för de små saker som faktiskt leder fram till att du älskar någon. Det är viktigt att inte bara säga att man älskar någon, utan det är också viktigt att lyfta fram alla de där små sakerna som får dig att älska någon. Make every little thing count. Vårt löfte till varandra, sensmoralen av denna text och vår resa är följande: "ångra aldrig de saker du gör, ångra de saker du inte gör". Allt behöver inte alltid vara rätt, men du lär dig. Vi kanske kommer glömma detta emellanåt, bli lata eller försvinna bort i vardagsstressen. Men påminn oss gärna, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa er också. Med sådant som känns viktigt för er.

När kom vi hit? Till den här rubriken. Till den här delen av vår resa. Vår alldeles fantastiska resa. Vi minns så väl när vi varit här i tre veckor och sa till varann 'nu har vi varit på något som skulle klassas som en längre utlandssemester. (Om man pratar charter då alltså.) Och vi har ändå så otroligt mycket tid kvar.'  Det var då och nu är nu. Nu är vi vid den punkten där varje dag blir vår sista lördag, vår sista söndag och så vidare. Det är både ledsamt och inte. Vi längtar hem, obeskrivligt mycket. Till alla älskade människor som förgyller våra liv med sin närvaro. Men vi har samtidigt fallit stenhårt för den här staden. Det som vi först bara trodde var en förälskelse, något nytt och spännande. Har vuxit till en stark och äkta kärlek.  Och vänner, det känns sorgligt. Sorgligt att lämna det liv vi faktiskt byggt upp här, våra rutiner och våra kompisar. Vår vardag. Ett liv - För det hinner man skaffa sig på tre månader, trots att man börjar från noll.

Vår sista helg. Den bestod av massvis med sol och bad. Och självklart en utekväll och en bio. Whaaaddapp!

Fredag:
Vi tittade på filmen '21 and over, från skaparna av Baksmällan-filmerna. Och vi kan helt klart säga att det märktes. Så vansinnigt rolig, hysteriska skrattanfall och popcorn som for. Man kan inget annat än att älska vår totala okontroll gällande känslor på film. Vi  antingen lipar i kör till Glee eller skrattar oss hesa till annat som trollbundit oss.  Inget mellanläge. Aldrig gråzon. Härliga fredag.

Lördag:
Bad bad baaaad. Superunderbar dag med många timmar bland vågorna. Sandrolinen hittade små små stockar som flöt i vattnet som Mandolinen förbjöd henne att röra. På något mysteriskt sätt lyckades S ändå komma till insikten att trots att de var så små så flöt man om man satte sig på dom. En insikts som var  helt fantastisk rolig tills det började krypa inifrån stockarna. En eventuell ål, orm eller mask blev synlig. Vi har inte beslutat vad ännu. Fy farao. Vi får hoppas att våra vägar inte korsas med de där små stockarna igen. För ni ska veta hur svårt det kommer vara att hålla sig borta.  Kvällen blev en utekväll, utan dess like. Högt och lågt var dom svenska yrvädren, en galen och rolig och heeelt kanonkväll. Som råkade resulterade i ungefär 3,5 timmars sömn innan vi skulle ta färjan till söndagens baderier. Hoppsan, Fina lördag.

Söndag:
Bakade potatisar, en nacke som knappt orkade bära våra huvuden och en hjärna som låg i dvala. Du härliga, underbara bakismorgon. Vi tog snabbfärjan över. Den ser ut som ett flygplan på insidan och det känns som den svävar över vågorna. Sånt gillas. Särskilt om man har en svag nacke och en tankekapacitet på minus hundra. Vi passade på att sluka persikor under vår färd i vårt svävande skepp, haha. Dagen på ön blev inte lika lång för det var alldeles för hett. Det blir nästan kämpigt när termometern stiger över 35, en stekande sol och inte en endaste liten vit tuss på himlen. Du svek oss idag, skuggan. Den sista timmen handlade det bara om att överleva (Läs: Ivan Överdrivarn). När vi kom hem kastade vi oss in i duschen och kapitulerade. Sängläge sedan i eftermiddags. Men vi var ändå mycket duktiga som kom iväg idag över huvud taget. Guldstjärna till oss. Och en klapp på axeln! Trötta söndag.

p.s titta på bilderna.Vi badar till världens vackraste utsikt. Man drömmer sig iväg när man ligger där och guppar till Istanbuls asiatiska skyline. Och känner sig pytteliten. Om möjligt, till och med ännu mindre.

Idag skulle vi ta tidiga färjan till sol och bad. Men den missade vi självklart så fick vänta i 1,5 timme. När vi kom fram slogs vi av de 35 heta graderna och slängde oss i det salta vattnet. Underbart!! När vi kom hem ett par timmar senare så  åt vi mat och tittade på Glee. Lipade i vanlig ordning till denna feel good-serie. Sedan när klockan blev nio så fick vi för oss att traska ner till Galatabron för att titta på fotboll. Vi har änna blivit lite inkörda i den turkiska ligan. Alla våra turkiska vänner hejar vilt på Fenerbahce medan vi gör totala motsatsen och hejar på Galatasaray. Bara för att vi kan, man måste få retas lite i livet, det blir roligare så.

Vi har spenderat hela vår dag ute på en liten ö. Detta är ingen direkt turist-ö, vilket märktes tydligt i jämförelse med den ö vi besökte i helgen, denna var helt lugn och stilla. Bara en handfull turister, så mysigt. På ön fanns dock inget direkt att se, men bad fanns. Vilket också var det som lockade. Vi låg på vår sten i flera timmar och njöt av solen och det knappt svalkande vattnet. Blir upp mot 35 grader i luften denna veckan så bad är verkligen ett måste.

Härliga lördag! 30 plus och sol, kan det bli bättre?

Vid 10 möttes vi alla upp för att ta färjan över till en av Prinsöarna.  Resan tog ca 2 timmar eftersom vi självklart lyckades gå på den långsamma färjan ( typiskt våran tur) . Tyvärr var färjan knökfull och  vi var tvungna att stå största delen av resan.
När vi väl var framme kurrade vår magar så vi bestämde att det var dags för lunch , det blev turkiska köttbullar, kycklingspett, pommes och ris, mums!
Efter detta ville mammi och mommo gå runt och titta i affärer medan vi ville leta upp nånstans att bada, så vi delade på oss.
Efter beskedet om att stranden var stängd fram till 1 juni, promenerade vi längs hamnen för att hitta ett ställe där vi åtminstone kunde doppa fötterna och det hittade vi, yääääyye.
När mammi och mommo tröttnat på affärerna kom dom till oss en stund för att också känna på vattnet innan det var dags att ta färjan hem igen.  Denna gången hamnade vi på en väldigt stor och fin båt där vi fick plats på utsidan i solen, ett ypperligt tillfälle att bättra på brännan. Solen var så stark att till och med Malle har fått fräknar!  Vid 22 års ålder.
Väl hemma  i Taksim igen, gick vi hem till oss och dom andra till sig för att vila och duscha. Efter detta kom dom hem till oss för att kolla in våran lägenhet. Vi bjöd på kaffe och dom hade med sig supergoda bakelser från ett jättefint konditori som ligger på Istiklal.
Sen var det dags att ge sig ut på paradgatan och kolla i några affärer innan dom stängde. Efter detta gick vi hem till mammi och mommo för att dricka lite vin och prata .
Efter denna långa dagen var alla så trötta att det var dags att säga godnatt.

Nu till söndagen och vår fjärde dag ihop här i paradiset. Även denna dagen har varit solig och svettig.  Vi träffades vid 11 på torget där bussen till Ortaköy går. Det var våffeldags! vi fick ett bord i skuggan där vi åt dom himmelskt goda våfflorna med massa frukt och gottit på. Innan vi åkte tillbaka tog vi en sväng till hamnen för att kolla på den fina utsikten och kolla lite i affärsstånden där dom säljer massa smycken.  Efter detta var det dags att besöka Dolmabachepalatset . Ett enormt palats där dom har mattor som är större än våra lägenheter tillsammans, coolt. Utanför palatset fanns det en helt fantastiskt trädgård med en ännu mer fantastisk utsikt då det ligger precis vid vattnet. Efter den guidade turen var det dags att åka över till Asien, trodde vi iallafall . Men eftersom det är en högtidsdag i Turkiet idag så gick inte färjan dit, tyvärr. Istället gick vi till Midpoint för att äta mumsig middag och bara njuta.
Då Istanbul just nu är som en regnskog, svettig och klibbig, så behövde vi hem och fräscha till oss och ta en powernap innan det var dags för lite kvällsshopping  Det blev bara en snabbis eftersom alla har svullna och värkande fötter efter allt promenerande vi gjort dom här fyra dagarna. Nu är det dags att sova och imorgon åker våra sötnosar hem igen. Dessa dagarna har gått alldeles för fort!

Idag tyckte de två småkanonerna att de behövde lite egenmys och kvalitetstid då de inte kunnat vara ensamma på två heeeela dagar, haha. Och fy bubblan vad mysigt det var!

Topkapipalatset

Dag 2 började med ett möte på Taksim Square. Sedan promenerade  vi längs hela Istiklal och ner till Galata-kvarteret. Det blev ett stopp på vägen för att fylla på med färskpressad apelsinjuice, yummi. Bill och Bull fastnade självklart i ett par souvenirbutiker längs vägen också. När vi anlände till Galatatornet så bestämde vi oss för att åka upp i detta klaustrofobiska torn och tur var väl det. Trots att mormor brottades med asiatiska turister och mamma fick "hoppa"- tankar så fick vi avnjuta en fantastisk panorama-utsikt över hela vårt vackra Istanbul. Efter turistattraktion nummer ett fortsatte vi neråt över bron bort till Gamla stan. Vi gick och vi gick och vi gick. Sedan gick vi lite till. Därefter klädde vi på oss, så vi var heltäckta, och fick lov att gå in i Blå Moskén. Lika vacker som förra gången men en miljard mer människor än förra gången, då vi inte prickade högsäsongen sist vi var där. Sedan blev det lite parkhäng och därefter Hagia Sofia, ett moské-museum. Efter all denna motion var vart blodsocker i botten så en fika blev ett måste. Väl efter fikan så visade vi mamma och mommo vart Grand Bazar ligger så de hittar dit imorgon. Vi vägrar nämligen att återuppleva denna fruktansvärda upplevelse. Spårvagn och Metro tillbaka till Taksim igen och knappa 20 minuter på oss att piffa oss innan Restaurang De Lux där vi hade ett bord bokat klockan 20. Mommo bjöd oss på en riktig festupplevelse med underbar mat, vin och dansunderhållning. (Nej det var inte mommo som stod för dansunderhållningenm även om det lät så). Dagen och kvällen har varit obeskrivliga. Vi är så lyckligt lottade som har världens bästa och knäppaste familj. Tack för den här upplevelsen fina ni.

Mor- och döttrarmys i sängen medan mommo skriver vykort.

Gottisfika utanför Hagia Sofia

Hagia Sofia

Blå Moskén

Utsikt från Galatatornet.

Dag numero 1 bestod av hämtning på flygplatsen och en busstur i kokande värme. Vi släpade bagaget längs hela Istiklal för att komma till mamma och mommos hotel. Som de för övrigt inte alls verkade särskilt förtjusta i, haha kräsenpluttar. Vi drack vin och fixade oss innan det var dags för mat mat mat. Vi gick till Midpoint, en superfin restaurang där vi alla beställde en underbar fish & chips och godaste ölen. Sedan skiljdes vi åt, mättna som bollar, och gick hem och tittade på Glee och somnade sedan väl inflätade i varandra.

Idag har varit en regndag, fy farao. Men en vecka framöver kommer det vara riktigt sommarväder, så det känns helt okej ändå. Och sedan kommer våra två solar från Sverige imorgon också, så veckan kan inte bli annat än fantastisk. Vi gick på bio idag också och såg en amerikansk komedi. Riktigt rolig! Vi låg nästan på golvet vid flera tillfällen. Den handlade om en man som fått sin identitet stulen av en rent ut sagt galen kvinna. Filmen gick ut på att han skulle hitta kvinnan och föra henne till polisen. Som skapat för kaos.

Vi har också förberett vad vi ska göra de dagarna mamma och mommo är här. Saker vi ska hitta på under sommarsolen är:

- Utforska Istiklal

- Topkapipalatset & trädgårn

- Dolmabahcepalatset

- Grand bazaar

- Picknick och solnedgång längs hamnen på asiatiska sidan

- Våffelfika i hamnbyn

- Ta färjan och spendera en heldag ute på Prinsöarna

- Bokat bord på två populära restauranger med superutsikt över Istanbul

som ni ser kommer vi ha en helt otrolig vecka med massor av kvalitetstid och skoj! Så ni kan med rätta vara avundsjuka, hihi. Men vi utlovar spektakulära bildregn. Pussar och kramar i massor.

Detta är bara till er. Nu har vi haft nedräkning i två månader nästan och nu är dagen här då vi får säga "imorgon, äntligen". Idag ska vi fixa ihop ett slags schema så vi kan få ihop så många roliga saker som möjligt under era dagar här i Istanbul. Så vi längtar!

Och titta här vad som väntar: