Hej på er! Jag tänkte berätta om resan till Córdoba (varning för låångt inlägg)....

Det var verkligen en jättefin och underbar plats att besöka och jag njöt av varje minut vi spenderade där (- den guidade turen haha...) Vi gick alltså på en tur i den fina katedralen i Córdoba med en guide som berättade lite om den historiska bakgrunden. Alla fick varsitt sett med hörlurar och en radio för att kunna höra vad kvinnan som höll i turen sa. Det var absolut intressant i början men det blev tyvärr lite väl långtråkigt efter ett tag, enligt mig i alla fall. Jag blir dock lätt uttråkad av sådana turer och orkar inte lyssna så länge om jag inte är jätteintresserad av ämnet i fråga...heh.

Bilden ovan är i vilket fall tagen utanför katedralen. Där stod massor av folk samlade runt ett par män som uppträdde med lite sång och olika instrument.

Det kryllade av glada spanjorer samt turister som dansade med till musiken och energin där var helt magisk. En underbar upplevelse!

Några bilder från resan dit och när vi kom fram! Som ni kanske ser var vissa ganska trötta på lördagsmorgonen...😊

Ovan ser ni den berömda bron i Córdoba som har varit med i serien Game of Thrones (S06E07). Även om jag aldrig har kollat på ett avsnitt av den serien så var det ganska nice ändå. Personerna till höger spelade seriens introlåt vilket också var rätt häftigt. Hade jag sett serien så hade jag förmodligen hypeat en del (töntig som jag är) så det var nog tur för alla att Game of Thrones inte är min favvo-serie.

Några bilder från insidan av den vackra katedralen. Det var verkligen otroligt fint där inne, kolla bara på taket!! Allt var så himla stort också. Jätteroligt att få se hur det såg ut där inne faktiskt!

Vi gick runt och utforskade nya ställen, åt lunch, kollade i några souvenirbutiker, myste med hästar (hihi) osv...

Vi besökte även en så kallad ”teteria” där vi blev bjudna på arabiskt te och sötsaker för att få uppleva kulturen lite extra. Alla fick nog en sockerbomb när de smakade på den typiska fikan på teterian... huuur sött som helst. Men jag tyckte ändå om det!

När vi var påväg tillbaka till bussarna såg vi den sööötaste kattfamilljen :( stackarna var jättehungriga så vi kastade lite av Nattas macka åt dem.. det var massor av turister som stod och tittade på dem och slängde ner mat åt de stackars katterna. Jag ville bara ta med mig en hem...<3

Bussresan hem bestod av lite sångtävling och skratt. Denna humhum-resan var superlyckad och Córdoba är en plats man absolut borde besöka någon gång i livet. Tack & hej 🙈

Hej alla fina!

Hoppas ni har det bra. Själv har jag fullt upp med skolan och hinner knappt blogga... men ska absolut försöka bättra mig, det lovar jag. Denna veckan har gått extremt fort, har bland annat jobbat en hel del med vårt UF företag. Jag och 5 andra tjejer säljer nämligen skoltröjor! På bilden ovan ser ni hur de ser ut, rätt nice va? Idag stannade vi kvar i skolan ett par timmar efter vi slutat för att få iväg vår allra första beställning. Vi har fått in väldigt många beställningar och jag tror det kommer gå jättebra för oss. Det är superkul med UF!! Kika gärna in på vår alldeles egna hemsida: http://bit.ly/skoltrojor

Annat roligt som hänt i veckan är väl att jag och Natalie tog en trip till Malaga främst för att äta köttbullar på Ikea, som slutade med att vi åt middag tillsammans med Elsa i Malagas fina hamn. Uppskattar restaurangmaten här sjukt mycket då vi i vår värdfamilj får ganska mycket samma mat samt rätter som är väldigt feta....

Här satt vi och chillade innan middagen. Vi satt där i nästan två timmar och bara njöt av livet. Kollade på en kattfamilj som bodde under stenarna också.. (lite kul). Det är så fantastiskt att bo här ska ni veta. Det är liksom svårt att förklara hur bra vi faktiskt har det och jag tror att man måste uppleva det själv för att förstå känslan... och vädret här är helt perfekt just nu, det känns nästan som vår. Eller sensommar.... en slags blandning (om det går). Det känns absolut inte som höst i alla fall!!

När vi satt där och pratade om allt mellan himmel och jord insåg vi verkligen att vi är på rätt plats. Här. I Spanien. Ångrar inte mitt val att åka hit för fem öre, det är helt underbart och önskar att alla får chansen att åka på något liknande. Jag önskar också att jag kunde berätta för er hur livet är här nere lite mer detaljerat men det är så himla svårt. Vet liksom inte vart jag ska börja... det är bara bäst helt enkelt.

Fiiina fina Malaga.

I alla fall, imorgon ska jag upp vid 07.30 för att åka på min andra humhum-resa!!! Denna gången ska vi upp till Cordoba. Spännande....! Resan dit tar cirka 2,5h och likaså tillbaka så det kommer nog bli en hel del sovandes elever på bussresan (inklusive mig själv). Jag lovar att ta bilder och göra ett litet inlägg om resan här på bloggen sooo... stay tuned! ✨

Idag är det den 8 november, kan ni förstå det? Det kan verkligen inte jag. Tiden bara rinner iväg och jag önskar helst att jag kunde sakta ner det hela en smula...

Jag tänkte berätta lite om min dag. Den började med att jag vaknade vid 08.15, åt frukost och promenerade till skolan i en väldans kyla... 12(!!) grader. Jag hade idrott direkt på morgonen och därefter (med bara 10 minuters mellanrum) prov i Ledarskap & organisation. Vårt nya schema suger. Men men, provet gick bra i alla fall (I hope). Därefter hade jag lunch, sedan spanska och sist företagsekonomi. Slutade 14.30 vilket är min tidigaste dag då jag slutar runt 17 resten av dagarna....yay. Efter skolan gick jag och Elsa hem till mig och pluggade lite engelska samt juridik då jag har prov i båda ämnena imorgon...yay igen. Haha, vi har lite mycket i skolan just nu. Tydligen ska november vara den månaden då man får mest hemlängtan och mår "som sämst" här nere just på grund utav alla läxor och prov man har samt för att det börjar bli kallare i luften. Nu är det dock fortfarande runt 20 grader under dagarna (love it) och jag känner att jag fixar proven, så det är skönt.

En väldigt rolig grej som inträffade igår är att........Jag och Natalie blev ROOMIES! Efter många om och men har hon äntligen flyttat hit. Det ska verkligen bli supermysigt att ha henne här. Även skönt att hon flyttade nu i november då vi kommer kunna hjälpa varandra under dem "lite tuffare" tiderna som vi är på väg mot. So so so happi <3

Hoppas ni har det bra. Kram på er.

Har inte så mycket att göra just nu så tänkte slänga ihop ett inlägg med lite fun/random facts om livet här nere, bc why not?

1. Vi har inget höstlov 🙃
2. Det är runt 22 grader i november månad och man kan fortfarande sola och bada
3. Idag flyttade Oskar in i min värdfamilj
4. Har ingen pluggmotivation just nu
5. Saknar Sverige extra mycket nu (trots att Spanien är så bra som det kan bli)
6. Fått sådana fina vänner här nere
7. SAKNAR MIN HUND
8. Börjar skolan 09.00 varje dag
9. Haft tre prov varje vecka de senaste tre veckorna
10. Idag har jag bott i Spanien i två månader 🎈

Hej gänget!

Tänkte dela med mig av lite bilder och snaps från gårdagen då det var halloweenfest för gymnasiet. Som ni ser hade alla verkligen gått in för det och därför blev det hela ännu roligare. Först träffades alla för att mingla lite på en bar i närheten. Där fick alla varsin lapp med en utmaning som man skulle göra någon gång under kvällen. Det gavs även ut priser som bästa utklädnad, läskigast utklädnad, bästa duon osv. Jättekul! Som ni kanske(?) ser var jag iallafall utklädd till en vampyr! Tyvärr ramlade mina vampyrtänder av efter tio minuter...men men, what to do?

När vi hade varit på Panda (baren) ett tag, minglat och haft det allmänt roligt så började folk dra sig till bargatan. Det har nästan aldrig varit så mycket folk ute igår vilket gjorde det hela ännu roligare. Dessutom var 95% av människorna utklädda! Man blev nästan lite rädd för vissa faktiskt... haha. Vi dansade i flera timmar tills det var dags att börja dra sig hemåt för att inte komma för sent... igår kväll kan faktiskt ha varit den roligaste kvällen hittills här.

Hoppas att ni också haft en bra halloween. Puss & kram <3

Hej guys! Förlåt att jag är så dålig med uppdateringen... här kommer iallafall ett litet inlägg om en utflykt som jag var på med skolan. Eller snarare sagt humhum, vilket är en humanistisk kurs som är obligatorisk att läsa för alla gästelever här nere. På humhum får vi lära oss om den spanska kulturen och skillnader mellan Spanien och Sverige m.m. Det är en vanlig kurs på 100 poäng som man får i betyg i. Vi kommer att åka på flera resor vilket ska bli superkul! Denna gången åkte vi i alla fall till en liten by uppe i bergen som heter Ronda.

Lördag morgon vaknade jag då runt kvart över 8 för att fixa mig och gå ner till ferian. Bussarna skulle åka därifrån klockan 9 och hann till och med komma dit runt 10 i, fördelen med att bo så centralt! Madre (min värdmamma) hade gjort två baguetter till mig som jag tog med mig på bussresan. Det tog cirka 2 timmar att åka dit och vägen var hur krokig som helst, tur att jag inte är åksjuk kan jag ju bara säga.... sov en del också vilket var jätteskönt.

När vi kom fram till Ronda blev vi bjudna på Churros och varm choklad, det blev en mysigt start på dagen!

Sedan gick runt och upplevde byn lite, tog fina bilder m.m. Vi besökte även en tjurfäktningsarena som tydligen är en av de äldsta i Spanien och en bro där det ska ha varit ett fängelse under förr i tiden. Vi fick även se kyrkan och lite andra kulturella sevärdheter. Sedan fick vi fritid i 2 timmar då vi gick runt och såg oss omkring lite till, tog fler bilder och tillslut åt vi lunch.
Gruppfoto! Visst är vi fina?

Bästa PPP <3

En liten bildbomb hehe... (sry) Well, efter vi hade ätit så samlades vi för att gå tillbaka till bussarna och sedan åka hem. Jag hade verkligen en dag full av skratt och Ronda var hur vackert som helst! Hoppas ni har det braaa <3

Hej! Tänkte slänga ihop ett till inlägg om förra veckan då det hände lite fler saker i samband med ferian...

Mina fina föräldrar kom nämligen på besök! Och det var extra kul att de råkade komma hit under feriaveckan då de också fick chansen att uppleva den. Men oj, som jag hade saknat mina päron. Det var verkligen världens bästa känsla att få krama dem igen efter 6 veckor... allt kändes liksom rätt igen. Inte för att det känns fel att vara här utan dem, absolut inte, men det var verkligen en lättnad att få träffa dem. Att bara kunna prata med dem i verkligheten och inte genom en skärm var underbart.

Vi solade och badade några dagar, åkte och shoppade, gick på ferian, jag visade dem runt lite i staden och vi hade det bara allmänt chill. Det kändes verkligen som semester för mig även om jag inte tog ledigt hela veckan då jag sov på deras hotell och käkade restaurangmat varje dag. Mumsmums! Kommer bli rätt tråkigt att återvända till middag med värdfamiljen varje kväll... well well. Tur som det är får jag faktiskt bra mat här och skolmaten är också bra, så jag är nöjd. Och skulle det krisa så har mamma och pappa tagit med hur mycket godis och svensk mat som helst, så jag lär nog klara mig, hehe.

Här är några av ställena vi åt på. Bilden längst till vänster är från en restaurang som faktiskt ligger etta i Fuengirola enligt TripAdvisor. Kan säga att maten var hur god som helst och personalen jättetrevlig, den förtjänar lätt sin förstaplats. Restaurangen heter Arte y Cocina och gatan den ligger på heter "calle Miguel de Cervantes". Rekommenderar verkligen att åka dit om ni har svängarna förbi Fuengirola!

Bilden i mitten är från ett tapas-ställe och bilden till höger är från ett ställe som heter Organic Cafe. Det är mer ett frukostställe där har de lite nyttigare samt fräschare alternativ om man gillar det, också jättegott!

Hade en hur bra vecka som helst och saknar redan mina föräldrar (!!)
Nu blir det att återgå till vardagen som nuförtiden tyvärr består av en stor del plugg... har faktiskt 3 prov denna veckan sooo wish me luck. x

Hej på er, allt väl? Jag mår iallafall toppenbra. Denna veckan har varit extra rolig då det har varit feria här i Funkan. Det är en slags festival som pågår mellan den 6-12 oktober, dag och natt, för att hedra staden. Den 12 oktober är även Spaniens nationaldag och den dag då Christofer Columbus upptäckte Amerika.

På ferian klär kvinnorna upp sig i jättefina klänningar med massor av smycken till och männen i spanska kostymer och hattar. De är verkligen jättetjusiga... titta bara!!

Det var så roligt att uppleva ferian och bara se hur alla spanjorer njöt av den, feriaveckan är verkligen deras vecka liksom. Fatta hur kul det måste vara för dem att ha en sådan vecka och typ kunna fira att alla turister åkt hem så de kan få vara ifred lite och ha sitt Spanien för sig själva. Vackert ändå!

Vi gick på ferian nästan varje kväll och åkte faktiskt en hel del, trots de väääldigt osäkra attraktionerna.... men men, kul som attan var det iallafall. Så det var liksom ändå värt klumpen i magen man fick varje gång man satte sig i en karusell (eller?). Skämt åsido, feriaveckan var en superkul vecka och jag längtar redan till nästa feria här i Fuengirola.

Hoppas ni har det lika kul där hemma. Saknar faktiskt er en hel del <3

Helloooo! Hoppas allt är bra med er där hemma. Här flyter allt på som vanligt och dagarna går som jag tidigare nämnt, väldigt väldigt fort. Redan onsdag, igen... (sorry för dålig update). Jag tänkte i alla fall dela med mig om en rolig liten resa jag och ett gäng åkte på i lördags. Och som rubriken lyder, drog vi till Marbella! Eftersom det endast ligger en timmes bussresa ifrån Fuengirola så kände vi bara why not? Vi fick även bo gratis i ett fint lägenhetshotell som vår classmate Oliver hade fixat, super-snällt av honom.

På lördagsmorgonen vaknade jag och Natalie upp hos mig runt 10-tiden. Vi åt frukost, packade våra väskor och började sedan promenera in mot stan här i Funkan. Vi skulle hinna köpa ett par klackskor till Natalie innan bussen gick, för man kan ju inte dra till Marbella utan klackar liksom? ;) När hon äntligen hade hittat ett par fina och prisvärda gick vi till busstationen för att möta upp Elin och Elsa. Vi köpte biljetter, hoppade på bussen och en liten stund senare var vi framme i Marbella! Där träffade vi upp några och åkte sedan till stranden i Puerto Banus för att sola och bada en stund samt kolla i några butiker.

Så himla fint ställe verkligen och jag dör ju för Valentinos klackar... wow.

När vi kom hem började vi fixa iordning oss inför kvällen och åkte sedan och käkade på en jättemysig restaurang bredvid hamnen. Där hade vi det väldigt fnissigt så att säga, hände en del roliga (och memorable) grejer faktiskt. Lång historia, hehe. Mätta och belåtna samt med bästa humöret ever stack vi vidare till "bargatan" i Puerto Banus. Måste säga att utelivet där är en heeelt annan grej än utelivet i Fuengirola. Så bättre och större ställen att gå till, även massor av gratis drinkar för oss tjejer (wopwop). Blev en betydligt mycket billigare kväll än vad vi alla hade förväntat oss kan jag säga. Det enda som var lite tråkigt var väl att jag fick så sjukt ont i fötterna efter halva kvällen (dumma klackar), vilket drog ner humöret lite. Men men, annars hade vi det hur trevligt som helst!

Morgonen (elr snarare dagen) därpå åkte vi och käkade frukost på ett jättefint ställe som heter Celicioso. Jag åt matchapannkakor som faktiskt var rätt goda och drack någon detox juice till det, för att piggna till lite... därefter åkte vi in till stan och promenerade på paseon (längst stranden), köpte varsin glass och tog sedan bussen hem igen.

Det blev en lyckad trip till Marbella och vi kommer absolut åka dit igen. Hoppas jag iallafall <3

Mina dagar här i Spanien är underbara. Trots långa skoldagar här orkar man ändå hålla uppe humöret vilket nog mestadels beror på vädret (och människorna)! Ääälskar att bo här, trivs så himla bra måste jag säga. Men ändå känns allt fortfarande lite overkligt... jag bor här nu liksom? Va? Haha, vet inte om jag riktigt landat än to be honest. Men men, det kommer väl snart I guess.

I måndags var vi ute ett gäng och firade Filippa som fyllt 17 år, GRATTIS!!🌹 Kvällen var jättemysig då vi överraskade henne lite och hon blev superglad. Vi åt sushiiii och sedan drack vi några drinkar, det blev en väldigt lyckad kväll med mycket skratt ;)

Idag var jag och några tjejer och gjorde lite volontärarbete på ett slags dog shelter här i närheten som heter P.A.D. Vi har signat upp oss där och kommer åka dit några dagar i veckan för att ta hand om de stackars hundarna. Idag var första dagen där för oss och herregud vad rörd man blev... så fort vi gick igenom grinden började i princip alla hundar skälla och gny i hopp om att vi skulle ta med dem ut på en liten promenad eller kanske till och med adoptera dem. Därför var det jättehemskt när man hade gått en sväng med dem och de skulle tillbaka till sina små burar... usch💔 vi gick i alla fall tre omgångar för att försöka gå med så många vovvsingar som möjligt. Jag hade kunnat stanna där hela kvällen om vi inte var tvungna att lämna då de skulle stänga för dagen... hundarna var sååå så fina och saknar min egna lilla vovve där hemma dubbelt så mycket nu. Det var i alla fall jättemysigt att träffa hundarna på PAD och jag lär nog spendera mycket tid där under detta år 🐾