View tracker

Hej klassen! Det var ett tag sedan jag använde bloggen, men nu är det dags att väcka liv i den igen :)

Inför Fysikprovet kan ni titta på den här filmen och de här bildspelen, mycket bra och lätt förklarat!

http://www.ur.se/Produkter/168197-Fatta-fakta-Karn...

https://sandakerskolanlila.files.wordpress.com/201...

https://sandakerskolanlila.files.wordpress.com/2015/04/atomfysik-och-kc3a4rnfysik-2.pptx

https://sandakerskolanlila.files.wordpress.com/2015/04/atomfysik-och-kc3a4rnfysik-del-3.pptx

Använd också häftena från läroboken för att förstärka era kunskaper ytterligare. Låt era föräldrar/syskon/kompisar/pojkvänner/flickvänner förhöra er med hjälp av Kan Du-frågorna (både gröna rutorna och Uppslagets frågor)!

Plugga på begreppen och tänk på att ni ska förstå dem och kunna diskutera och reflektera kring dem.

Här har ni länk till mp3-filerna till kapitlet så kan ni lyssna på det när ni tränar, ska sova eller ligger i badkaret :)

http://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskolan-6-9/Fysik/Baslaromedel/Fysik-Direkt/Lyssna-mp3-filer/

Trevlig långhelg på er, bästa ungdomar!! Vi ses på måndag :)

/A-K

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

God kväll på er, klassen!

Jag ramlade över en rolig och lärorik sida där ni kan plugga in koordinatsystemets begrepp och funktion på ett bra sätt! Extra bra om ni tycker att det är lite klurigt med att sätta ut punkter i koordinatsystemet. Gå in och testa;

http://www.webbmagistern.se/koordinater_1.html

http://www.webbmagistern.se/koordinater_2.html

http://www.webbmagistern.se/koordinater_3.html

http://www.webbmagistern.se/koordinater_4.html

http://www.webbmagistern.se/koordinater_5.html

http://www.webbmagistern.se/koordinater_6.html

Det är inte bara matteövningar på Webbmagisterns hemsida, gå gärna in och kika vad mer ni kan lära er därifrån. Repetera gärna hjärtats delar, ögat och örat och titta lite närmare på hjärnans delar!

http://www.webbmagistern.se/

Vi ses på fredag! Då ska jag berätta om vad jag och Knutte har kommit på 😃

/A-K

Likes

Comments

View tracker

Hej hej!

Här kommer NO-uppgiften och en länk till ett klipp från TV4 med en intervju kring donation, som ni kan ha som utgångspunkt och inspiration inför ert arbete.

Här har ni länken;

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/jenny-stensso...

Och här har ni uppgiften, ni har ju fått den via mail och även i pappersform också.

Diskussionsuppgift i biologi - år 9

Ska vi använda reservdelar från grisar?  


Transplantation från djur till människa kan komma att rädda många sjuka människors liv i framtiden. Idag väntar många människor på transplantation av hjärta, lungor eller lever.

Du ska nu söka information hos flera källor kring detta ämne och resonera om källornas trovärdighet och relevans. Här får du länkar till de källor du kan använda dig av; (Du får även välja egna källor, från internet, via mail eller telefonsamtal).

http://www.familjeliv.se/forum/thread/52644128-varfor-lagger-de-grishud-pa-brannskador-pa-mitt-barnvarfor-lagger-de-grishud-pa-brannskador-pa-mitt-barn

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/okej-grisceller-i-manniska

http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/0008/19/gris.html

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article267658.ece

http://www.ne.se/rep/transplantation-r%C3%A4ddar-liv-och-f%C3%B6rb%C3%A4ttrar-livskvaliten

http://www.mimersbrunn.se/Transplantationer_6879.htm

Du ska sedan använda informationen du får fram till att diskutera tre frågor:

1. Är det rätt att döda en gris och sedan transplantera grisens hjärta till en svårt hjärtsjuk människa? Motivera svaret!

2. Kan du själv tänka dig att ta emot ett grishjärta om du blir svårt hjärtsjuk? Motivera!

3. Är det rätt att sätta in människogener i grisar för att de ska bli mer genetiskt lika människan och på så vis minska avstötningsrisken när ett grishjärta transplanteras? Motivera!

Tidsplanering:

v.43 - Måndag: 13:00-14:40 - Enkätfrågor - värderingsövning. 

Tisdag 11:10-11:50 - Ta reda på fakta kring transplantation och donation av organ - både människor emellan och mellan gris och människa. Skriv ner vilka källor du använder och varför de är bra eller dåliga!

Besvara fråga 1. Använd informationen du hittat, skilj fakta från värderingar och ta ställning!! Ange både för- och nackdelar, bestäm dig för vad du själv tycker; Är du för eller emot?

Torsdag 13:00-13:50 - Caisa vikarie! Fortsätt jobba med uppgift 1.

Fredag 9:00-9:50 - Besvara uppgift 2.

Planera för laborationsprov ”Jäst och socker”.

v.44: HÖSTLOV v.45: PRAO

v.46 - Måndag halvklass 13:00-14:40: Laborationsprov ”Jäst och socker”.

Tisdag 11:10-11:50 - Förbered dig inför både gruppdiskussionen och den skriftliga inlämningen!

Torsdag 13:00-13:50 - Diskussion i smågrupper - fråga 1 och 2. En sekreterare per grupp + att jag går runt och lyssnar i grupperna.

Fredag: Skriftlig inlämning av uppgift 1 + 2! Vi börjar med KEMI :)

För de som vill satsa mot högre betygssteg; gör fråga 3 enskilt och lämna in denna skriftligt till mig senast fredag v.47.

De centrala innehåll vi arbetar med är:

Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som kon- sument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Genteknikens möjligheter och risker och etiska frågor som tekniken väcker.

Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och natur- vetenskapen.

Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.

Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.

LYCKA TILL 😊

/A-K

Likes

Comments

Nu är det dags för en flippad läxa! Jag vill att ni kollar på dessa två filmer som handlar om moment som är nya för er inom matematiken. Det handlar om två regler som ni kommer att använda er av på lärobokens röda sidor 64-65. Detta återkommer sedan både på gymnasiet och på universitetet, så det är viktigt att ni får med er dessa kunskaper. 

Titta på de två filmerna till på FREDAG, så tar jag upp eventuella frågor om detta på fredagslektionen. Ni kommer också att få ett litet test om Kvadreringsreglerna och Konjugatregeln. Så förbered er noga, se filmerna några gånger, titta på exemplen i boken och räkna gärna ett par uppgifter så att du ser om du förstått filmerna/exemplen. 

/A-K



Likes

Comments

Hej klassen!

Hoppas att ni kollat på de tidigare filmerna jag lagt upp och att ni förstår dem. Ett tips är att först titta på en film, sedan räkna lite själv från läroboken och även titta på bokens exempel. Titta sedan på filmen igen och då ska ni se att det plötsligt blir lite lättare att förstå filmen och hur ni ska räkna! De förra filmerna handlade om lärobokens sidor 44-51. 

Här kommer några instruktionsfilmer till :) En om talföljder och mönster (läroboken s.52-53) och sedan en om att Mulitplicera in i parenteser och en om Multiplikation av parentesuttryck (RÖDA sidorna 62-63). 

Jag kommer att gå igenom multiplikation av parenteser i klassrummet också, men titta också igenom filmerna för att fördjupa era kunskaper! Tänk på matte som ett nytt språk som måste NÖTAS in!! Särskilt nu i år 9 då det kommer många nya moment. Plugga matte som ni pluggar tyska-/spanska-/franska-/engelska-glosor!! Vissa regler måste ni lära er utantill, och ju fler tal ni räknar, desto säkrare blir ni. Var inte heller rädd för att be mig om hjälp, jag är här för er :) Och viktigast av allt; NI KAN, tro på er själva och er förmåga!!

Min klubb är öppen för er alla om ni vill komma och sitta och räkna extra matte på måndag morgnar kl. 8-8.40 :) 

Jag gör ett till inlägg om läxa till fredag! 

Vi ses på en stund!

/A-K 




Likes

Comments

Hej klassen! 

Sitter här hemma med resfeber, i övermorgon går flyget till Chicago! Kommer såklart att sakna er, kanske ni mig också?! Hur som helst så lovar jag att köpa med mig någon klass-souvenir till er :) 

Medan jag är borta så kommer ni att ha ett par olika vikarier som säkerligen kan hjälpa er framåt med både matten och NO:n. Jag lägger ändå ut några filmklipp här, så ni kan kika på om ni vill få extra hjälp med funktionerna i matten! Tänk på att ni också kan fråga Erik (är i grupprummet på era lektioner på måndag och tisdag), Gunnar (finns ofta i arbetsrummet och har även klubb tisdag eftermiddag) och Tea som också är mattelärare! Även rektor Carina är matte- och NO-lärare om ni nu inte visste det! Så ni kan också fråga henne om ni vill ha extra hjälp :)

I NO:n kommer ni att få se på film men också jobba självständigt i ett häfte om Bioteknik. Vikarien delar ut allt ni behöver, både text- och frågehäfte (de flesta av er har fått frågehäftet av mig) och planeringen. 

Var rädda om er medan jag är borta! Kram på er! 

/A-K






Likes

Comments

Det närmar sig prov i genetiken så här får ni länkar till youtube-filmer om det ni behöver kunna till provet. Jag har mailat ut planeringen med mer detaljer till er, säg till mig om ni inte har fått mailet! Ni har film nummer 3 i läxa till på tisdag. Se den flera gånger och rita två bilder i anteckningsboken - en på både vanlig celldelning och en på reduktionsdelning. Gör gärna en mindmap om de olika delningarna också :) 

https://www.youtube.com/watch?v=UPLf_bGU3xU

https://www.youtube.com/watch?v=1-iMN4FhI2U    

https://www.youtube.com/watch?v=r6lX7RsYcxQ    LÄXAN!

https://www.youtube.com/watch?v=cnqZNusPk9I

Ni har stor nytta av alla fyra filmer inför provet. Läs också häftet några varv, gör instuderingsfrågorna (be gärna någon förhöra dig), rita bilder och en mindmap och lyssna också  på mp3-filerna för att använda fler sinnen! 

Mp3-filer; http://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskol...

Ses imorgon, klassen :)

 

Likes

Comments

Tråkigt nog missade vi ju dagens mattelektion då vi lärare for till universitetet på kurs. Ni fick ju då i uppgift att till på fredag titta på en kort film om Pythagoras sats, på denna sida;

http://www.youtube.com/watch?v=9yPKi1DEIq4

Jag hittade nu en längre, mer utförlig film som ni också kan titta på. Särskilt om ni tyckte att det var klurigt att förstå Pythagoras sats utifrån den korta filmen. 

https://www.youtube.com/watch?v=3iivEnKEJ88

Sedan finns det ett lite roligt klipp med en sång om Pythagoras, med mina favoriter Galenskaparna och After Shave!! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=dpTqe-XQsm0

Läxa blir också att kunna låten utantill, vi sjunger den i kör på lektionen på fredag ;) Den fastnar på hjärnan, kan jag lova!

Vi ses i morgon!

/A-K

Likes

Comments

I fredags jobbade hela klassen på superbra, både på NO:n och på matten. Ni var förberedda med mapparna framme och ipads/kepor/mössor borta, det var arbetsro, alla arbetade och hjälplistan hanns med. Härligt 😊

  

Mattemålet för veckan var däremot svårt att hinna med för de allra flesta, och jag tipsade därför om MIN KLUBB PÅ MÅNDAG MORGON KL.8-8.40. Målet för veckan var att ni skulle ha hunnit räkna till och med uppgift 31 (s.13). 

Jag lägger även upp länkar till instruktions-filmer om både Negativa tal (s.12) och även Tal i potensform (s.13). Jag lägger upp några olika, se gärna på alla :)

Negativa tal:

http://www.youtube.com/watch?v=d_6_B_Xl2U4

http://www.youtube.com/watch?v=PmEGwy8VZOc

Tal i potensform:

http://www.youtube.com/watch?v=FiUHqGnOS9U

Hoppas ni haft en mysig helg! Vi ses imorgon :) Ny vecka, nya utmaningar, nya skratt, nya lärdomar!

/Anna-Karin

Likes

Comments

Sitter här och äter frukost och planerar för terminen med er :) Tänk att vi redan känt varandra i två hela år (de allra flesta av er)! Jag ser fram emot att följa er detta sista år på väg mot gymnasiet och andra nya äventyr. Jag vill också säga välkommen till våra nya tjejer; Mikaela, Sabina och Alice! Det ska bli roligt att lära känna er också, jag tycker redan att det känns som om ni alltid tillhört klassen - ni verkar ha fått en bra start. Jag kan tänka mig att er fjällresa var en perfekt uppstart för att ni alla skulle få lära känna varandra lite bättre. Har sett bilder från resan, såg underbart ut :)

När det gäller skolarbetet så kommer vi att dra igång NO:n med det som jag tycker är det roligaste området inom hela NO:n; GENETIK. Sedan ska vi denna termin också hinna med att dyka in i kemins och närmare bestämt jonernas och de kemiska bindningarnas värld. Vi hinner även med att sätta oss in i fysikens olika energikällor och där ta ställning till om vi ska ha kärnkraft eller inte. Efter det tar vi jullov... men det är ju nästan 4 månader dit, så än så länge lämnar vi tomteluvan och julsångerna i förrådet. 

Vi kommer att arbeta lite mer digitalt i NO:n den här terminen och sedan utvärdera det vi gjort framemot jul. Då funderar vi på hur det känts, hur det gått och hur vi ska arbeta under vårterminen (er sista hos oss!!). Flipped classroom heter konceptet vi ska jobba med och det kommer jag att beskriva i ett eget inlägg. Det här inlägget har redan för mycket text!

Glad torsdag på er, vi syns på ett par timmar :)

/A-K


Likes

Comments