Postad i: Frågor och svar

Kan inte du ge lite tips på olika, nyttiga frukostar? Jag är själv en sådan person som inte kan äta på morgonen men eftersom det är det viktigaste målet om dagen så vill jag ha lite tips för att kunna börja! 😃

Jag ÄLSKAR frukost. Äter alltid samma frukost, haha, naturell kvarg med frysta hallon/blåbär, finn crisp, keso, två löskokta ägg (äggulan ska rinna, mmmm). Jag tror att det funkar bäst att hitta en "to-go-frukost", alltså något du vet hur lång tid tar det att fixa i ordning och som du vet du ändå kan få i dig på morgonen. Min pappa till exempel äter alltid hvregrynsgröt med banan eller äpplemos på och jag äter alltid min frukost. Prova dig fram vad som funkar för dig. Men se till att frukosten innehåller kolhydrater, protein och bra fetter för att starta dagen med en bra och stabil blodsockernivå. Fil, naturell kvarg, keso, ägg, knäckebröd, havregrynsgröt, havreringar (en bättre flingsort), bär, frukt. Det finns otroligt mycket som går under kategorin bättre mat, försök att utesluta det vita sockret och smaksatta livsmedel.

Äter du samma mat som resten av din familj eller lagar du någon enskild, nyttigare mat för att den ska passa dig mer?

Alltså, jag blev mentalt skadad under en tid, det spårade helt enkelt. Jag tänkte för mycket på vad jag åt och att allt skulle vara så jävla kalorisnålt för att jag var as orolig (läs livrädd) för att jag skulle gå upp i vikt igen. Men jag pratade mycket med en nära vän om hur mycket det hade spårat så han sa att jag måste prata med en person som kan hjälpa mig mer än vad han kunde. Tack vare honom så berättade jag allt för min dietist. Så under de senaste månaderna har jag fått i läxa av min dietist att äta det som mamma lagar och att äta mer än vad jag tidigare gjort (gick runt på 1100 kcal/dag vilket är för lågt, så nu försöker jag med 2000 kcal/dag), eftersom jag tränar såpass mycket. Jag ökar kaloriintaget långsamt för att hålla det stabilt. 

Har du något speciellt mål inför sommaren?

Att se min utveckling och att jobba bort min otrygghet, eller hur man ska säga. Jag har även som mål att köpa min första bikini, vi får se om jag hittar en bra. Det är mycket psykiskt som jag jobbar med, men rent fysiskt så är det som nämnt, bara fortsätta och bygga mer muskler.

Vad säger dina föräldrar om din förändring?

Det är inget vi har suttit ner och pratat om så, men det är klart att de är stolta och glada för min skull. Men pappa och mamma säger såhär: vi är jättestolta och glada för Klaras skull, du har ju jobbat med detta sen du var liten. Det är otroligt skönt att det äntligt har lossnat för dig. Du har verkligen fokuserat och jobbat på väldigt bra.

Träffar du någon just nu?

Intressant fråga, har inget svar på det.

Vad har du för matvanor, innan/efter träning?

Frukost, mellanmål: kaffe+frukt, lunchen i skolan, mellanmål: frukt/naturella riskakor+ kaffe (innan gym), middag ett avslutande kvällsmål, om jag känner hunger.

Vad har du för "träningsutrustning"?

Det jag alltid har i gymväskan utöver träningskläder är mitt svarta motståndsband, gymhandskar och mina älskade bluetooth-hörlurar. Jag använder motståndsband för att arbeta mer med småmusklerna runtomkring muskelgruppen jag kör. Till exempel kör jag höftlyft i smithmaskinen placerar jag bandet 10cm över knäna för att känna ytterligare en spänning i höftmuskeln bl.a. Jag är inte den som kan förklara detta utförligt, om du är nyfiken så kan du googla motståndsband/mini bands/resistance bands. Gymhandskarna använder jag när eventuella blåsor på handflatorna har spruckit, detta för att få bättre grepp och för att det svider som fan när det kommer in svett.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments