Postad i: Kost

Ja, det har vi alla hört, men varför?

När du sover kan du uppenbarligen inte äta och då har du alltså inte fått i dig något under hela natten. Du bör då få i dig något på morgonen när du vaknar för att vara schysst mot din kropp genom att ge den energi. Detta har jag uppfattat är svårt hos många, jag förstår dock inte varför. Hur svårt kan det vara att lägga några ägg i en gryta med vatten? Eller att hälla upp en skål med naturell yoghurt-kvarg? Visst, svårt att få in en ny rutin, men jag säger gång på gång: det är bara att göra. Det är faktiskt bara att ta tag i det o få ihop en rutin. Tycker du att det inte finns något gott att äta på morgonen, skärp dig, det finns det alltid. Tycker du att det tar för lång tid att göra frukost, gå upp 20 minuter tidigare då och sluta med bortförklaringarna.

Frukosten lägger grunden för hela din dag. Jag har personligen känt av det om jag äter en bra frukost med långsamma kolhydrater, protein och bra fetter, det bidrar till att mitt blodsocker håller sig på en jämn nivå under dagen. Innan, för ett halvår sen ungefär, så hade jag alltid någon form av dipp vid 17:00, alltså ett sötsug eller bara ett generellt sug efter något. Men då såg jag en artikel i nån sån där "mamma-tidning" där det stod nått i stil med "frukosten tar bort ditt sötsug", wow, magi, shit. Man ska inte låta sig själv luras av vad allt som står, men jag pratade med min dietist och kollade om det stämde. Han sa: det som hjälper en att reducera sitt sötsug det är genom att äta 3 bastanta mål och i mellan ta något mellanmål, för att just hålla blodsockernivån. Så han menade på det att det du äter som frukost kommer mer eller mindre påverka ditt kaloriintag under den dagen. Jag köpte det, och gick från att äta så kalorisnål frukost som möjligt (två finn crisps (surdegsknäckebröd) med varsin tesked keso på) till att idag "eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a peasant". Frukosten är mitt favoritmål och jag har verkligen känt av skillnad nu när jag alltid äter en bra frukost.

Om du inte är en "frukostätare" se till att bli det. Släng alla smaksatta livsmedel och köp naturella produkter, ha alltid frukt och bär hemma som du kan ha på och HITTA vad du gillar. Se även till att din frukost innehåller protein, fetter och kolhydrater.
Här är lite förslag:
Protein: yoghurt-kvarg (tunnare i konsistensen än vanlig kvarg om man nu skulle föredra det), kvarg, ägg (vitan), keso, chiafrön, linfrön.

Kolhydrater: havre, havreringar från frebaco (ett bättre alternativ för den som gillar flingor), knäckebröd, fullkornsbröd, frukt & bär.

Fetter: diverse frön och nötter (solrosfrön och hasselnötter är mina favoriter), ägg (gulan), kokoschips (jättegoda att ha på sin yoghurt/liknande som topping) och avokado.

Vit text: 150 g keso (1,5% fett), 120 g naturell yoghurt-kvarg, 30 g blåbär, 50 g hallon, två stycken finn crisp råg orginal och 2 kokta ägg med lite salt på för smakens skull.

Blålila text: havregrynsgröt på 50g fiberberikad havre (ca 1,5 dl) och 2 dl vatten+salt, 25 g blåbär, 20 g lättmjölk, två stycken crips skivor, två ägg + salt.

Röd text: 100 g keso (1,5% fett), 60 g naturell yoghurt-kvarg, 70 g jordgubbar, 80 g banan, två stycken crips skivor, två ägg + salt.

Som ni märker har jag hittat min to-go frukost, älskar detta konceptet! Prova dig runt och snälla; frukost är så mycket mer än en torr skogaholmslimpa med hushållsost o ett glas oboy. Alla dessa frukostar tar under 10 minuter, så ingen idé att skylla ifrån dig 😘

p.s drick alltid vatten till dina måltider, du klarar dig utan juice och mjölk. Drick aldrig dina kalorier.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments