Postad i: Kost

Contains affiliate links

Socker, en sak som har infekterat våra liv under många decennier. Vi alla vet att det inte finns några positiva effekter (förutom när opioider och beta-endorfiner frigörs och för stunden mår vi toppen) på hälsan av att äta socker, men ändå äter svenskar 0.8 kg socker i veckan (Svensk sockerkonsumtion 2014: 43,1 kg).

Jag har valt att ägna detta inlägg till att klargöra för dig, genom att skriva på ett språk som du kan förstå, förklara varför alla sockerarter är dåligt för dig. Jag och min mamma tittade på en dokumentär, en film om socker. Det väckte så många inläggs-idéer. Filmen heter “that sugar film”, finns på SVT play, det är den bästa dokumentären jag sett. Egentligen räcker det för mig att kopiera och klistra in länken och säga till dig att titta på den, men eftersom- majoriteten av mina läsare är ungdomar, och jag vet att många tänker “en tråkig jäkla dokumentär, you wish att jag ska kolla på den”, så hade tänkt att sammanfatta det hela med egna ord som kan vara lättare att ta till sig.

Dokumentären går ut på att Damon Gameau, en australiensk tv-profil, genomgår ett två-månaders långt experiment. Det går ut på att lägg fram svart på vitt vad socker gör med kroppen. Innan experimentet bestod hans kosthållning av mat utan tillsatt socker och utan smak-sötningsmedel etc. Han får ett team med diverse doktorer, forskare och dietister som säger till honom: för att ligga på snittet (i Australien då) så måste du äta 40 teskedar socker per dag. Detta genom “nyttig” mat, alltså inget godis, glass eller skräpmat. Han tror att detta är omöjligt att bara få ihop genom “bra” mat, men han märker ju självklart att detta var enklare än vad han trodde. Bara i hans frukost som anses vanlig, var det 20 teskedar socker. Juice anses ju som en vanlig dryck att ha till frukosten; alltså, jag vill bara att du ska få ett perspektiv: om du skulle äta 4 st äpplen, då hade du blivit as mätt. Men om du istället skulle dricka ett glas äpplejuice (vilket motsvarar cirka 4 äpplen), det skulle inte tillfredsställa din hunger överhuvudtaget eftersom det enda som utvinns är vätskan och sockret från frukten. Detta förklaras väldigt bra i filmen, men vill ändå ge en liten tankeställare.

I andra delen av experimentet- ska han äta samma mängd socker, 40 teskedar om dagen, fast genom att visuellt hälla på det. Till exempel när han ska äta helt vanlig kycklingfilé häller han på 4 teskedar med vitt socker, denna mängden motsvarar en portion med teriyakisås. Eller så skulle han kunna äta en portion med naturell frozen yoghurt eller samma mängd grekisk yoghurt med 11 teskedar socker påhällt, som då alltså stod för mängden i frozen yoghurten.

Man ser verkligen hur mycket sockret påverkar honom, och tänk att detta är vardag för väldigt många människor. Han blir pigg på grund av en sockerkick denna kicken följs sedan av en dipp, där man känner sig trött, sliten, kan vara sur, aggressiv, sinnet är instabilt. Han säger det att han har svårt att känna sig mätt, han tröstäter och känner ett konstant sug, känner du igen dig? Hans dietist förklarar att det är för att han inte längre äter tillräckligt mycket bra fetter och protein, det är de näringsämnena som bidrar till en ökad mättnadskänsla. Han äter istället mat med lite fett, “lowfat”, som vi lärt oss är nyttigt innehåller ofta mer socker och ger inte samma mättnadskänsla.

Jag har skrivit och tragglat att det är ett kaloriöver/underskott som gör att du går upp/ner i vikt, vilket inte är fel, men jag trodde att alla kalorier är lika och har samma påverkan på kroppen. Jag lärde mig genom filmen att så är det inte. Innan experimentet låg han på cirka 2300 kalorier om dagen och samma kalorimängd under experimentet, men kalorier från sämre källor. På 60 dagar gick han upp 8,5 kg, hans kroppsfett ökade med 7 procent och hans midja expanderade med 10 centimeter, på grund av visceralt fett, det farliga bukfettet. Innan experimentet så mättes allt, bland annat ett hormon i levern, ALAT, (som visar hur levern i stort sett mår) han hoppade från 20 under riskgränsen till 20 över. Han gick från den friskaste femtedelen till den sämsta. Hans triglyceridvärde (fettet i blodet) gick från 0,8 till 1,5, vilket är skyhögt. Allt detta tack vare ”nyttig mat” på 60 dagar, två månader. (Återigen med kalorierna: jag anser att det är en bra idé att kolla över det i början av din viktresa, men sen när du har hållt på ett tag och fått in rutiner, kolla då över vad det är du stoppar i dig.)

Gör mig en tjänst och kolla på den där filmen, du kommer inte att ångra dig. Tänk vilket resultat du kan åstadkomma på två månader om du lägger av med att käka det där jävla sockret.


För att komma till filmen kan du klicka på bilden ovan (kan ses på svt fram tills 16 april 2018) om bilden strular så är detta direktlänken: https://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Postad i: Kost

Fortsätter väl att lägga upp lite förslag på mat <333 Här har vi en laxhistoria, kyckling"sallad", torskgryta och en kycklingtallrik! Jag går aldrig efter recept när jag lagar mat så detta är eget ihop-plock/tänk. Skulle inte kalla det recept, men här är vad jag har i:

Blå text: en röra som består av 50 g lätt creme fraiche, 70 g naturell kvarg, 4 skivor pastramiskinka, 2 skivor kalkonbröst (skär i mindre bitar/strimlor)+ salt&peppar, 90 g ungsrostad potatis+ 50 g rödbetor, 60 g gravad lax och två kokta ägg

Röd text: två nävar babyspenat (eller annan sallad), 190 g "grönmix" (broccoli, sötärtor, haricots verts m.m), 120 g kyckling filé stekt i kokosfett, 2 kokta ägg och plommontomater.

Orange text: grytan består av: 165 g torsk, 100 g naturell kvarg, 150 g krossade tomater och 80 g keso. Jag börjar med att steka torsken i kokosfett (nej det ger ingen kokossmak) o sen när jag kollat så den är klar så blandar jag bara ihop allt det andra ner i stekpannan och kryddar med önskade kryddor, jag har i muskot, salt och vitpeppar (KRYDDA ALDRIG MED FÄRDIGBLANDADE KRYDDPÅSAR, inlägg om det kommer). Till detta har jag 50 g (okokt vikt) matvete.

Grön text: 125 g "grönmix", 110 g ungsrostad potatis, 130 g kyckling stekt i kokosfett+en halv hackad gullök (för smak).

"Mitt" sätt att ungsrosta rotfrukter: Sätt på ugnen på max, vår ugn går till 250 grader. Jag brukar aldrig skala potatisarna, jag skrubbar istället bara av jorden. Sen skär jag dem i småbitar eller i stavar. Andra rotfrukter skalar jag och skär i lika stora bitar så att det blir jämn tillagning. Lägg allt på en plåt med bakplåtspapper, se till att separera allt för att få de krispiga. Strö över önskade kryddor, återigen inga färdigblandade kryddor som t.ex grillkrydda. Salt, peppar, chilipulver, muskot, oregano etc. Skjutsa in plåten högst upp i ugnen. Har du fler plåtar, se till att sätta ugnen på varmluft, max grader (tror de flesta ugnar har 250). Jag sätter aldrig tid utan håller ett öga på det istället. När det börjar bli lite bränt i kanterna, då tycker jag att de är perfekta! Detta är otroligt lätt och det går snabbt, bara förjobbet som är lite tråkigt.

(Jag har under planering att skriva ett inlägg om det värsta vi har i vår vardag, och vad det är kan ni säkert lista ut. Men jag vill verkligen sammanfatta det enkelt och det är svårt och det tar tid för mig, men har som mål att det ska vara uppe nästa vecka, can't wait! 😍)

Likes

Comments