Jag och Bella har varit på en tiodagarstur på västkusten. Vi startade i Perth och åkte många, många kilometer med en busstur ändå tills vi kom fram till Broome. Det har varit otroligt många timmar på bussen, men det har helt klart varit värt det!

Första dagen tillbringade vi sju timmar på en buss... Men vi såg också the pinnacles som ni kan se på första bilden. Det är massor av stenformationer ute i öknen kort sagt. Vi åkte också och körde sandboarding på kritvita dyner. Det var mycket enklare än vad jag trodde att det skulle vara faktiskt från. När vi såg hur höga och brantare de var så testade jag och Bella att sitta ner från en lite lägre del, men på slutet så stod vi upp och körde ner från toppen! Tyvärr så tog jag inga bilder eftersom jag inte ville riskera att sanda ner mobilen, men jag lovar er att det var väldigt fint!

Andra dagen åkte vi till Kalbarri nationalpark där de som ville fick köra abseiling. Jag som redan har testat ett par gånger valde att inte köra då det kostade extra, men jag fick agera fotograf till flera andra istället. Man märkte också att man började komma ut mer i the outback eftersom allt började få en rödare färg samt att det var galet mycket flugor! Sen fick vi också sitta ett par timmar på bussen för att ta oss till vårt nästa hostel.

Melbourne är härligt! Dit vill jag igen, men gärna med en liten större budget då det finns så himla många mysiga caféer och fina butiker som man vill köpa saker i. Jag och Bella var där i en dryg vecka, så vi han se allt som man borde se utan problem!

Runt omkring hela staden finns det massvis med street art. Mycket är vanlig graffiti, men sen finns det väggar som ser ut som tavlor också!

Vi åkte till Brighton Beach med alla små färgglada badstugor.

White night! Från klockan sju på kvällen lystes en massa olika byggnader upp, det var musik och food trucks lite här och där samt folk ÖVERALLT vilket jag gillar!

Vi passade på att testa några ställen, men vi har också lagat mat i hostelköket.

Några bilder från staden.

Nu var det ett tag sen jag skrev någonting här! Jag och Bella har befunnit oss i Melbourne, Adelaide och nu är vi i Perth. Vi har även åkt the Great ocean road mellan Melbourne och Adelaide - helt fantastiskt!!

Igår tog vi en färja ut till Rottnest Island som är en ö strax utanför Perth. Vi hyrde cyklar och snorklar tillsammmans med en tjej som vi har hängt en del med sedan våran great ocean tour, då det visade sig att vi var på samma flyg från Adelaide till Perth! Vi cyklade iallafall en rundtur runt cirka halva ön vilket var en mil, och stannade på ett par olika ställen för att antingen bara fota, eller att sola och snorkla. Fiskarna var inte de allra roligaste, men vattnet var så himla klart och det var fortfarande roligt!

På rottnest finns det dessutom massor med små, söta quokkas vilka ser ut lite som en korsning mellan en känguru och en råtta. I och med att det är så mycket turister som kommer och matar dem (även fast man inte får), så är de otroligt orädda. Vi såg till och med en av dem hoppa upp i knät på en kille i jakt på mat.

Bella och jag tog bussen direkt från Bicheno ner till Hobart för att vara där ett par dagar. Vi bodde hos en familj som Bella kände genom Rotary, och mamman var verkligen otroligt snäll och tog oss till Richmond (en gammal, liten by), upp på mount Wellington som är ett berg precis vid Hobart samt en road trip till Huon Valley där de bl.a. odlar en massa frukt. Vi passade också på att äta lunch med en kompis som pluggar där nere, och så bakade vi kanelbullar till värdfamiljen som tack för att vi fick bo där!

Det fanns en jättefin strand precis nedanför huset där de bodde! Tyvärr var det inte så bra väder så vi fick aldrig bada, men en kvällspromenad blev det iallafall!

Kanelbullarna gick hem hos familjen!

Utsikt från Mount Wellington

Bella under vår lunch i Hobart

Huon Valley och ciderprovning från en lokal tillverkare!

Förrförra veckan var vi ner till Bicheno onsdag-söndag. Det var fint väder nästan alla dagar, så vi passade på att vara på stranden och sola och bada i det otroligt klara, men också rätt kalla, vattnet.

Okej hörni! Här kommer en uppdatering om de senaste dagarna. Det blir ett lite längre inlägg, så ta er tid!

Lördag
Jag gick upp och sprang en runda på morgonen, och lite senare på förmiddagen åkte vi till Farmers market. Det är en marknad med frukt och grönt, och lite annat ätbart, som hålls i Launceston varje lördag. Det är inte en jättestor marknad, men det var mysigt att få se den då jag faktiskt aldrig lyckades ta mig dit under mitt utbytesår! Efter en dryg timme där så åkte vi tillbaka hem och gjorde absolut ingenting (vilket både är skönt och tråkigt) fram tills middagstid då vi åkte på middag hos ett par som P & A känner, och som bjöd på mycket god mat.

Söndag
Vid lunch hade Bella en bbq hos sin familj hon bor hos för tillfället. Så jag fick chansen att träffa några av de hon bott hos som jag inte redan hade sett, samt att hälsa på några som jag kände igen från förut. Alla är verkligen jättegulliga, så jag vill rekommendera Rotary till mig själv så här i efterhand.
Vid femtiden kom Cindy för att hämta upp mig då vi hade bestämt att jag skulle spendera två nätter med dem. De var glada och Montana slutade inte prata en sekund under hela tiden jag spenderade med dem. På kvällen flackade vi runt så som jag gjort så många gånger förut. Först in till några vänner en liten stund, sen till deras mormor där lite annan släkt var och sist in till ett par andra vänner. Sen kom vi hem vid halv elva och då skulle de börja laga middag. Gissa vad? Jo kräftor som de hade i badkaret. Levande var de också.

De har även flyttat till ett nytt hus, mycket likt det andra både på insidan och utsidan, men mindre. Tyvärr inkluderade likheten även den otroligt obefintliga städningen, men som jag, Bella och en kompis till oss konstaterade - oavsett hur sunkiga hostel vi kommer till så kommer jag tycka att de är otroligt fräscha och lyxiga🙄

Här har vi nya vardagsrummet.

Och detta rum fick jag sova i.

Måndag
På förmiddagen åkte vi in till Montanas nya skola för att hämta ut böcker innan skolan startar igen. Sen åkte vi till badhuset och var där i några timmar. Påminner mig ju om i somras då jag också åkte och badade med en viss tolvåring, men det är ju helt otroligt hur olika liv de lever och hur det påverkar hur de uppför sig och vill prata om osv. Efter badhuset åkte vi hem och tog ut deras två hästar för att borsta dem. Montana föreslog att vi skulle ut på en ridtur, och jag vet att hon blev rätt besviken när jag sa att jag inte ville i och med att jag inte hade med mig några grejer. Men jag kunde verkligen inte förmå mig själv att sitta upp på någon av dem när deras hovar ser ut såhär:

Och jag vet att de är gamla och halta. Så nej tack. Istället tog vi en lång promenad med de istället innan vi kom tillbaka lagom till middagen. Efter middagen tog de med mig på en biltur omkring på farmen och då solen höll på att gå ner så var det så himla fint! Bilderna gör det inte rättvisa!

Tisdag
Blev skjutsad in till stan för att möta upp Bella strax innan lunch. Vid 12:30 träffade vi Nikki som är en gammal kompis från Newstead college, så det var kul att få se henne igen! Vi åt lunch på ett kafé innan hon behövde gå tillbaka till sitt jobb. Efter det gick jag och Bella till en park och solade samt planerade vår resa lite mer. Nu har vi bokat ett flyg från Launceston till Melbourne som går den 11e februari samt ett flyg från Adelaide till Perth som går den 25e februari. Vi avslutade med varsin stor glass vid the seaport innan Peter hämtade upp mig och vi åkte och kollade på min gamla värdsyster Merideth som hade en match i touch football. Imorgon åker vi till Bicheno och Bella följer med oss, så det blir mysigt med några dagar vid kusten.

Hej! Har laddat ner nouw:s app nu, så förhoppningsvis så funkar det bra att blogga från mobilen.

Kom fram i förrgår efter den härligt långa flygresan och blev mött av Peter och Amanda på flygplatsen. Vi hade egentligen aldrig sagt rent ut att de skulle komma och hämta mig insåg jag under min flygning, men jag hoppades på det bästa och det löste sig ju fint!

Igår åkte jag och A till ett ställe som heter Greens Beach, och tog med oss deras hund. Tyvärr lite för kallt och blåsigt för att kunna bada, men helt okej ändå ;) vi var in till stan också så att jag kunde köpa några grejer, och på kvällen var vi och åt middag på en pub i närheten!

Från en utkiksplats på väg till Greens Beach!

Idag har vi varit upp och hälsat på Amandas föräldrar som bor i Ulverstone en liten stund samt gjort en liten extrasväng till en liten stad i närheten som heter Penguin.