Nu är det bara två dagar kvar av sommarlovet här. På måndag börjar jag på Medina High School.

Självklart är jag lite nervös men det är man alltid inför första dagen i skolan. Samtidigt så är jag riktigt taggad. Jag har redan varit i skolan tre gånger så jag har fått en ganska bra uppfattning om hur den ser ut och hur man ska hitta runt där.

Tillsammans med min värdmamma Vicki så har jag träffat skolans counselor och valt ut mina ämnen. Det finns som jag tidigare nämnt några ämnen jag måste ta men sen har jag fått välja själv. Eftersom att jag gillar att skriva så har jag valt intro to journalism och sedan fixade även min counselor så att jag kom med i newspaper klassen vilket jag antar är någon typ av skoltiding. De här klasserna ser jag riktigt mycket framemot!

Sedan läser jag även:
- Spanish 4
- Junior Language Arts
- Algebra 2 with trig
- Oceanography
- American History

Jag tänkte göra ett inlägg när det har gått några veckor av skolan för att utvärdera hur ämnena är. Just nu har jag ingen aning, det enda jag har hört är att de flesta lärarna jag har är bra.

Såhär ser mitt schema ut. Semester 1 är höstterminen och semester 2 är vårterminen.

Det som känns bra med skolstarten är att jag redan har träffat många som går på skolan. Alla Drew's kompisar, baskettjejerna osv känner jag redan vilket känns jättebra!

På orientation i onsdags så träffade jag två av de andra utbytesstudenterna. Både var jättetrevliga, den ena tjejen var från Italien och den andra från Belgien. Den fjärde tjejen har jag inte träffat än men vi ses nog vid skolstarten.

Det här var ett kort inlägg om skolstarten. Nu ska jag äta middag och sedan åka över till Kloe, en annan av Drew's tjejkompisar för att ha en sleepover med henne, Kate och Cali. Det ska bli kul att få umgås lite med bara dem eftersom att vi hittills bara har träffats tillsammans med killarna.

Ha det bäst så länge!

Kram

Hej allesammans! Hoppas allt är bra med er. Med mig är det toppen! Jag har varit väldigt upptagen den senaste tiden så därför har jag inte hunnit uppdatera bloggen...
MEN nu är jag hemma efter en dag i Cleveland och tänkte uppdatera lite om hur det var samt om vad jag har gjort den senaste tiden.

Idag, runt tolv så åkte jag, Vicki, Drew och Jack in till Cleveland för att möta upp aunt Cheryl, vilket är en av Vickis bästa vänner. Vi åkte hem till henne då hon bor precis utanför staden. Vi fick se hennes hus som hon nyligen flyttat in i, det var så himla fint. Tre våningar, jättefint möblerat och sedan hade hon en takterrass med grill, jacuzzi och utsikt över staden!

Påväg till Cleveland.

Utsikt från takterrassen.

Sedan tog vi en promenad till en restaurang som låg i närheten. Det var en taccos restaurang men den var lite annorlunda eftersom att man på ett papper fick fylla i exakt vad man ville ha på sin tacos. Så man fick själv välja bröd, sås osv. Det var jättegott och kul att man fick bestämma själv.

Efter det gick vi tillbaka till huset där bilen stod och åkte in till något som hette "the flats". Där strosade vi runt och kollade på en art show. Det fanns massa fina konstverk men allt var väldigt dyrt så jag köpte inget.

Vi hann inte in till själva innerstaden utan idag var vi i Downtown Cleveland. Det var häftigt och se och jag längtar tills vi åker in igen!

Påväg till restaurangen så stannade vi och tog lite bilder vid en utkiksplats! På den här bilden är det jag, Jack, Vicki och Drew.

Lite bilder från the art show.

Sen förra inlägget så har jag hunnit med mycket. Vi har varit uppe i lakehouset två  gånger, den ena med några kompisar till familjen och den andra tillsammans med fem av Drew's kompisar. Jag har varit på en orientation på skolan, där vi fick en rundtur, lite information osv. Sedan har jag även ätit lunch med några tjejer från basketen två gånger. Jag gillar verkligen de tjejerna  och om jag kommer med i laget så vet jag att jag kommer trivas jättebra!

Resten av tiden har spenderats vid poolen, hemma hos någon av Drew's kompisar eller på minigolfbanan. Minigolf är något mina värdbrorsor och deras kompisar gör hela tiden vilket är kul.

Jag har även hunnit prata med min familj, min bästa kompis och min mormor och morfar över videosamtal. Det är så bra att man kan hålla kontakt på det sättet och det är alltid lika kul att snacka med någon hemifrån eftersom att man har så mycket att prata om!

Minigolf med Jack och Cole.

Jag och Cali, en av Drew's närmsta tjejkompisar.

Med Tux precis innan jag skulle åka jetski för första gången. Det var lite läskigt i början men väldigt roligt!

Jag tänkte även skriva ett kort inlägg om skolstarten och hur jag känner inför det lite senare.

Ha det bra så länge!

Kram

Hej på er!! Jag lovade att jag skulle skriva ett inlägg om mina första dagar här i Medina så det tänkte jag göra nu. Tyvärr har jag inte tagit så jättemycket bilder så det här inlägget blir nog mest text haha.

Som jag skrev i det förra inlägget så landade jag i Cleveland i lördags. Sedan åkte vi till familjens lakehouse som ligger ca en timme från flygplatsen. Där blev jag välkomnad av resten av familjen, alltså mina två värdbrorsor Drew och Jack och min värdmamma Vicky. Den äldsta brorsan Jack hade även tre kompisar där så totalt var vi tio pers (+ familjens hund Tux och deras katt Schiewe).

På eftermiddagen tog vi det rätt lugnt, Jacks kompisar körde jetskis, vi satt och prata osv. Sen bestämde jag mig för att ta en nap eftersom att jag var väldigt trött efter resan och efter att ha behövt gå upp så tidigt den morgonen.

Utsikt från deras veranda

När jag vaknade så var det dags för middag och vi ungdomar stod ute och sköt lite basket medan Bob grillade. Middagen var supermysig och vi skrattade i princip hela tiden hahah. Efter det så skulle jag och killarna iväg och köra minigolf men vi kom dit 10 minuter efter stängning så det blev tyvärr inte av, så vi bestämde oss för att åka och köpa glass istället! Sen satt vi alla åtta (två av Jacks kompisar åkte hem på lördagseftermiddagen) uppe och åt glass och snackade. Det var en riktigt bra start med värdfamiljen.

Vi köpte Ben & Jerry's och när jag såg denna så kände jag mig lite tvungen att köpa den haha

På söndagen packade vi ihop våra grejer och åkte mot Medina. När vi kom fram så fick jag en rundtur av huset. Vicky hade fixat iordning mitt rum sååå fint, jag älskar det och kommer verkligen trivas där. Hon och jag åt en snabb lunch och sen började jag packa upp vilket tog ett tag.

Vid fem så kom Drew's flickvän Kate över och sen kom även Travis (en av Drew's kompisar som hämtade mig på flygplatsen) och vi åt lite mat. Sen drog vi iväg på en fair vilket är ett litet tivoli med djur, karuseller och massa spel- och matstånd. Där mötte vi upp en tjej som heter Kloe, som också är kompis med Drew. Hon och jag snackade mycket om skolan osv och det var jätteskönt och få en uppfattning om hur skolan, schemat och sporterna fungerar.

Fairen var väldigt mysig och det var superbra för mig eftersom att Drew och hans kompisar hela tiden introducerade mig till nya människor (bland annat några av tjejerna i basketlaget).

När vi kom hem igen så körde jag, Drew och två av hans kompisar Mario Kart. Även om jag inte var i närheten lika bra som dem så var det kul haha.

Det är sällan bara min värdfamilj här hemma utan typ 99% av tiden så är någon/några av värdbrorsornas kompisar här också. Så alla nätter jag har sovit här så har det alltid varit minst en kompis som sovit över haha. Men jag tycker att det är kul att det alltid är så mycket folk.

På måndagen tog jag det lugnt och träffade ytterligare några av Drew's kompisar. Alla är verkligen så sjyssta här. Vi försökte även fixa min telefon och ett abonnemang under måndagen och tisdagen men lyckades inte så vi får fortsätta prova.

På tisdag morgonen var jag inbjuden till att konditionsträna med några av tjejerna i basketlaget vilket var superkul. Det var inte så jättehård träning vilket var skönt eftersom att jag var sjuk den senaste veckan i Sverige. Tjejerna var verkligen trevliga och de frågade mycket om Sverige och hur basketen är där. Efter träningen så åkte jag och en av baskettjejerna till skolan och hon visade mig runt. Den är så stor så det kommer nog ta ett tag innan jag lär mig hitta där.

När jag kom tillbaka så var det presentöppning som gällde. Jag har försökt ge min värdfamilj presenterna från Sverige tidigare men det har aldrig varit bara vi hemma. De blev jätteglada för allt, speciellt för fotoboken som jag och pappa hade gjort om hans utbytesår och min uppväxt i Sverige.

Resten av dagen spenderades med Drew's tjej- och killkompisar. Vi chillade, åt pizza och spelade minigolf på kvällen tillsammans med Jack och en av hans kompisar. Det var verkligen en jättehärlig kväll. Tre av Drew's kompisar skulle sova här så vi satt uppe och spelade Mario Kart även igårkväll haha, det gick dock ännu sämre än det gjorde i söndags. Jag får öva mycket det här året!

Idag har jag bara tagit det lungt, tränat lite men sen mest bara chillat. Jag har känt mig ganska trött hela dagen så det var skönt att bara ta det lugnt. Imorgon är det tidig konditionsträning med baskettjejerna igen och sen ska jag träffa lite personal från skolan samt basketcoachen. Efter det ska jag käka lunch med 6 tjejer från laget, det ska bli kul att få lära känna dem! Mer uppdatering kommer snart.

Ha det bäst så hörs vi i nästa inlägg.

Kram

Hej allihopa! Hoppas allt är bra med er. Jag tänkte bara uppdatera er lite om hur min resa och välkomstdagarna i NY var.

Så i onsdags så lämnade jag Sverige. Jag sa hejdå till min familj på flygplatsen, vilket var jättejobbigt, och skulle för första gången flyga själv. Det var dock cirka tjugo andra studenter från EF som skulle ta samma flyg så det var skönt att inte åka heeelt ensam. Iallafall, planet från Stockholm blev försenat av någon anledning och vi alla fick lite småpanik eftersom att vi visste att det skulle bli stressigt i London (där vi från början bara hade 1 h och 50 min på oss).

Efter mer än en timme på Arlanda så fick vi äntligen gå på flyget. Jag satt bredvid en annan student och han och jag satt och kollade på "fantastiska vidunder och vart du hittar dem" under flygresan. Det var skönt att kolla på film eftersom att man kopplade bort allt det jobbiga och att man nyss sa hejdå till sin familj på tio månader.

Vårt flyg skulle gå 16.35 från Heathtrow men vi var fortfarande uppe i luften vid den tiden. Då tog vi den den här bilden haha.

När vi kommer till Heathtrow så är allt väldigt oklart. Vårt flyg har gått och vi får sitta och vänta några timmar innan vi får reda på att flygvolaget inte har lyckats boka platser på ett plan till NY till oss den dagen. Vi får helt enkelt vänta till torsdag morgon. Men eftersom att det inte var vårt fel att vi missa planet utan flygbolagets så fick de betala en natt på hotell till oss. Det var inte så tokigt det heller, hotellet var lyxigt och vi fick både god middag och en stooor frukostbuffé. Jag delade rum med en tjej som heter Emma som jag hade lärt känna på Arlanda. Vi umgicks även mycket med Hilda och Alma och vi fyra blev lite som ett gäng under resan.

Efter en natt på hotell så flög vi ÄNTLIGEN till NY. Flygresan gick bra, jag sov största delen av tiden så den gick ganska fort för mig. När vi väl kom fram så åkte vi direkt till skolan där vi skulle bo fram till lördag då alla flyger vidare till sina värdfamiljer. På skolan så fick vi i princip bara ställa in väskorna i våra rum och sen gå direkt till våra lektioner. Lektionerna handlade om USA, skolan, hur det är att bo med en värdfamilj osv. Det var nyttigt, men jag var bara med på en eftersom att vi kom dit en dag efter alla andra studenter. Vi var uppdelade i grupper och man hamnade med dem som skulle till samma område som en själv så jag var med folk som skulle till Ohio, Vermont och Pennsylvania. I min grupp så var det jag och två andra svenskar och sen tror jag det var tre norska också. Sen var det självklart studenter från många andra länder också, bland annat min rumskompis som var från Nederländerna.

När lektionen var slut så var det en barbeque middag ute. Jag åt med två tjejer från Nederländerna som jag hade börjat prata med, en av dem var rumskompisen. Båda var supertrevliga och det var  intressant att få höra både likheter och skillnader mellan våra länder! När vi sitter där ute och äter så kommer det helt plötsligt någon springande till mig och skriker, då är det MILLAN!! Vi hade haft lite kontakt när jag kom fram men jag hade inte träffat henne. Det var sååååå skönt och se henne.

På torsdagen efter middagen så hade vi även ett litet party med dans, DJ och spel. Själva partyt var inte jättekul med jag och Millan umgicks med roliga människor och speladr lite olika spel så vi hade kul. Efter "festen" så gick alla till sina rum och jag och min rumskompis låg uppe och snacka en stund.

När vi vakna på fredagen så åt vi frukost och sen var det samling med vår grupp för lite information. Jag fick min flygbiljett och wake up time inför lördagen och sen berättade våra ledare vad vi skulle göra i NYC, som vi skulle till senare på dagen.

Alla studenter fick åka gula skolbussen in till NY, vilket tog ungefär en timme. Det var coolt och se den typiska amerikanska skolbussen men det är inte så att jag vill åka den till skolan varje dag haha. Men det var en cool upplevelse!

I New York blev vi avsläppta vid Central Park där vi fick lite fritid. Jag, de två tjejerna från Nederländerna och två tyska tjejer satte oss i gräset och åt lite av den matsäck vi hade fått. Det var verkligen häftigt att sitta där och se all natur och i sen i bakgrunden se alla höga byggnader.

Vi gick sedan på Fifth Avenue, förbi Bryant Park och sen vidare till Times Square. Det var superhäftigt och se allt och jag skulle verkligen vilja komma tillbaka till den staden.

När vi kom tillbaka från NY så hade vi ytterligare en liten fest för att säga hejdå till alla. Senare på kvällen behövde jag säga hejdå till Millan vilket var tufft, men jag vet att vi kommer ha mycket kontakt under året.

På lördag morgon behövde jag gå upp vid 05.15 eftersom att jag ville hinna duscha och packa iordning allt. Min rumskompis hade redan åkt då men vi hade sagt hejdå kvällen innan. Sen samlades jag och andra studenter som skulle åka samma buss i idrottshallen för att checka av allt tillsammans med ledarna.

Jag flög från La Guardia, vilket var cirka en timmes bussresa från skolan vi bodde på. Den här gången flög jag helt själv vilket var lite nervöst och jag såg nog lite lost ut på flygplatsen men allt ordnade sig och jag kom med rätt flyg.

Sedan tog det lite mer än en timme att flyga till Cleveland. På flygplatsen där väntade min värdpappa Bob tillsammans med min värdbrorsa Drews (han som är lika gammal som mig) två kompisar. Resten av familjen var redan i deras "lakehouse" dit vi skulle. Men mer om det och mina första dagar här med min värdfamilj kommer i ett senare inlägg, det här är långt nog som det är haha.

Vi hörs i nästa inlägg!

Kram

Hej igen! Jag skrev ju i förra inlägget att jag skulle berätta lite mer om min placering i USA så det tänkte jag göra nu! :)

I augusti kommer jag flytta till Medina, en liten ort utanför Cleveland (cirka 40 min med bil). Jag kommer alltså bo i Ohio, en stat som ligger i nordöstra USA. Om jag har förstått det rätt så är Medina rätt stort med tanke på att skolan som jag ska gå på, Medina High School, har omkring 2000 elever. Det känns skönt att gå på en stor skola eftersom att det är det jag är van vid här hemma på Rudbeck. En annan fördel med stora skolor tycker jag är att de oftast har ett större utbud av ämnen och sporter.

Det här är en bild på en del av staden. Jag tycker det ser så mysigt, ser ut som det kommer direkt ur ett avsnitt av One Tree Hill typ haha.

Det finns ett par ämnen som man som utbytesstudent ska ta och det är Engelska och U.S history, så de ämnena är jag säker på att jag kommer läsa. Sen har även min skola några ämnen som de kräver att jag ska ta och det är math och science. Det låter inte som det är så jobbiga ämnen men eftersom allt är på engelska så vet man ju aldrig haha. Men utöver dessa så har jag fritt val och det känns väldigt skönt. Jag kommer välja ämnen som jag tycker verkar roliga och som jag kanske inte hade vågat prova på här i Sverige. Jag har kollat lite på skolans hemsida och läst på om kurserna men har inte bestämt mig än, vi får se helt enkelt!

Skolan har som sagt ett brett utbud på sporter. Som jag skrev i det förra inlägget så vill jag jättegärna spela basket där men det skulle vara kul att testa någon ny sport också. På min skola (tror det är så på de flesta skolorna i USA) så är skolans sporter indelade i tre kategorier: fall sports, winter sports och spring sports. För er som är nyfikna så tänkte jag lista upp sporterna som min skola erbjuder.

Fall sports:

• Girls track and field
  • Rugby
  • Softball

Jag tycker det är superbra att de delar in sporterna i olika årstider eftersom att de betyder att man inte låser sig vid en sport som håller på hela året. Du kan till exempel köra både volleyboll, simning och lacrosse på ett år utan att dessa krockar. Nya sporter tycker jag är jätteroligt men mitt största fokus kommer nog bli basketen som börjar med träningar redan i september för att sen ha tryouts i oktober och sedan börjar säsongen i november. Men förhoppningsvis kommer jag testa på några fler sporter också!

Jag har vetat vart jag ska åka ganska länge om man jämför med många andra studenter som får sina placeringar nu på sommaren. Anledningen till att jag har vetat vem min familj är är för att jag ansökte om egen värdfamilj. Min pappa var nämligen utbytesstudent för si så där 40 år sedan. Han bodde också i närheten av Cleveland fast i en förort som heter Parma. Där lärde han känna en kille i hans basketlag som heter Bob och det blev hans bästa vän i USA. De har fortfarande kontakt och det är hans familj jag ska bo hos. Jag måste fortfarande åka via organisation eftersom att det är svårt att få skolplats om man inte har någon organisation bakom sig. Jag valde att åka med EF och det känns verkligen jättebra. Min värdfamilj kommer alltså bestå av min värdpappa Bob, min värdmamma Vicky och deras söner Jack och Drew. Jack är fem år äldre än mig, han fyller alltså 22 och Drew är född 2000 och är jämngammal med mig. Det ska verkligen bli jättekul att bo med den här familjen eftersom att den skiljer sig så mycket från min familj här hemma i Sverige. Jag är van vid småsyskon och att alltid vara äldst men nu kommer jag istället att få en storebror och en jämngammal brorsa, superkul!!

Familjen har även husdjur, vilket också är något som jag inte är van vid. När jag var yngre så var husdjur det som stod högst upp på min önskelista varje år, det spelade ingen roll om det var en kanin, hund, katt eller hamster. Nu kommer det bli jättekul att få bo med en hund och en katt! :D

Så nu har ni fått höra lite mer om min placering, vi hörs snart igen!

Kram

Hej allihopa! Mitt namn är Klara Bergholtz och jag är 16 år gammal. Som ni kanske redan vet så har jag skapat den här bloggen för att uppdatera alla här hemma om mitt kommande utbytesår i USA! Jag tycker också det kan vara kul att blogga för min egen skull för att kunna kolla tillbaka på mitt år i efterhand. I det här inlägget hade jag bara tänkt presentera mig själv lite kort.

Jag bor i Sollentuna, vilket är en förort till Stockholm. Här bor jag tillsammans med min mamma, pappa och mina två småsyskon. På fritiden spelar jag basket och är även baskettränare för flickor födda 2006, vilket är jättekul! Jag har spelat basket i ungefär 10 år och förhoppningsvis kommer jag göra det borta i USA också. Efter att ha gjort lite research så har jag fått reda på att skolan där jag ska gå har ett jätteduktigt tjejlag i basketen så jag hoppas hoppas hoppas att jag kommer spela med dem, det vore sååå kul!! Även om det är samma sport så tror jag att det är en helt annan grej att spela i USA och det vore riktigt häftigt att få uppleva det.

Just nu har jag lite mixade känslor inför mitt utbytesår. Självklart är jag sjukt taggad på att åka iväg och jag tror det kommer bli så kul, men samtidigt är jag ju jättenervös. Jag tror inte riktigt att det har sjunkit in för mig att jag faktiskt ska åka iväg på riktigt, att jag ska lämna mitt hem här i Sollentuna, alla mina vänner och min familj, i 10 månader (!!!). Men jag har tänkt på det här i såå många år och jag tror att det var ungefär två år sedan som jag verkligen bestämde mig. Så hela min plan har sett ut så att jag efter ettan ska åka iväg, så på något sätt har jag ändå alltid varit inställd på det. Nu när det börjar närma sig augusti och avresa så blir jag mer och mer nervös men också mer och mer taggad!!

Jag hoppas att ni vill följa min resa här på min blogg! I nästa inlägg tänkte jag skriva mer om min placering, värdfamiljen, skolan osv.