View tracker

Många börjar fundera på året som gott, nu är det redan december vilket betyder att nyår inte är allt för långt in i framtiden. Dags att säga tack och hej till 2016 och välkomna 2017 istället. 2016 ja, ett år som verkligen gett mig mycket eller kanske snarare ett år som jag tagit för mig av allt det som livet har att ge? 2016 är i alla fall året då jag vågat mer än någonsin förr.

Om det är något jag lärt mig under 2016, så är det att ta MITT egna ansvar. Det är ingen annan är jag själv som har ansvar över mitt liv, min hälsa, min vardag, min roll som mamma, mitt val av yrke osv. Jag har verkligen börjat lära mig att ta makten över mitt egna liv, samtidigt som jag mer och mer släppt tanken om att kunna förändra någon annan. JAG måste anpassa mig till de människor som JAG vill ha i mitt liv, på samma sätt som de måste anpassa sig till mig om de vill ha mig i sina liv.

Jag vill leva ett liv och en vardag som stämmer överens med mina mål och värderingar, jag vill känna att jag inte behöver fundera på vad "andra människor" tänker och tycker om det. För om det spelar någon roll vad "andra människor" tänker och tycker så speglas deras åsikter bara i mitt egna dåliga samvete. Jag behöver inte bry mig om skvaller och skitprat, för om jag själv VET att det inte ligger någon sanning i det så rör det mig inte heller. Jag kan skrika mig blå då jag försöker förklara och försvara mina val, men den enda som behöver köpa mina argument är jag själv. Jag är själv är min värsta kritiker, måste försöka komma ihåg det bara.

Det finns så mycket som väger i min egna ryggsäck, sorger, besvikelser och riktiga trauman och JA dom sakerna kommer alltid finnas där. Dom kommer alltid vara en del av mig, en del av min historia men jag vägrar låta den vikten hindra mig att nå vidare. Väger ryggsäcken för mycket kan man välja att stanna, vila och gnälla eller så sveper man en NOCCO, bygger upp styrkan för att klara av ryggsäcken och så krigar man vidare. Ju starkare jag blir, desto mindre väger min ryggsäck.

Mitt mål för ett starkare jag är nu att jag skall ha beredskap för mer vikt, alltså att jag är starkare och orkar med mer än min ryggsäck och att jag inte behöver stanna och vila vaje gång som ryggsäcken blir tyngre. För tyngre blir den, vare sig jag vill det eller inte. Jag kan inte skydda mig själv från motgångar och jobbiga tider, men jag kan försöka förbereda mig så gott det går.

2016 var ett år då styrkan inte riktigt fanns där hela tiden, nog i vardagen men direkt jag stötte på en motgång, hade det stressigt eller jobbigt fick jag stanna igen. Jag har varit lite vilsen mellan varven, tappat mitt egna fokus och sedan hittat det igen. Känns skönt att kunna summera året som utmanande men ändå uppbyggande. Om 2015 var ett år av förändring rent utseendemässigt så har 2016 varit en minst lika stor förändring men på insidan. Jag har behövt lära känna nya sidor hos mig själv, sidor som jag inte hade en aning om att ens fans. Jag har behövt ta ansvar och kontroll över känlsor jag förr gömt bakom dåligt självförtroende och övervikt. Ju mer jag lär känna mig själv och hur jag fungerar desto starkare blir jag, jag lär mig sortera vilka saker som jag behöver bära och vilka saker som helt enkelt inte behöver få plats i just min ryggsäck.

Det börjar faktiskt kännas som att jag hittat mig själv, att jag formats till en sådan människa som JAG vill vara. Delvis handlar det som att bli vuxen, delvis handlar det om att släppa det förflutna. Jag behöver inte vara allas favorit, jag behöver inte vara den perfekta människan på något sätt. Jag är bra som jag är, och det viktigaste av allt är att jag själv gillar mig själv.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Vi vet att ett dygn består av 24 timmar, det är liksom lika för oss alla. Hur hinner då vissa träna massor medans andra inte ens har tid för en 30 minuters PW varannan dag?

Det finns inga specifika träningstimmar, utan av dessa 24 timmar måste du själv MEDVETET prioritera den tiden. Jag vet hur vardagskaoset kan vara, småbarn, jobb, hus, kanske djur? osv. Ibland känns det verkligen som att allt bara snurrar på och vi vaknar och sedan är det redan kväll. Tiden bara FLYGER iväg och så har ännu en vecka gått.

Ett visst antal timmar i dygnet är öronmärkta för SÖMN, och är dom inte det BORDE det verkligen vara prioritering nummer 1 att göra det. 6-8 timmar sömn borde man få, lite beroende på vem man är. Det samma gäller timmarna man är på jobb, i snitt handlar det om 8-9 timmar det också, plussar vi då ihop timmarna för sömn och arbete landar vi på 16-17 timmar. Detta måste ju betyda att det finns några timmar över? Ja med rätt så enkel huvudräkning kan man konstatera att det handlar om 7-8(!) timmar. Såklart +/- några timmar men på ett ungefär.

Jag kan inte bestämma vad du göra med dina timmar, jag säger bara att du har 8 timmar +/- någon timme beroende på just DIN specifika vardag såklart, som DU fritt bestämmer om. I veckan blir det ca 35 timmar, och om man tänker på det så känns plötsligt inte 3 timmar träning i veckan som speciellt mycket, eller hur? Det borde i alla fall inte kännas helt omöjligt att lösa den ekvationen.

Det kan ju vara bra att reflektera över det, fundera vad du gör med DINA TIMMAR. Om du känner att du t.ex. gärna hade tränat mer, umgåtts oftare med vänner osv, men du aldrig "hinner", då kan du ju i alla fall SE ÖVER vart dina timmar försvinner. I perioder kan vi kanske inte påverka vart våra timmar försvinner, men jag tror ändå på att vi lättare hittar lösningar om vi är medvetna. Så ta dig en funderare på det och se om du känner dej nöjd över hur din vardag ser ut. Hur många timmar sätter du t.ex. på sociala medier? Facebook, instagram, bloggar osv.

Vi vet alla hur lätt man "fastnar" framför datorn/telefonen/TVn, flera timmar om det riktigt vill sig. Jag säger igen inte att det är FEL, men i det långa loppet vinner du kanske mer på att GÅ och sova i TID och istället vakna en timme tidigare, innan barnen vaknar (?) och göra ett träningspass då. Se vilka möjligheter just DU har, istället för att låsa dig vid att du INTE hinner på måndags zumban den här veckan heller.. Varför inte kombinera motion med något annat? ta med barnen på en utflykt till skogen, åk till simhallen, var aktiv. ALL aktivitet är bättre än ingen, träning och motion behöver inte alls handla om timmar på gymmet.

Det krävs rätt mycket planering och prioritering för att få till träningen ibland, MEN DET GÅR! Om man verkligen vill så går det alltid. Det går kanske inte att åka iväg till gymmet, eller att ensam gå ut och springa, men det går alltid att göra något. Gå ut och gå med barnen, gör ett svettigt intervall pass i vardagsrummet, lägg energin på själva träningen istället för på alla bortförklaringar. För din egen skull!

Det som däremot inte kommer att ske (tyvärr!), är att det magiskt dyker upp några extra träningstimmar under veckan.

Så vart försvinner dina timmar och är du nöjd med hur det ser ut idag?

idag ska några av mina timmar sättas på denna finis i alla fall, kombinerar nytta med nöje och inleder kvällens umgänge på gymmet, vips så var tränignen gjorde den också. Planering alltså, A&O.

Likes

Comments

View tracker

Ja så var jag här igen då. Tankarna som snurrar i huvudet och hur jag än försöker så får jag inte riktigt någon rätsida med mitt egna MÅL med min träning. Känns lite skrattretande att jag, nyss hemkommen från en PT skolning där vi pratat om målen och målsättningarnas vikt var och varannan dag, fortfarande har problem att formulera mina egna mål. Det ÄR svårt, för jag vill ju liksom allt, NU helst igår. Jag har dåligt tålamod och tappar snabbt motivationen, det ÄR min stora utmaning i det hela. Så vart vill jag då komma? Vad ÄR mina målsättningar?

Just nu kastas jag mellan många olika viljor, jag vill köra all in på ALLT och det är inte hållbart. Det är extremt tidskrävande, det sliter på kroppen och det gynnar inte mig alls i slutändan. Jag hittar heltiden nya spännande saker och jag vill liksom testa allt, jag vill göra allt, träna allt osv. Så nu MÅSTE jag, på order av min egna PT, börja konkretisera VAD JAG VILL. Nu behöver inte fokus ligga på mina veckor i Stockholm längre, eftersom dom är förbi. Nu skall fokus liggar på mig och mina MÅL. 

Det är så lätt att glida in på målsättningar jag "borde ha", målsättningar som många har, målsättningar någon annan tycker att jag borde ha osv. Jag ska ta mig en funderare, skriva upp vad jag vill och utifrån det jobba fram en årsplan för 2017. 

Jag menar 2017 är ändå året då jag skall gifta mig också, jag vill känna att jag har de " tre essen" då.

Snygg, Stark och Sexig.

Likes

Comments

Ja idag var jag tillbaka på bästa gymmet igen, och OJ så skönt det var. Att veta var allt är, att inte behöva springa upp och ner i trappor för att komma till olika delar av gymmet, att känna folket som träna och småprata lite mellan alla sets. Ja säga vad man vill om det fina SATS gymmet som vi tränar på i Stockholm, sjukt modernt och coolt och fint, men inte slår det favvogymmet här hemma ändå.

Ben stod på schemat idag och det kändes riktigt bra, även om jag nog känner att kroppen är rejält trött ännu efter de senaste 3 veckorna. Ömheten i kroppen är väl värst i axlarna, främst då på grund av blåmärkena, hade gärna övat lite teknik på olympiska lyft idag också MEN det får vänta för nu gjorde det så jäkla ONT!

Resten av dagen kommer spenderas med kidsen och sedan tillbaka till gymmet. Några timmar jobb och så avslutas dagen med ZUMBA <3 ÄNTLIGEN, som jag längtat!! Fin måndag till er!

Likes

Comments

Igår, då barnen hade somnat, var det riktigt svettigt i vårt kök. Anton har länge pratat om att jag "nu då jag snart är klart PT" måste börja träna honom också. Sagt och gjort, igår på kvällen bytte vi om till träningskläder (eller ja Anton bytte om, själv har jag ju gått omkring i träningskläder hela dagen som vanligt) och värmde upp. Vi körde rörlighetsträning som uppvärmning innan vi kickade igång första intervallen, 2x10 minuter med 2 minuter vila emellan. Det svåraste med gårdagens pass var att få det gjort, vi använda inga extra grejer alls och ändå sprutade svetten.

Att göra kortare intervallpass hemma är faktiskt riktigt effektivt, och gårdgenspass tog max 30 minuter. Hemma träning är riktigt bra speciellt de dagar då man inte hinner/har möjlighet att åka till gymmet. Du behöver bara lite fri yta och kanske några bra låtar och så är det bara att köra.

Exempel på övningar som passar bra att bygga intervallpass av är t.ex.:

  • armhävningar
  • burpees
  • omvända burpees
  • knäböj
  • mountain climbers
  • knäböj med hopp
  • jumping jacks
  • situps
  • dips mot en stol
  • X-hopp i plankan
  • utfall
  • utfallshopp

och så vidare och så vidare. Har du några redskap hemma, kettlebells hantlar osv kan man bra använda sig av dem också såklart. Kör t.ex. 10 reps av 4 övningar i 10 minuter så många varv du själv hinner. vila någon minut och så kör du 10 minuter till.

Gör träningen så lättillgänglig som möjligt, då blir den också av! KÖR HÅRT!

Likes

Comments

I morse då jag vaknade på båten, efter 9 timmars sömn *skönt och behövligt*, var jag nästan lite nervös. Jag var påväg hem igen, lättad och samtidigt lite pirrig i magen. Efter att ha blåst en fin nolla på polisens alkometer satte jag musiken på högsta volym och gasade iväg. Hela vägen hem hörde jag på mina favoritlåtar och sen såg jag äntligen vårt hem. För första gången på 2,5 år kändes det verkligen som att jag kom hem till VÅRT hem. Med händerna fulla av väskor smög jag in genom dörren och möttes av detta

Söta älsklingarna hade pysslat ihop detta till mig kvällen innan, så även om dom sov skönt hela bunten då jag kom hem så fick jag ett varmt välkomnande ändå.

Sen smög jag upp på vinden och väckte dem alla 3.

Och OJ så skönt det är att vara hemma igen. Vi har inte gjort många knop idag men ändå har dagen varit den bästa på länge. I morgon kickar vardag igång igen och jag ska bänka mig med allt mitt material och plugga. En sväng till gymmet måste jag också hinna med på morgonen, ska bli najs med lite riktig träning.

Ja mer än detta blir det nog inte ikväll. Nu ska jag sova tillsammans med de tre finaste som finns ❤️

Likes

Comments

Idag har vi sista dagen på PT skolningen, jag ligger i en hotellsäng och äter godis just nu. Jag har SÅ GALET ONT i hela min kropp, efter att vi igår körde OLYMPISKA LYFT och idag STYRKELYFT. Har så mycket jag skulle vilja skriva om just nu, men känner samtidigt att jag behöver landa lite nu. I morgon är det en vidareutbildning på kosten, IDROTTSNUTROTION och sen åker jag hem. Förstår ni hur skönt det skall bli att få komma hem, träna på gymmet, mysa med barnen, pussas med Anton och sova i min egna säng.

Har verkligen insett hur mycket mer min kropp klarar av, ökat mitt PB i marklyft med 20(!!!)kg från 100 till 120 och med bättre teknik än jag tidigare gjort 100 på. Knäböj blev också PB på 110kg. Har verkligen lärt mig massor och jag ser framemot att få använda all min kunskap i min egna träning och framför allt för att kunna hjälpa andra nå sina mål.

Nu skall jag sitta ner och verkligen göra upp en träningsplanering, olika periodiseraingar för min träning och en REALISTISK plan för kosten. För ja om jag är stolt över mycket dessa veckor så är jag verkligen INTE stolt över min kost. Men jag vet ju att jag kommer tillbaka till mina rätta vanor bara jag komne hem. Och så smaskar jag vidare på mitt godis. Vi hörs!

Likes

Comments

En sak som jag sett framemot mot med skräckblandad förtjusning var MAXPULSTESTET. Har aldrig testat min maxpuls förr så jag ville helt enkelt prova hur det känns att pressa sig till max. Riktigt så blev det då ändå inte, men vi kommer till det senare..

På förmiddagen hade vi PTträning, vi turades om att vara PT och kund och observatör. Så roligt att vara PT, att puscha och peppa och se kunden lyckas. Gillar det verkligen! Idag körde vi en massa olika övningar men det absolut roligaste var då TUNGA KNÄBÖJ. Vår uppgift var att hitta kundens maxvikter på 4-6reps. Inte det lättaste, men riktigt roligt och spännande. Vi körde fullt ös och jag landade på 100kg 4+4 reps. Är nöjd, speicellt eftersom jag aldrig ens vågat mig på 100kg i knäböj förr. Men då visste jag det. Med tanke på eftermiddagens maxpulstest var det kanske ändå inte det smartaste att köra max i böj.. och räkningen kom också en stund senare.

Efter lunch och lite teori kring konditionsträning var det då dags, pulsbanden på och upp på spinningcykeln. Vi körde igång, 20 minuters uppvärmning och sedan var det dags. Jag förstod ju redan innan att jag inte skulle kunna prestera maximalt idag men hade ändå förhoppningar på i alla fall 190 i puls. Efter några minuter tog det bara stopp, benen blev helt stumma och det gick liksom inte mer, 182 i puls och hur mycket huvudet än ville kämpa så gick det bara inte. Besviken är bara förnamnet, eftersom jag inte fick uppleva den där jobbiga känslan jag hade velat ha (som jag delvis upplevde på roddtestet). Jag förstår ju att benen inte orkade, har inte vilat på en vecka ALLS, men besviken på själva upplevelsen är jag i alla fall. I morgon skall vi springa intervaller, benen gråter redan. Graden av trötthet i kroppen börjar vara väldigt påtaglig nu.

Men nu är det bara en dag kvar, sen kommer Anton och kidsen! I morgon kväll kör dom i land här i stockholm och SEN ska vi kramas. Får tårar i ögonen då jag skriver detta, SOM jag saknat dem denna vecka. I morgon checkar jag också ut från hotellet och så checkar vi in på lägenhetshotellet istället. Ska bli härligt att ha tillgång till KÖK, visst är det najs med hotell också, men min mage saknar nog riktig mat.

Likes

Comments

Att jag fått tänka om en del, gällande framförallt min egna kost och min egna träning. Det är faktiskt lite jobbigt för mig, att släppa kontrollen, rutinerna och bara ta det som det kommer. Men det är något jag vill bli bättre på och något jag därför måste jobba på.

I morgon är det en vecka sedan jag åkte iväg hemifrån, tiden går snabbt och en vecka är ju egentligen inte speciellt länge. Ändå känns det som att jag varit borta hemifrån LÄNGE. Jag saknar alla där hemma, barnen och Anton MEST såklart! Men också alla andra fina människor jag vanligtvis har omkring mig, mitt sammanhang och min vardag.

Hela hösten har liksom gått ut på ladda upp inför dessa veckor, och nu då jag är mitt i det är det nästan svårt att förstå att det händer. Innan jag åkte hemifrån hade jag strikt koll på både mat och träning, detta var en del av min planering för att komma ner i fettvikt och slimma kroppen inför kommande bröllop. Min fösta plan var att fortsätta med det också här, var naiv och tänkte att det skulle gå bra. Men fick snabbt tänka om och framför allt prioritera om. Det är en sak att ligga på underskott hemma, då jag liksom VET vad som krävs av mig. Men för att orka med dessa dagar, både det teoretiska och det praktiska så krävs mer än minimi. Så nu tar jag ett aktivt beslut i att helt enkelt ha paus gällande kosten.

Efter dessa dagar har jag nu bestämt mig för att jag INTE ska lägga energi på att stressa om kosten, det är några veckor och med all den kunskap jag har idag VET jag att inget extremt kommer hända under dessa veckor. Det är läskigt att släppa kontrollen, det är mitt stora dilemma med mig själv och något jag medvetet jobbar för att bli bättre på. Jag har alla möjligheter i världen att fortsätta där jag slutade då jag landar och kommer hem igen. Med detta sagt så betyder det såklart INTE att jag skall gå LOCCO och bara vräka i mig onyttigheter. NEJ men jag äter mer av nötter, frukter och sådant. För att ha energi, för att få ut maximalt av mina dagar.

Skall bli spännande att se vad som händer med min kropp under dessa veckor, för detta är så TOTALT annorlunda än min vardag. Jag är ju tröttare än tröttast om kvällarna, så jag känner ju i hela kroppen att det är mycket på G. Jag krigar vidare, med full fokus på målet. Kyckling, ris och broccoli hinner jag äta mig trött på då jag kommer hem igen.

Likes

Comments

Äntligen blev det fixat, nu har bloggen en ordentlig adress också. Äntligen går det att länka till min blogg på mina instagramkonton. HURRA! Känner direkt att bloggen blir lite mera jag, då det är mitt egna domän och inte bara en nouw adress. Så att sådant..

Likes

Comments