OJ WOW vad mycket människor det var på gymmet igår. HÄRLIGT med peppade människor, det nästan vibrerar i luften på gymmet. För NU har människor bestämt sig. Och alla både nya och gamla är välkomna, och jag hoppas innerligt att de skall hitta sin grej på gymmet.

bild: Rolf Lindblom Viking Film Productions

Känslan då man bestämt sig är ju fantastisk, peppad till tänderna och ladda till 1000 stegar man in på gymmet och kör igång. *varför har jag haft en paus?*, *oj så skönt detta var, NU är jag igång* och JA absolut det känns ju så himla bra. Jag skulle önska att speciellt de som kör igång sin träning på allvar nu kring nyåret skulle skriva upp sina tankar och känslor. Kom ihåg peppen, drivet, känslan. Skriv upp varför du kom dig iväg till gymmet och hur det kändes efteråt. Du for dit för en orsak, konkretisera den orsaken och kom ihåg den de dagar som det känns lite mer motigt att söka sig till gymmet.

Några saker som kan vara bra att tänka på nu då du är IGÅNG igen är:

- PLANERA. Reservera tid för din träning! Ja du är taggad nu, men snabbt kommer din vardag emot igen och om du inte gör utrymme för träningen kommer du kanske snart inte "hinna" träna längre. Nyckeln till att träningen blir av är ju att planera. Ta din kalender och boka in 3 pass i veckan. Man måste prioritera!

- KOSTEN. Det är mycket roligare att träna om du har tankat med BRA energi. Grönsaker, frukter, proteiner osv. Oberoende av målsättning är en bra kost alltid att föredra. VAD och HUR MYCKET beror sedan på målsättning och person och minst 10 andra faktorer. Med bra hälsosam mat kommer man långt, och känns det som att man skulle behöva mer hjälp gällande kosten kan man t.ex. investera i ett kostschema.

- SOCIALA. Vikten av att ha en träningskompis alltså, den underskattas lätt. Jag säger inte att du behöver ha en bästis att träna med, MEN att hälsa på folk och den vägen lära känna andra med gemensamt intresse för träning är super. Jag har fått så många nya vänner genom gymmet, och vissa av dem står mig idag OTROLIGT nära. Ett annat tips är att boka träningsdates med folk, testa något nytt pass tillsammans med någon eller gå till salen tillsammans. Lite draghjälp och så hinner man ju babbla lite också.

-VILA/ÅTERHÄMTNING. Känn efter i kroppen, kör inte slut på dig själv! Varva träning med olika intensiteter, varva mellan tungt och lite lättare. Kör inte slut på dig själv första veckan! Då riskerar du att bli sjuk, då behöver du pausa helt i träningen och det vill man ju inte. En vilodag betyder inte att du lägger dig på soffan hela dagen, vardagsmotion behövs ALLA dagar ;)

- REALISTISKA MÅL. Att vilja är en sak och att göra en annan, jag tycker det är smartare att lägga upp realistiska mål och sedan kunna göra något bonuspass istället. Målet kan från början vara 1 pass i veckan och allt över det är bonus. Att få känna sig NÖJD varje vecka är GULD värt för motivationen. Och tänk på att 1 pass i veckan blir över 50 pass på ett år. 5 pass en vecka i januari kommer inte göra någon skillnad i det stora hela. Kontinuitet ger resultat!


Och sen är det bara att tuta och köra. Ibland känns det motigt att gå till gymmet och ibland väntar man hela dagen. De motiga dagarna kan du tänka på att det är lika för oss alla, alla jag lovar ALLA har dagar som det tar emot. Det viktiga är att det inte alltid känns motigt, DÅ behöver du ta dig en funderare och testa något nytt. Men det är inget fel på dig för att soffan ibland lockar mer än träningen, det är helt okej att känna så. Skillnaden på resultatet beror på vad du väljer. Var extra stolt över dig själv de dagar som du medvetet VALDE träning. Grymt jobbat!

Har du redan kört igång träningsåret 2017? Hur känns det hittills? Och kom ihåg, VARJE dag är en ny möjlighet. Det hänger ju inte på ett datum PÅ RIKTIGT. Tillsammans skall vi göra 2017 till ett magiskt träningsår!

Likes

Comments

BOOOOM jul och nyår är förbi och jag har därmed INGET som stoppar mig från att börja planera dagen med det största Det ever. Ni kommer få ta del av små glimtar här innan, lite beroende på hur intresserade ni är. Det är ju lite utanför ramen för bloggen nog. Just nu handlar mycket om PINTEREST, så jag tänkte visa ett litet urplock från mina pinnade bilder

Jag tänker mig MASSOR av lampor, pompoms, ljus, blommor och såklart människor. Vi kommer gifta oss i kyrkan och sedan förflytta oss hit hem till vår gård. JA! festen skall vara i en lada här på gården. Det kommer bli magiskt, det vet jag. Det kommer kräva en hel sommar av förberedelser men jag är övertygad om att det kommer att bli bra.

I julklapp fick jag också ett nytt PT paket med PT-Linda. Wedding Workout, vilket är SÅ skönt. En sak mindre som jag själv behöver tänka på och planera. Dags att ändra fokus på träningen nu, satsa mer på fettbörbrännande träning och bibehålla den styrkan jag har. Haha detta inlägg skulle handla om bröllopet och ändå börjar jag skriva om träning istället. Ja, ja det är väl sådan jag är.

Likes

Comments

En nyhet på Sports Gym nu 2017 är min och Lindas gemensamma påhitt, vi kommer nämligen ordna workshops. Det mesta gällande detta är fortfarande lite små hemligt, men idag skickade vi ut en "save the date" bild på SoMe.

Det kommer att komma mer info om vad som skall hända den 20.1.2017, SNART. Om ni vill vara säkra på att ni inte missar det så skall ni GILLA våran FB sida. HÄR hittar du den. En annan rolig nyhet är att Sports Gym nu också finns på instagram, HÄR hittar ni den.

Jag är riktigt taggad för våren nu, ska bli så roligt att börja använda all den kunskap som jag samlat på mig under 2016, att börja testa hur saker och ting fungerar i praktiken. Känns så otroligt tryggt att få handledning av alla duktiga kollegor på gymmet, det kommer bli svinbra! Jag hoppas ju att ni också känner er taggade, att 2017 kommer bli ett bra år helhetsmässigt (och träningsmässigt).

Om ni är nyfikna på vårens schema på vårt fina gym kan ni kolla in det här nedanför. Eller kika in på gymmet och säg hej! Gymmet är så mycket mer än maskinerna i salen, om man bara vågar ge det en chans så finns där ju faktiskt något för ALLA. Nu på vårens schema finns det både gamla godingar och fräscha nyheter. Riktigt tuffa svettiga pass, och pass som fokuserar mer på lugna rörelser, på rörlighet osv. något för alla alltså. Nu ska jag sluta babbla, ni får helt enkelt pröva själva istället! VI SES PÅ GYMMET VA?

Likes

Comments

Sällan har jag väntat så mycket på ett nytt år som nu. Det är ju dumt att hänga upp sig på ett datum, MEN samtidigt är det så skönt att kunna lämna det gamla året bakom och börja på något helt nytt igen. Allt är precis som förr, men ändå känner jag att jag har en ny möjlighet. Ni som förstår förstår och nu andra kan ju skaka lite på huvudet..

Inför det nya året har jag verkligen försökt planera och fundera lite extra. Jag har formulerat mina målsättningar, gjort upp planer och försökt förutse hinder. Planen för de första 7 månaderna är att planera och förbereda inför bröllopet. Både rent praktiskt inför festen men också kroppsligt och mentalt. Har inte någon direkt stress inför bröllopet, inte ännu i alla fall. Men mer tankar om bröllopet kommer säkerligen att dyka upp nu så småningom.

Idag har jag tagit en skön promenad med en sovande dotter i vagnen. Ett mål för 2017 är att öka vardagsmotionen, jag tränar ju mycket men utanför gymmet är jag rätt så lat och bekväm. DET vill jag gärna se en ändring på nu under 2017. Efter promenaden blev det burgare, något som jag för ett år sedan hade haft problem med. Liksom skräpmat direkt den första januari, då är ju året förstört. Men i år tänker jag försöka se på situationer mindre svartvitt. Det finns INGET som kan förstöra! Varje dag är en ny möjlighet att göra bra val. Jag vill alltid välja det bästa alternativet, vilket då idag t.ex. betydde att jag anpassar mig enligt andras önskemål (de ville ha burgare) men väljer då ändå att äta en sallad. För mig blir det mer hållbart, för det är en taktik som kommer fungera. Och det är ju DOM förändringarna jag vill göra, som jag vet för mig närmare mina mål men som samtidigt är rimliga och fungerar i min vardag.

Likes

Comments

Idag är det 9 år sedan vi blev tillsammans, 9 år är en rätt så stor del av mitt 25åriga liv. Vi blev tillsammans då jag var 16 år, gick i gymnasiet och höll på med teater på fritiden. Att den där POKEn på FB skulle leda till allt detta hade vi väl aldrig i våra vildaste fantasier kunnat ana. Inte trodde jag heller att Antons hem 6 år senare skulle vara vårt gemensamma hus. Att få växa upp tillsamamns med sin partner gör att förhållandet blir speciellt. Vi delar en gemensam historia från december 2007 till idag.

MYCKET har minsann ändrats sedan dess. Jag är evigt glad och tacksam över att han stått ut med mig, med alla mina svängar både högt och lågt. Det har inte funnits en endaste en dag som han inte varit där, han har alltid peppat mig att göra det JAG vill och alltid jobbat hårt för att allt skall vara möjligt för oss båda. Vi har delat så mycket glädje och sorg tillsammans så jag har inga tvivel på honom, jag vet att han finns där ocskå då livet blir riktigt jobbigt. Känns tryggt att ha honom vid min sida.

Han är verkligen något speciellt, min blivande man. Så genomsnäll och omtänksam. Världens bästa pappa till våra barn och min absoluta bästa vän. Pirrar lite extra i magen då jag tänker på kommande sommar och bröllop. Skall bli så roligt att få fira vår kärlek och vår familj.

Vi ska fira julen nu först och sedan kör bröllopsplaneringen i gång på allvar.

Likes

Comments

Den senaste tiden har många fina människor tagit kontakt med mig, vissa med någon fråga medan andra bara berättat sin egna historia. Gemensamt för dem alla är att de berättat att jag inspirerar dem. Jag blir så genuint glad då folk känner sig inspirerade av MIG, av min blogg och av min historia. Det känns stort, det känns så fint och det ger bloggandet en större mening för mig. (en sak skulle jag dock vilja påpeka, om man vill ha min hjälp så jobbar jag på sportsgym i Pargas och det är den vägen man kan anlita mig som PT, kostrådgivare osv. Jag har inte tid att sitta och skriva träningsprogram eller kostscheman på min fritid. TACK för att ni förstår det och tveka inte att ta kontakt om ni vill ha hjälp med träning eller kost. Kontakta mig personligen eller sports gym, ingen skillnad)

Jag vill verkligen säga tack till alla er som tagit kontakt, till alla er som kommer fram och pratar och såklart till alla som läser. Tack för alla grattisar till jobbet, tack för alla lycka till inför proven och tack för alla trösande ord då det behövdes. Tack för alla fina ord, tack för att ni hjälper mig att tro på mig själv. Ni är alla guld värda och jag känner mig riktigt lyckligt lottad som har så trogna fina läsare!

2016 blev ett år då bloggen inte fick så mycket tid och kärlek som den hade förtjänat. Det känns synd, för det känns som att det blev en liten lucka i historien. Samtidigt så vet jag själv att jag behövde pausa lite, hitta mig själv och plocka bort de delar av bloggen som kändes tokiga. 2017 kommer bjuda på en massa nytt och spännande. Jag känner mig mer i balans nu och känner att jag igen är redo att blogga lite mer aktivt. Jag vet var jag står nu och jag börjar få en klarare bild av hur jag vill utveckla bloggen. Om ni har några önskemål får ni såklart gärna berätta, jag lovar inget men man vet ju aldrig. Tveka inte att ta kontakt i så fall.

Likes

Comments

Igår var en stor dag för mig, hade nämligen min första riktiga PT kund. Redan då jag körde till gymmet kände jag ett litet pirr av lycka i magen, det är liksom NU det börjar. Att gå in till gymmet tillsammans med Linda och ha en egen kund inbokad kändes verkligen stort, kände mig så stolt över mig själv. Lite nervöst var det också, men absolut mest roligt. Kände att jag verkligen hittat vad jag vill göra, och det känns så BRA!

bild: Rolf Lindblom Viking Film Productions

Jag trivs så himla bra på Sports Gym, jag känner mig otroligt lyckligt lottad som har fått chansen att jobba på världens bästa gym. Ja jag är väl rätt partisk i att utnämna just vårt gym till det bästa. Men för mig har det länge varit en DRÖM att få jobba just där och nu då jag gör det så känns det faktiskt som att det inte kunde bli bättre. Tänk att jag idag får jobba tillsammans med alla dom som hjälpt mig hitta mig själv, tänk att jag också kommer få hjälpa andra att nå sina mål.

Det känns så stort att se mig själv på personalbilderna, att jag liksom PÅ RIKTIGT är där. Att ha ett jobb som känns både roligt och meningsfullt är verkligen BÄST. Jag känner mig så stolt varje gång jag berättar för någon vad jag jobbar med. Och att jag får jobba tillsammans med Linda gör allt ännu bättre, det är också så otroligt LYXIGT! Vem hade trott det för 2 år sedan?

Våren 2017 kommer minsann bli något speciellt, det är NU det börjar.

Likes

Comments

Om du är en människa som redan känner att du har kontroll över dig själv och din relation till mat både till vardags och nu kring Jul så vill jag bara påpeka att jag nu riktar mig till människor som upplever att dom behöver lite extra hjälp och stöd under julhelgen. Jag är inte ute efter att försöka få folk att inte äta gott under julen, jag bryr mig inte heller nämnvärt vad andra väljer att äta under julen (eller under resten av året heller) Du som inte somnar full av ångest (utan bara full av MAT) för att du ätit för mycket kan ju läsa detta för att kanske få en liten förståelse för HUR julen kan vara för någon annan. Eller så går du vidare till ett inlägg som intresserar dig mera. TACK!

I morgon är det en vecka till julafton och senast nu, om inte hela december så utsätts vi för en hel del frestelser. Det är pepparkakor, bullar, choklad, julmust, MAT och mat och ännu mera MAT. För många kan julhelgen kännas skrämmande, man är rädd att tappa kontrollen helt och bara frossa loss i allt det goda. Speciellt om man är en "allt eller inget" människa. För en gångs skull är det liksom MER ÄN OKEJ att gå helt bananas. Och JA visst kan man ju göra det OM man tycker att det känns bra. Dock är det inte en smart ide om man vet att man får brottas med ett dåligt samvete efteråt. De flesta ger upp, släpper alla hämningar och börjar på nytt igen efter nyår. Helt okej att göra det också, så länge man inte mår dåligt av sitt val. Jag är inte ute efter att berätta vad som är rätt eller fel, för det finns inte något sådant.

Jag vill lyfta fram vikten av att ha en plan för sig själv, jag säger inte att vi inte skall äta av allt det goda, där väljer igen en gång var och en själv MEN jag vågar lova att helgen blir mer balanserad om du har en plan. Jag vill att du försöker tänka positivt, ät det du vill äta och ha inte dåligt samvete över de valen DU SJÄLV VALT ATT GÖRA. Det är du som skall ta makten över din val, och det är du som skall njuta av dina val.

Så du som nu känner att julen känns lite läskig, läs igenom följande punkter och gör upp en plan för VAD, NÄR och HUR du vill äta de kommande dagarna. För din egen skull och för att du skall kunna njuta av både julhelgen och dagarna efter. För att du skall känna att det är DU som har kontrollen och DU som aktivt tar beslut.

Bara för att det bjuds behöver du inte äta! Som jag påpekat förr, det är alltid DU som väljer vad du vill äta. Ingen står med kniven mot din strupe och hotar dig OM DU INTE ÄTER 20 PEPPARKAKOR TILL. Kom ihåg att det alltid är ditt val, ALLTID. Och vet du själv att du har svårt att tacka nej kan du ju be folk i din närhet att INTE truga det på dig i alla fall. Om du vill tacka nej så gör det, förklara varför om du vill eller säg bara NEJ TACK. Jag är onändligt trött på folk som inte förstår ett nej tack. Så stå på dig, om du vill det. Eller bestäm dig för att det är helt okej att du äter en lussebulle eller två.

10 pepparkakor är sällan godare än 4! Ta dig en funderare, hur många pepparkakor njuter du av? Smakar den tionde pepparkakan fortfarande lika gott som den första? Om NEJ varför fortsätter du då äta? Hunger? Försök att alltid äta en måltid eller i alla fall ett mellis innan kaffebjudningen börjar. Var närvarande då du väljer att äta något "extra" och låt dig inte förvandlas till en robot. Jag vet själv hur lätt handen söker sig till chokladasken och VIPS har man tryckt 10 bitar till UTAN ATT ENS REFLEKTERA ÖVER DET. Det är onödigt och det kan man undvika genom att vara medveten och närvarande.

Välj dina favoriter och skippa det du inte gillar. Det erbjuds så mycket nu under julen och jag, precis som många andra har mina favoriter. Jag kan ta en chokladbit till kaffet nu i juletider MEN jag hoppar fortfarande över de sakerna som jag inte gillar. Julstrjärnor t.ex. är inte min grej så dom äter jag inte, oberoende om det är december eller inte. Förra året gjorde jag lika och det blev ju jul i alla fall. I december njuter jag t.ex. av tomtegröt till frukost (ibland lunch också) och det är ett val jag gjort. Det är inget jag skulle äta under resten av året, men i december väljer jag att göra det. Det är julstämning för mig och något jag njuter av. Hitta dina favoriter och prioritera dem.

Ät regelbundet och spara dig inte till kvällen. Många försöker ofta spara sig inför kvällens julmiddag, man "äter inget för att man kommer äta så mycket sen". De flesta går dock ändå och småäter hela dagen, choklad, nötter, choklad, pepparkakor, glögg osv osv. Att försöka äta regelbundet gör att du inte är lika sugen på allt det där extra. Att äta en ordentlig måltid till lunch och sedan ta 2 pepparkakor till kaffet är bättre för kroppen och knoppen än att äta 15 pepparkakor för att du egentligen är hungrig.

Det handlar om några dagar, som i slutändan inte spelar någon större roll i det stora hela. Man blir inte fet av det man äter mellan jul och nyår, man blir fet av det man äter mellan nyår och jul. Ett talesätt min kära mamma alltid säger. Och hon har rätt, i det stora hela kommer inte dessa några dagar spela någon roll, så länge du känner att du njuter. Försök slappna av (vilket också är lättare med en plan!) och fira julen så som du själv vill, så som du själv mår bäst av.

Håll i gång träningen också under mellandagarna. Du behöver inte åka till gymmet, eller träna världens svettigaste TABATA pass, men ta en promenix med familjen eller kör ett svettigt pass i vardagsrummet. DANSA runt granen eller på nattklubben. Rör på dig, då kommer maten smaka bättre och det kommer kännas bättre i kroppen. Och JA man får träna på julafton också om man vill, t.ex. gå från ett stället till ett annat eller ta en kvällsrunda innan man går och lägger sig.

Summa summarum kan man konstatera att jag vill att du försöker göra val som inte ger dig ångest. Njut av allt julen har att ge och tanka både energi och stämning. Jag själv kommer vara SVINSTARK på gymmet den 27.12 efter all mat, tänk så mycket extra energi mina muskler får. 

Likes

Comments

Sitter du och funderar på någon julklapp ännu? I så fall har jag ett tips, nämligen att boka in ett #kompisfys pass. Ett träningspass tillsammans men en kompis, din mamma, din moster eller din sambo och en PT. Det kan vara en superbra början på träningsåret 2017, för att komma igång eller för att få lite mer motivation och pepp gällande träningen. Jag och Lelle har kört 3 sådana pass i år och det har varit svinkul. Istället för ljuslyktan eller biobiljetterna liksom, en present för både dig själv och mottagaren. Ett roligt minne istället för en dammsamlare!

En PT kan planera och anpassa passet så att det blir både roligt och utmanande för båda parterna. Man kan önska tema eller ge PTn fria händer. Så varför inte kicka igång det nya året med en riktigt svettig julklapp?

Vill man boka in ett pass på sports gym här i Pargas kan man maila: sporsgym@parnet.fi.

Likes

Comments

Vi (jag och Anton) vaknade upp på båten i morse, utvilade efter en helg med massa timmar i sängen (haha sorry riktigt dåligt skämt jag vet..) vi har sovit hur många timmar som helst, vilket var precis vad som behövdes för oss båda.

Hemma igen väntade två lyckliga barn, som hade haft en super helg med sin mommo. Vid 10 var det dags för mitt och Lelles andra kompispass med PT-Linda (julklappstips!!!) och även om dagen delvis bjudit på irritation och frustration så är ändå summan på pluss. Vänner, träning, familj och hemmarutiner.

Nu är jag hemma en månad och även om jag först var besviken över att jag måste vänta tills mitten av januari innan jag får göra om mitt prov så känns det skönt.

Efter några timmar hemma med kidsen blir det nu dags att dra på sig spinningskorna och köra så det ryker. Länge sedan sist så det skall bli svinskoj. En zumbatimme på det ännu så lär jag somna riktigt skönt ikväll. Nu tänker jag inte fundera mer på PTprovet som varit, nytt fokus på det kommande provet och på allt annat positivt. Inte fastna, inte bli bitter. Fokus på positiva saker, DÅ blir allt så mycket roligare! Skön måndag på er!

Likes

Comments