Kenya 17/18

Igår åkte vi treor efter lunch på studiebesök till New life mission. Efter en 40 minuters bussfärd kom vi fram till deras anläggning som låg bakom murar men nästan mitt i slummen. New life mission är en kristen organisation, startad av svenskar, som arbetar med att hjälpa och ta hand om barn, de har ett barnhem för barn som blivit övergivna eller gått illa på något sätt, förskola och dagis både för barn vars föräldrar bor i slummen och inte har råd, de fick gå dör gratis så att mammorna skulle kunna arbeta men även barn vars föräldrar kunde betala fick gå där. De har en auto training school, där äldre studenter tränas till mekaniker, en klinik som är öppen för allmänheten och ett vattenreningsverk där de renar vatten som de säljer, varav vinsterna går till barn med speciella behov i skolan.

När vi kom dit fick vi gå på toaletten (välbehövligt) i huset där volontärer brukar bo och sedan berättade de om organisationen. Vi delades in i fyra grupper och fick besöka varsitt hem i slummen. Vi fick hälsa på Jane, hon bodde i en 1,5x1,5 meter plåtlåda och eftersom solen sken var det var extremt varmt när vi klev in. Vi fick fråga frågor och hon berättade lite om sig och sitt liv. Eftersom hon inte kunde engelska fick han som var med från New Life Mission översätta till och från Swahili.

Hon berättade att hon hade 4 barn, 3 egna och det sista var hennes systers barn. Hon tog hand om systerns barn för att systern tyvärr gått bort. Hon berättade att hon för 1-2 år sedan hade lämnat sin man efter att dom haft problem i sitt äktenskap och han hade hittat en ny kvinna, och i och med det flyttat till Nairobi. Ett av hennes barn gick i skolan hos New Life Mission medan de andra letade skolplats. Hon sa att barnet som går i skolan älskar det. Hon arbetade med att tvätta åt folk, men hade inget fast arbete så ibland fick hon inget jobb och inte heller några pengar. Hennes hyra låg på 2000 KES (lite mindre än 200 kr) men vissa månader kunde hon bara tjäna 900 KES, som gör att hon hamnar efter med hyran och inte alltid kunde köpa mat. Men om hon inte hade mat så frågade hon sina grannar som ibland kunde ge lite. I hennes hem hade hon en valaffisch, vi frågade om det och hon berättade att hon röstade på Kenyatta. Tyckte det var ganska fint ändå att trots att hon hade det så jobbigt röstar. När hon berättade att hennes äldsta barn hade gått bort så höll jag på att börja gråta, men tvingade mig att inte göra det. Känns lite fel att jag ska gråta, när hon kämpar varje dag. Lite svårt att förklara. Hennes dröm var att starta ett stånd och sälja grönsaker. Vi tackade för att vi fick komma dit och ska i vår grupp ge en gåva genom att betala hyran. Man vill ju göra mer och det gör verkligen ont i hjärtat att vissa har det så. Det var väldigt jobbigt och en tankeställare.

Något lite spännande var att jag på kliniken fick titta på blod på kliniken från ett malariaprov och labbteknikern visade hur man såg det.

Det var i alla fall vårt studiebesök. Fick tillåtelse av Jane att ta bilder på henne och hennes hem samt berätta hennes historia.

Kenya 17/18

Skola skola skola. Har inte hänt supermycket spännande denna vecka. Igår käkade jag lunch med Jonathan på Artcafé, eller art som vi kallar det. Idag hade vi partiledardebatt på samhällslektion, inte superintressant kanske men efter skolan hade hela skola volleybollturnerning klassvis. Det gick svindåligt för oss treor, pinsamt. Men sista matchen hade vi gett upp så den var lite roligare i alla fall.

Det pågår ett krig om vattentanken som hör hemma utanför korridor 16. Jag bor i korridor 15 så den har varit typ 2 meter från min dörr vilket har varit väldigt bekvämt. En dag var vattentanken borta. Tydligen så har någon, fortfarande ett mysterium vem, burit bort den till poolhuset och korridor 19. Det är ganska långt emellan. Deras hade burits ner till matsalen och då snodde dom vår?? Alex försökte bära tillbaka den men en av boardingvärdarna stoppade honom. Men när vi kom hem från Hell's Gate ser jag till min stora lycka att den igen står utanför korridor 16, vid mig. Skönt. Bara en dag senare har någon burit iväg den igen och satt fast den i en soptunna med ståltråd(?). Killarna kör då armbrytning om den och vi vinner tillbaka den. Eftersom soptunna var fast i den fick vi en soptunna på köpet. Nu står den fastbunden på sin rätta plats vid korridor 16 och jag hoppas att den står kvar där.

Har egentligen inte mycket mer att säga så ni får lite bilder.

Kenya 17/18
Fortsättning av föregående inlägg om helgens camping/safari i Hell's Gate..

Vi hade ställt alarm för att se soluppgången, jag vaknade, var supertrött och kikade ut. Det var molnigt och ingen soluppgång så jag gick och la mig igen. När jag sedan gick upp nästa gång var frukosten i full gång. Fattiga riddare och äggmackor. Försökte göra pannkakor också men det fanns inte vanligt mjöl utan bara majsmjöl så dom smakade skit. Vi packade ihop allting, hoppade in i bussen och åkte till ett ställa där vi skulle vandra genom Hell's Gate. VI gick i mindre grupper ledda av en masai. Det var livsfarligt, vi gick typ 50 cm från dödliga stup, hoppade på klippor och vadade i vatten. Verkligen living on the edge. Fyfan. Trodde jag skulle dö, råkade knocka Masaien när kan skulle hjälpa mig ner för en klippa. Stelt. Vi gick bla till Hell's kitchen som heter så för att om man grävde en grop fanns det vatten så varmt att man kunde koka ägg. Lol. Vi vandrade väl i ett par timmar. Sen fick vi vänta på de andra grupperna i ytterligare en timme tills vi äntligen åkte hem. Bussresan var lång men väl hemma (det är vad internatet är nu) tog jag en skön dusch. Vi pratar btw mer om Hell's Gate i vår podd, Internatpodden: Kenya avsnitt 2. Lyssna, finns på SoundCloud och Podcasterappen

Kenya 17/18

Fortsättning av föregående inlägg om helgens camping/safari i Hell's Gate..

Efter nappen åt vi middag, sedan diskade vi undan. Hela helgen bestod i princip av att packa upp, diska och packa igen. Vår lägereld slocknade direkt efter maten så det blev inget mys kring lägerelden. Det regnade även innan maten så allt var superblött. Vi satt i alla fall kring några bord, käkade ingefärakakor och lekte lite lära känna-lekar och pandoras ask. Det var väldigt mysigt. Vi gick och la oss väldigt tidigt, typ vid 11, eftersom alla var ganska trötta efter den långa dagen. Här är lite bilder från kvällen. Gör ett annat inlägg om följande dag.

Avsnitt 2 är ute nu, finns här nedan, SoundCloud och Podcasterappen. Lyssna!!

Kenya 17/18

Idag är det måndag och ny skolvecka. I helgen har vi varit på Hell's gate med klassen, en nationalpark utanför Nairobi, och campat en natt. Tänkte i alla fall berätta lite om det.

Dagen innan lånade de flesta sovsäck och liggunderlag av skolan och packade. På lördagsmorgonen gick jag upp halv 8, tog en sista dusch innan vi begav oss ut i vildmarken och allt dess smuts. Vi möttes vid gaten klockan åtta och lassade all packning på bussarna. När vi var klara gick vi och åt frukost sedan åkte vi klockan nio, resan tog lite mer än 2 timmar och vi gjorde ett stopp vid en utsiktsplats där vi tog lite bilder och gick på toaletten men vi åkte ganska snabbt vidare. Väl framme vid ''ingången'', eller vad den nu kallas, till Hell's gate fick vi vänta ett bra tag tills vi fick komma in. Det var några andra skolor där och massa babianer som sprang fritt. Vi gick in genom gaten men väl inne hoppade vi på bussen igen, skiljdes åt från den andra klassen och körde till vår campingplats. Det var ett mentorcamp med bara klassen så man åkte flera klasser men skiljdes sedan åt när man skulle campa. Denna helg åkte trean och natur tvåan och helgen innan åkte ettorna, sam tvåan och ekonomi tvåan. Framme på campingplatsen, som låg lite uppe med en utsikt satte vi upp tälten och började packa upp lunchen. Jag var väldigt trött (hade lagt mig två dagen innan) och kanske inte överlycklig över hela campingsituationen så jag tog en behövlig nap efter lunchen. Jonah vår chaufför väckte mig sedan då vi skulle ha samling. Vi skulle åka och titta på lite djur med bussen. Jag förstod inte att vi skulle promenera så jag hade tagit av min spotbh innan för att inte få den fula randen så hade bara ett linne, när vi sedan gick av bussen och skulle promenera var det inte superkul. Vi satte oss i bussen och körde runt i nationalparken. Vi sågbufflar, zebror, giraffer, gaseller och vårtsvin. Bussen släppte av oss en bit ifrån och vi började gå. På vägen möter vi en hjord av bufflar, vi blir såklart lite oroliga för att bli ihjältrampade, buffeln är ju faktiskt ett av de djur som dödar flest människor. Vi tar en liten omväg för att inte behöva gå förbi dom.

Ju längre vi går, upptäcker vi att vi blev lämnade en bra bit ifrån vårt camp. När det börjar regna besämmer vi oss för att gena upp mot campet och skita i vägen. Jag var ju säker på att vi skulle bli uppätna eller tappa bort oss och dö men vi hittade tillbaka, vägen var extremt jobbig men vi klarade det. Vi gick i världens uppförsbacke och luften bestod av typ 20% syre och 80% damm. Utöver det var vägen full av taggbuskar. Sådana stunder får en att tvivla på om man verkligen ska bestiga Mt. Kenya. Vi kom fram i alla fall, hela och oskadda. Var återigen helt slut och tog en nap..

Första bilden är från när vi lassade på alla grejer på taket, eller jag klättrade bara upp och ner, här låtsades Jonah vår chaufför kasta ner mig. Panik

Utsiktsplatsen

Vid ingången till Hell's Gate

Vid campingplatsen
På vår bussfärd/promenad i parken

Igår var en vanlig skoldag med lektioner. Vi hade vår fjärde och sista Kenyakunskap, lektioner där vi har fått lära oss om Kenya allt från historia till Kenyas naturbiologi. Hade sovmorgon till 11.20 så jag simmade 60 längder i poolen vilket är lite mer än en km. Efter skolan gick vi till ett gym här nära och tränade. Det var lite av ett källargym, lite old school feeling fullt av muskelknuttar. Trots att jag inte är en gym-människa var det ganska kul och lite av en upplevelse faktiskt. När vi kom tillbaka till internatet var det middag och läxis. Lyckades göra cirka en fysikuppgift vilken jag ändå vill klassa som en bedrift under de två pluggtimmarna.

Det är så konstigt för vi har typ inget plugg men ändå massa. Jag hänger inte riktigt med på vad jag ska göra och vad jag ska plugga. Vaknade imorse, tänkte yoga men var så himla täppt i näsan så jag tog en sovmorgon istället. Värt. Simmade idag också under vår håltimme, kanske inte det bästa med tanke på min förkylning. Utöver är jag supertrött och behöver verkligen vila. Då är den första tanken, skönt att det snart blir helg men icke, för vi ska på camping i Hell's Gate med klassen. Ska bli kul att hänga med klassen runt lägerelden men är trött och väldigt otaggad på att sova i tält och leva som en vilde. Är väl ingen djur- eller naturfanatiker på det sättet. Aja. Inget mer har jag riktigt att säga så vi hörs!

Kenya 17/18

Mamma smsade och bad mig blogga. Har egentligen ingen lust att blogga just nu, men sitter på min samhällslektion och dör av tristess så då kan jag väl lika gärna blogga..

I helgen har tre femtedelar av internatet åkt till Hell's gate och campat. Det är en nationalpark en bit utanför Nairobi som resten av oss ska till nästa helg. Vi som var kvar åkte på lördagen till ett elefantbarnhem där de tar hand om elefantungar som hittats övergivna i olika delar av landet, ofta pga tjuvjakt. Var kul att se elefantungarna dricka mjölk i cirka tio sekunder sen blev det lite långtråkigt. Vi åkte därefter vidare till ett giraffcenter där vi fick mata, klappa och pussa giraffer. Efteråt var de flesta hungriga, inte jag dock, men vi åkte hur som helst till the hub, ett väldigt fräscht köpcenter där vi åt väldigt äcklig mat. Fick vänta hur länge som helst och det smakade inte särskilt gott. När vi kom hem sken solen fortfarande så vi hängde vid poolen innan middagen. Jag gick till mitt rum för att sova en kort nap 19-20 som slutade med att jag sov från 20 till 23. Jag gick upp och åt en macka innan jag gick och la mig igen och sov till 10 nästa morgon. Det var superskönt att äntligen få sova ordentligt, har inte gjort det sedan jag kom hit och tror jag snittar 5-6 timmar per natt jämför med mina 8-10 timmar hemma i Sverige. Det är så jobbigt att gå och lägga sig här på kvällen då kvällshänget är väldigt mysigt och man vet att man måste gå till skolan nästa dag.

I söndags var vi på Toi, en marknad som ligger 15-20 minuter gång från skolan. Det är en utemarknad med i princip allt, väldigt billigt. Inte den fräschaste marknaden men fynda kan man allt göra. Jag fick med mig en t-shirt, örhängen och 3 par solglasögon. Allt för ungefär 150 kr.

Nu är skolveckan igång i alla fall, usch, jag trodde för en sekund att det var tisdag.. men det är ju bara måndag. Idag har jag fått lite plugg gjort så det är väl bra. Efter skolan ska vi spela fotboll, Alma, Linn och jag ska faktiskt hålla i träningen. Vi har dock inte planerat den än men det ska nog gå bra.

Kenya 17/18

God Morgon kära vänner. Min första lektion för dagen började 11.20 så jag har hunnit hålla i ett 30 minunters yoga pass, simmat 1 km i poolen, duschat och städat lite. Vi har frukost mellan 7.30 och 8.15 så om man vill ha frukost måste man gå upp tidigt även om man har sovmorgon. Jag tycker att det är ganska skönt eftersom man då inte sover bort hela dagen utan hinner göra saker på morgonen.

Det absolut bästa med att gå trean och inte ettan eller tvåan här är att man har mindre lektioner. Jag läser 800 poäng i år och ett av dom är gymnasiearbetet och en annan är East African Wildlife där det handlar om ett stort arbete. Vi har sovmorgon fyra av fem dagar och väldigt många hål. Hålen är perfekta för att ta en simtur, ingen är i poolen för att alla har lektion och det är väldigt lugnt på internatdelen eller sen när skolan väl kommit igång kan man under hålet plugga ute i solen.

Vi har startat en PODD! Jag och Melker hostar med gäster och nu är första avsnittet ute. Alla som jag INTE är släkt med är välkomna att lyssna på podden och följa på instagram @internatpodden. Podden finns just nu på soundcloud men snart även på podcaster appen. Slänger in den i inlägget. Lite flummigt första avsnitt, om man kan ha FÖR kul när man spelar in en podd så hade vi det. Men lyssna lyssna!! Och följ på instagram.

Kenya 17/18

Idag är det måndag och skola.

Igår efter brunchen åkte vi till Yaya, ett köpcenter som ligger cirka 10 minuter härifrån med skolbussen. Yaya är lite större än Junction, det köpcentrum som är på gångavstånd. På Yaya hade dom Masai Market, en marknad där typiska afrikanska handgjorda grejer säljs, vi gick en runda där och jag fick med mig ett par örhängen och Alma gick loss med julklappsshopping (ute i god tid). Sedan gick vi till en mataffär, den som ligger vid junction har typ konkat så det finns knappt några varor där. Jag hittade äntligen lite nudlar och så köpte jag kokosolja till håret.

När vi kom tillbaka till skolan satte vi oss vid poolen och solade. Jag simmade även 10 längder i poolen och efter det blev det tennis och sedan fotboll. Efter middagen körde vi ett yogapass också som jag ledde. Så det blev en väldigt aktiv dag med mycket träning. På kvällen satt vi uppe ett tag och snackade så kom i säng väldigt sent därav är jag lite trött idag. Men men, vi kom inte hit för att sova.

Det är väldigt jobbigt att vara tillbaka i skolan. Jag tror att det beror på många saker. Jag har hela sommaren under forskarskolan fått plugga och göra något jag verkligen tycker om, något svårt och utmanande som är på helt annan nivå en gymnasiet. Jag tror att jag under sommaren glömde på hur generellt gymnasiet är och hur lite jag uppskattar att läsa litegrann om saker jag är totalt ointresserad av och inte få välja själv hur och när jag pluggar på samma sätt som jag fått under sommaren. Utöver det så man inte förberett sig mentalt för att börja skolan igen, man har förberett sig inför att flytta till Kenya. Kurserna jag läser nu är inte heller mina favoriter på studieplanen. Ingen biologi eller kemi i år. Det enda jag ser fram emot är gymnasiearbetet. Annars är jag väldigt otaggad. Gymnasiet bli lättare med åren men också jobbigare. Går i trean nu men det är mitt fjärde år på gymnaiset eftersom jag gick modedesign ett år innan jag bytte till natur och behövde gå om ett år. Vill inte läsa 7 kurser om 7 helt olika saker under ett år, jag vill grotta ner mig i det jag tycker om och är genuint intresserad av. Aja, bara 281 dagar till studenten.

Helgen efter kommande ska vi åka till Hell's Gate Nationalpark med alla treor och campa. Det ser jag verkligen fram emot (förutom campingdelen). Och även att vi ska få våra studentkort så vi kan komma utanför dessa murar lite också. Här är i alla fall några bilder på Hanna och Alma från Masai marknaden.