Det som jag märker i gymmet är att många har kört samma ordning när det gäller övningar samt muskelgrupper i flera månader och det är inte bra. Jag ska inte säga något men jag började att variera redan dem första veckorna när jag var en nybörjare.

Men om du kommer till gymmet första gången så är det allra viktigaste att man tränar upp rörelsen för varje övning samt att man förbättrar styrkan. Jag skulle nog köra första månaden med ett schema och att lära mig utföra övningarna på rätt sätt innan jag börjar tänka som ett proffs.

"Bara för att man använder ett par handskar som ett proffs använder så blir man ju inte ett proffs för det, det krävs träning och motivation" - King Nutrition

Efter första månaden så ska du börja med att variera träningen alltså att du tex ändrar att måndag som brukade vara biceps, till ben så att dina ben inte är beredda och då chockar du benmusklerna och bygger mer muskler.

När det handlar om övningarna så beror det egentligen på vem man är, personligen så börjar jag alltid med "compound movements" alltså deadlift,squat,benchpress,rows,dips. För att dem övningarna är beroende av hela kroppen och du bygger du flera olika muskler samt att du bränner mer kalorier.

1 månaden = schema


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Det finns en sak som är väldigt vanlig inom bodybuilding världen, och det är mängden protein som man vill ha sig för cellens uppbyggnad (bygga muskler). Det finns många studier och debatter om protein verkligen ökar risken för njurskador eller inte och jag kan lätt säga att ja det är sant att protein kan skada njurarna.

Njurarna använder protein för cellens uppbyggnad, och för en vanlig person som tränar 3x gånger i veckan så krävs det 1.2-1.5 gram protein per kg. Så om du väger 80 kg så ska du räkna så här --> 1.2gram x 80kg = 96gram, så du måste få i dig 96gram per dag för att du skall kunna bygga muskler.


Och nu tror du säkert att, om jag tar 120gram protein så borde jag ju bygga ännu mer muskler och svaret är NEJ!!!. om du överdoserar max gränsen så kommer du bara att få ett överskott av protein som lägger sig på njuren och kan leda till njurskador (om du fortsätter i en lång period).


Personligen så dricker jag proteinpulver för att jag inte har möjlighet att få i mig 100gram protein i matform per dag och jag vill bara säga att man aldrig ska ersätta mat med pulver. Man ska äta vanlig mat + pulver för att kompensera annars så får man inte i sig dem viktiga vitaminerna & mineralerna och det kan påverka immunförsvaret och långsiktigt leda till tidig död.

Likes

Comments

Det som är det viktigaste att tänka på är att man har en plan och inte bara går in i gymmet och svamlar runt och gör fel på alla övningar. Det är alltid bra att läsa lite samt prata med människor som kan mycket om träning & kost för att det gör saken mycket lättare, plus att man förhindrar risken att skada sig själv.

När jag började gymma för 2 år sedan så var jag nästan helt okunnig när det gäller anatomi, idag så har jag en sådan stark kunskap att jag har fått beröm av både vanliga människor samt föreningar. Det tog några månader innan jag började studera anatomi & kost och anledningen var för att jag märkte att min fysik & styrka var likadan som när jag började och det var frustrerande men som tur var så fortsatte jag istället för att ge upp som många gör.


sammanfattning:

+ Få en bättre kunskap om hur kroppen fungerar!

+ Vilken kost som är bäst för min hälsa

+ Ge inte upp


- Svamla inte runt i gymmet

- Prata med experter, och inte någon random person i gymmet



Köp kosttillskott här! ↷

https://www.proteinbolaget.se

Köp kosttillskott här! ↷

https://www.proteinbolaget.se

Likes

Comments