Header
View tracker


​Gröt, jag älskar det. Variationerna, konsistensen, näringsvärdet och framförallt SMAKEN. Speciellt när man lyckas få till frukostar likt skålen ovan! En favorit för mig är att blanda i proteinpulver i gröten. Ett gott proteinpulver ger en god gröt, helt enkelt. Men på mitt reverse diet schema som jag har just nu ingår inte proteinpulver i dagsläget vilket gör att jag måste använda fantasin för att ÄTA GOTT. För gott ska det ju vara. Gott, näringsrikt och mättande. Äggvita och havregryn? Nja, inte så lockande. Men proteingröt med smak av kaffe och karamell toppat med chokladsås och jordnötssmör? JA TACK! Och eftersom jag egentligen ska trycka i mig en halv avokado till mitt mellanmål tog jag mig friheten att köra lite jordnötssmör till frukosten i stället. Ett väldigt enkelt och solklart val om ni frågar mig! Så, till receptet:

Gröten:
60 g havregryn
150 g äggvita
1 msk psyliumfro
2,5 dl färdigbrygt kaffe
Några droppar av nutri-nick stevia drops med karamell smak
Salt

Topping:
1 msk jordnötssmör
Walden farms choklad sirap

Koka upp havregryn med psyliumfröna, kaffe, salt och stevia dropparna till önskad konsistens. När gröten är klar lägger du till äggvitan och rör om. Rör, rör, rör tills du får en härligt krämig konstisens. DONE. Simpelt, inte sant? Och så toppar du med vad helst du känner för. Men kaffegröt med jordnötssmör och chokladsås var verkligen en vinnande kombo!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker


​Var tog dessa månader vägen?
Helt plötsligt stod jag där i strålkastarljuset, i en minimal bikini, spraytannad och inoljad från topp till tå samtidigt som jag spände varenda muskel i min kropp för kung och fosterland. Extremt nervös, extremt hög på adrenalin och extremt jävla lycklig. Vilken dag, waow vilken dag. Tömd på både vätska och mat hade jag mer energi än på länge och alla de där jobbiga stunderna när jag undrade varför i helvete jag utsatte mig för detta var som bortblåsta. Trots min scenskräck älskade jag att vara där, på scen. Att jag skulle behöva gå upp tre gånger om hade jag aldrig kunnat gissa. Att jag skulle bli uppropad i first call out och sen vidare till final var bara pricken över i:et som gjorde detta till en dag jag sent kommer glömma.

Känslorna, alla dessa känslor som rusat igenom min kropp sen jag klev av scenen och som hållit mig vaken om kvällarna - jag får ingen ordning på dem. Överväldigad av alla fina ord, av alla lyckoönskningar och allt peppande. Överväldigad av hela upplevelsen och att efter månader av slit tillslut kommit i mål. Men också tomheten. Tomheten för att det är över, för att det är slut.

Två fria dagar gav jag mig själv och nu har jag hoppat på min reverse diet för att ge kroppen bästa förutsättningarna för att återhämta sig och för att sen fortsätta utvecklas. Känslan av att bli mätt, att få energin tillbaka och av att veta att det där kallat spontanitet ligger runt hörnet och väntar på en är underbar. På något vänster finner jag mig förvisso ibland fortfarande hungrig, oavsett vad jag precis har ätit. Men jag vet att det bara är kroppens sätt att svara på månader av underskott och en känsla som sakta men säkert kommer försvinna. Så ja, det där med reverse diet är både nödvändigt och skönt. Lägga beslut och ansvaret på den fantastiska coach som tagit mig genom hela processen och hela vägen till den där sjätte finalplatsen. 

Så nu, nu när jag sakta men säkert börjar få energin tillbaka så hoppas jag också på att hitta inspiration till att hålla bloggen vid liv. Någonstans att få utlopp för mitt nörderi. Helt enkelt.

Likes

Comments

View tracker


​24 april stiger jag upp på scen. Spikat, bokat och godkänt. Nervositeten började sprida sig i kroppen så snart datumet var satt, speciellt då det blir två veckor tidigare än väntat. Men varje dag fram tills dess ger mig ett nytt tillfälle att jobba mot mitt mål - och jobba ska jag. Flytt, fotojobb, butiksjobb, packning, körkort och tävlingssatsning. Det är mycket just nu men jag kämpar på. Vill man något tillräckligt mycket så jobbar man för det. Och vill man mycket tillräckligt mycket ja då får man jobba extra hårt, ha! Men jag ser ljust på framtiden och allt den kommer föra med sig. Om nio dagar blir jag sambo med en av mina favoritmänniskor på denna jord och med honom vid min sida känns inget omöjligt. Så ja. nu kör vi! Nu kör vi ända in i mål!

Likes

Comments

I fredags kom beskedet - Tyngre i maj är målet. Iiiiih är så exalterad att jag spricker! Cirka två månader till av byggandet innan avskalningen påbörjas och i detta nu väntar jag spänt på att få se schemat som coach har lagt upp åt mig. Och i och med att den kommer vilken dag (timme?) som helst så tog jag mig friheten att mixa till mitt benpass idag och vara lite spontan - och jäklar vad jag körde. Vid näst sista övningen kunde jag knappt stå upp mellan seten utan att benen var på väg att vika sig och tårarna tryckte bakom ögonen. Känslan av att vara totalt slutkörd och trots det fortsätta pusha sig själv är oslagbar. Tänkte därför att jag skulle låta er ta del av dagens pass och hoppas ni gillart!


​10 minuters uppvärmning på crosstrainer.

Knäböj med fri stång: 8 set x 6-10 reps
Sumo böj i smithmaskin: 5 set x 8-10 reps
Raka marklyft med stång: 5 set x 6-10 reps
Legcurl superset Leg extension: 5 set x 10-15 reps
Benpress: 4 set x 8-12 reps

Avslutades med 20 minuters promenad 7-7,5 km/h med 5-7 i lutning

Kör hårt!

Likes

Comments


Att hitta inspiration och motivation är något många säger ha sig svårt med. De undrar, frågar och försöker förstå hur jag orkar ta mig till gymmet 5-6 dagar i veckan, hur jag orkade leva med så pass strikt kost i 16 veckor och varför jag nu väljer att hoppa på ytterligare en utmaning. Och det är just det - jag älskar utmaningarna. Jag brinner för att se vad jag kan skapa, hur långt jag kan ta mig själv och framförallt att pusha mig själv utanför min komfort zon. Jag älskar att utvecklas, älskar känslan av att jag tar mig framåt och känslan av att jag veta att jag ger precis allt jag kan, i alla lägen, oavsett hur omständigheterna ser ut. I detta nu längtar jag något extremt mycket efter att återigen hoppa på ett, av någon annan, sammansatt kostschema, strukturen i vardagen och känslan av att vara på väg mot mitt mål. Vad min träning gör för mig rent psykiskt är svårt att sätta ord på - men få saker får mig att må så bra rent mentalt som träningen faktiskt gör.

Men nu vill ju inte alla tävla. Alla vill inte behöva anpassa sitt liv efter matrutiner och träningspass utan vill träna enbart för att må bra och för att ta hand om sig själv (vilket också är helt fantastiskt). Så vad gör man för att hitta motivation och inspiration för att faktiskt träna dagar när man hellre vill ligga raklång på soffan och peta navelludd? Eller, för all del, har roligare saker som lockar? Motivation är trots allt en färskvara och i stunder där den sviktar kan man behöva annat som pushar en i rätt riktning. Mina bästa tips lyder:

1. FUNDERA INTE, BARA GÖR. Boka in dina träningspass för kommande vecka och när stunden för träningspasset infaller så kör du helt enkelt bara. Fundera inte över huruvida du borde eller inte. På samma sätt som du inte funderar över huruvida du borde borsta tänderna eller inte så ska du helt enkelt inte fundera över OM du borde träna eller låta bli. De dagar då du verkligen borde låta bli (ex. vid sjukdom) så kommer vilan vara så självklar att det inte heller behöver funderas över.

2. TRÄNA NÅGOT SOM DU TYCKER ÄR KUL. Ni har hört det förut men det är värt att skriva igen. Många tycker att gymma är urtråkigt och förstår inte charmen i att lyfta vikter - och i sådant fall borde du låta bli. Hitta en träningsform som du trivs med och som ger dig något både fysiskt och psykiskt. Jag ÄLSKAR att gymma. Det finns såklart stunder när det tar emot att gå till gymmet (inte ofta men det händer) men så snart jag kommer dit så fullkomligt njuter jag. Så älskar du att dansa? Dansa! Älskar du att springa? Spring! Bara för att gymma är "inne" så behöver det inte innebära att det är rätt träningsform för just dig.

3. DEN BÄSTA TRÄNINGEN ÄR DEN SOM BLIR AV. Låt säga att du har 10 km löpning på schemat men suget för det är så långt bort i universum att du för allt i världen inte kan se dig själv dra på dig löparskorna och dra ut i banan - då kanske du helt enkelt ska styra om planeringen och göra något som lockar mer. För ja, den bästa träningen är trots allt den som faktiskt blir av så istället för att avboka helt så försök hitta något som lockar mer för stunden och gör just det. 60 minuters promenad är trots allt bättre än ingen promenad alls.

4. SLUTA UPP MED URSÄKTERNA. Som tidigare nämnt så är det okej att boka om - gör det bara inte till en vana. Man kan alltid hitta ursäkter till varför man inte borde träna JUST IDAG. Men istället för att leta anledningar till varför du INTE borde träna så hitta anledningar till varför du faktiskt BORDE träna. Kanske för att din kropp behöver träningen? Kanske för att träning är det bästa du kan ge dig själv? Kanske för att du mår så förjävla bra när du faktiskt är klar? Kanske för att du vill leva ett långt och hälsosamt liv? Det sägs ju att tid du spenderar idag på att vara aktiv är tid du annars hade spenderat på att vara sjuk i framtiden.

5. SÄTT UPP MÅL. Och låt målen vara rimliga. "Gå ner 5 kg på 2 veckor" är inte rimligt. Heller inte att kunna ta 100 kg i marklyft innan jul om du idag lyfter 50 kg. Mål blir ju som roligast att jaga när de faktiskt känns rimliga. Vill du kunna köra 100 kg i mark bör du därför sätta upp delmål att jaga på vägen tills det att 100 kg faktiskt känns rimligt. Risken med mål som blir för stora eller är för svåra att nå är att de får dig att tröttna innan du har kommit halvvägs.

6. HITTA EN HÅLLBAR LIVSSTIL. Detta kan vara något av det absolut viktigaste! Hitta en livsstil som du faktiskt trivs med och som gör att du både tar hand om din kropp och själ och som inte känns omöjlig att hålla. Det är trots allt bättre att träna 3 gånger i veckan under ett år och äta lite godis varje lördag än att gå all in i 4 veckor helt utan socker och med 6 pass i veckan och sen få ett "återfall" till gamla vanor och hoppa av träningen helt och äta socker varje dag. Långvariga resultat kräver långvarig dedikation och det enklaste sättet att ge just detta är att trivas med den livsstil du har valt.

Likes

Comments


Energin är inte alltid på topp, men jag fortsätter ge järnet på varenda pass. Lite som "varenda dag räknas" och varenda dag är dessutom en nedräkning till när samarbetet med min coach påbörjas. Längtar så jag spricker. Livet känns fantastiskt och rörigt på samma gång och om 3 veckor blir jag sambo med min bästa vän och pojkvän och det absolut bästa som har hänt mig. Pirret i maget i hans närvaro trycker undan stressklumpen som så ofta annars gör sig påmind. Gymmet blir min räddning och struktur och mål kommer nog göra mig gott i vetskap att jag jobbar mot något större. Och ja, medan jag de senaste veckorna har druckit julmust light som om det vore vatten blev jag inte alls lika positivt överraskad av Nocco's senaste tillskott. Men all energi är positiv energi så jag drack lydigt upp. Men i framtiden återgår jag nog till persikan, päronet eller något annat gott ur deras samling. Suget för att beställa en ny burk PWO från Raw rampage har dock blivit större och är inte längre säker på att jag kan låta bli. Man får ju passa på innan dieten börjar!

Likes

Comments

Byggandet fortsätter och efter många om och men tror jag mig faktiskt ha hittat den perfekta coachen. Velande som tusan har jag varit också om när jag faktiskt ska satsa på att kliva upp på scenen men målet och förhoppningen är Tyngre så nu ska jag bara föra en konversation med coachen och se så att hon håller med. Styrkemässigt har det i alla fall gått framåt och jag njuter av den extra energi jag har samtidigt som jag på något sätt hade hoppats på ännu mer. Men i ärlighetens namn är nog kroppen piggare än huvudet i detta läge och jag inser att jag måste lära mig att koppla av på riktigt för att fortsätta utvecklas. Satte ihop ett schema för snart 2 månader sen och svettar mig igenom varje pass med blod och tårar (typ) och ökar vikterna så gott som varje vecka. Någon som kanske är sugen på att ta del av det? Så snart jag kör på coachens schema blir det lite mer hemlighetsmakeri - men om någon behöver inspiration på nya, och tuffa, pass så hojta!

Sängen nu. Det var ju det där med att koppla av..

Likes

Comments

Long time no see people och jag ber om ursäkt för det. Min ambition var ju faktiskt att ta tag i detta med bloggandet på riktigt, men så tappar jag det så lätt när livet hinner i kapp. Så de perioder när jag har som mest att faktiskt skriva om så skriver jag inget alls. Make sense? Nej, inte riktigt. Men nu är jag här igen och hoppas på att kunna leverera!

Efter den 16 veckors långa dieten så blev det en veckas semester i hettan med familj. Total avkoppling och ett tillfälle att verkligen landa. Och landa gjorde jag där en stund innan jag kom hem och det började krypa i kroppen på mig igen. Jag är verkligen en människa som lever för utmaningar och plötsligt kändes det bara så tomt. Men vet ni vad? Det kommer inte kännas tomt mycket länge till. Redan nu i november påbörjar jag nämligen en ny resa (som jag förvisso redan har smygstartat på egen hand) - min resa mot scenen. Bikini fitness är målet och jag är taggad till tusen! Men innan jag sätter igång med ytterligare ett kostschema med mål att tappa i vikt så ska jag se till att bygga lite mer! Två kilo tyngre än vid dietens slut men jag fokuserar på målet. Försöker se det positiva i det samtidigt som jag använder min extra energi till att totalt mörda kroppen min med svettiga och tunga gympass! Kan knappt bärga mig inför att se vad min nya coach har planerat för mig. Och vet ni? I'll keep you updated.

Likes

Comments


Ärligt, naket och helt utan filter. Detta är vad jag åstadkom under 16 veckor med min coach's tränings- och matschema. Att ta bilder såhär ger en verkligen en så mycket mer klarhet i vad som faktiskt händer med kroppen vecka för vecka. Men det var nog inte förrän i slutet som jag insåg vad de där 7 cm runt låren och 8 cm runt rumpan faktiskt hade gett för effekt (och hur mycket min rumpa faktiskt har krympt, haha) och hur bra kroppen faktiskt hade svarat på både upplägget av kosten och passen.

Jag är en person som ständigt letar efter nya utmaningar och snarare föredrar att leva med regler än utan dem. Har ju mina funderingar kring varför sådant är fallet men oavsett så blev det väldigt tomt när jag tillslut blev "klar". Två dagar efter satt jag på ett flygplan till Spanien och sen jag kom hem har schemat varit fullspäckat och livet har gått på högvarv (och därav den uteblivna uppdateringen) vilket har gjort att jag knappt hunnit landa i det faktum att detta kapitlet faktiskt är över.

Så hur tränar jag och äter nu då? Well, de sista tränings chemat har jag faktiskt fortsatt med och tanken är att jag ska ändra om den och kombinera ihop ett eget efter min tripp till New York (imorgon t.o.m torsdag nästa vecka) ​då det helt enkelt är dags för något nytt. Kosten är i ätrlighetens namn väldigt likt det jag ätit under hela sommaren. Med en viss ökning i intag från de sista veckorna på dieten och bortsett från någon spontan sushi middag och någon skål popcorn till film/biokvällen så håller jag mig mer eller mindre till schemat. Jag är väldigt simpel i min mat och ser fortfarande fram emot varenda frukost, lunch och middag trots överkonsumtionen på de specifika måltiderna under veckorna som varit. Jag älskar helt enkelt det liv jag lever och för mig är det inte en bestraffning att äta bra eller att kliva upp klockan 5 på morgonen för att hinna med ett pass innan jobbet.

Jag känner ändå att jag måste ge mig en klapp på axeln och säga att jag är stolt över vad jag har lyckades åstadkomma. Det är en sak att leva och äta hälsosamt och träna - en annan att göra det helt efter någon annans regler. För det fanns stunder under dessa 16 veckor som jag har varit så trött att jag har velat gråta mig igenom mina morgon pass, stunder när jag har behövt avvika från trevliga utekvällar för att magen protesterar av hunger när kvällen inte blivit som planerat, stunder av festligheter med goda middagar där jag snällt suttit med min uppvärmda matlåda och framförallt stunder när jag har känt mig komplicerad och tråkig som behövt vara så noggrann med både min planering kring mina träningspass och mitt matintag. Detta till trots så har jag inte en enda gång funderade jag på att ge upp. Inte en enda gång funderade jag kring att avvika från schemat och gå emot coach ord. Inte en enda gång lät jag mig själv falla för trötthet eller frestelse. Inte en enda gång lät jag mig själv svika löftet jag givit mig själv om att ge mitt allt. För jag har bannemig gett mitt allt. Varenda vecka, varenda dag, varenda timme. Att veta att jag tog mig igenom detta triggar igång mig mer än vad jag någonsin hade kunnat förvänta mig. För om jag nu klarar detta - vad finns det då som kan stoppa mig?

Likes

Comments

Strax efter sex i morse anlände jag på gymmet och spenderade 20 svettiga minuter på crosstrainern innan det blev 40 minuter av stretch och foam rolling. Ett pass som funnits med sen dag ett av schemat och som har genomförts en gång i veckan. En del av mig vill så gärna bli vig och smidig och uppskattar verkligen dessa stunder, en annan del av mig blir otroligt uttråkad av det lugna tempot och vill mest bara få det överstökat. Personlighetsklyvning? Jovars. Men står det på schemat så blir det av så jag antar att jag har coach att tacka för att jag inte är fullt lika stel som en gång var!

Jobb blev det sen 10-19 med ombyggnad av butiken och massa Visiual Merchandising fix och hamnade inte hemma i soffan förrän vid 20. Långa dagar och en trött Kim. Och imorgon ringer klockan 04.30 så det är att skjuta tröttheten åt sidan och försöka få sig så mycket sömn som möjligt - med andra ord är det dags att inta sängläge redan nu.

Natti /
Kim

Likes

Comments