Sitter i Honduras och väntar på vårt flyg till Kuba. Vi åker därifrån den 29/3 och landar den 30/3 hemma. Det har varit en helt fanatisk resa med många härliga äventyr och träffat en massa fantastisk människor.

Vi kommer inte kunna lägga upp mer då internet i Kuba är väldigt begränsat. Tackar för oss denna gången & återkommer här vid nästa resa antagligen :)

Kramar från paret Blomgren

Sitter just nu i Sierpe och väntar på vår taxi som ska ta oss till San José. Men måste bara berätta om häromdagen gjorde vi i en natt tur i Drake bay, enbart vi och guiden. Fy tusan va läskig och svettig denna night walk var mer, än den i Monteverde. Enbart för det var bananspindlar överallt som tydligen är ganska giftiga, 3 ggr mer än svarta änkan. Men vi hade en helt fantastisk guide som tog oss runt. Vi såg några pilgiftsgroddor, skorpion, vandrande pinne, syrsor, baggar av olika slag, fladdermöss, spindlar i olika former och storlekar. Åh vi fick se kinkajoo 😍 hur lyckliga var inte vi då när vi kom helskinnade hem! Synd att lämna detta häftiga stället. Nu har vi bara 2 1/2 dag kvar i costa rica, vi hade gärna rest runt här i en månad! Vi hörs snart igen!

Kärlek till er alla från oss!

I söndags lämnade vi tillbaka hyrbilen. Vi befinner oss just nu på drake bay, här stannar vi till lördag. Sen drar vi till San José.

Vi har hunnit med utflykt till Corcovado nationalpark där vi såg rätt mycket djur. Alla lyckades inte fångas på bild men några. Vi såg bland annat tapir & sengångare. Vilket vi tyckte var rätt häftigt.
Igår var Kevin och dök, jag snorklade. Men både fick en fantastiska upplevelser. Han såg massa revhajar, hummer, snow flake muräna, stingrockor och stora stim av fiskar som kommer i mängder. Jag såg 2 jätte stora sköldpaddor, stingrockor och rumpan på en revhaj. Annars många fina fiskar i olika färger :)

Vi kanske kommer att ta en natttur innan vi lämnar byn, vi får se :)

Pura vida!

Nu är vi i tamarino, surfar paradis.
Varmt som tusan, lite väl i min smak. Imorgon drar vi till stranden bredvid oss som heter flamingo beach. Ska bli nice!

Idag har vi softat, ätit lite god mat & sett tjurridning. Vi var väl inga fan av detta förutom när det blev 1-0 till tjuren. Folk får springer runder också för avleda tjuren (turister med). Intressant hur snabbt turisterna sprang upp så fort tjuren kom ut, fegisar. Men men.. Det var någon sorts festival med mat, tjurridning & tivoli. Lite annat från turist stället vi är på. Nu är klockan mkt hos oss och snart morgon hos er!

Pura vida!

Wow vilken häftiga upplevelse att få se djuren aktiva på natten! Dom hade inte sett groddar på jätte länge och denna kväll får vi se 2 st! Kevin hitta till och med den andra :) även sengångare, spindlar, fåglar m.m

Ja jag slänger in bilder det vi kunde fota, vissa bilder är väl sådär men man se något hårigt, haha.

Adios amigos!

Efter seg flygning från Kuba landade vi sent i Costa rica. Sov över en natt utanför huvudstaden i San Josè, hämta ut vår bil efter mycket om och men. Dessa biluthyrare är sluga i sina kontrakt men det är en annan historia. Vi körde mot bergen, molnskogen. Ja under mesta dels av resan var den underbar bilresa. Mycket att se men när vi lämna den stora vägen för att köra upp till bergen. Oboy!! Var både läskigt och roligt, trodde fan bilen skulle rasa ihop. Men efter 1 1/2 timme guppande bilfärd var vi framme, tack gode gud.

Nu på förmiddagen har vi hunnit vara i molnskogen. Vi har sett alla möjliga djur, även nattbjörn (kinkajou) som borde verkligen sova men kul för oss samt en trött åh hårig sengångare. Åh massa fåglar även kolibri och den heliga fågeln quetzal kan du få se i Monteverde. Även en tarantella! Ikväll ska vi på nattvandring och se ännu mer djur, så himla spännande!!!

10 mars

Ett tag sedan vi hade wi-fi, ligger i skrivande stund på starfish Island efter en helt okej snorkling. Vi har snorklat i näst längsta barriärrevet. Såg lite häftiga fiskar & rockor.
Det vill säga att vi har lämnat Kuba. På båten har vi träffat totalt 8 st svenskar. 2 äldre kvinnor från Sverige som är hur sköna som helst. 2 medelålders par & en kollega som har sällskap av 3 andra. Vi ska hälsa till både Pia & Anders från hans chef Inge om vi förstod det rätt åh Max & Nicole som också har din kollega här ombord som heter Peter. Världen är bra lite ibland. Skönt även att växla några ord på svenska. Annars ett par från Sicilien, vi fattar inte ett skvatt av varandra men har dö roligt ihop.

Vi äter go mat precis när vi vill, dricker drinkar när vi vill och kan äta hur mkt glass vi vill till Kevins stora glädje. Vi har helt enkelt det underbart. Vi ska försöka boka ett b&b i costa rica för så långt har vi inte ens kommit, lite därför vi ska skaffa oss internet för kunna boka lite saker som är nödvändigt. Den 14:e återkommer båten till Havanna, vi kommer flyga direkt till costa rica då. Ps! Sorry Åse för fötterna, kunde inte låta bli!

11 mars
Tjenare!
Idag är vi i Honduras åh fått tag i wi-fi!!! Haha helt otroligt dyrt på båten. I alla fall ja vi är ju himlen här, vi har sett & myst med massa djur. En ideell föreningen, typ som ett naturreservat för att bibehålla vissa av fjärilar, fåglar åh apor etc. Samt i denna lilla djungel har dom olika Maya pålar. Där dom berättar bakomliggande anledningar till varför dom är där och vad dom faktiskt betyder. Ja en helt fantastisk natur.

Saknar alla er hemma!
Familj & vänner ❤

12 mars
Mitt inlägg kom aldrig upp då wi-fi inte va så snabbt & effektivt som vi hade hoppats på. Vår tur på båten börja komma mot sitt slut och flyger på tisdag till costa rica. Bil & hotell är nu bokat vilket är en lättnad faktiskt.
Idag har vi varit i Mexico amigos och tittat på Maya tempel och fått till oss massa information angående människorna, hur dom tänkte och seder med mera. Jag som älskar historia (Janni) vad helt uppslukad medan Kevin sprang runt och dokumentera allt med sin gopro kamera. På vägen tillbaka till båten fanns det ett stop med delfiner som man kunde simma med. Fint att se på men vet inte om jag gilla deras "boende" så mycket...
I alla fall va det häftigt att få sätta sin fot i Mexiko. Resten av dagen solade vi och bada, njöt av värmen och spelade lite pingis. Vi klagar inte i alla fall och vi har nog blivit lite kära i att åka med båt - kryssning. Allt servas med ett leende, allt smakar bra och underbara människor. Allt är så lyxig! (Ska inte tala om den sköna sängen!) Nä men hörni! Ha det gött vetja! Puss!

14 mars

Vi är nu på väg till costa rica!!!
Sitter på flygplatsen i San Salvador och väntar på flyget ska gå :)

Skickar över lite bilder i ett nytt :)

Så kan man väl sammanfatta gårdagen.
Vädret här är verkligen "bus"väder som man säger hemma. Ena stunden stekande värme till spöregn till nästa storm. Men vi tog oss ändå ut till något som dom kallar för Havanna skogen med en jänkare. Fint vid första blicken men så hemskt när vi tog oss en närmare blick. Döda fåglar, plast, matrester m.m man kan mer säga soptipp. Det var så sorgligt att se. Annars en helt fantastisk natur. Vi bestämde oss efter skogen att gå tillbaka, cirkus 7-9 km tillbaka. Hitta mer eller mindre utan karta, fantastiskt.

En annan magisk händelse idag, Kevin hade otur i ett tärningsspel som vi spelar. Kallas för 10.000. Jag hade nått 4500 men han hade inte fått något. Tycker synd om honom, lägger min hand på hans hand och säger "här älskling, ger dig lite av min tur". Han tittar på mig som jag är knäpp på riktigt. Men han slår upp till 4000 på ett slag (extremt ovanligt i detta spel) och vi båda utbrister i asgarv.

På kvällen ska ut och äta, hade spanat in ett ställe. Billigt och härlig musik med en trevlig atmosfär. Här blir vi så otrevligt bemött, killen som ska ta ordern tittar knappt på oss. Åh mer eller mindre vägrar att förstå vad vi försöker säga. Han kommer fram lite senare och frågar om vi kan tänka oss ändra i vår beställning. Kevin säger vänligt nej om det inte är slut vill säga. Servitrisen bara går iväg, vi antar att han förstod (Kevin sa det till & med på spanska) men icke. Kevin blev så arg så vi betala för vår dricka och lämna stället. Fegisen skickar till och med fram en annan kille som får ta emot Kevins ilska. Ett annat ställe fick det blir. Åh mätta och glada blev vi.

Igår när vi vaknade blåste det ganska bra ute och vi upplevelse det till och med kyligt. Åt frukost i alla fall och spela lite yatzy innan vi skulle bege oss ut men då börjar det regna, haha. Vi var inte alls taggade för att göra ett skit!
Men till sist drog vi ut, åkte över till andra sidan där statyn, fortet och militärhistoria fanns. Rätt så spännande att bara titta runt och strosa runt. Åkte till i jänkare, helt okej faktiskt. Bra med AC i alla fall, haha.
Tillbaka i stan sen tog vi oss en drink för sedan ta oss hem till hotellet för att fräscha upp oss för middag på stan. Blev samma igår, vi blev inte besvikna denna gången i heller. Från och till under dagen kelar vi med djur. Så våra djurhjärtan blir mättade.

Trötta & mätta gick vi hem. Avsluta med några spel yatzy. Samt läsa min älskade bok medan Kevin somna till sin podd om Kuba historien. Det var den dagen.. :)