Några bilder från kusten som Lovisa tog en kväll :))

Hade sällskap av en kameleont idag på lunchen, riktigt häftigt djur måste jag säga!

Jag tror inte ni anar hur glad jag blev när Anna kom springandes och sa orden "Astrid du har fått brev!". Varje dag kommer postleverans och det är alltid några som får ett vykort eller paket av något slag. Jag skyndade till mitt postfack och där låg mycket riktigt ett brev adresserat till mig. Brevet var från Petronella, Linnea, Bianca och Sofia och innehöll både ett brev samt ett USB med en hälsning i videoformat. TACK SNÄLLA NI!!!

Jag saknar er supermycket och skulle vilja ha er här! Om 217 dagar är jag hemma i Sverige och får äntligen krama er igen. Tack för allt tjejer, ni är bäst.

Höstlov!! Mitt höstlov har spenderats vid Indiska Oceanen. I söndags morse åkte vi iväg till flygplatsen och efter en kort flygtur och en lång busstur var vi framme vid vårt hotell. Där blev det att snabbt slänga i sig lunch från buffén för att sedan dra på sig våtdräkt och tuber. Under veckan har jag tagit dykarcertifikat och vår första "lektion" var i poolen där vi fick lära oss hur man ska göra om man till exempel tappar cyklopet eller får slut på luft. Utöver denna "lektion" hade vi en teorilektion, fyra dyk i havet samt ett provtillfälle. Ungefär halva tiden vi varit vid kusten har jag alltså spenderat på dykning och andra halvan har jag badat, gått strandpromenader, ätit massa mat och tagit det lugnt. Jag har faktiskt inte fotat så mycket, jag vet inte riktigt varför men har inte haft lust. Istället har jag varit närvarande och njutit där och då.

Under veckan blev det många tidiga morgnar och sena kvällar så nu är jag riktigt trött. Nu är mitt höstlov snart över. Det har varit ett väldigt roligt lov men också väldigt påfrestande då man varit med människor ännu mer intensivt än på internatet. Resan blev riktigt bra och jag är jättenöjd! Idag är det exakt två månader tills familjen samt mormor och morfar kommer och jag längtar!

När barn knappt vågar le. När barn har så litet självförtroende att de viskande svarar på tilltal. När barn inte får vara barn. Då är något fel. Igår gjorde jag en utav de mest givande sakerna än så länge i Kenya, troligen också det viktigaste. Jag var på ett barnhem.

Jag var inte på ett sponsrat barnhem. Jag var inte på ett av de barnhem skolan vanligtvis tar oss till, barnhem där barnen självklart har det svårt men där själva organisationen åtminstone är sponsrad och får in pengar till mat osv. Jag var på ett barnhem som går runt tack vare medmänskliga, fantastiska grannar som betalar pengar när de har råd.

Förra veckan när min farbror var här lämnade han pengar som mina fina kusiner hemma i Sverige samlat ihop samt kläder och leksaker. Pengarna överlämnade vi till en tjej som heter Imma för att hon skulle kunna köpa mat och hygienartiklar till människor som behöver dem. Igår var det dags att lämna sakerna så Alexandra, vår boardingmentor Marie, Imma, Isiah och jag åkte till barnhemmet för att lämna över det vi hade med oss. Att se barn som haft otur i livets lotteri, barn som fötts på "fel" ställe eller vid "fel" tillfälle var jobbigt men det kändes bra att få lätta upp deras livssituation, åtminstone för ett tag. Efter att ha lämnat kläder, lakan, tandkräm, skoborstar, tvål, tandborstar, toapapper, lök, socker och pengar till en flickas skolavgift åkte vi hemåt. Dagen blev bra.

Jag har nu insett att bra dag inte nödvändighetsvis måste vara rolig. För mig måste en bra dag vara givande och fredagen var sannerligen givande. Tänk om alla barn bara hade kunnat få vara barn.

Hit ska jag tillbaka. Jag vill få dessa barn att våga le!

Fjärde oktober = Kanelbullens dag. Idag har jag sett många bilder på kanelbullar, i princip alla vänner har ätit dem där hemma och här sitter jag, i Kenya. Hur ska jag få tag på kanelbullar? Tack och lov hade några tjejer på internatet tänkt igenom detta och har bakat kanelbullar till ALLA på internatet. Så himla, himla snällt av dem!

Jag kan inte danska, jag förstår inte danska. Trots dessa faktum spenderade jag hela fredagen tillsammans med två danskar. Varför? Jo, denna veckan har min farbror från Sverige varit här nere för att jobba och vi passade på att umgås lite i tisdags samt i fredags. Igår åkte vi till Nairobi Nationalpark och hans två danska kollegor följde med. Det var en jättemysig utflykt och det har varit jättekul att träffa någon hemifrån. Tack vare denna utflykt har jag varit på safari fyra av de sju senaste dagarna - sånt händer knappast i Sverige.

I natt vaknade jag - precis som ungefär halva internatets elever - av magkramper, illamående, kräkningar och orolig mage. Det visade sig att vi blivit matförgiftade. Tyvärr var timingen inte den bästa då vi imorgon ska åka till Masai Mara för att tälta i två nätter. Resan dit tar drygt 7 timmar och vägen sägs vara riktigt dålig, att många mår illa redan innan vi börjar resan är därför lite oroväckande men vi får göra så gott vi kan. Imorgon bitti blir vi hämtade av ombyggda lastbilar och börjar sedan vår resa till den kenyanska sidan av Serengeti. Jag hoppas att vi får se mycket djur och att vi alla blir friska till imorgon. Det här blir vår andra safari, förra gången var vi i Hell's gate. I Hell's gate såg vi inte så många olika djur och jag hoppas att få se lite fler djur denna helgen. Här kommer lite blandade bilder från vår förra safari. Hoppas allt allt är väl med er!

Dagen har varit riktigt bra. Efter att vi (Ida, Julia, Carmen, Nathalie, Lovisa, Alexandra, Ellen och jag) slängt i oss brunch på 15 minuter sprang vi till en väntande taxi. John (vår taxichaufför) skjutsade oss först till ett ställe för att kolla på elefanter. Det må låta hemskt att man åker och kollar på djur. Personligen tycker jag att djur ska få leva vilda, inte instängda för att människor ska kunna titta på dem. Men att besöka den plats vi idag var på är för mig en helt annan sak. Vi var faktiskt på ett barnhem för elefanter. Barnhemmet tar hand om elefanter som blivit föräldralösa på ett eller annat sätt, ofta på grund av tjuvskytte. Målet med barnhemmet är att ta hand om elefanterna - just nu är de 21 stycken - tills de är tillräckligt gamla för att klara sig själva. Då placeras de ut i nationalparker för att få ett "normalt" liv. Det var väldigt kul att se elefanterna igen och eftersom inträdet man betalar hjälper organisationen att ta hand om elefanterna känns det bra att besöka platsen. När vi skulle gå till taxin mötte vi en giraff. Den var max en meter ifrån oss och jättevacker, åh vad jag älskar giraffer!

Nästa destination blev Matbronze, en jättemysig plats med restaurang och konstgalleri. Där åt jag en riktigt god lunch (crepes med spenat och ricotta samt sallad och en lemonad) och kollade runt på alla fina tavlor och bronsskulpturer.

Toaletten var jättefin och fylld med växter så där hängde vi ett bra tag ;))

Efter matpausen åkte vi till ett giraffcenter där man får mata och klappa giraffer. Än en gång låter det hemskt men dessa giraffer har det riktigt bra. De lever i sin naturliga miljö och har en jättestor yta att vara på. När de är sugna på något annat än blad kommer de till en byggnad där de matas med pellets.

Vårt sista stopp på dagens utflykt var Kazuri. Det är en fabrik där det tillverkas jättefina smycken av lera. Jag tog inga foton här men det var väldigt lugnt och mysigt. På vägen hem började det regna och när vi väl kom till internatet spöregnade det. Efter en rush till rummet för att lämna kameran i säkerhet sprang jag till poolen och i farten slängde jag av mig mina kläder. Efter ett jättehärligt dopp i underkläder var det dags för middag. Sammanfattning av dagen: riktigt bra! Dagen har varit jättemysig och det är så kul att åka iväg på egna utflykter. Av dagens fyra destinationer var det endast Matbronze som var nytt för mig, trots det var dagen väldigt rolig. Nu ikväll är planen att skypa med min familj och mysa med mina vänner här på internatet.

Fyra veckor och två dagar. Så länge har jag varit här i Kenya nu. Igår slog det mig att jag inte lagt upp några bilder på hur det ser ut innanför murarna på SSN och jag känner att det verkligen är dags. Nedan kommer därför lite blandade bilder från internatet. :))

Så fort solen kommer fram samlas vi alla runt poolen för att sola, bada och ofta faktiskt även för att plugga.

Frukost, lunch, middag och kvällsfika äter vi oftast utomhus. Det finns även bord inomhus men personligen tycker jag mer om att sitta ute och äta.

På området finns många bra bord och soffor som man kan sitta vid.

Något jag är väldigt glad över är att det finns många bra ytor att träna eller sysselsätta sig på. Vi har fotboll-, basket-, volleyboll och tennisplan. Som ni sett på bilderna har vi även en pool.

En bild på min vägg. / En av tre sköldpaddor vi har här på skolan. / Vår "korridor" med klassrum.

Och sist men inte minst; lite blandade bilder samt bilder på sängarna utanför zebrarummet.