Förra veckan var det sportlov även här borta och eftersom både min och Sagas värdfamiljer skulle vara bortresta hela veckan bestämde vi oss för att också åka iväg. Sent söndag kväll lyfte planet från New York mot Miami och väl framme väntade fem dagar i värmen, vilket jag kan säga var extremt välbehövligt! Här kommer lite vad vi hade för oss under veckan!

Första dagen blev i princip en heldag på stranden. Vi hittade världens godaste lunchställe, som vi önskar mer än allt ska öppna i New York och utforskade området runt där vi bodde för att se lite vad som fanns där. Vi åt middag på ett mexikanskt ställe som vi gillade så mycket att vi åt där två gånger på de fyra kvällarna vi var på Miami beach..

Andra dagen var det upp tidigt för att hinna med bussen som skulle ta oss till Key West över dagen. Resan dit tog nästan fem timmar och sedan hade vi 6 timmar att utforska ön. Det fanns en hel del olika guidade turer man kunde välja mellan men vi valde istället att hyra cyklar att ta oss runt på. Vi turistade lite först och tog oss till den sydligaste punkten i hela USA och sedan cyklade vi vidare för att se den typiska skylten från Key West med en massa pilar som visar hur långt det är till en massa olika städer och länder (jag har ingen aning om den har något riktigt namn). På det stället fanns där värmen fin strand som vi stannade på ett tag. Resten av dagen spenderade vi bara med att cykla runt och njuta av hur fint där var. Hela Key West var så himla mysigt med små pastellfärgade hus och en massa prideflaggor över allt. Jag rekommenderar verkligen att åka hit om man är i Florida och har möjligheten, även om det bara är över en dag så som vi gjorde!

Tredje dagen regnade det från förmiddagen fram till kvällen så det fick bli en dag med bio och lite shopping.

Fjärde dagen var det fint väder igen så vi låg på stranden fram till eftermiddagen och sedan åkte vi in till ett ställde i Miami som heter Wynwood Walls som är ett art district med jättemycket häftig gatukonst på i princip alla byggnader. Vi gick först runt och tog bilder och sedan som avslutning på kvällen åt vi middag på en jättegod italiensk restaurang (som tydligen Beyoncé har varit och ätit på flera gånger!!).

Fredagen var femte och sista dagen och vi njöt bara av solen så länge vi kunde så det hände inte så mycket mer än att vi låg på stranden. Vi bokade inte hotellet sista natten för vårt flyg gick klockan sex på morgonen på lördagen så natten spenderades på flygplatsen utan någon sömn och när vi landade i New York vid nio på morgonen hade vi fått knappt två timmars sömn på planet så det blev en väldigt slapp lördag här hemma.

Denna resan levde verkligen upp till alla förväntningar och det var så himla skönt att komma iväg ett tag och inte ha några måsten över huvud taget!

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev något här, igen. Att uppdatera bloggen har definitivt visat sig att inte vara en av mina starka sidor... Men jag tänkte sammanfatta lite vad som har hänt sedan sist, vilket är en hel del samt berätta lite saker som jag har planerat den närmsta tiden!

Januari började med att jag träffade mina familjekompisar som var här i New York en vecka på jullovet. Det var första gången jag träffade någon hemifrån sedan jag flyttade i augusti! Trots snöstorm så hade vi en jättemysig dag inne i city med lite turistande, shopping, god mat och trevligt sällskap!

Värdet här har inte varit på topp de senaste veckorna och det har varit mycket regn och blåst men det har också bjudits på några riktigt fina och soliga dagar. Jag och Evelina passade då på att gå en lång promenad på södra Manhattan längs med vattnet och sedan hela vägen upp till Times Square vilket blev runt en mil. Sedan mötte vi upp Felicia och hennes kompis Erica som var på besök från Boston och åt på Ellen's Stardust Diner, en jättehäftig restaurang där servitörerna sjunger så det är som en show under hela middagen. Ett ställe jag verkligen kan rekommendera att gå till om man är i New York bara för upplevelsen! Dagen efter var vi på Naturhistoriska museet vilket också var väldigt häftigt, tyvärr hade vi inte tillräckligt mycket tid för att gå igenom hela men det är ju bara en anledning till att åka dit igen!

Jag och mina värdbarn var och kollade på en uppsättning av Beauty and the Beast här i den lilla staden vi bor i. Det var bara barn i som går i middle school och några som gick första året på high school (11-14 år) som var med och de var så himla duktiga! På helgen sov jag och Evelina hos Felicia och vi åkte på en liten roadtrip och hade det allmänt mysigt med tacokväll och Glee-maraton.

Nu i helgen åkte jag och fyra andra au pairer till Pace University och kollade på vår första college basketmatch! Det var roligt att ha testat på det och att se lite hur det är på ett riktigt college med cheerleaders som står vid sidan om och hejar med sina pompoms och dansare som uppträder i pausen. Det skiljer ju sig en hel del från Sverige så deg var kul att uppleva detta också. Idag, den 29 januari (förutom att jag firar fem månader i USA, så sjukt!!) så åkte jag tillsammans med Felicia och Evelina till SkyZone och det var så roligt!! Vi blev som små barn och hoppade runt helt överlyckliga haha.

Nu till sakerna jag har planerat framöver som jag ser väldigt mycket fram emot:
1. Nästa lördag ska jag provträna med ett handbollslag här i New York. Det ska bli jätteroligt men jag är lite nervös med tanke på att jag inte har rört en handboll sedan i somras plus att jag inte har varit särskilt duktig med träningen på senaste tiden
2. På sportlovet har jag och saga bokat en resa till Miami för att komma ifrån kylan ett tag och se en annan del av USA.
3. Påsklovet kommer min familj äntligen hit!!! Detta har jag vetat om ett tag men eftersom vi gav det till min lillasyster i julklapp har jag inte kunnat berätta det tidigare.
4. Helgen efter min familj åker hem flyger jag och Felicia till Chicago på en travel class! Som au pair måste man ta 6 credits på college och då kan man ta en sån hör weekend class där man har lektioner tre söndagar och sedan åker man iväg till den platsen man har valt över en helg. Den här klassen är värd 4 credits vilket kommer bli mina första så jag måste göra någotdera för att få ihop alla men det ska nog inte bli några problem!

Nu var det ett väldigt bra tag sedan jag skrev något här och det har hänt en hel del sedan sist, bland annat har jag firat min första amerikanska jul och invigt det nya året i central park! Jag tänkte att jag gör en liten sammanfattning av allt så att inte inlägget blir hur långt som helst.

På lille julafton åkte jag med min värdfamilj in till Manhattan. Vi började med att ta oss till min värdpappas kontor för att kolla på granen på Rockefeller center och sedan gick vi ut och åt tillsammans. När vi kom hem tittade vi på en film som de tydligen har som tradition att se varje år, en väldigt mysig kväll helt enkelt!

Jag började julafton med att prata med familjen hemma och öppnade julklapparna de hade skickat till mig. Vi överraskade också min lillasyster med att berätta att de ska komma hit och hälsa på under påsklovet! Vi har hållit det hemligt ett bra tag nu och det ska bli så himla roligt att träffa dem, bara lite mindre än 100 dagar kvar nu! Annars var inte julafton någon toppendag denna gången, jag har inte haft särskilt mycket hemlängtan än så länge men detta var nog den dagen hittills där jag har haft mest hemlängtan. Inte för att jag inte hade det bra här, det var nog bara att vi i princip inte gjorde något på julafton med min värdfamilj och så såg jag hur alla firade jul med sina familjer där hemma. Detta försvann dock när vi drog igång med julfirandet här också och sedan har det varit som vanligt igen!

Varje år firar min värdfamilj jul i Wisconsin med mammans sida av släkten och för att hinna med flyget vid nio var vi tvungna att börja juldagen redan klockan fem på morgonen med att öppna presenter. Alla blev jätteglada för sina presenter och jag är extremt tacksam över vad jag fick! Efter paketöppningen var det dags att åka till flygplatsen. Vi kom fram till Wisconsin vid elva, åkte hem till barnens mormor och morfar där vi skulle bo och sedan gick allt i ett kändes det som. Denna gången var vi "bara" 25 personer som firade tillsammans, det var vi, mormorn, morfarn och min värdmammas fyra systrar med deras familjer. Vi var där i nästan fyra dagar och vi hann med att byta julklappar, spela julklappsspelet, bowla, bygga pepparkakshus samt äta väldigt mycket mat. Det var jättekul att träffa alla och allihopa var verkligen hur snälla som helst!

Vi flög hem den 28e och när vi kom hem vände vi i princip i dörren, min värdfamilj satte sig i bilen mot Vermont och jag tog tåget in till city för att möta upp Moa och Ida som kom på besök från Maryland för att fira nyår här! De var här i fyra hela dagar och vi hann med en massa olika saker. Vi designade våra egna m&m, gick över Brooklyn bridge, shoppade, åt lite för mycket mat, testade på rockclimbing och gick på Chelsea market. Det häftigaste av allt var nog att vi fick biljetter till Cats på Broadway och att vara i central park vid tolvslaget på nyår! Jag har verkligen saknat dem så det var jättekul att träffa dem igen!

I helgen tog jag och några andra au pairer färjan till Ikea i Brooklyn. Vi gick runt och kollade lite och avslutade med att äta köttbullar och att köpa lite lösviktsgodis. Det är andra gången jag är på Ikea här i USA och det känns verkligen precis som i Sverige när man kommer in där för allt ser exakt lika dant ut och alla saker har svenska namn.

Igår var det ju lucia så jag, Saga, Evelina, Katrine och Klara var hemma hos saga och bakade lussebullar! Det var jättemysigt och lussebullarna blev väldigt goda!

Idag har jag varit i USA i hundra dagar vilket är helt sjukt när jag tänker på det, tiden har gått så himla snabbt. Det har ju hänt en hel del under dessa dagarna så jag tänkte kolla tillbaka på mina bilder och sammanfatta lite vad jag har hunnit med hittills!

Jag sa hejdå till min familj på Kastrup och spenderade första veckan på Training School utanför New York. Sista dagen innan vi åkte till värdfamiljerna spenderade vi kvällen inne i city.

Flyttade till min dåvarande värdfamilj och firade min födelsedag knappt två veckor efter att jag kom dit. Turistade i självaste huvudstaden och träffade även en vän som verkligen är guld värd (och som kommer och hälsar på över nyår!!!)

Började min sista dag hos min gamla värdfamilj med en hejdå-brunch tillsammans med Moa och Ida, dagen efter satte jag mig på tåget från Washington till New York för att träffa min nya värdfamilj. Kom hit lagom till halloween och firade det tillsammans med min värdfamilj.

Fick uppleva hur det är i USA under ett presidentval, vilket jag troligtvis inte kommer få uppleva igen. Var på Kellogg's Tour och såg en massa OS-gymnaster uppträda. Har också träffat en många nya kompisar här som också är au pairer så det har blivit en del luncher tillsammans när barnen är i skolan.

Firade thanksgiving i Vermont med min värdpappas gigantiska släkt och kunde bekräfta ännu en gån att jag har hamnat i en så himla bra värdfamilj nu! Julklappsshoppade med Felicia och Evelina. Strosade runt på New Yorks gator men Saga och Evelina. Tycker fortfarande det är sjukt att jag på samma tågresa som tagit mig till Malmö hemma i Sverige istället tar mig in till New York City!

Detta var en del av allt som har hänt hittills under mitt år i USA och jag ser extremt mycket fram emot vad resten har att erbjuda!

Förra veckan var vi som jag skrev i Vermont och firade thanksgiving. Det var jättekul att träffa släkten och alla var verkligen jättesnälla och jag gillade högtiden i sig också.

I torsdags var vi då först på födelsedagskalas/brunch och efter det åkte vi pulka i någon timme. Lite senare var det den stora thanksgivingmiddagen med hela släkten. Där famns så himla mycket mat! Det började med en massa plockmat, sedan var det dags för huvudrätten med kalkon, gravy, potatismos, sötpotatis, squash, stuffing och någon broccoliröra. När man hade hämtad sig någorlunda från huvudrätten var det dags för efterrätt där det fanns 6 olika pajer att välja mellan, så hungrig var ju något man var väldigt långt ifrån denna kvällen! Vi avslutade kvällen med att spela rundpingis tillsammans i princip allihopa, det blev nog närmre 30 rundor under de dagarna vi var där och det var så himla kul!

På fredagen åkte jag och några till ner till den lilla byn för att gå på en liten marknad som hade väldigt mycket hemgjorda saker så det var jättemysigt. På kvällen hade vi taconight med min värdfamiljer direkta släkt och åter igen var det en massa mat och sedan efterrätt på det. Lördagen var vår sista hela dag och vi åt middag tillsammans alla 40 men efterrätten denna dagen var bland det bästa på hela helgen! Familjen har en släkting som varje år köper en av nästan varje Ben&Jerry-glass som finns och så ställer de ut alla på ett bord så att man kan plocka på sig av alla sorter man vill ha!! Innan vi började äta gjorde vi mannequin challenge, vilket vi nog var sist med på hela internet att göra men det var kul ändå.

I söndags vankade jag tidigt för att kolla när mina gymnaster tävlade hemma i Sverige. De var så himla duktiga och jag måste säga att jag verkligen saknar gympan här borta! Lite efter lunch åkte vi hem och sedan dess har allt varit som vanligt med skola och aktiviteter. Idag är det dock 1a december så barnen har fått sina första paket i kalendern, min 11-åring var så taggad att hon kom springandes ner för trappan imorse vilket aldrig någonsin händer annars! Även jag har öppnat min första lucka i kalenderns som min familj skickade till mig samt kollat på första avsnittet av årets julkalender.

Igår satte vi oss i bilen och körde till Vermont för att fira thanksgiving här med min värdpappas sida av släkten. Vi körde i fyra timmar och ju längre vi kom desto färre hus såg man och sedan mitt ute i ingenstans var där ett hus och då var vi framme. Här är så himla fint med bergsutsikt när man kollar ut genom fönstret och en massa snö! Vi kommer stanna här tills på söndag och bara umgås med släkten så det ska bli kul att få träffa alla, även om jag troligtvis inte kommer komma ihåg särskilt många namn, vi kommer nämligen vara 44 personer som firar tillsammans och det är alla från mina värdbarns kusiner till mina värdbarns farmors kusiners barnbarn. Igår åt vi middag hos farmorn till mina värdbarn och då var typ hälften av alla där men det är idag på den stora thanksgivingmiddagen som alla kommer vara där. Jag tycker det är så häftigt att de håller kontakt med alla! Jag är van vid att det är mina fyra kusiner, deras föräldrar, farmor och min familj när vi träffas hela släkten. Då är vi 14 personer så detta är ju betydligt större!

Idag ska vi först på brunch/födelsedagskalas och ikväll är det den stora middagen. Sedan däremellan kommer det säkert åkas en hel del pulka också!

Dagarna rullar på som vanligt här och det händer inte så jättemycket spännande. Vädret är jättefint just nu med en massa sol så jag försöker vara ute så mycket som möjligt på dagarna, igår kunde jag till och med sitta ute och åt lunch! För någon dag sedan gick jag en lång runda ner till en park här som ligger vid vattnet och där var verkligen jättefint så jag ska nog ner dit idag också.

I tisdags var jag även på mitt första LCC-möte med min nya au pair-grupp. Min LCC bjöd på några typiska thanksgivingrätter och alla au pairer tog med sig någon maträtt/dessert från sitt land. Jag gjorde chokladbollar och de uppskattades väldigt mycket! Thanksgiving är redan nästa vecka och när det är över är vi nästan inne på december, helt galet vad tiden går fort! Och innan dess måste jag hinna fixa klart julkalendrarna till barnen (nu i efterhand förstår jag inte riktigt varför jag gav mig in i det men det blir förhoppningsvis bra i slutändan), just nu har jag bara hittat vars åtta saker så jag har ju en bit kvar...

Igår var lätt en av de häftigaste dagarna på länge! Jag och Jamie, en annan svensk au pair som bor här (som också håller på med truppgymnastik hemma, vi har tydligen tillochmed haft samma tränare, hur sjukt?!) åkte till Bridgeport i Conneticut för att kolla på Kellogg's Tour Of Gymnastics Champions. Det är en turné som de amerikanska OS-gymnasterna (både från detta året och tidigare OS) åker runt på nu efter OS och det var verkligen så coolt! Jag kan inte riktigt fatta att jag har sett bland annat Simone Biles, Aly Raisman, Shawn Johnson och Nastia Liukin uppträda i verkligheten! Även om man inte fick se dem köra alla sina svåraste volter som på tävling var det så häftigt att se dem. Vi köpte biljetter för knappt en vecka sedan och tog typ det billigaste vi kunde hitta men trots det fick vi faktiskt väldigt bra platser vilket gjorde det hela ännu bättre. När allt var slut gick vi ner till de första raderna och vi kom så långt fram att vi var knappt två meter från Shawn Johnson!!

I helgen träffade jag Malin, en annan svensk au pair som bor här. Hon har bott här sedan i juli och hon kan området betydligt bättre än vad jag kan så hon visade mig runt lite. Det blev en jättebra dag med en hel shopping och god mat!

Idag är det som ni nog vet Election Day här i USA. Helt sjukt att det bestäms ikväll vem som blir den nya presidenten! Just nu sitter vi klistrade framför TV:n och följer valet steg för steg när vallokalerna stänger i stat efter stat. Vi för se om vi stannar uppe till det är slut eftersom det blir väldigt sent på grund av tidzonerna. Om inte får vi gå och lägga oss och hålla tummarna att rätt person är president när vi vaknar imorgon..