Da var det endelig en ny uke. Forrige uke var skikkelig treg og dårlig. Ingen trening og ingen blogginnlegg. Kroppen har vært helt slapp, sliten og med mye vondt i hodet. Jeg hadde rett og slett ikke noe overskudd. Lurer på om det kan være starten på forkjølelse og at det ikke helt vil bryte ut. Dette endte med at jeg ikke trente noe styrketrening og hadde bare en dag hvor jeg løp 2.5km med Tromsøkarusellen. Det er så irriterende når man er motivert og ønsker å trene, men så sier kroppen nei.

MEN, idag er det mandag og som overskriften sier så er det en ny uke med nye muligheter. Jeg startet dagen på Kraft (treningssenteret) og kjørte en times økt med trening av overkroppen. Program har jeg fått fra OnlineLifeChange og det er virkelig et program som får en til å kjenne at det svir. Jeg liker å trene om morgenen og forsøker alltid å være der til kl 7. Det er så deilig med en god treningsøkt på morgenen. Da føler man virkelig at dagen er i gang og at man kan ha god samvittighet hele dagen. Nå sitter jeg på skolen med min daglige smoothie og en kopp kaffe. Elsker smoothie til frokost etter trening og i dag ble det en god skogsbær smoothie.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Idag våknet jeg skrubb sulten. Magen bare ropte etter mat. Antageligvis etter all den energien som ble brukt på turen igår. Det ble dermed ingen normal 2 timers faste på meg idag. Orket bare å vente 45 minutter.

Igår våknet vi nemlig til knallvær i Tromsø. Sola skinte og det var knapt en sky på himmelen. Jon og meg hadde bestemt oss for at dette var dagen vi skulle gå på Hamperokken, et av Tromsø sine høyere fjell. Et fjell som ruver 1404 meter over havet. Jeg har hatt lyst til å ta turen opp dit siden vi flyttet til Tromsø men aldri følt at det har vært rett tid. Jon har allerede vært oppe to ganger og sier at det er en fantastisk men krevende topp. Som jeg gledet meg.

Vi startet turen i 12 tiden og sakte men sikkert gikk det oppover. Det var tungt, veldig tungt. Jeg har alltid vært ganske svak oppover, men igår var de første 500 høydemeterene ekstra tunge. Beina var nok slitne etter at jeg hadde tatt dem ut på løpingen igår. Det var mange negative tanker, men etterhvert som jeg fikk gått bena varme gikk det heldigvis bedre. Utrolig hvor mye den mentale biten har å si. Jeg kunne jo ikke gi meg bare fordi jeg hadde et par tunge bein og noen negative tanker. Nei, det var bare å bite tenna sammen og gå. "Ikke tenke, bare gjøre" som OnlineLifeChange sitt motto sier. Samboeren min har heldigvis en helt utrolig tålmodighet og gikk sakte bak meg mens jeg lubbet meg frem. Det kom alltid gode og oppmuntrende ord i de rette øyeblikkene.. Man skulle jo tro mannen kjenner meg ;)

Etterhvert som tiden går kommer vi opp på første punkt, Middagsaksla. Dette er en av årets ti på topp fjell og ruver 1075 meter over havet. Allerede her har man en fantastisk utsikt over den flotte naturen som er her i nord. Herfra vil man følge eggen bortover mot Hamperokken. Etter 4 timer med konstant stigning og en del klatring kunne jeg endelig rope: "JEG ER ENDELIG PÅ HAMPEROKKEN". Hvilken utsikt. Den var helt fantastisk og man kunne se Lynsalpene og fastlandet i Tromsø.

Hvilken dag det var igår! Den var helt fantastisk.

Dagen startet med en times svømming før jeg dro til skolen. Idag skulle vi lære mer om botaniske ressurser og vi endte opp med en tur i skogen hvor vi så på alle de fantastiske ressursene vi hadde rundt oss. Visste du at dvergbjørk er et godt krydder om man tørker den? Eller at man kan tørke og spise blandene på bjørka? Det jeg derimot ikke visste var at Krekling inneholder en gift som er såpass sterk at den kan drepe ørretyngel om det kommer for store mengder i vannet. Den er så utrolig konkurransedyktig at flere andre arter ikke klarer å leve i samme område som Krekling. Vel vel, det var dagens biologiske funfact ;)

Etter skolen ble det en utrolig god Auberginepizza til middag. Hadde det ikke vært for OnlineLifeChange hadde jeg aldri tenkt ut denne retten selv. Noe så enkelt, men samtidig så godt. På kvelden var det tid for en ny runde med Tromsøkarusellen. Vi valgte å sykle til og fra, noe som endte med at vi fikk syklet 2 mil også. For de av dere som ikke vet hva Tromsøkarusellen er så er det ulike løp man kan delta på fra våren og frem til høsten. Man kan velge om man vil løpe, jogge eller gå. Det viktigste er at man kommer seg ut og får rørt på kroppen sin. Totalt er det ca 20 løp man kan være med på. Igår kveld var det klart for Kroken Mila, hvor man kunne velge mellom 10 km eller 5 km. Jeg hadde bestemt meg for å slå min egen personlige rekord på 5 km, noe jeg gjorde med over 4 min!! For en følelse. Det var helt fantastisk. Det endte riktig nok med at jeg brakk meg fordi jeg hadde presset kroppen min. Og jadda, det var rett foran mål og rett foran et kamera. Kvelden ble avsluttet med en god kopp te, film og en jævlig god følelse!

Jeg er ei jente på 27 år som for tiden bor i Tromsø. Her studerer jeg Biologi, Klima og Miljø ved universitetet. I høst startet jeg på mitt tredje og siste år på bachelorgraden, men har planer om å gå videre til en mastergrad etter dette.

For rundt 5 år siden bodde jeg et år i Skottland. Etter mange kvelder på puben med dårlig mat og gode øl merket man fort at vekten gikk oppover. Da jeg flyttet hjem til Norge var jeg på mitt tyngste og orket egentlig ikke å gjøre noe med det. Det ble noen halvhjertede forsøk på å begynne løping og trening, men det var ingenting som riktig festet seg. Motivasjonen var ikke tilstedet. Etter at jeg flyttet til Tromsø for litt over to år siden har synet mitt på dette endret seg. Jeg er utrolig glad i å være ute i naturen og mulighetene her i nord er helt fantastiske. Jeg hadde så lyst til å være en av dem som klarte å gå på en av de fantastiske fjelltoppene uten å føle at det skulle være en kamp mot kroppen min.

Av en tilfeldighet snublet jeg over OnlineLifeChange, da kalt ImprovingLives og jeg meldte meg på et kurs som het Sommerklar. Dette var nok noe av det lureste jeg har gjort. I løpet av denne perioden mistet jeg nesten 10kg bare ved å stort sett endre matvanene mine.

I fjor høst begynte jeg å trene tre ganger i uken på treningssenter og jeg fikk av noen gode venninner et startnummer til halvmaraton MSM (Midnight Sun Marathon) i bursdagsgave. Ja, da var det jo bare å finne frem løpeskoene også.. Om noen hadde spurt meg for et år siden om jeg skulle ha løpt et halvmaraton så ville jeg bare ledd av dem. Aldri i verden skulle jeg gjøre noe sånt. Jeg kunne jo ikke en gang løpe 1km uten å miste all pust. Men jeg klarte det. Jeg fullførte og det var den mest fantastiske følelsen jeg hadde kjent på lenge.

Nå forsøker jeg å holde igang treningen og ha et sunnere liv. Jeg har på nytt meldt meg inn i et kurs i regi av OnlineLifeChange som kalles Female Advantage. Fokuset i dette kurset er å øke fettforbrenningen og få en optimal hormonbalanse. Jeg er kun på uke en, men vil i denne bloggen forsøke å skrive om min fremgang på både godt og vondt.