Söndag 16:32

Rubriken kanske låter lite negativ, men don't worry. Allt är fint! Nu har vår tid i Ho Chi Minh och Vietnam nästan nått sitt slut. Imorgon klockan 09:20 går vårt flyg till Singapore. Tiden går verkligen så snabbt. Samtidigt på något konstigt sätt känns det som jättelängesen vi var i Hanoi, vårt första stopp i Vietnam. Jag har verkligen tyckt om Vietnam, det finns så mycket att se och göra här.

Tillägg om turen till Mekong Deltat: Vi bokade med ett bolag som heter Kim Travel. Vi var väldigt nöjda. Under vår två dagars-tur så fick vi träffa tre olika guider. Alla tre var duktiga på att berätta vad som händer och hur planeringen ser ut, vilket många är väldigt dåliga på här. De pratade även bra engelska alla tre. Så jag skulle absolut rekommendera dem!

Under de resterande dagarna i Ho Chi Minh så har vi hunnit med:

Artinus 3D art museum
Jag kan nog säga att detta är det roligaste museumet jag har varit på. Det består av rum fyllda med olika målningar som lurar ögat att tro att det är i 3D. Det fanns vissa målningar som inte var speciellt roliga, men de allra flesta var mycket bra gjorda. Vi var där i ungefär 1,5 timme och tog nog ett par hundra bilder. Det kostade 200 000 VND/person (ungefär 79kr). Värt priset enligt mig!

Cu Chi-tunnlarna
Mycket intressant tur faktiskt. Fick se olika nedgångar till tunnlarna, fällor och guiden berättade om olika strategier de hade under kriget. Guiden var duktig på att berätta. Extra spännande var det att få gå nere i tunnlarna. De är verkligen inte stora, och de har ändå gjort dem större nu för turisternas skull. Man fick gå böjd hela vägen, på ett par ställen behövde man krypa.

Mui Ne
För att hinna med Mui Ne så åkte vi en nattbuss som anlände vid 01 ungefär. Man kan verkligen inte lita på tiderna här nere. De sa till oss att det skulle vara framme 03. Men inte. Så vi vandrade runt lite och tog en tupplur på en trappa där vi blev uttittade av diverse fiskare och sopgubbar. Vid 04:30 började vår tour. Vi besökte två olika sanddyner, fishing villige och fairy stream vilket var en bäck som man kunde gå i. Det var bara runt 5cm vatten och den var omringad av röd sand och palmer. Mycket fint! Alla ställen vi besökte var bra. Något som drog ner upplevelsen lite var att vi var tvungna att betala för fyrhjuling för att komma till en av sanddynerna och för inträde till bäcken. Sånt här ska enligt mig ingå i priset man betalar för touren eller stå med som excluded. Inte komma som en överraskning.

En av Vietnams högsta byggnader
Vi hade egentligen tänkt sätta oss på baren på 52a för at ta något att dricka. När vi kommer upp dit inser vi att en coca cola kostar 40kr och en flaska vatten kostar 60kr. Pga priser som är ungefär 4 gånger högre än vår budget så nöjer vi oss med utsikten vi får samtidigt som vi tittar i menyn. Vi väljer sedan att åka ända ner igen med hissen för att dricka något betydligt billigare någon annan stans. Vi kan iallafall säga att vi har varit uppe i en av Vietnams högsta byggnader nu, haha.

Torsdag 20:34

Vi kom fram till Ho Chi Minh på alla hjärtans dag. Den dagen började vi med att besöka war museum. Väldigt intressant faktiskt. Det fanns väldigt mycket bilder som gjorde det mer intressant och man kunde föreställa sig bättre hur det var och såg ut. Efter vår lunch så tog vi en välbehövd powernap. Nattbussarna ger en inte mycket sömn och dagen efter är man lite seg. På kvällen hade vi romantisk middag på en vegetarisk restaurang. Det bästa: de hade indiskt!! Det har jag faktiskt saknat. Vi sov en natt på Saigon Inncrowd som var helt okej. Efter lite hjälp så funkade till och med vår AC (woho).

Igår åkte vi till Mekong Deltat för en två dagars-tur. Under gårdagen hann vi med en marknad, en cykeltur bland plantage, åka mycket båt, provsmaka frukter, se en slags vietnamesisk teater och att besöka ett ställe där de gör rispapper och godis av kokosmjölk och ris. Det är en familj som har hand om den tillverkningen och är en av få som håller på med det. Framåt kvällen blev vi avsläppta på ett tvåstjärnigt hotell för att spendera natten där. När vi hade checkat in så gick vi ut för att leta mat. Vi hittade en liten marknad. Det är faktiskt mycket roligare att äta när det är billigt. Min middag blev en japansk pannkaka (en matig pannkaka) med majs och lök i, ett grillspett med tofu och två amerikanska pannkakor med nutella. Allt detta kostade 42 000 VND vilket är 16,52kr. Jag kommer vara så snål när jag kommer hem sen, haha.

Jackfruit, absolut en ny favoritfrukt.

Idag så var det frukost redan vid 06 för att hinna med så mycket som möjligt. Konstigt nog var jag ändå ganska pigg. Tror att jag sov väldigt bra under natten för jag har känt mig extra pigg och utvilad hela dagen. Efter frukosten så fick vi besöka en floating market. Väldigt häftigt och annorlunda! Vi fick även besöka en familj som tillverkar risnudlar. Vi fick se hur de gjorde tjockare rispapper som de sedan strimlade till nudlar. Väldigt coolt. Dock var det väldigt många söta hundar som tog rätt mycket av min uppmärksamhet så kan ju erkänna att jag inte hörde allt guiden berättade. Hittade även en ny kompis, en liten kille som var väldigt framåt. Även idag blev det en cykeltur där vi fick se lite mer av hur lokalbefolkningen bor och av den fina naturen.

Utsikten från hotellet och båten tidigt imorse.

Precis innan vi kom fram till floating marketen så kom det förbi en båt som sålde kaffe.

Trädet som ni ser på bilden påverkades av en bomb som landade i närheten och täcker nu 2700 kvadratmeter. Bredvid ser ni något som jag provade idag, rispapper med banan. Det får 4/5!

Nu är vi tillbaka i Ho Chi Minh för att stanna här fram till den 20e. Ska bli väldigt skönt att stanna på ett och samma ställe lite längre.

Måndag 23:31

Jaha, då var vår tid i Dalat slut och vi har precis satt oss på en nattbuss mot Ho Chi Minh. Än så länge är denna nattbussen bland de bästa. Vi fick bestämda platser och slapp stressen i att skynda på för att få en bra plats.

Dalat har varit väldigt bra och även annorlunda från de ställen vi har varit tidigare. Dels var det vårt hostel. Vi bodde på Dalat Family Hostel och det var verkligen något extra. Deras grej är att försöka få en väldigt familjär känsla. Det första som hände när vi kom var att vi fick varsin kram, fick sätta oss ner tillsammans med ett par andra gäster och blev bjudna på hostelets pannkaka som är extremt god. De har dessutom middag varje kväll där nästan alla gäster deltar och umgås med varandra. Vi har träffat så många trevliga människor under vår tid här. Nästan alla som bor här är backpackers och vi fick väldigt många tips om våra kommande resmål.

I förrgår provade vi på Canyoning. Det var helt fantastiskt. Detta är mitt största tips till alla som åker till Dalat. Prova på Canyoning! Vi fick klättra ner för berg och vattenfall, vi hoppade från 11 meters höjd ner i vattnet och åkte rutchkana ner för en bit av vattenfallet. Det var verkligen en av de bästa dagarna på resan än så länge. Det var en fotograf med på turen, men tyvärr har vi inte fått bilderna än. Men de kommer.

Andra saker vi har gjort är att hyra moped, åka cable cars, besöka vattenfall, gå runt i Crazy House och åka bergochdalbana. Trafiken är väldigt speciell här jämfört med hemma. Jag tutade ungefär 100 fler gånger här på en dag än vad jag har gjort hemma sammanlagt under mina två år med körkort. Som Becca sa, så är det nog tutan som behöver bytas ut oftast på fordonen här nere.

En annan sak som var annorlunda med Dalat var att det är fullt med tallar här. Man får nästan känslan av att man är hemma i Sverige. Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns tall här nere. Men det är väldigt fint. Det har dessutom varit lite kallare här. På dagarna har det varit varmt och skönt, men framåt kvällarna har det varit nere på runt 12-13 grader. (Ja, jag vet att ni där hemma har minusgrader och nej jag klagar inte😉)

Igår träffade vi två tjejer som är ifrån Norge som vi har umgåtts med en del. Vi förstod varandra väldigt bra även om det såklart var en del ord som det blev lite oförstående ansiktsuttryck runt. Hur som helst så var det väldigt skönt att prata svenska, man kan vara sig själv på ett annat sätt då. Vi har nu lämnat våra norska vänner vilket var lite jobbigt. Man börjar tycka om människor väldigt fort här vilket gör det jobbigt att skiljas åt. En av tjejerna hette dessutom Katja vilket var lite kul. Ingen av oss var vana vid att möta någon med samma namn. Det var så himla konstigt att höra sitt namn samtidigt som personen syftar på någon annan än en själv.

Så nu har jag väl mest en sak att tillägga. Åk till Dalat, det finns massvis att göra här!

Nu har vi hunnit spendera tre nätter i Hoi An och inatt åker vi vidare till Dalat. Första intrycket av staden var väldigt bra. Vi åkte moppe till hotellet och på vägen såg jag mycket palmer, växter och fina hus. Vi kände båda två att det påminde lite om Barcelona. Staden har även känts lagom stor. Tillräckligt stor för att det ska finnas saker att se och göra, men samtidigt tillräckligt liten för att vi ska ha kunnat cykla överallt och slippa taxi.

Två av dagarna har vi spenderat på stranden. Väldigt skönt då vi inte har badat och solat sen vi var på Koh Phangan. Lite tråkigt var det dock att det var så pass höga vågor att de rekommenderade att man inte skulle bada. Men några dopp blev det ändå. Vi har även provat på två olika vegetariska restauranger, Minh Hien och Am, som båda två serverade oss väldigt god mat. Idag har vi även varit på en matlagningskurs på Minh Hien. Det var bara vi två vilket var skönt. Vi fick välja tre olika rätter som vi först fick lära oss att laga och sen äta upp. Jag rekommenderar alla som ska till Hoi An att antingen äta där eller ta en cooking-class. Nu har vi strosat runt lite i den gamla delen av Hoi An och prickat av några sevärdheter.

Helhetsintrycket av Hoi An är väldigt positivt. Mycket mysig stad! Tips: åk hit!

Imorse vid 04:30 blev vi avsläppta av nattbussen i Hanoi. Vi satte oss utanför Old Quarter Hostel och snodde deras wi-fi samt väntade på att de skulle öppna så vi kunde köpa frukost. Resten av dagen har vi turistat som ett par pensionärer. Vi har besökt en kyrka, ett museum om (ett före detta fängelse) och varit på Water Puppet Show. Teatern var väldigt speciell. Lite skum. Men ändå kul att ha sett den då det är en av sakerna många säger att man måste besöka om man kommer till Hanoi. Nu väntar vi på mat för att sen hoppa på nästa nattbuss som ska ta oss till Hoi An.

Fredag 19.20

Igårkväll steg vi på en nattbuss som tog oss till Sapa. Vi skulle egentligen vara framme vid 05 imorse, men konstigt nog var vi framme redan 03:30 haha. Som tur väl var så fick vi ligga kvar i bussen och sova några timmar till. Det är en sak som jag har lagt märke till här. Det är väldigt sällan guider eller busschafförer är tydliga med vad som händer. När vi kom fram redan 03:30 blev vi lite nojiga, vad ska vi göra här mitt i natten liksom? Ingen av bussens personal berättade vad som hände, dessutom kunde ingen engelska. Efter en stunds osäkerhet lägger sig busschaffören för att sova, så då somnar vi om och vaknar vid 06:30.

När vi var i Ha Long Bay träffade vi två killar som rekommenderade homestaying hos Mama Chu (på bild längre ner) i Sapa. Vi följde deras råd och bokade en natt hemma hos Mama Chu. Homestaying innebär att man bor hemma hos en helt vanlig familj och får vara en del i deras vardag.

Efter nattbussen gick vi genom Sapa till en kyrka där vi hade bestämt möte med Mama Chu. Mitt första intryck av henne var att hon var väldigt snäll och skrattade ofta. Hon verkade väldigt trevlig och allt kändes bra. När vi hade mött upp henne gick vi till en restaurang för att äta frukost. Efter en portion fried rice tog hennes man våra väskor och körde hem dem till deras hus. Vi däremot började gå. Vi gick i ungefär tre timmar över bergen innan vi nådde hennes hus. Det var väldigt dimmigt och man såg inte jättelångt. Jag tycker dock detta är lite mysigt och det känns som att det hör till Sapa faktiskt. Det var väldigt vackert!

Idag har vi verkligen upplevt en helt annan sida av livet. Mama Chu bor i ett trähus i byn Hau Thao utanför Sapa. Väldigt fint, men helt utan isolering. Värmen består av en brasa inne i huset. När vi precis hade kommit fram så fick vi hälsa på hela hennes familj som var samlad här. Det var nog runt tio barn och nästan lika många vuxna. När vi satt och pratade så blev Mama Chu helt plötsligt väldigt ledsen. Det visade sig att hennes dotter, 14 år, ska gifta sig. Hon var väldigt orolig att hon inte ska få det bra. Vi pratade även med en tjej som är 21 år. Hon har redan två barn, ett på tre och ett på ett år. Vi såg väldigt många av barnen gå runt med en flaska energidryck. Tyvärr är det ofta billigare än vatten här nere vilket är hemskt. Det känns så fel att vi är på semester med varsin iPhone 7 i fickan samtidigt som väldigt många har det såhär. Trots deras tillstånd överöser de oss med mat. Vi fick 5 stora vårrullar, en omelett och en stor tallrik nudlar var till middag. Efter att ha ätit tills det verkligen inte fick plats mer i magen satt vi en stund vid elden och lyssnade på åskan.

De är så himla snälla och passar upp på en hela tiden. Mama Chu har varit väldigt omhändertagande. Hela tiden frågat om vi har det bra, är hungriga eller är trötta. Den 21-åriga tjejen, tror hon hette Mo, sa till oss: "Ni måste säga till när ni är hungriga. För om era kläder är trasiga kan vi se det och hjälpa er att laga dem, men vi kan inte se om ni är hungriga så därför måste ni berätta det". Just nu är det mycket att ta in. Jag är väldigt tacksam över att ha chansen att uppleva detta.

Lördag 07:47

Efter tolv timmars sömn vaknar jag av att deras tupp galer. När jag går ut möts jag av att solen lyser, dimman är borta och av en helt otrolig utsikt. När jag har gått fram och tillbaka till toaletten har jag hunnit säga godmorgon till deras hundar, höns, ankor, grisar, getter och buffalos.

Lördag 11:27

Efter en stund serveras vi än en gång alldeles för mycket mat. Vår frukost består av tre bananer, flera pannkakor, en omelett och en tallrik nudlar var. Känns lite jobbigt för jag vill alltid äta upp det jag blir serverad, men det går verkligen inte. Nu har vi precis blivit lite guidade av en kille till ett ställe på berget med ännu bättre utsikt än vad det är från huset och vi sitter här och bara njuter. Vi försöker ta in allt vi ser. Alla risfält, berg, hus och bergstoppar. Det är helt omöjligt att beskriva detta. WOW

Lördag 12:51

Nu är det lite jobbigt. De slaktar en höna. Alla barnen är dessutom helt galna för att de har upptäckt alla snapchat-filter på våra mobiler.

Lördag 17:33

Nu har vi precis lämnat Mama Chu. Denna gången gick vi inte utan blev skjutsade på mopeder. Tänkte först vara lite cool och hålla i mig i handtagen där bak. Den planen höll i ungefär 30 sekunder. Sen tog jag ett hårt grepp i killens sidor. (Ledsen om du fick blåmärken) Detta var nog den läskigaste mopedtur jag åkt. Grusiga och gropiga vägar i nedförsbacke.

Nu sitter vi på ett café och tittar igenom mobilerna lite efter att ha varit utan wi-fi i två dygn. Dock har jag knappt tänkt på att vi har varit utan wi-fi. Det innebär nog att vi har haft det bra! Detta har varit en väldigt annorlunda och speciell upplevelse. Ibland har det varit lite jobbigt, men jag är väldigt glad att vi gjorde det. Jag har många gånger tänkt tankar om hur annorlunda världen kan se ut jämfört med vad jag är van vid.

Pga brist av wi-fi och tid så har jag inte kunnat publicera blogginläggen när jag velat. Så jag har gjort en liten sammanfattning av de senaste dagarna i ett och samma blogginlägg.

Söndag 10:07

Vi har anlänt till Hanoi. Vi kom igenom passkontrollen, fick vårt visum och väskorna kom fram som de skulle. Allt gick helt enkelt väldigt smidigt. På grund av att det är kinesiskt nyår här så är mycket stängt, så det var lite värre att hitta mat igårkväll. Men som alltid så löser sig det mesta tillslut. Något som var svårt med att byta land var valutan. Känndes väldigt konstigt att betala 70 000 VND för fried rice (ca 27kr). Men man vänjer sig. Jag får väl passa på att njuta av att vara miljonär.

Tisdag 09:14

Bra nyhet!!! Vi har blivit fyra i vårt resesällskap för några dagar. Vi har lyckats matcha våra reseplaner med Johanna och Sally. Så dels har vi hunnit spendera två dagar med dem i Hanoi, och nu ska vi få spendera tre dagar i Halong Bay tillsammans. Under våra två dagar Hanoi hann vi med en romantisk tur med trampbåt i Svansjön, en dagstur till något som kallas för Halong Bay på land, se Monster Trucks på bio och att analysera en låt av Melissa Horn. Vi hann även se ett flertal kända byggander. De flesta genom stängsel dock då allt var stängt. För tillfället har vi precis spenderat vår tredje natt i Hanoi och sitter nu på en buss påväg mot en tre dagars-tur till Halong Bay. De första två nätterna spenderade vi på Hanoi Rocks Hostel. Mitt intryck blev väl lite sådär. Dels var det väldigt fuktigt i sovsalen hela tiden, och dels var det trångt. Men det var okej! Den sista natten bodde vi på Hanoi Old Quarter Hostel i sovsal även där. Detta var mycket bättre enligt mig. Och det var faktiskt det första stället med sköna sängar.

Vill ni följa Johanna och Sallys resa kan ni göra det här @2tuffareluffare

Tisdag 18:38

Halong Bay är helt fantastiskt. Havsluften är den bästa luften. Vi har besökt en grotta och paddlat kajak. Vattnet är klarblått och det är lite disigt. Jag får känslan av att jag är med i en Pirates of the Caribbean-film. Jag ser fram emot att få sova på en båt.

Onsdag 08:56

Klockan är bara nio och vi har redan hunnit med att prova på taichi, äta frukost och att besöka en pärlfarm. Taichi var lite roligt att få prova på. Frukosten var absolut okej. Pärlfarmen var sådär. Känns lite hemskt att människan tar sig rätten att utnyttja allt annat på jorden.

Onsdag 15:16

Vi har nu kommit till vårt hotell på Cat Ba Island där vi ska spendera natten. Innan var vi på en annan ö där vi fick se apor och klättra upp till toppen på ett berg. Det var verkligen häftig utsikt där ifrån. Hotellet är jättefint!! Vi har varsin 140-säng! Nu ska vi ut och gå till en viewpoint och upptäcka ön lite.

Hej alla vänner och ovänner. Igår hade vi bokat en tur till en hilltribe village. Det var en by med flera olika etniska grupper eller folkgrupper med olika kulturer. Till exempel så bodde där folk tillhörande Karen Long Neck. Det är dem som bär flera guldringar runt halsen för att göra den längre. Detta var väldigt intressant! Vi testade även en till vegetarisk restaurang, det finns gott av såna här. Nu hänger vi bara på vårt hostel och väntar på vår skjuts till flygplatsen. För snart bär det av mot Vietnam, mer exakt Hanoi. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd över vår tid i Thailand och känner att vi har hunnit med mycket. Jag är även så himla tacksam för att jag har chansen att uppleva allt detta.

Igår kom vi fram till Chiang Mai och jag tycker verkligen om detta stället. Vi bor just nu på ett hostel i en sovsal för kvinnor. Väldigt fräscht med sängen räknas nog mer som en mjuk planka än en säng. Under gårdagen var vi på en marknad som var väldigt rolig och hann även med en massage. Vi hittade en liten mysig restaurang efteråt där jag åt en så himla god massaman-curry. En väldigt bra dag.

MEN alltså idag. Denna dagen finns det inte mycket som slår. Idag har vi varit på Elephant Jungle Suntuary. Först fick vi träffa elefanterna och mata dem med bananer. Det fanns sju elefanter där, sex honor och en hane. En av honorna var gravid och den var så häftigt att känna hur bebis-elefanten rörde sig där inne. Visste ni förresten att elefanter är gravida i 18-24 månader? Inte jag iallafall. Efter lunchen fick vi bada i lera med elefanterna. Det var så himla kul. De njuter av att bli täckta mer lera, och jag tyckte också det var rätt kul faktiskt. Efter det fick vi bada med dem och skölja av all lera. Vi hann även med att göra ett slags godis eller vad man ska säga till elefanterna. Det var gjort på två olika sorters ris, bananer och bark. Jag njöt verkligen varenda minut. Detta är bland det häftigaste jag har gjort. Elefanterna är så vackra. Detta slår absolut min 18-årsdag och blir min bästa födelsedag hittills. Frågan är vad man ska göra för att slå denna.

Efter elefanterna blev jag bjuden på middag på en vegetarisk restaurang och nutella-crepes av Becca. Så mysigt!

Igår var vi på cykeltur och det var SÅ roligt! Vi bokade en tur med Follow Me Tour, som vi blev rekommenderade av ett par kompisar. Jag vill verkligen rekommendera den vidare, vi var jättenöjda! Man fick se mycket bakgator och ställen där lokalbefolkningen bor som man aldrig skulle ha hittat till annars. Vi besökte även China Town, tempel och en stor marknad med grönsaker, frukt och blommor.

På kvällen träffade vi tre kompisar från Karlskrona (Elin, Klara och Sara) som precis hade kommit till Bangkok.

Idag har vi spenderat en stor del av dagen på Wat Pho. Det var väldigt mycket större än vad jag trodde att det skulle vara och det var skitcoolt. Kostade hundra Baht (ungefär 25kr) så väldigt värt pengarna. Nu har vi gått på vårt tåg till Chiang Mai som är framme imorgon på morgonen.

Fun fact: Toaletten på tåget är ett hål rakt ut. Så när man kissar/bajsar åker det rakt ner på spåret.