Efter 30 timmars resa kom jag tillslut hem. Till familjen och Jeppe hade jag sagt att jag skulle komma den 24, men egentligen var min hemkomst planerad till den 22a. Så när jag kommer hem, smyger fram och plingar på så blev de ordentligt förvånade.

Så vad gjorde jag de sista dagarna under resan?

Jo, de sista fyra nätterna bodde vi på ett hotell i Legian som heter Swiss Belinn. Detta betalade vi 170kr natten/person för, alltså var detta lite dyrare än det vi brukar bo på. Det blev äntligen dags för ett lite lyxigare hotell. I fyra dagar njöt vi av pool, frukostbuffé och sköna sängar. Vi fick dessutom sällskap av Sally och Johanna vilket var kul.

Det har varit en väldigt stor omställning att komma hem. Jag njuter av saker jag aldrig lägger märke till annars. Det är så skönt att kunna äta vilken frukost jag vill. Äntligen finns det grovt bröd igen. Jag njuter av att det är en självklarhet att det finns toalettpapper på alla toaletter. Jag njuter till och med av att det är kallt. Och av att slippa smörja in mig med solkräm. Jag njuter av att sova ensam utan att vara rädd för att störa någon. Men mest av allt njuter jag av att träffa alla nära och kära som jag har saknat under resan.

Jag känner att denna resan har givit mig så mycket. Jag har fortfarande inte lyckats ta in allting som jag har fått uppleva. Allt från att bo hos en främling i bergen till att surfa i Balis turkosa vatten. Jag är otroligt glad över att jag valde att åka på denna resan. Har ni chansen att göra något liknande, gör det! Det är även himla roligt att det är så många som har följt vår resa.

Denna ön har överraskat mig, både negativt och positivt. Vi börjar med det positiva. Till skillnad från de platser vi besökte på Bali så är det inga jobbiga vågor här. Här går det alldeles utmärkt att ligga i vattnet i tre timmar utan att dränkas totalt. Det har jag verkligen saknat.

Det finns stränder där man kan ligga i solstolar eller liknande. Samtidigt finns det orörd strand där man kan ligga under ett träd.

Roligare mat än vad jag hade förväntat mig. Vi hann med att prova på två olika vegetariska/veganska restauranger. The Banyan Tree och Pituq Café. Mycket gott!

Äntligen fick vi snorkla! Egentligen var planen att göra det på Koh Phangan redan, men då vädret inte ville samma sak så blev det inte av. Snorklingen här var häftig. Vi såg flera sköldpaddor. Vill absolut åka tillbaka hit och dyka i framtiden.

Till det negativa nu då. Det är väl egentligen bara en sak, som dock berörde mig mycket. Hela ön är fylld av taxi i form av häst och vagn. Kunde varit idylliskt, men inte här. Det syns så tydligt hur hästarna lider. De får jobba 12-14 timmar om dagen med att dra runt turister. Detta gör dem med ett bett i munnen som sitter så hårt att deras mungipor är uppdragna. De stressas hela tiden till att springa fortare genom tutor och piskrapp. Stora delar av vägarna är i sten eller asfalt. De flesta hästarna är väldigt svettiga och jag såg flera som stod och skakade och hyperventilerade när de fick en liten paus. En häst med en vanligt liv har en livslängd på 25-35 år. Dessa hästarna har en livslängd på 3-4 år, 3-4 ÅR!! Fattar ni hur sjukt det är? Jag lider så mycket av att se dessa stackars hästar. Åker ni någonsin till Gili, snälla stötta inte detta.

Ubud har varit underbart och jag måste säga att detta är ett av mina favoritställen. Våra fyra heldagar blev snabbt fyllda av olika aktiviteter så jag tänkte berätta vad man kan hitta på under fyra dagar i Ubud.

Dag 1:
- Hyra moped och åka till Tegallalang risterasser. Detta var SÅ häftigt. Det var så grönt överallt och vi spenderade runt en timme här genom att bara gå runt och titta.

- Besöka Moksa. En vegansk restaurang med otroligt god mat och dessutom är väldigt mysigt placerad en bit utanför centrum.

- Åka till Monkey Forest. Väldigt fin natur fylld av apor i olika storlekar. Hur coolt som helst att gå omkring där.

- Avsluta med ett bad i Tegenungan waterfall. Väldigt strömmigt, men SÅ skönt!

Dag 2:
Dags för River Rafting. Jag var väldigt nervös inför detta, men det var hur kul som helst. Absolut något jag vill göra igen.

Under river raftingen fick vi chansen att bada under ett litet vattenfall. Det var kul som ni ser på bilden.

Dag 3:
Eller natt kanske man ska kalla det. Dags att bestiga Mount Batur, en vulkan en bit ifrån Ubud. Vi blev upphämtade från hotellet 02:15 och var tillbaka runt 11. Själva trekkingen var rätt lagom jobbig. Sista biten upp blev det väldigt tufft, men vi klarade det! Att man gör det på natten är dels för att man ska se soluppgången från toppen och dels för att det ska vara svalt. Jag hade aldrig nått toppen på dagen kan jag säga. Väldigt häftig wiew från toppen. Det var också väldigt häftigt att se spåren efter tidigare utbrott. Det senaste var år 2000. Träffade även lite nya kompisar i form av en irländsk tjej, en hund och ett gäng apor.

Dag 4: (Kanske egenligen mer passande från något ställe närmre Uluwatu, men det passade inte oss någon annan dag.)

- Hyr moped och kör till Uluwatu. Vi började med Dreamland Beach. Vi klättrade lite och hittade en privat strand precis bredvid. Helt underbart. Vit sand, turkost vatten och inte en människa.

- Ställe nummer två: Padang Padang Beach. Helt annorlunda jämfört med förra stället. Här var sanden grövre och stranden var kantad av skog. Vi var här på eftermiddagen och då var det inga vågor alls. Himla skönt att kunna ligga i och bara ta det lugnt.

- Åk till Uluwatu Beach. En liten vik skulle jag nog mer kalla det faktiskt. Fanns flera restauranger med otrolig utsikt. Vi skippade dessa dock på grund av priserna, hehe.

- Avsluta på Uluwatu Temple för att se solnedgången. Otrolig utsikt. Jag lyckades se tre sköldpaddor långt där nere också. Vattnet är så klart. Det är man inte van vid hemifrån, haha.

Tiden går snabbt och tre nätter i Seminyak har redan passerat. Här kommer min sammanfattning.

1. Solnedgångar. Två av kvällarna var vi nere på stranden för att se solnedgången. Kan inte beskriva det, bara säga att det var så otroligt vackert.

2. En av solnedgångarna såg vi från en pool vid stranden. Denna poolen tillhörde Potato Head Club (wierd namn). Det bästa med allt: Vi behövde inte betala en enda krona.

3. Boende. Vi bodde på M Boutique Hostel. Kostade ungefär 100kr/natten, så lite dyrare.

Fördelar:
Fick använda poolen 24h om dygnet.
Fräscht!
Bra wi-fi (när det funkade, funkade för det mesta)
Man kunde stänga in sig i ett eget "bås" när man sov.

Nackdelar:
Vårt lås till rummet krånglade under hela vistelsen.
Väldigt lyhört.
Ingen AC kom in i båset så jag fick sova med det öppet.

4. Waterbom. Detta ligger egentligen närmre Kuta. Men då vi hade fullt upp med surfing då så tog vi det från Seminyak istället. Funkade jättebra! Jag hade så kul!!! Åk dit. Det roligaste var de vattenrutschkanorna med fritt fall.

5. Café Organic. Där hade jag gärna ätit varje dag i resten av mitt liv. Okej, kanske inte riktigt, men det var så god mat och otroligt fint. Maten kostade runt 60 000-70 000 IDR (40-47kr).

6. Vi har även utnyttjat poolen mycket. Mitt hår börjar skifta lite i grönt. (Blir det grönt så får det vara värt det, tänker inte sluta bada)

Nu har vi varit 3 nätter i Kuta och det är dags att åka vidare till Seminyak. Det mest spännande vi har gjort här är att surfa. Vi tog två surflektioner på 2,5h vardera med Odysseys Surf School. Jag har verkligen inget negativt att säga om varken upplägget, instruktören eller något alls. Jag hade så roligt och är helnöjd. Jag lärde mig faktiskt mer än vad jag trodde att jag skulle. Det var även jobbigare än vad jag trodde. Efter två lektioner sitter jag här helt slut och med sår lite överallt.

Om man bortser från surfingen så var jag inte jätteimponerad av stranden här i Kuta. Extremt mycket skräp. Dessutom betedde sig folk som en svärm myggor när de försökte sälja på en än det ena än det andra. Man blev rätt trött på att säga "no thank you" var 30:de sekund. Dock levererade stranden en otroligt fin solnedgång.

Vi hann även med en sväng till Canggu. Närmare bestämt Echo beach. Det var verkligen en jättefin strand. Det tråkiga här är bara att vågorna här är så stora så att det blir både svårt och jobbigt att bada. Tre nätter kändes alldeles lagom här och jag är redo för att åka vidare. Ser fram emot att vi har pool på vårt nästa boende!

Nu är det snart dags att ännu en gång byta land. Imorgon åker vi till Bali!!! Trots att vi har besökt så många olika ställen så är fortfarande varje ställe unikt. Varje stad och land skiljer sig åt. De senaste 5 dagarna var vi spenderat i Kuala Lumpur. Jag tänkte göra en lista över vad vi har gjort och mina intryck av Kuala Lumpur. För jag gillar listor.

1. Vårt boende här heter Marquee Guesthouzz. Inget jag rekommenderar faktiskt. Till att börja med så var det det äckligaste stället vi har bott på hitills. Vi har dock haft tur. Så det äckligaste stället vi har bott på innebär fortfarande att det var okej att sova där. Något annat som gjorde oss besvikna var frukosten. När vi bokade stod det att det ingick frukost. Denna frukost bestod av vitt rostbröd, smör och sylt. Det vill säga, inget man håller sig speciellt mätt på.

2. Vi besökte Kuala Lumpur Tower. Man kunde välja mellan observation deck och skydeck, där skydeck är lite högre. Vi bestämde oss för observation som kostade 52 ringgit (105kr). Väldigt bra utsikt! Dessutom fanns det flera kikare vilket var kul. De var förvånansvärt bra, man kunde se personer väldigt långt bort tydligt. Vi spenderade en stund på att spionera på hotell och önska att vi låg vid deras rooftop-pooler.

3. En eftermiddag var vi på Petrosains Discovery Center. Det liknade Kreativum rätt mycket. Verkligen inget måste, men kan vara kul om man inte har något bättre för sig. Delen om rymden var intressant. Vi fastnade framför filmer om hur man borstar tänderna och vad de äter i rymden. Kostade 30 ringgit (61kr).

4. Vi var på IKEA för att äta. Det såg precis ut som hemma och jag fick verkligen känslan av att jag var tillbaka i Sverige. Roligt att de hade olika skyltar med svenska uttryck, som "smaklig måltid" och sånt.

5. Batu Caves!!! Om ni åker till Kuala Lumpur så åk dit. Den stora guldstatyn var så cool. Dessutom fanns det fina grottor och jättemånga söta apor. Gratis! Eller ja, vi fick betala 6kr för att låna en sjal för att täcka benen.

6. Idag var vi på Sunway Lagoon. Ett kombinerat tivoli och vattenpark. Vi fick betala 344kr för inträdet. Vissa dagar har de erbjudanden så man kan få inträdet mycket billigare, har man tur prickar man in en sån dag. Det gjorde tyvärr inte vi... Det var dock värt det. Vi tillbringade den största delen av dagen i vattenlandet.

7. Sist men inte minst har vi shoppat. Väldigt kul. Jag önskar dock att jag hade en större resväska så att jag hade kunnat shoppa mycket mer. Det är väl dock tur för plånboken att jag bara har 50L.

8. Jag har verkligen tyckt om Kuala Lumpur. Jag gillar att det är mycket träd och växter även inne i staden. Det ska dock bli skönt att komma till Bali och äntligen få bada i havet igen.

Då har vi anlänt till Kuala Lumpur. Jag tänkte sammanfatta vår tid i Singapore lite.

1. Vi bodde på Coziee Lodge. Ett hostel som låg intill tunnelbanestationen Kalling. Väldigt bra läge faktiskt! Hostelet var fräscht och jag tyckte att sängarna var sköna. Det enda jag kan klaga på var att vi hade ett flertal högljudda kineser i vårt rum, men det kan knappast hostelet hjälpa.

2. Vi var på Universal Studios och det var nog den allra bästa dagen i Singapore. En sån bra blandning av olika attraktioner. 4D-film, roliga bergochdalbanor, olika shower och alla olika miljöer. Mina favoriter var nog transformers och cylon. Innan vi åkte dit stod vi i valet och kvalet om vi skulle ta expresspass eller inte. Vi valde att inte ta det och det kändes faktiskt som rätt val. Vi åkte dit så vi var där när de öppnade, vid 10. Då tog vi de attraktioner där köerna brukar bli längst och köerna var inte alls långa. Sen märkte vi ett jättebra knep när vi kom dit. Vill man slippa köa så kan man ställa sig i singel-kön till attraktionerna där det finns. Då fyller de på vagnar där det blir en plats över. Där var väntetiden max fem minuter. Lite tråkigt att inte åka tillsammans, men absolut värt det för att slippa de långa köerna.

3. Vi satt i baren på Marina Bay Sands och drack drinkar. Singapore ska ju vara dyrt. Och ja, det var dyrare än Thailand och Vietnam. Men en drink på Marina Bay Sands var fortfarande billigare än vad den är på Statt hemma liksom. Dessutom köpte vi en drink var, och blev bjudna på tre shots var.

4. Vi besökte Little India och Arab Street. Väldigt fina och mysiga ställen. Häftigt att det känns som att man kommer till ett annat land när man bara kommer till en annan gata. Älskar ju dessutom indiskt!

5. Vi var på Lockdown. En escape the room challenge. Det finns så många olika såna i Singapore, och anledningen till att vi valde denna var dels att den inte var så jättedyr. Dels att det gick bra att vara två personer på denna. Dock får man betala för tre om man ska vara två. (Lite speciellt). Men det kostade ungefär 183kr/person och det så värt det. För er som inte vet vad det är så handlar det om att ta sig ur ett rum (oftast, finns även andra upplägg) inom en viss tid. Man letar efter ledtrådar och löser gåtor. Det är ofta olika hänglås och kassaskåp som man ska öppna för att komma vidare. Vi valde rummet som hette trafficking och det var väldigt bra upplagt. Vi hade en timme på oss och blev klara när vi hade 56 sekunder kvar. Detta rekommenderar jag absolut!!! Gör detta!

6. Vi besökte OCBC skywalk. Att få gå på bron kostade runt 51kr/person. Att se allt nedifrån marken kostar ingenting. Jag tyckte det var värt att betala. Väldigt fin utsikt där ifrån, speciellt på kvällen med alla ljus.

7. Singapore var en väldigt fräsch och fin stad. Efter att ha varit i Vietnam i tre veckor så blev jag förvånad hela tiden över att det var så rent. Det luktade till och med gott. Jag vill absolut åka hit igen. Då ska jag bo på Marina Bay Sands och bada i min drömpool. Jag ska bara hitta någon som betalar först.

8. Åk lokaltrafiken! Tunnelbanan använde vi oss mest av. Vi köpte ett tredagarskort för 128kr (har jag för mig) och åkte tunnelbana vart vi än skulle. Väldigt tydligt skyltat och bra karta över alla olika linjer. Sista dagen åkte vi buss och det var inte heller dyrt. Lite otydligare med stationerna, men det gick bra.

Söndag 16:32

Rubriken kanske låter lite negativ, men don't worry. Allt är fint! Nu har vår tid i Ho Chi Minh och Vietnam nästan nått sitt slut. Imorgon klockan 09:20 går vårt flyg till Singapore. Tiden går verkligen så snabbt. Samtidigt på något konstigt sätt känns det som jättelängesen vi var i Hanoi, vårt första stopp i Vietnam. Jag har verkligen tyckt om Vietnam, det finns så mycket att se och göra här.

Tillägg om turen till Mekong Deltat: Vi bokade med ett bolag som heter Kim Travel. Vi var väldigt nöjda. Under vår två dagars-tur så fick vi träffa tre olika guider. Alla tre var duktiga på att berätta vad som händer och hur planeringen ser ut, vilket många är väldigt dåliga på här. De pratade även bra engelska alla tre. Så jag skulle absolut rekommendera dem!

Under de resterande dagarna i Ho Chi Minh så har vi hunnit med:

Artinus 3D art museum
Jag kan nog säga att detta är det roligaste museumet jag har varit på. Det består av rum fyllda med olika målningar som lurar ögat att tro att det är i 3D. Det fanns vissa målningar som inte var speciellt roliga, men de allra flesta var mycket bra gjorda. Vi var där i ungefär 1,5 timme och tog nog ett par hundra bilder. Det kostade 200 000 VND/person (ungefär 79kr). Värt priset enligt mig!

Cu Chi-tunnlarna
Mycket intressant tur faktiskt. Fick se olika nedgångar till tunnlarna, fällor och guiden berättade om olika strategier de hade under kriget. Guiden var duktig på att berätta. Extra spännande var det att få gå nere i tunnlarna. De är verkligen inte stora, och de har ändå gjort dem större nu för turisternas skull. Man fick gå böjd hela vägen, på ett par ställen behövde man krypa.

Mui Ne
För att hinna med Mui Ne så åkte vi en nattbuss som anlände vid 01 ungefär. Man kan verkligen inte lita på tiderna här nere. De sa till oss att det skulle vara framme 03. Men inte. Så vi vandrade runt lite och tog en tupplur på en trappa där vi blev uttittade av diverse fiskare och sopgubbar. Vid 04:30 började vår tour. Vi besökte två olika sanddyner, fishing villige och fairy stream vilket var en bäck som man kunde gå i. Det var bara runt 5cm vatten och den var omringad av röd sand och palmer. Mycket fint! Alla ställen vi besökte var bra. Något som drog ner upplevelsen lite var att vi var tvungna att betala för fyrhjuling för att komma till en av sanddynerna och för inträde till bäcken. Sånt här ska enligt mig ingå i priset man betalar för touren eller stå med som excluded. Inte komma som en överraskning.

En av Vietnams högsta byggnader
Vi hade egentligen tänkt sätta oss på baren på 52a för at ta något att dricka. När vi kommer upp dit inser vi att en coca cola kostar 40kr och en flaska vatten kostar 60kr. Pga priser som är ungefär 4 gånger högre än vår budget så nöjer vi oss med utsikten vi får samtidigt som vi tittar i menyn. Vi väljer sedan att åka ända ner igen med hissen för att dricka något betydligt billigare någon annan stans. Vi kan iallafall säga att vi har varit uppe i en av Vietnams högsta byggnader nu, haha.

Torsdag 20:34

Vi kom fram till Ho Chi Minh på alla hjärtans dag. Den dagen började vi med att besöka war museum. Väldigt intressant faktiskt. Det fanns väldigt mycket bilder som gjorde det mer intressant och man kunde föreställa sig bättre hur det var och såg ut. Efter vår lunch så tog vi en välbehövd powernap. Nattbussarna ger en inte mycket sömn och dagen efter är man lite seg. På kvällen hade vi romantisk middag på en vegetarisk restaurang. Det bästa: de hade indiskt!! Det har jag faktiskt saknat. Vi sov en natt på Saigon Inncrowd som var helt okej. Efter lite hjälp så funkade till och med vår AC (woho).

Igår åkte vi till Mekong Deltat för en två dagars-tur. Under gårdagen hann vi med en marknad, en cykeltur bland plantage, åka mycket båt, provsmaka frukter, se en slags vietnamesisk teater och att besöka ett ställe där de gör rispapper och godis av kokosmjölk och ris. Det är en familj som har hand om den tillverkningen och är en av få som håller på med det. Framåt kvällen blev vi avsläppta på ett tvåstjärnigt hotell för att spendera natten där. När vi hade checkat in så gick vi ut för att leta mat. Vi hittade en liten marknad. Det är faktiskt mycket roligare att äta när det är billigt. Min middag blev en japansk pannkaka (en matig pannkaka) med majs och lök i, ett grillspett med tofu och två amerikanska pannkakor med nutella. Allt detta kostade 42 000 VND vilket är 16,52kr. Jag kommer vara så snål när jag kommer hem sen, haha.

Jackfruit, absolut en ny favoritfrukt.

Idag så var det frukost redan vid 06 för att hinna med så mycket som möjligt. Konstigt nog var jag ändå ganska pigg. Tror att jag sov väldigt bra under natten för jag har känt mig extra pigg och utvilad hela dagen. Efter frukosten så fick vi besöka en floating market. Väldigt häftigt och annorlunda! Vi fick även besöka en familj som tillverkar risnudlar. Vi fick se hur de gjorde tjockare rispapper som de sedan strimlade till nudlar. Väldigt coolt. Dock var det väldigt många söta hundar som tog rätt mycket av min uppmärksamhet så kan ju erkänna att jag inte hörde allt guiden berättade. Hittade även en ny kompis, en liten kille som var väldigt framåt. Även idag blev det en cykeltur där vi fick se lite mer av hur lokalbefolkningen bor och av den fina naturen.

Utsikten från hotellet och båten tidigt imorse.

Precis innan vi kom fram till floating marketen så kom det förbi en båt som sålde kaffe.

Trädet som ni ser på bilden påverkades av en bomb som landade i närheten och täcker nu 2700 kvadratmeter. Bredvid ser ni något som jag provade idag, rispapper med banan. Det får 4/5!

Nu är vi tillbaka i Ho Chi Minh för att stanna här fram till den 20e. Ska bli väldigt skönt att stanna på ett och samma ställe lite längre.

Måndag 23:31

Jaha, då var vår tid i Dalat slut och vi har precis satt oss på en nattbuss mot Ho Chi Minh. Än så länge är denna nattbussen bland de bästa. Vi fick bestämda platser och slapp stressen i att skynda på för att få en bra plats.

Dalat har varit väldigt bra och även annorlunda från de ställen vi har varit tidigare. Dels var det vårt hostel. Vi bodde på Dalat Family Hostel och det var verkligen något extra. Deras grej är att försöka få en väldigt familjär känsla. Det första som hände när vi kom var att vi fick varsin kram, fick sätta oss ner tillsammans med ett par andra gäster och blev bjudna på hostelets pannkaka som är extremt god. De har dessutom middag varje kväll där nästan alla gäster deltar och umgås med varandra. Vi har träffat så många trevliga människor under vår tid här. Nästan alla som bor här är backpackers och vi fick väldigt många tips om våra kommande resmål.

I förrgår provade vi på Canyoning. Det var helt fantastiskt. Detta är mitt största tips till alla som åker till Dalat. Prova på Canyoning! Vi fick klättra ner för berg och vattenfall, vi hoppade från 11 meters höjd ner i vattnet och åkte rutchkana ner för en bit av vattenfallet. Det var verkligen en av de bästa dagarna på resan än så länge. Det var en fotograf med på turen, men tyvärr har vi inte fått bilderna än. Men de kommer.

Andra saker vi har gjort är att hyra moped, åka cable cars, besöka vattenfall, gå runt i Crazy House och åka bergochdalbana. Trafiken är väldigt speciell här jämfört med hemma. Jag tutade ungefär 100 fler gånger här på en dag än vad jag har gjort hemma sammanlagt under mina två år med körkort. Som Becca sa, så är det nog tutan som behöver bytas ut oftast på fordonen här nere.

En annan sak som var annorlunda med Dalat var att det är fullt med tallar här. Man får nästan känslan av att man är hemma i Sverige. Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns tall här nere. Men det är väldigt fint. Det har dessutom varit lite kallare här. På dagarna har det varit varmt och skönt, men framåt kvällarna har det varit nere på runt 12-13 grader. (Ja, jag vet att ni där hemma har minusgrader och nej jag klagar inte😉)

Igår träffade vi två tjejer som är ifrån Norge som vi har umgåtts med en del. Vi förstod varandra väldigt bra även om det såklart var en del ord som det blev lite oförstående ansiktsuttryck runt. Hur som helst så var det väldigt skönt att prata svenska, man kan vara sig själv på ett annat sätt då. Vi har nu lämnat våra norska vänner vilket var lite jobbigt. Man börjar tycka om människor väldigt fort här vilket gör det jobbigt att skiljas åt. En av tjejerna hette dessutom Katja vilket var lite kul. Ingen av oss var vana vid att möta någon med samma namn. Det var så himla konstigt att höra sitt namn samtidigt som personen syftar på någon annan än en själv.

Så nu har jag väl mest en sak att tillägga. Åk till Dalat, det finns massvis att göra här!