Söndagen den sjätte var alltså vår näst sista dag i Berlin, dagen började med att vi for till Alexanderplatz för att se på den kända Fernsehturm (även kallad Tele-spargel för sitt lika utseende av en stor sparris), den stora världsklockan med alla tidzoner och stjärnor und so weiter, och förstås julmarknaden som vi alla längtat att se.

Efter julmarknaden besökte vi Marienkirche, en mycket gammal kyrka (har nämnts i texter från 1292-talet) just i närheten av julmarknaden. Därefter gick vi till Lustgarten och tittade på Katedralen i Berlin, Carola berättade lite snabbt om den men mer än så gjorde vi inte.

Vid Unter den Linden såg vi die Neue Wache, en byggnad där en okänd soldat ligger begraven i ett kapell-liknande hus.

Därefter delades gruppen på två delar, Mette, Marcus, Max, Niklas och jag for iväg till Deutsches Technikmuseum Berlin, och de andra for och shoppade och dylikt (julmarknaden besöktes med säkerhet). Museet var otroligt stort så vi hann ju inte se allting där, men det vi såg var ganska häftigt. Trodde själv att det skulle vara som Heureka i Helsingfors men det var mera som ett museum där man inte kunde pilla och experimentera med saker, vilket jag hade hoppats få göra.

På kvällen träffades vi sedan alla igen på hotellet och spelade biljard. Dagen var slut och vi var alla mycket nöjda och trötta.

Fußball

Hertha BSC - Bayern Leverkusen 04

Gruppen, som på lördag färdats till Potsdamer plats, lade ständigt märke till människorna som bärde på blåvita halsdukar. Det skulle nämligen senare spelas en duell mellan Hertha Berlin och Bayern Leverkusen på Olympiastadion.

Markus hade fått tag på biljetter för dem som var intresserade av att se matchen.

Fyra killar från gruppen gav sig av till veckoslutets absolut mäktigaste sportevenemang.

Albert, Markus, Niklas och Gustav var fyra av de ca 40 000 åskådare som hejade på det blåvita hemmalaget. Tummen upp, visar Markus efter att Hertha tagit hem segern.

Alla var överens om att matchen varit en otroligt fin upplevelse och något man aldrig kommer att uppleva i Finland.

3:20 väckning, inte ideal precis men i och med lite uppoffring av sömn kunde vi komma iväg i god tid. Träffen vid flygplatsen var redan 4:45...
Väl när alla var samlade startade vi vår färd från Åbo flygfält, mot mellanlandningen i Riga. Efter ett litet morgonmål steg vi ombord på planet som skulle ta oss till Berlin.

Trötta, men taggade resenärer på Åbo flygfält.

När vi väl kom fram till våran slutdestination, Berlin tog vi bussen till Zoologischer Garten, för att hitta fram till vårt hotell. Glatt överraskade blev vi när vi fick se de snygga och prydliga rummen vi bor i. Dessutom ligger hotellet i statskärnan vilket gör det lätt att ta sig från en destination till en annan.

Kattanisterna väntar snällt på att det skall bli "grön gubbe" ("trafikgubbarna" [Ampelmann] är speciella i Berlin).

När vi väl hade checkat in,lämnade vi väskorna på hotellet och promenerade iväg för att hitta ett lunchställe. Hungriga som vi var valde vi det första bästa som var ett lunchställe i Europacenter där vi åt tysk Currywurst och drack Apfelschorle. Vilken bra start på dagen med traditionell tysk mat lagad av en glad gullig dam!

Currywurst mit Pommes und Apfelschorle.

Därefter följde oss en lång promenad för att upptäcka stan. Vi vandrade längs med hela långa Kurfürstendamm och kollade in byggnader och butiker. Det blev även ett längre besök på Europas näst största varuhus, Ka De We. Vi funderade kring några uppgifter angående varorna i Ka De We. Bland annat "vilken är den dyraste drycken i Ka De We?" som visade sig vara en whiskey som kostade 23000€ och "Hur många te-sorter finns det i Ka De We?" Med resultatet 350 st.

Vackra byggnader på Kudamm.

Niklas pressar mynt med "Münzpresse".

Bild av Mette, Anna och Henrika (plus gruppen i bakgrunden) sittande utanför Ka De We.

Julutställningen i första våningen i KanDe We med temat "A Christmas Journey".

Vi hann även med besök i kyrkorna vid Kudamm och beundrade "Kaiser Wilhelm Gedächttniskirche" som står kvar än efter bombningen under andra världskriget. Julmarknaderna längs gatorna ökar julstämningen rejält, också de vackra juldekorationerna längs gatorna. På julmarknaden längs kudamm hann vi redan köpa karamelliserade mandlar och annat gott. Vi gick så långt som benen bar oss, och avslutade kvällen med att äta middag på restaurang. Efter denna långa dag var alla klart utmattade men ennu mer redo för att se vad stan har att erbjuda.

Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche.

//Mette, Niklas och Isabel.