Vid kl 4.45 i torsdags morse skulle tåget från Skopje till Thessaloniki gå men det var försenat så v lämnade Skopje först kl 7. Väl vid gränsen till Grekland bytte vi till buss då det är någon konflikt igång, och Grekland inte vill släppa igenom tåg genom gränsen. Antagligen för att minska antalet kontroller. Tillslut kom vi fram till centralen i Thessaloniki och vi blev upplockade av våran "grekiskafamilj" som vi bott hos de fyra senaste nätterna. Vi har hyrt ett rum hos dem via Airbnb, men dem har tagit hand om oss som om vi var deras barn. Dem har skjutsat och lämnat, kört oss överallt, lagat stormiddag en kväll, låtit oss tvätta, åkt med oss och handlat mat och följt med till stranden. Familjen består av pappa, mamma, mammans syster, två döttrar, en pojkvän och två hundar + en till gäst. Vi har alltså varit ganska många i en stuga på ca 4rum och kök. Det har funkat super!

Huset vi har bott i är beläget i en liten by vid namn Epanomi, ca 40min utanför Thessaloniki. Det är ca 300m ner till en mindre strand som vi var på första eftermiddagen och även tog kvällsdopp vid. Men det finns en större strand, Potamos beach som ligger ca 20min bort som vi har tillbringat hela fredagen, lördagen och söndagen på. Vi har badat, solat, läst böcker, spelat strandtennis och druckit iskaffe i mängder. Bara tagit det lugnt helt enkelt. På kvällarna har vi myst med familjens två hundar, lagat mat, tränat, kvällsbadat, tittat på film och sånt som man gör när man har några lugna dagar i Grekland. Härligt!!
Området vi har varit i är hyfsat fritt från turister, det är skönt. Det är till största del ett sommarställe-område för lokals.

Nu är det måndag morgon och vi sitter återigen på centralen i Thessaloniki och väntar på tåget till Aten, där vi spenderar de sista dagarna 🇬🇷

I onsdag morse hoppade vi på buss nr 60 som tog oss ut till Matka Canyon. Ett fantastiskt fint område ca 30 min från centraladelen av Skopje. Där hyrde vi kajak och paddlade längst den fina canyonen en bra stund, för att senare göra ett stopp och gå upp och in i en häftig grotta. Efter några timmar paddlade vi tillbaka, badade och tittade oss omkring. Superfint och väl värt ett besök!

Senare på eftermiddagen shoppade vi lite i Skopje city mall och gjorde ett försök i att hitta Birkenstockskor men misslyckades dessvärre. Vi promenerade runt och hann med att äta en majskolv påvägen tillbaka till hostelet. Lyckad dag !!

I tisdags lämnade vi vår söta gubbe på hostelet i Phristina och tog bussen till Skopje. Tyvärr fick vi vänta 1,5h innan bussen lämnade stationen. Vi hann ta en kaffe och prata med en lokal som bott i Sverige sedan 15år tillbaka. Väl på bussen var det supervarmt och det tog tid att komma över gränsen mellan Kosovo och Makedonien.

Men tillslut kom vi fram till Skopje och tog oss till hostelet vi hade bokat ca 5min promenad från centralen. Där möts vi av ägaren som är en ganska nonchalant och diffus man. Hostelet var tydligen fullt och han erbjuder att vi kan sova på hans inte så fräscha soffa på balkongen, till samma pris som för ett dorm(!!). Vi börjar diskutera saken och säger att vi önskar ett billigare pris pga av misstaget han gjort och just för att det inte är en säng vi få att sova på. Helt plötsligt ryter han till och blir väldigt aggressiv o obehaglig. Han säger att vi kan ta våra väskor och "get the fuck out of the hostel". Så det gjorde vi utan svårigheter och efter några samtal så hittade vi ett superfint hostel lite längre bort, till samma pris och där vi även fick eget rum. Personalen på det nya hostelet var väldig hjälpsam. Plus, plus, plus.

Efter den något röriga eftermiddagen gick vi ut i byn för att se oss omkring. Skopje är fantastiskt fint. Rekommenderar starkt att åka hit. Under kvällen spelade Manchester United mot Real Madrid i stan så det var FULLT med människor över hela staden. Vi tittade på matchen på storskärms bild i en park, drack öl och åt nötter! Senare spatserade vi hemåt och somnade gott 🌝🌚

Idag, måndag lämnade vi Prizren och åkte med buss till huvudstaden efter att ha fått lite frukost i magen. Här i Prishstine är det lite mer aktivitet och det finns många mysiga caféer och restauranger. Utanför vårt hostel (hostel Istanbul) är det en stor fruktmarknaden och bara några minuter bort ligger stadsbiblioteket, shoppinggatorna och universitetet. Allt detta såg vi och strosade runt bland under hela eftermiddagen och kvällen. Biblioteket var en underlig byggnad som nästan såg ut som ett fängelse utifrån. Precis intill låg en Serbisk ortodox kyrka som påbörjades att bygga 1995, men bygget blev avbrutet -99, då Kosovokonflikten inleddes. Den står fortfarande halvklar och är helt igenvuxen. Vi hade det så trevligt och gick runt länge, drack gott kaffe och smoothie. Här är alla väldigt glada och det är flera som har vinkat och hejar på oss 😄

Igår, söndags sov vi länge och spenderade några timmar vid poolen samt fick varsin burgare. Det var för varmt för att ge oss iväg på äventyr, det gjorde vi istället senare på dagen. Då vi besökte Kalaja fortress, som ligger på höjden där vyn över Prizren är vacker!! Vi såg solnedgången och vandrade sen ner till byn och köpte nötter, traditionell mat och banana split 🙌🏽

I lördags morse blev vi upplockade från Florians backpackers i Shkoder vid 6.30, av den buss som körde oss till Koman. Vi tog sällskap av en kanadensare, australiensare och en tysk som vi lärde känna i Bar. Vägen till komani var minst sagt en "bumpy ride" på ca 2h med mötandes kor på vägen. Men fram kom vi tillslut, från Koman till Fierza åkte vi färja. Den turen var helt fantastisk. Naturen i Albanien är över förväntan och djupgröna, samt blå färger fanns vart man än tittade. Superfint!! Båtturen upp för komani lake tog ca 3h. Från Fierza hoppade vi in i en minibuss med en gammal trevlig man, för att senare byta minibuss i Bajram Curri, där hann vi med en lunch innan avfärd mot Prizren. Den bussen som körde oss till Prizren visade sig vara överfull, jag och Jens fick dela på tre säten tillsammans med en gammal dam och en mor med hennes 3 barn. Mysigt!! Det visade sig även att mannen som körde bussen inte vill köra in till centrum så vi blev droppade ca 6km från byn... senare kom den lokala bussen som vi fick turen att hoppa in i. Lång resa, men också kul med lite äventyr!

I Prizren bodde vi på fint hotel (hotel Albatros), då priser är detsamma som ett dorm på hostel. Här fanns pool och trevlig personal. Han som äger hotellet är från Schweiz och som vi märkt så är det väldigt många schweizare här i Kosovo.
Under lördagkvällen åkte vi in till centrum av byn för att gå runt och äta gott. Just nu är det filmfestival i Prizren så det är väldigt härlig atmosfär och mycket folk! Från 11-01 tiden hamnade vi på en klubb med härlig balkan-musik och drack några öl 💃🏽

I fredags lämnade vi The Grove i Bar och tog bussen till Shkoder i Albanien, vi åkte via Ulcinj. I Shkoder checkade vi in på hostelet vid lunchtid och senare gick vi en sväng i byn och åt pizza. Det var helt tomt på folk och allt var i princip stängt mitt på dagen, troligen pga värmen. Det var ca 40grader. Vi tog det lugnt resten av dagen och såg på film :)

Igår (torsdag 3/8) åkte jag, Jens och två Nederländare vid namn Lorenz och Willianne till Skadar Lake. Den största sjön i södra Europa. Halva ligger i Montenegro och resterande i Albanien. I år har det varit oerhört torrt så vatten nivån var väldigt låg. Det tog ca 40 min med bilen som Willianne hade hyrt. Väl framme tog vi en kaffe i väntan på att våran båttur skulle börja. Från 12-14 var vi ute på sjön och fick höra massor om historien kring sjön och även om flora och faunan i området. Halvvägs in i turen stannade vi för att bada, vattnet var omkring 28 grader. Trots det var det svalkande i den 40 graders värme som var.

Efter turen hoppade vi tillbaka in i bil för att ta en annan väg tillbaka till Bar, längst sjön vi bergen. Vi åkte alltså uppåt på höjden och fick en fantastisk fin vy ut över sjön. Vägen var dock super smal och det blev lite omständigt vid möten, speciellt då glassbilen skulle förbi. Men efter ca 10min tragglandes så lyckades vi lösa det, dock inte det mest optimala på en mini väg med berg på ena sidan och stup på andra.

Vi gjorde några stopp för att titta på utsikten men även för att köpa/provsmaka vin hos en tant som satt vi vägkanten och sålde sitt egenproducerade vin. Hon tog med oss till hennes förvaringsrum, där sa vi även hej till sen söt liten valp. Efter att ha fortsatt en bit och började närma oss civilisationen igen plockade vi upp en yngre hitchhiker som gick på vägen. Han var lite och glad, kunde ingen engelska men pekade på kartan vart han skulle. Det ordnade sig bra och han blev ännu gladare. Jag tror vi sparade honom en timmes promenad.

Vi kom åter till The Grove och hade en trevlig sista kväll med alla andra gäster!

Dagen har varit lugn och vi har befunnit oss på hostelet. Förmiddagen gick till att planera kommande dagar efter Montenegro. Vi kom fram till att åka genom Albanien till Skopje istället för att åka upp till Serbien. Det blir spännande!

Senare låg vi några timmar i solen och doppade oss i poolen. Under kvällen åkte majoriteten av alla gäster, samt Chris (som arbetar på hostelet) till byn för att spela frisbee. Dock kunde ingen hitta den så vi åkte istället in till byn för att dricka öl och se på solnedgången. Det var super trevligt. Här är det väldigt många ryssar under sommaren och mycket turister över lag. Under vintern ska det tydligen vara en spökstad, med 0 turister. Rakija (likt snaps) är något som dricks flitigt av, det fick vi pröva senare när vi var tillbaka på The Grove.