Imorse vaknade vi rätt tidigt ändå, runt kl. 09.30. Jag tror inte att jag känner av någon större tidsskillnad faktiskt.
Hotellet vi bodde på var en trevlig överraskning! Trots att det var superbilligt var det rent, fräscht och hade väldigt trevlig personal, så vi bokade 2 extra nätter redan på morgonen!

Efter frukosten tog vi en tuktuk för att komma till MBK köpcentrum. Det var första gången jag åkte en tuktuk, och det var väldigt roligt! Men vi missade att pruta och betalade ganska mycket i överpris dock.

Köpcentrumet kan beskrivas med ett ord. Kaos. Det var stånd och butiker intryckta överallt och det kryllade av folk. Det var dessutom inte bara ett våningsplan, utan sex, alla lika smockade. På något sätt hittade jag ändå ett linne med tillhörande shorts i allt vimmel.

Efter det köpte vi pendelkort och tog tåget till Lumpini Park. Vi hoppade av fel och fick gå en bra bit innan vi kom fram. Parken var jättemysig med olika fåglar och "mini krockodiler".

Mangon vi köpte där var dock inte god...

Lite senare på kvällen åkte till en Patong Night Market, en rätt känd nattmarknad. Saras och hennes mamma hade en favorit restaurang i närheten från förra gången de var i Thailand.

Vi åt där först innan vi gick ut för att se nattmarknaden.

Nattmarknaden var inte alls trevlig. Det fanns otroligt många stripklubbar och fulla västerlänningar överallt och hela stället var allmänt obehagligt.

Jag hittade ett par snygga guldfärgade byxor i silke som jag ville ha till när vi ska gå i templen. Jag hade för länge sedan fått nog av marknaden när jag hittade dem och orkade inte bråka (aka pruta tillräckligt mycket) så jag betalade bara och gick därifrån. Jag kommer inte att komma till den här nattmarknaden igen.

4 Januari
Efter flera dagars resfeber och sömnbrist så har jag äntligen åkt iväg på min första långresa!
Jag steg upp redan kl. 05 på morgonen för att (som vanligt) panikpacka de sista grejerna innan vi skulle åka kl. 06 in till Örebro för att därifrån ta en direktbuss till Arlanda. Hela familjen följde med till Örebro för att släppa av mig vid stationen och min syster Fredrika, som skulle till Uppsala, följde med på bussen hela vägen till Arlanda tillsammans med mig och Sara.

Från Arlanda flög vi med Emirates först till Dubai och sedan därifrån till Bangkok. Allting gick väldigt smidigt utan några förseningar eller krångel någonstans. Det enda var att det var otroligt många kontroller av både väskorna och passen. I Dubai var vi till och med tvungna att visa pass och biljetter för att få köpa lite vatten...
Resan var väldigt lång och tog totalt 24h från Karlskoga till Bangkok. Men trots all dötid och långa resvägar så måste jag säga att resan var mycket trevligare än förväntat! Emirates var väldigt trevliga att flyga med och hela resan spenderades antingen genom att se film och dricka massa läsk som man fick på planet, sova eller läsa en av mina böcker jag hade med mig.

På bilden ovanför har jag och Sara köpt en varsin juice på Joe & the Juice på Arlanda. Bilden ser väldigt fin ut måste jag säga, men min juice som jag köpte, Prince of Green, var väldigt äcklig...

Vi kom fram till Bangkok kl. 12.35 thailändsk tid. Efter att vi stod i den väldigt, väldigt långa kön för visum, tog vi direkt en taxi till Glur Bangkok, det lilla hotellet vi förbokat. Personalen där var väldigt trevliga och pratade bra engelska, och själva hotellet var enkelt, men rent och fräsch och väldigt bra med tanke på pengarna vi gav.

Sara och jag orkade dock inget annat än att checka in innan vi lade oss ner för att sova. Framåt kvällen gick vi ut för att äta på en liten restaurang i närheten och strövade sedan runt kvarteret och tittade på alla de olika stånden som säljer alla möjliga saker. Jag tyckte att det var otroligt mycket människor och saker överallt, för att inte tala om trafiken! Men jag har märkt nu efteråt att vi definitivt bor i en av de lugnare kvarteren av Bangkok...